Drošas braukšanas pamatprincipi: septiņi padomi velobraucējiem 33

 

Foto: Ekrānbilde no Pexels.com

CSDD | 15.jūnijs 2021 14:35

Šogad līdz 12. jūnijam notikuši 295 ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti velosipēdisti, un tajos cietuši 187 cilvēki, bet četri gājuši bojā, liecina Valsts policijas dati.

Lai veicinātu velosipēdistu drošību, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Apvienību “Pilsēta cilvēkiem” kampaņā “Brauc ar galvu” izstrādājuši septiņus padomus velobraucējiem, atgādinot par drošas braukšanas pamatprincipiem.

Piedaloties ceļu satiksmē, ikvienam tās dalībniekam ir svarīgi koncentrēties uz ceļu, analizēt situācijas, prognozēt citu satiksmes dalībnieku iespējamo rīcību un pieņemt lēmumus, lai neuzmanības vai izklaidības dēļ neiekļūtu negadījumā. Taču vienlīdz būtiski ir arī ievērot ceļu satiksmes noteikumus un līdz ar to rūpēties ne tikai par savu, bet arī apkārtējo drošību.

CSDD sadarbībā ar Apvienību “Pilsēta cilvēkiem” sniedz septiņus ieteikumus velosipēdistiem, kā uz ceļa justies droši.

1. Rādi pagriezienus! Neliec pārējiem minēt, kur brauksi.

Velobraucējiem, gluži tāpat kā autovadītājiem, ir svarīgi signalizēt par saviem nodomiem, mainot trajektoriju, un rādīt pagriezienu. Īpaši būtiski tas ir, veicot kreisā pagrieziena manevru. Gatavojoties pagrieziena izdarīšanai, jānovērtē situācija uz ceļa, nosakot, kuram transportlīdzeklim ir priekšroka, kā arī jāpārliecinās, ka citi vadītāji Tevi redz.

2. Esi redzams un paredzams – svarīgi, lai citi Tevi redz un Tu redzi ceļu.

Sliktos laikapstākļos un vājas redzamības apstākļos būtiski palielinās negadījumu risks. Satiksmes dalībnieki ne tikai sliktāk redz ceļu, bet arī cits citu. Turklāt arī ceļš var būt slidens. Velosipēdistiem obligāti jālieto baltas un sarkanas gaismas lukturi. Ieteicams lietot arī atstarojošu vesti, īpaši braucot tumsā. Statistikas dati liecina, ka 25 % negadījumu notiek krēslā vai tumsā.

3. Cik vien bieži iespējams, izvēlies maršrutus, kur ir pieejama velojosla. Tā būs drošāk ne tikai Tev, bet arī autovadītājiem un gājējiem.

Ja izvēlētajā maršrutā tomēr nav veloinfrastruktūras, velosipēdistam jābrauc pa brauktuvi iespējami tuvāk tās labajai malai. Taču īpašos gadījumos – intensīvas satiksmes, apgrūtinātos vai bīstamos braukšanas apstākļos – velosipēdists var izmantot arī ietvi. Tikai jāatceras, ka uz tās vienmēr priekšroka ir gājējiem.

4.  Skaņas signālu lieto tikai tad, kad jānovērš potenciāli bīstama situācija.

Ja velosipēdistam nākas braukt pa ietvi un pēkšņi ir jālieto skaņas signāls, tas var izbiedēt gājējus, un viņi var strauji mainīt iešanas trajektoriju. Daudz draudzīgāks risinājums savstarpējai saskarsmei ar gājējiem, tos droši apbraucot, ir mutiska saziņa, atvainojoties vai pasakot paldies.

5.  Izvēlies tādu braukšanas ātrumu, kas neapdraud ne pašu, ne citus!

Piedaloties satiksmē, pats svarīgākais ir drošība un veselība. Pilsētā steigties un strauji attīstīt ātrumu ne vienmēr būs efektīvi, jo luksoforu dēļ agrāk vai vēlāk būs jāapstājas. Savukārt uz brauktuves lielāka ātruma attīstīšana palīdzēs iekļauties plūsmā un samazinās nepieciešamību velobraucēju apdzīt. Bet, braucot pa ietvi, jāizvēlas tāds ātrums, kas ir ērts ne tikai pašam, bet arī netraucē gājējiem.

6.  Koncentrējies un seko līdzi situācijai – tā strauji var mainīties!

Ir būtiski plānot ceļu un paredzēt tajā iespējamās bīstamās situācijas. Pēkšņi radušies šķēršļi un nokļūšana aklajā zonā ir vieni no biežākajiem konfliktsituāciju izraisītājiem. Velosipēdistiem jāievēro ne tikai droša distance, bet arī, apbraucot šķēršļus, jāievēro vismaz 1 metra intervāls, kā arī jābūt uzmanīgākiem vietās, kur autobraucējs velosipēdistu var nepamanīt. Īpaši uzmanīgam jābūt, šķērsojot krustojumus, pirms vārtrūmēm, braucot garām stāvošām automašīnām, esot līdzās smagajām mašīnām vai pie dzelzceļa pārbrauktuvēm.

7.  Pārliecinies ne tikai par savu drošību, bet arī spēkrata tehnisko stāvokli!

Velosipēdam, gluži kā jebkuram transportlīdzeklim, ir jābūt tehniskā kārtībā. Pirms braukšanas ir jāpārbauda velosipēda riepas un bremzes.

Lai veicinātu ceļu satiksmes dalībnieku drošību, CSDD īsteno sociālo kampaņu “Brauc ar galvu”. Kampaņā tiek uzrunāti gan velosipēdisti, gan autovadītāji, aicinot satiksmes dalībniekus uz savstarpēju cieņu. “Brauc ar galvu” aktualizē gan rakstītos, gan nerakstītos ceļu satiksmes drošības aspektus, kā arī piedāvā ieteikumus, kā pēc iespējas ērtāk un drošāk izmantot pilsētvidi un ceļus ārpus tās. Informatīvie un izglītojošie kampaņas materiāli pieejami vietnē www.braucargalvu.lv.

 
33 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
velo 15.jūnijs 2021 19:38
6 1 Atbildēt

Paši riteņbraucēji grēko ar to, ka brauc barā kā aitas. Veloceļš šķērso krustojumu ar luksoforu un pirms sarkanā abās pusēs minēji nostājas visa celiņa platumā. Iedegas zaļais, visi sāk kustību un...sāk izvairīties viens no otra. Nu stulbeņi taču Brauciet pa labo pusi un nebūs jārausta stūre, cenšoties uzminēt kur griezīs pretīmbraucošais. Pirms dienām te bija labs video, kas demonstrē ka stūres raustīšana, kas izriet no nedrošības un nespējas abiem pagriezt pa labi, noved pie sadursmes pat ja apkārt ir 50m brīvas vietas uz katru pusi. Velo ir transporta līdzeklis - pa vidu jūs varat braukt tikai savai draudzenei, nevis pa veloceliņu

Bradypus 16.jūnijs 2021 10:41
4 1 Atbildēt

Nez kādēļ man motoinstruktors mācīja, ka tā ir MANA atbildība par savu drošību, ja ar divriteni lienu tur, kur citi manu līšanu īsti nevar redzēt/paredzēt. To pašu principu ievēroju braucot ar nemotorizētu divriteni un (kāds brīnums!) - nevienam nav izdevies mani šādā veidā pārsteigt, negaidīti atverot durvis vai nogriežoties pa labi. Ā, jā - es arī ar velo nebraucu kolpietošanas satiksmē sacīkšu režīmā - ar noliektu galvu, redzot tikai metru asfalta riteņa priekšā, lai tik vēja pretestība mazāka.

GTD2 16.jūnijs 2021 11:10
3 0 Atbildēt

lai samazinātu negadījumus, ir jamaina csn, pie neregulējamām pārejām , velosipēdistam ir priekšroka tikai tad ,kad viņš velo stumj, pārējos gadījumos priekšroka auto vadītājoiem, Tad nebūs velo lidotāji pāri pārejām ,kas pēc tam mēgina stāstīt ,ka braucis uz 5km/h, un ej Tu pierādi uz cik viiņš braucis

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volkswagen ID.3 saņem vēl vienu uzlabojumu paketi 8

Elektriskais Volkswagen modernizāciju piedzīvoja jau pērn, taču ražotājs pie tā nav apstājies un atradis veidu, kā elektrisko hečbeku uzlabot arī šogad. Lasīt vairāk

 

Jaunais CUPRA Leon - vēl viens trumpis spāņu ražotāja piedāvājumā (+ FOTO)

29. aprīlī Madridē notika jaunā CUPRA Leon pasaules pirmizrāde, iezīmējot nozīmīgu pagrieziena punktu zīmola attīstībā. Iespaidīgajā pasākumā tika prezentēts gan CUPRA Leon piecdurvju hečbeks, gan Sportstourer. Lasīt vairāk

 

Ar tehniskajiem līdzekļiem konstatētas braukšanas bez OCTA gadījumā sodīs ne biežāk kā reizi diennaktī 13

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ceļu satiksmes likumā nosakot, ka par ar tehniskajām ierīcēm konstatētu braukšanu bez apdrošināšanas vai valsts tehniskās apskates sodu piemēros ne biežāk kā reizi 24 stundu laikā. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID. Code – vācu markas dizaina nākotne (+ FOTO) 6

Pekinas autoizstādē Volkswagen izlicis apskatei konceptu ID. Code, kas liek noprast kādā virzienā stūrē vācu autobūves uzņēmuma dizaina komanda. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti