Eksperta viedoklis: nesodāmības sajūta sabiedrībā ir ļoti izplatīta 25

 

Foto: iAuto.lv

P.R.A.E. | 1.februāris 2021 12:07

2020. gadā uz ceļiem notikuši 18 359 ceļu satiksmes negadījumi. Bieži ir runāts par to, kas šos negadījumus izraisa un kādi ir pārgalvīgas braukšanas iemesli, bet kā atrisināt esošo problēmu?

Vai vienīgais risinājums ir bargāki sodi? Vai arī nepieciešams ar sabiedrību vairāk runāt par pārgalvīgas braukšanas bīstamību? To stāsta satiksmes drošības speciālists Oskars Irbītis.

Braukšanas kultūra zemā līmenī

Braukšanas kultūras līmenis Latvijā, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, ir ļoti zemā līmenī. Satiksmē izteikti dominē dažādas agresivitātes formas – ātra braukšana, “sacensības” savā starpā, savas priekšrokas uzspiešana, “gudrākā braucēja” sindroms, apbraucot sastrēgumus pa stāvlaukumu vai degvielas uzpildes staciju teritorijām. Būtiskas problēmas ir arī ar satiksmes organizāciju, it īpaši Rīgā un tās apkārtnē. Taču jāatceras – satiksme nav vieta eksperimentiem.

Bieži vien mēs pārvērtējam ne tikai savas, bet arī savu spēkratu spējas. Mūsu satiksmē ir ļoti atšķirīga vecuma un tehnoloģiju transportlīdzekļi, kuru iespējas satiksmē nav vienlīdzīgas. Piemēram, vecs Golf nevarēs braukt kā jaunākās paaudzes BMW X5 kaut vai tehnoloģisko atšķirību dēļ.

Taču mūsu autovadītājiem ir arī labās īpašības. Lielākā daļa vadītāju spēj braukt ļoti mainīgos un sarežģītos ceļa apstākļos. Salīdzinot kopējo infrastruktūras stāvokli ar kaimiņvalstīm, mūsu statistikas rādītāji attiecībā uz cietušajiem un bojāgājušajiem, ir ļoti labi. Ar konstatēto pārkāpumu skaitu situācijai faktiski bija jābūt sliktākai. Latvijas fenomens uz citu valstu fona ir motociklisti. Ja citās valstīs motociklisti veido aptuveni 12% no visiem smagi cietušajiem vai bojāgājušajiem, tad Latvijā pēdējos gados tas ir tikai aptuveni 1%. Tas ir skaidrojams ar augstu šīs sabiedrības daļas organizētību un sabiedrisko organizāciju darbību.

Kopumā Latvijas transportlīdzekļu vadītāju potenciāls ir vērtējams kā ļoti pozitīvs, un ar labu satiksmes vadību un organizāciju ir iespēja būtiski uzlabot satiksmes situāciju.

Pārgalvīgai braukšanai vairāki cēloņi

Kā liecina pētījumi un satiksmes drošības plāna audita rezultāti, vieni no galvenajiem pārgalvīgas braukšanas iemesliem ir policistu neesamība uz ceļiem un vadītāju neizglītotība par iespējamajām rīcības sekām. Cilvēki nespēj prognozēt savas rīcības iznākumu, kā rezultātā rodas noziedzīga nolaidība un smagas ceļu satiksmes negadījumu sekas. Vēl viens nozīmīgs faktors pašlaik ir arī sabiedrības emocionālais kritērijs – krīzes nomāktība, kas atspoguļojas kā izteikta dažu indivīdu agresivitāte satiksmē. Turklāt situācijai nepalīdz arī sabiedrības nenosodošā attieksme pret pārkāpējiem. Bieži vien pārgalvīgus braucējus mēs sākam nosodīt tikai tad, kad viņu rīcība sāk skart mūs tieši.

Protams, katram pārkāpējam ir savi motīvi un rīcības modelis, bet pārsvarā tas tomēr ir saistāms ar iepriekšminētajiem faktoriem un kopējo noskaņojumu sabiedrībā. Satiksme ir vistiešākais sabiedrības noskaņojuma spogulis.

Ar sodu palielināšanu nepietiek

Sodu palielināšanai ir ļoti īslaicīgs efekts, kas neatstāj ilgstošu iespaidu, tāpēc būtu plašāk jāizmanto esošās iespaidošanas sistēmas iespējas. Pēc administratīvo sodu sistēmas reorganizācijas ir jāizvērtē soda punktu sistēmas darbība, un nepieciešamības gadījumā tā jāpapildina. Sodi nav jāpalielina, bet jāveic pasākumi, lai šos sodus varētu piemērot. Svarīgi būtu arī palielināt policistu skaitu uz ceļiem, jo tas tomēr ir efektīvākais satiksmes kontroles mehānisms. Atsevišķs jautājums ir par pārgalvīgas braukšanas recidīviem vai atkārtotu braukšanu reibumā – šajos gadījumos būtu jāiesaista mediķi un psihologi.

Domāju, ka būtu jārisina arī jautājums par dinamisku autovadītāju apmācības sistēmu, laikus reaģējot uz aktuālajām problēmām satiksmē – lai apmācība nav atrauta no realitātes.

Kā liecina citu valstu pieredze, pastāv vairāki risinājumi ceļu satiksmes drošības uzlabošanai. Var uzslavēt labos autovadītājus, piemēram, piedāvājot bezmaksas tehnisko apskati, ja trīs gadus nav bijis pārkāpumu. Vai arī novērst atkārtotu noteikumu pārkāpšanu, pilnveidojot soda punktu sistēmu un piemērojot ietekmēšanas līdzekļus, balstoties tieši uz konkrētā autovadītāja pieļautajiem pārkāpumiem. Efektīva ir arī brīdinājumu sistēma un “soda laiks” – policija aptur pārkāpēju un liek tam stāvēt ceļa malā 15 minūtes.

Satiksmes regulējumā pastāv divas būtiskas lietas – normatīvo aktu pants un autovadītāja rīcība, kas atbilst labajai praksei. Tas nekas, ka, atrodoties uz galvenā ceļa, ir atļauts veikt apdzīšanu krustojuma teritorijā. Labās prakses princips ir neapdzīt krustojumā. Ja aplī atļautais braukšanas ātrums ir 50km/h, tas nenozīmē, ka nevar braukt uz 30km/h, kas ir daudz piemērotāks ātrums apļveida krustojumos. Katrs no mums, rīkojoties atbilstoši labajai praksei, spēj ietekmēt satiksmes drošību.

 

 
Visi komentāri
 
uupis 1.februāris 2021 13:28
14 5 Atbildēt

Nez vai Irbīša kungam ir NEVAINOJAMA REPUTĀCIJA, lai varētu dot padomus? Kā tur ir ar sodiem?

Vernons 1.februāris 2021 13:41
6 8 Atbildēt

Trāpīts desmitniekā!

k442 2.februāris 2021 10:12
3 2 Atbildēt

Uupi, kāpēc Tu pievērsies Irbīša personībai, nevis izsakies par viņa pausto viedokli? Vai, Tavuprāt, viņš šajā rakstā ir kaut ko nepareizi pateicis?

Par sodiem - ja kāds arī ir sagrēkojis un par savu pārkāpumu sodīts, tad pastāv arī tāds institūts kā sodāmības dzēšana - paejot noteiktam laikam pēc soda izciešanas, persona skaitās nesodīta. Pat tad, ja Irbītis par kādu pārkāpumu ir ticis sodīts, nenozīmē, ka viņš ir zaudējis savas zināšanas un spēju spriest, kā arī respektējams tiesības izteikties gan par ceļu satiksmes drošības lietām, gan par avāriju iemesliem!

mea culpa 2.februāris 2021 11:23
0 0 Atbildēt

Ja kāds ir komentējis Internetā,reputācija vair nekā nevar būt nevainojama.

Jānis. 1.februāris 2021 13:31
0 3 Atbildēt

Var uzslavēt labos autovadītājus, piemēram, piedāvājot bezmaksas tehnisko apskati, ja trīs gadus nav bijis pārkāpumu. // tas ir pats labākais visā rakstā ! ...........

....... Efektīva ir arī brīdinājumu sistēma un “soda laiks” – policija aptur pārkāpēju un liek tam stāvēt ceļa malā 15 minūtes. // tas gan būtu labi , varētu stāvēt kaut div stundas ! bet , tad būs pārkāptas Cilvēka tiesības un Satversme!

Tas gan 1.februāris 2021 13:45
6 9 Atbildēt

Mums patīk apdzīt priekšā esošo, jo viņš it kā velkās, bet pēc apdzīšanas gandrīz sasitam apdzenamajam auto purnu, jo ielienam 10 cm priekšā un tad arī tā pat sākam vilkties.

Tas ir padomju mantojums.

Anglijā uz divjoslu ceļiem ar pretējo neviens neapdzen, Vācijā, tas pats. Atceros savulaik, ka Latvijas Rādio bija mūsu slavenais tērpu modeljeris/ceļu uzraugs Krapsis, es viņam ierosināju virzīt noteikumu līmenī pie mums arī to, ka apdzīšana uz šādiem ceļiem būtu aizliedzama, viņš par to sākā smieties un teica, ka to LV nevajag.

Iedomājaties ko par to tad domā pohmeļains Audī B4 vadītājs laukos, vai ofisa darbinieks, kas tikko ir dabūjis jaunu darba auto ar pilni degvielas bāku, vai īpašnieks, kas nopircis rumbulā nopircis, superdargā kredītā iegādātu melnu bembi ar tonētiem logiem.

Viņi visi uzskata kā jādod ručķa, nu un beigās mums ir daudz bojāgājušo.

Kamēr netiksim vaļā no šī sindroma - "es esmu krutākais uz ceļa", tikmēr nebūs labi, vai kā saka premjers - draugi nav labi.

Nu to jau pierāda arī piemērs ar tām maskām, tur krutie uzreiz parādās, kas saka, ka viņi nenēsās maskas, kovids nav utt, bet tas jau cits temats.

solaris 1.februāris 2021 15:05
11 0 Atbildēt

Nevajag liekuļot! Agresīva braukšana var izpausties arī tā, ka brauc nevis "it kā", bet gan ievērojami lēnāk par atļauto ātrumu tikai tādēļ, lai bakstītos telefonā. Kāpēc gan lai tādu neapdzītu vietā, kur tas ir droši?! Kāpēc tādam vilkties aizmugurē?!

Netīrs logs 2.februāris 2021 9:16
10 1 Atbildēt

Es nekad nebraucu aiz pusaizmiguša auto vadītāja, lai smērētu savu logu ar viņa dubļiem. Apdzenu un braucu tālāk ar tīru skatu uz ceļu, jo tā ir drošāk, var labāk redzēt, kas notiek!

Vēl ir tādi lēnbraucēji, kas nevīžo sniegu notīrīt un brauc pa šoseju uz 40, jo ne vella neredz.

Auto 3.februāris 2021 11:35
2 0 Atbildēt

Kundziņ, nestāsti nu niekus, ka Vācijā uz tevis pieminētā ceļa neapdzen, nu nestāsti to, ko nezini un esi kaut kur padzirdējis no draugiem, kas bijuši Vācijā.

Vernons 1.februāris 2021 13:51
6 21 Atbildēt

Jūs veikalā nopērkat bērnam puzli. Tas to saliek ātri un visi priecīgi!

Tagad iedomājieties Latvijas CSN pužļa izskatā. To nevar salikt! Neiespējami, trūkst detaļu! Brīdinājuma signāli un to lietošana. Ātruma samazināšana! Bet policija, prokurors un apdrošinātāji tajos "caurumos" iemanās iebāzt "detaļu", Distance saucas! Nu un kur visi dižie eksperti bija 34 gadus? Trīs gadus ir spēkā "Strauja bremzēšana bez vajadzības", Agresīva braukšana saucas! Vai tik tiešām Krapsis ir tik dumjš un nezin kas rakstīts Likuma "Par policiju" 4. pantā? CSDD ir jāizformē! Tas nav tā vienkārši, tie veči neatbilst kvalifikācijai, lai varētu tur strādāt! Cietums pēc viņiem raud!

nu nu 1.februāris 2021 14:58
7 1 Atbildēt

Nu ne tikai uz ceļa jūtas nesodīti. Tas sindroms ir it visās dzīves jomās-nenēsāt masku ir ''kruti'',tikpat ''kruti ''ir špļaut uz ietves,mest zemē(pie tam jebkurā vietā)savus atkritumus,''piedir.t'' mežu un aizbraukt ar savu kruto vāģi,pa logu izmest pamperus,jo nav ''mana teritorija vairs''.utt utjpr.Un galvenais,ka bērni mācās no saviem krutajiem vecākiem un skolā noiek tas pats-necieņa pret skolotājiem,vecākiem cilvēkiem un saviem klasesbiedriem,kas nav ''kruti''.

brumburbaks 1.februāris 2021 15:54
7 0 Atbildēt

Samērīga soda neizbēgamība!Gandrīz nav.Likumu bardzību līdzsvaro to neievērošana kā Krievijā.Mums vajadzētu piesaitīt somu vai igauņu cepistus bez krievu valodas zināšanām ārpakalpojumā uz diviem gadiem.

ZZZZ 1.februāris 2021 19:38
2 1 Atbildēt

Visu var neskatīties. Labākais no 40 min...

Garais 1.februāris 2021 23:16
1 0 Atbildēt

Nevis nesodāmības,bet nemirstības sajūta!

650 2.februāris 2021 3:08
2 0 Atbildēt

Viens no sakarīgākajiem ekspertiem.Bet loģiski,- ja šodien kāds runātājs nav Lohs, tas,Draugi,ir galīgi nepieņemami.

māris avotiņš 2.februāris 2021 8:53
0 0 Atbildēt

Jā,Baltijas Ceļa cilvēku rokas beidzot atlaida komunistiem rokas,kuru iniciētais scenārijs dod ne tikai apziņu nesodāmībai,bet reālu laupīšanas iespēju.

Nožēlojami

Infrastruktūra 2.februāris 2021 9:13
0 0 Atbildēt

Jātaisa normāla infrastruktūra, lai var droši braukt. Tos pašus apļus vajag sakārtot, lai no ārējās joslas var braukt tikai ārā no apļa, nevis riņķot cik uziet un apdraudēt tos, kas brauc ārā no apļa! Lai Irbītis aizbrauc uz Viļņu un apskatās, kā var novērst bīstamas situācijas ar krāsas bundžas aplīdzību, pareizi sazīmējot svītras aplī! Jābeidz agresīvi muldēt internetā, jāatloka piedurknes un jāsāk darīt!

Jāsāk domāt 2.februāris 2021 9:16
3 1 Atbildēt

Un vispirms - sodītkārajiem. Sods par CSN pārkāpumu ir un būs tikai un vienīgi budžeta papildināšanas rīks. Kamēr to neaptvers, nekas nemainīsies - Lukstiņš varēs turpināt shēmot lielāko un ilgāko naudas atmazgāšanu mūsu valstī satiksmes drošības vārdā. Un policijas rotējošie ierēdnīši mēģināt ievilkt nāsīs kādu stūrīti no tā deķīša, kam Lukstiņš vēl nav ticis klāt.

Par fizikas likumu pārkāpšanu nāvessods nav atcelts. Un uz cilvēku, kuru nebiedē nāvessods, nevar iedarboties ar "naudassoda neizbēgamību". Problēma ir "Cilvēki nespēj prognozēt savas rīcības iznākumu" un tā ir jārisina audzinot individuālo atbildību, nevis kolektīvo bezatbildību.

Normunds 2.februāris 2021 10:05
3 0 Atbildēt

Nevajag šosejas uztaisīt par ielām!Asfaltu beidzot iemācīties klāt,tak tik daudz miljardi iztērēti,lai iemācītos!Varbūt neliels sīkumiņš,bet manī tas izraisa pārdomas!Ceļu darbinieki beidz kaut kādā posmā darbus,cik ilgi tur vēl stāv brīdiājuma zīmes!Un tā sīkumiņš pie sīkumiņa un vainīgs vienmēr ir vadītājs!Kāda galva,tāds rumpis!Ja galva stūlba,nevajag vainot rumpi!

Krotow 2.februāris 2021 10:57
2 0 Atbildēt

Sistēma parasti ir tāda kādu vairums tajā dzīvojošo atbalsta. Taču princpā piekrītu.

650 2.februāris 2021 11:48
0 0 Atbildēt

1teikums Lieliski teikts! Un kas ir jādara, lai sistēmu uzturētu tādu, kāda tā "ir"? Lai pēc iesp ilgāk neko nebūtu jāmaina? Pareizi- esošajai silei jāpiesaista arvien vairāk ieinteresēto!

Nja 2.februāris 2021 11:09
0 0 Atbildēt

Iedomājieties sastrēgums, tukša sabiedriskā transporta josla, visi godīgi stāv. Viens palido garām visiem pa sabiedriskā joslu, cik no stāvētājiem arī veiks tādu pašu manevru?

ne stāv 2.februāris 2021 11:25
0 0 Atbildēt

Drusku pazagt taču drīkst,ja zog no visiem,nevis no viena varenā.

ZZZZ 2.februāris 2021 11:36
1 0 Atbildēt

Sāksim varbūt ar sevi? Nemetam negružojam kur pagadās?Mainot cauru riepu un citas manipulācijas uz ceļa velkam vesti? Izliekam labā attālumā brīdinājuma zīmi? Esam pieklājīgi pret otru? Nēā visiem garām, pats sev garām...

Vērotājs 6.februāris 2021 9:26
0 0 Atbildēt

Nu par tiem kulturālajiem motociklistiem mūsu valstī varētu pastrīdēties. Man bija liels šoks redzēt Somijā motociklistu stāvam rindā pie krustojuma aiz mašīnām gaidot zaļo gaismu. Kur tu Latvijā kaut ko tādu ieraudzīsi.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 18

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 7

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 3

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 

Jaunā Škoda Octavia stājas uz konveijera

Pagājušajā nedēļā Čehijā tika uzsākta modernizētās Škoda Octavia ražošanu. Modelis būs pieejams ar plašu dzinēju klāstu, ieskaitot elektrificētās mild-hybrid versijas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti