LTAB: Jāmaina satiksmes organizācija publiskajās stāvvietās 6

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Nozare.lv | 26.marts 2021 16:13

Pēdējo piecu gadu laikā apdrošinātājiem pieteiktas zaudējumu atlīdzības par 4151 ceļu satiksmes negadījumu lielveikalu autostāvvietās, tāpēc būtu jāmaina satiksmes organizācija publiskajās stāvvietās, aģentūrai LETA pavēstīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) pārstāvji.

"Šī ir tikai aisberga redzamā daļa - daudz lielāks ceļu satiksmes negadījumu skaits paliek nefiksēts, jo daudzi cietušie par nelielajiem negadījumiem veikalu stāvvietās neziņo," pauda LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Pērnā gada izskaņā Igaunijas Apdrošinātāju asociācija izplatīja ziņu, ka ap 41% no visiem kaimiņvalstī notikušajiem nelielajiem ceļu satiksmes negadījumiem notiek publiskajās autostāvvietās.

"Latvijā šis skaitlis varētu būt līdzīgs, taču patlaban mūsu rīcībā nav tāda rīka, kas ļautu atsevišķi klasificēt notikušos ceļu satiksmes negadījumus visās publiskajās autostāvvietās," skaidroja Abāšins, piebilstot, ka liela daļa ceļusatiksmes negadījumu, kas notikuši ne tikai lielveikalu, bet kopumā publiskajās stāvvietās vispār netiek fiksēti, jo nodarīto bojājumu apmērs ir neliels vai negadījuma izraisītājs pamet notikuma vietu.

Lai aktualizētu ceļu satiksmes negadījumu problemātiku publiskajās stāvvietās, kā arī rastu risinājumus situācijas uzlabošanai, LTAB jau pērn iniciēja ekspertu diskusijas, kuru rezultātā izkristalizējušies trīs iespējamie scenāriji.

Pirmkārt, nepieciešams uzlabot satiksmes organizāciju, ko visvienkāršāk izdarīt izvietojot ceļa zīmes. Otrkārt, stāvvietās pie lieliem publiskajiem objektiem, ieteicams ieviest auto novietošanu 45 grādu leņķī pret brauktuvi, jeb tā saucamajā "skujiņā". Treškārt, nepieciešamas normatīvo aktu izmaiņas, lai pārskatītu Ministru kabineta noteikumus Nr.240 un Latvijas standartu NR. LVS 190-7, kuri reglamentē stāvvietu izmērus, bet ir novecojuši un neatbilstoši mūsdienu situācijai.

Patlaban spēkā esošie normatīvie akti nosaka optimālo stāvvietas lielumu - vieglajam transportlīdzeklim 25 kvadrātmetri - un platumu - vēlams ne mazāk kā 2,5 metri. LTAB pārstāvji norādīja, ka praksē redzams, ka Latvijas standartam ir rekomendējoša nozīme, un lielākajā daļā publisko stāvvietu platums svārstās no 2,3 līdz 2,5 metriem. Turklāt jāņem vērā, ka automašīnu izmēri kopš šī gadsimta sākuma, kad pieņemts minētais standarts, ir būtiski palielinājušies. Tā, piemēram, "Volkswagen Golf" modelis 1974.gadā bija vien 1,61 metru plats, bet 2012.gadā jau 2,03 metrus plats, ieskaitot spoguļus. 

"Lai droši novietotu šādu automašīnu stāvvietā, un, atverot durvis neriskētu sabojāt blakus esošos transportlīdzekļus, stāvvietas platumam jābūt ne mazākam par 2,5 metriem. Turklāt "Volkswagen Golf" markas automašīna mūsdienās ir viena no kompaktākajām, kas nozīmē, ka lielāku marku automašīnām nepieciešamas vēl platākas stāvvietas," akcentēja LTAB valdes priekšsēdētājs.

LTAB sācis darbu pie pirmo divu risinājumu aprobācijas, piesaistot lielo publisko stāvvietu pārstāvjus un satiksmesdrošības ekspertus. Tikmēr izmaiņas normatīvajos aktos prasa lielāku darbu, lai pārliecinātu plašāku sabiedrības daļu, likumdevējus un ierēdņus, skaidroja Abāšins, piebilstot, ka tuvākajā laikā plānots iniciēt plašāku problēmas apspriešanu, piesaistot autovadītājus un veidojot kopīgu iniciatīvu, ar kuru vērsties likumdevējā.

LTAB nodrošina sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas sistēmas darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.

 
Visi komentāri
 
dubis 26.marts 2021 20:45
0 1 Atbildēt

Nu re, izskatās, ka izmaiņas taps, ja jau pat LTABs pieslēdzies

upss 26.marts 2021 22:06
7 1 Atbildēt

Lai mācās no Ikea laukuma.

uupis 27.marts 2021 23:23
0 1 Atbildēt

Ko gribējāt to dabūjāt!

Es 15 gadus atpakaļ bļaustījos ka stāvvietas lielveikalos ir jāzīmē 3 metri – mani sauca par idiotu.

Nu tagad ēdiet un garšojiet savus 2 metrus...

Kas nepatīk??? Autovadītāju līkrocība??? Vai pašu zemais izglītības līmenis????

imzz 28.marts 2021 19:48
0 0 Atbildēt

xxx 28.marts 2021 20:49
0 0 Atbildēt

Te jau kritērijs ir cits! Kā novietot,kā izkāpt nevienu neiteresē! Buktes,iesprāguši lukturi un kas? Ja uzceļ veikalu jābūt ar ko paspīdēt,lūk ar 150,200 u.t.t. stāvvietām,lūk kur rādītājs,tālāk kā Bīnam,izkāp ārā,iestum aizgaldā un rocenes vietā kluci.

pirmkārt 31.marts 2021 16:16
0 0 Atbildēt

lohiem, kas sevi dēvē par autovadītājiem, ir jāmāk parkoties, un atverot durvis nav jāmauc dagalam līdz atdurei, bet jāsaprot ka gnīdas-veikala apsaimniekotāji peļņas vārdā stāvvietas taisa minimālas un pašam vien jāseko, vai neapskādē svešus auto.

tāpat ir jāseko, lai pasažieri never durvis ir to pašu lielo vērienu, domās jau esot veikalā pie kārotajiem pirkumiem.

daļa cilvēki ir tik tupi, ka izmācīt tos var tikai ar regresa prasībām, kaut arī tam vajag lieciniekus vai video. lai nākamreiz uzvedas ne kā vienīgie planētas iedzīvotāji.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

2000 Škoda Superb Combi universālu Jaunzēlandes policijai

Čehijas autobūves uzņēmums Škoda noslēdzis līgumu par vairāk nekā divu tūkstošu Superb Combi universālu piegādi Jaunzēlandes policijai. Lasīt vairāk

 

Drošības jostu lietošana glābj dzīvības 1

Drošības jostu lietošana aptuveni uz pusi samazina risku nomirt ceļu satiksmes negadījuma laikā. Tomēr ne visi izmanto drošības siksnas un brauciena laikā piesprādzējas. Lasīt vairāk

 

Viedpilsētas statuss Rīgai – prioritātes un iespējas 2

Tiek prognozēts, ka 2050. gadā jau 68% pasaules populācijas dzīvos tieši pilsētās. Taču mainās arī pašas pilsētas – tehnoloģijas ieņem aizvien nozīmīgāku lomu pilsētu attīstībā, arvien vairāk tuvojoties viedpilsētu statusam. Lasīt vairāk

 

Pirmajā ceturksnī būtiski kāpusi "Volkswagen" peļņa

Vācijas autobūves giganta "Volkswagen" tīrā peļņa šogad pirmajā ceturksnī pieaugusi līdz 3,4 miljardiem eiro, salīdzinot ar 517 miljoniem eiro attiecīgajā laika periodā pērn, teikts ceturtdien publiskotajā uzņēmuma paziņojumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti