Kā izvairīties no sadursmēm ar dzīvniekiem: kurā diennakts laikā tie ir visaktīvākie? 10

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 19.novembris 2020 16:10

Vēls rudens ir ārkārtīgi bīstams laiks. Pieaugošais tumšo stundu īpatsvars prasa īpašu autovadītāju koncentrēšanos, un aktīvi migrējošie savvaļas dzīvnieki rada papildu izaicinājumu. Tie sliktāk reaģē uz automašīnām un, izlecot uz ceļa, bieži trāpa tieši zem riteņiem.

Taču pēdējo gadu laikā automobiļi ir piedzīvojoši ļoti strauju attīstību, un dažas tajos uzstādītās drošības sistēmas brīdina vadītāju par iespējamajiem negadījumiem vai pat ļauj no tiem izvairīties.

Vissvarīgākā lieta ir redzamība

Oskars Irbītis, satiksmes drošības speciālists un Rīgas Tehniskās Universitātes pasniedzējs, atgādina, ka sadursmes ar lieliem dzīvniekiem – aļņiem, stirnām, kā arī mežacūkām – var izraisīt ārkārtīgi nepatīkamas sekas, jo to izmērs un masa apdraud gan cilvēkus, gan tehniku.

Lai arī augumā daudz mazāki dzīvnieki, drošības risku rada arī lapsas, jenoti, āpši un zaķi. Tiem parādoties uz ceļa, vadītājs var spēji bremzēt vai mēģināt dzīvnieku apbraukt, taču negaidītā manevra rezultātā nobraukt no ceļa vai izraisīt sadursmi ar citu transportlīdzekli.

Speciālists iesaka braukšanas laikā mēģināt paplašināt redzes lauku, vienlaikus atzīstot, ka to nav viegli izdarīt. Pēc viņa teiktā, cilvēka redzes leņķis ir 120 grādu, bet, kustoties vai paātrinoties, tas sašaurinās.

“Braucot krēslā vai tumsā, palīdz saprātīga ātruma samazināšana, bet jebkurā gadījumā ir jāseko ceļa nomalēm. Ja ieraugāt savvaļas dzīvniekus, samaziniet ātrumu vai, ja nepieciešams, apstājieties. Vērojiet, ko tie dara, bet nelietojiet skaņas signālu, jo tas dzīvniekus nobiedēs, un jūs nezināt, kurā virzienā tie skries,” saka O. Irbītis.

Praktiski lielākā garantija vadītāja un pasažieru drošībai tumsā ir laba redzamība. Tā nav nekāda sakritība, ka ir tik liels pieprasījums pēc Full LED lukturiem, kuru efektivitāte ievērojami pārsniedz gāzes lokizlādes jeb t.s. ksenona lukturus, kas bija populāri desmitgades sākumā.

Braucot vēlā rudenī, liela nozīme ir arī miglas lukturiem. Ne visos automobiļos tie ir uzstādīti atsevišķos korpusos: piemēram, jaunākajos Peugeot modeļos ir īpašs lukturu režīms Foggy. Kad ir ieslēgts aizmugurējais miglas lukturis, tiek samazināta priekšējo tuvo gaismu intensitāte, un vadītājs ceļu caur vējstiklu redz tā, it kā būtu ieslēgti miglas lukturi. Šāds risinājums ir izdevīgs daudzējādā ziņā – vadītājam ir labāka redzamība, auto kabīnē ir mazāk slēdžu un spēkratu ir vieglāk vadīt.

Pietiekami izplatīta ir situācija, ka ceļa malā aug krūmi vai koki, aiz kuriem dzīvniekus nav iespējams pamanīt. Tos traucē saskatīt arī meža iemītnieku kažoks, kas veido dabīgu kamuflāžu.

Pasniedzēja ieskatā šādos gadījumos drošības atbalstu var sniegt infrasarkanās nakts redzamības sistēmas. “Tās uztver siltumu, tāpēc ar šādu aprīkojumu, kas pamana dzīvniekus ceļmalā, braucēji noteikti ir lielākā drošībā,” komentē eksperts.

Tirgū ir atsevišķi modeļi, kuros uzstāda šo aprīkojumu – tāds ir dažos BMW, Peugeot krosoveros un sedanos, kā arī Volkswagen modeļos. Sistēmas darbības princips ir līdzīgs – priekšā pamanot siltuma avotu, sistēma vadītāju brīdina ar vizuālu signālu un vadītājam ir vairāk laika, lai pieņemtu labāko lēmumu.

Rudens ir pats bīstamākais periods

Toms Timoško, Auto Bild Latvija redaktors, kurš daudzkārt rakstījis par drošību, arīdzan norāda, ka savvaļas dzīvnieku migrācijas un aktivitātes laiks ir bīstams periods.

Pēc žurnālista domām atbildība par drošību vienmēr gulstas uz autovadītāja pleciem, taču modernās drošības sistēmas samazina risku.

“Ja vadītājs pats nepamana meža dzīvnieku, no sadursmes var paglābt auto “acis” – ārkārtas bremzēšanas sistēma. Daudzos modernajos spēkratos tā atpazīst ne vien citus transportlīdzekļus, bet arī velosipēdistus, gājējus un savvaļas dzīvniekus,” komentē T. Timoško.

Veidi, kā šīs sistēmas darbojas, var atšķirties: dažiem modeļiem ir kamera, citiem tikai radars, bet vēl citiem abas novērošanas iekārtas strādā kopā. Tā rezultātā auto, piemēram, Audi Q5, Peugeot 5008 vai Volkswagen Touareg ir labākas ārkārtas bremzēšanas sistēmas un šie spēkrati ir drošāki.­

Daudziem modeļiem ir jaunas paaudzes ABS ar elektroniski kontrolētu bremžu spēka pārdalīšanu. Bremzējot paniski un ar lielu spēku, šis aprīkojums nodrošina, ka riteņi nebloķējas un maksimālais bremzēšanas spēks tiek pielikts ritenim, kam konkrētajā mirklī ir labākā saķere.

Visaktīvākie saulrieta un saullēkta laikā

O. Irbītis vēlreiz uzsver, ka braucējiem īpaši jāuzmanās pirmajā stundā pēc saulrieta, kā arī vienu stundu pirms saullēkta: šajā laikā dzīvnieki pārvietojas un ir mazāk modri.

“Pustumsā tie saplūst ar apkārtni, un vadītāji nav pieraduši, ka jāskatās ne tikai uz ceļu, bet arī uz to, kas notiek tā malās. Vēl samazinātas redzamības apstākļos ir vērts sekot ceļmalas stabiņiem, kas aprīkoti ar atstarotājiem. Ja pamanāt nozibam ēnu, iespējams, ceļu tikko šķērsojis dzīvnieks. Vienmēr jāatceras, ka daudzi meža iemītnieki ir bara dzīvnieki, un, ja ceļu šķērso viens, tam drīz var sekot vairāki citi. Piemēram, mežacūkas sivēni var iepalikt 10-15 metrus. Cita situācija, kad uz ceļa var pēkšņi parādīties dzīvnieki, ir medības. Ja pamanāt medību dalībniekus košās vestēs, labāk rēķināties, ka uz ceļa var izskriet dzīvnieki,” bilst speciālists.

Ar apdomu labāk braukt vietās, kur izbūvēts ceļa nožogojums, it īpaši, ja sēta atdala pretējās kustības joslas. Kad pārbijies dzīvnieks attopas, ka starp joslām ir šķērslis, tas vienlīdz labi var mesties gan gar sētu, gan atpakaļ mežā. Pareizākā rīcība ir pagaidīt, līdz tas atrod ceļu atpakaļ mežā. Īpašu “joku” var izstrādāt meža milži aļņi. “Alnis jau tā īpaši nebaidās no automašīnām, bet, kad tas saēdas sarūgušus ābolus, “kunga dūšā” var kļūt pavisam neuzmanīgs,” savos novērojumos daļās O. Irbītis.

No savas pieredzes viņš zina, ka zināmu efektu uz meža dzīvniekiem atstāj ultraskaņas svilpes, ko izmanto ziemeļvalstīs, kur ir milzīgas aļņu un briežu populācijas, taču ir grūti pateikt, cik iedarbīgas tās ir vietējos apstākļos.

“Galu galā pats galvenais ir ņemt vērā meža dzīvnieku faktoru vēlā rudenī un attiecīgi koriģēt ceļa uztveri. Pamanot meža dzīvniekus, drošākā rīcībā – ja to atļauj satiksmes situācija – ir pilnībā apstāties,” rezumē O. Irbītis.

 
Visi komentāri
 
anonimikis 19.novembris 2020 17:11
0 4 Atbildēt

Pirms pāris dienām uz meža ceļa satiku mežacūku ģimeni. Diezgan lēnā gaitā 8 gabalas pārgāja pāri ceļam.

Caur to mežu braucot vienmēr nometu ātrumu. Bieži gan uzrodas dibenbrāļi, kam tas nepatīk un nevar 3km paciesties (apdzīt tur grūti, līkumu daudz).

WALA 19.novembris 2020 23:31
3 0 Atbildēt

Palaid pa priekšu, vai tev žēl, atrāk sastaps savu mežazvēru un būs mierīgi ... Kaut gan ir reizes kad mazāks ātrums beidzas sliktāk kā lielāks, bet nu tas protams nav rādītajs ...

650 19.novembris 2020 23:58
5 1 Atbildēt

Beidzot kāds cienīgs skaidrojums.Kad jūties kā pats būtu izbraucis.Jautājums- ko darīt ar masveidīgajiem vienluktura entuāzistiem un tiem, kuri savos apsūbējušajos tuvajos ir sabāzuši +130% spuldzes un nav veikuši lukturu pārregulāciju vai vismaz cilvēcīgu to pārbaudi.

Iepriekšējās desmitgades xenona lukturiem problēma ir nokvēpušas lēcas un aiz tām karstumā sabirzuši reflektori, kuri no ārpuses nav saskatāmi.Tur var ārējo stiklu pulēt kaut visu dienu, vienalga redzamības nebūs.Ja tāds lukturis maksā 500e un ja izjaukšana mēdz būt ķēpīga un tāpat dārga,risinājums var būt esošo (ja tādi ir) priekšējo miglas lukturu savešana kārtībā vai nomaiņa uz jauniem- par 10to daļu no galvas lukturu cenas.

Pareizi noregulēts priekšējais miglaslukturis būtu saucams vnk par Papildlukturi- ar nosacījumu, ka tas ar visu savu sparu nespīd zemē pusotru metru pirms motora vāka un tajā ir atbilstoša parastā standarta spuldze- nevis +200% vai kā līdz nesenam laikam kretīnmodīgais kreisais xenons.

No it kā spilgto pretimbraucēju xenon un Led gaismām var "gūt" sava veida labumu- tie diezgan lieliski izgaismo apmali un krūmus arī pretimbraucēja pusē.

Ja "labo" gaismu īpašnieks (vai vnk "priekšābraucējs")saredz ko neparastu- cilvēcīgi būtu savu iespēju robežās mēģināt pabrīdināt apkārtējos.

Krotow 20.novembris 2020 13:14
0 0 Atbildēt

Par gaismām, ko pretīm braucošais aizmirsis ieslēgt, var viņam uzmirkšķināt - tad parasti atceras "Vienluktura entuziastiem" prasās policijas posteņa "pitstops" ar skaidrojošajiem darbiem. Un sods pēc trešās apturēšanas ar to pašu nedegošo lukturi 3 dienu laikā vai kaut kā tā. Nekā personīga - mani savulaik arī ir stādinājuši un brīdinājuši par nedegošu tuvās gaismas lukturi, kuru pats no ārpuses zem ielas apgaismojuma patiešām neredzu.

Jumu 20.novembris 2020 4:49
1 0 Atbildēt

Ja uzliktas pareizas "svipes", tad nav iespējams mašīnā vest suni, suns izjūt baigo diskomfortu, tad "svilpēm" uzlieku virsū celofāna maisiņus !!!

Krotow 20.novembris 2020 13:09
1 2 Atbildēt

Tad varbūt nevajag mašīnā vest suni.

ZZZZ 20.novembris 2020 6:57
1 1 Atbildēt

Var kāds, kam tie ired radari un nakts redzamības kameras, var padalīties ar reālo pieredzi? Vai nav tā, ka tas ir vēl viens ekrāns kurā pazūd ceļa vērošanai atvēlētais laiks?

Vai tie dibenbrāļi. kas atņem tavu uzmanību no ceļa vērošanas priekšā, paspēs nobremzēt, kad pēkšņi nostrādās visas extra bremzēsanas sistēmas?

Tad kādu ātrumu izvēlēties, iespējami savām vadīt, redzēt, paredzēt spējām atbilstošu vai 90 + lai netraucētu tiem kas nemāk, nevar apdzīt?

Vai ir jau kāda salīdzinošā statistika par vietām, kur ceļi aprīkoti ar elektroniskajiem dzīvnieku atbaidītājiem?

Vai tomēr nav lētāk, īpaši bīstamās vietas aprīkot ar sētu un tās mežmalas regulārāk patīrīt no apauguma plašākā joslā? Būtu vēl arī drošība no nestabilo koku uzkrišanas uz ceļa, kas itin bieži arī ir liels izaicinājums satiksmes drošībai?

Tūlīt sāks kaisīt ceļus, arī sāļā garša pievilina meža iemītniekus.

WALA 20.novembris 2020 9:24
1 0 Atbildēt

Ap ceļiem šetas nebūtu slikt, BET pie mums vēl nav modē taisīt ceļus ar tuneļiem zvēru migrācijai, līdz ar ko sētas uztaisīt par standartu visur ir problemātiski.Un ja sētas nevar likt visur, tad tāpat kaut kur jau to alni būs iespēja satikt.

Attiecīgi, darīt pa pusei nav vērts - tad labāk lai visi vadītāji uzmanās un pierod jau laicīgi.

BET ceļmalas gan varētu regulāri iztīrīt gar lielajiem ceļiem, (un privātie gar savu zemi gar ceļa malu) tā lai redz ja kaut kas nāk.;)

Pļurkt 20.novembris 2020 13:25
0 0 Atbildēt

Pats viselementārakais ko var izdarīt - ieslēgt miglas lukturus tumšā laikā!! Tie krietni paplašina redzamības leņķi ap mašīnu.

Vai kādam ir reāla pieredze ar infrasarkanajām kamerām automašīnā?

oho 20.novembris 2020 16:25
0 0 Atbildēt

Ļoti bīstami uz ceļa mēdz būt kazas un auni. Ar permit de conduire kabatā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti