Visi komentāri - Eksperiments: Vai tu pamanītu viņu pirms būtu par vēlu?

Eksperiments: Vai tu pamanītu viņu pirms būtu par vēlu? 11

 

Foto: Publicitātes attēls

LTAB | 26.novembris 2025 16:09

Gada tumšākajos mēnešos pamanāmība uz ceļa kļūst par vienu no svarīgākajiem drošības faktoriem. Statistika ir nežēlīga – 70 % gājēju letālo negadījumu notiek tumsā vai krēslā. Arī šī gada novembrī uz autoceļiem dzīvību zaudējuši trīs gājēji, bet kopš gada sākuma kopumā bojā gājuši 33 cilvēki. Lai parādītu, cik ļoti redzamība ietekmē drošību,

Lai parādītu, cik ļoti redzamība ietekmē drošību, CSDD veica nelielu eksperimentu. Tajā salīdzinātas trīs ikdienišķas situācijas – sieviete pēc darba, vīrietis ceļā uz mājām un bērns, kurš dodas uz autobusu. Lai gan visi gājēji atrodas vien dažu metru attālumā, attēlos redzams, cik dramatiski atšķiras to pamanāmība ar un bez atstarojošiem elementiem.

Realitātē uz šosejas viss notiek vēl ātrāk. Autovadītājs gājēju bez atstarojošiem elementiem pamana tikai 25–40 metru attālumā. Pie ātruma 90 km/h auto šo distanci veic 1–2 sekundēs, kas ir par maz, lai nobremzētu vai apbrauktu. Tieši tāpēc pēc negadījumiem bieži dzirdam: “Es viņu neredzēju.” Tā nav atruna, bet fakts.

Atstarotāji redzamību palielina 5–10 reizes, dodot autovadītājam laiku reaģēt un izvairīties no traģēdijas.

Ieskaties galerijā un apdomā, vai arī tavā ikdienā var būt situācijas, kurās tu autovadītājam varētu kļūt neredzams? Ja jā, parūpējies, lai tev vienmēr līdz ir atstarojoša veste vai cits atstarojošs elements. Būt redzamam nenozīmē atteikties no stila – tas nozīmē būt drošam. Izvēle starp “nāvīgi stilīgu” un pamanāmu ir izvēle starp risku un dzīvību. Redzamība ir mūsu visu kopīga atbildība.

Atceries!

·         Atstarotāja virsmas laukumam jābūt vismaz 15 kvadrātcentimetru (aptuveni maksājumu kartes izmērā).

·         Vislabāk gaismu atstaro gaišas krāsas materiāli – balti, dzelteni vai gaiši pelēki.

·         Rūpējoties par savu drošību, novieto atstarotāju labi redzamā vietā – vislabāk uz ķermeņa kustīgajām daļām, piemēram, rokām vai kājām.

·         Stiprini atstarotāju tajā pusē, kas tuvāk brauktuvei – tā tu būsi daudz pamanāmāks un drošāks uz ceļa.

·         Regulāri pārbaudi savu atstarotāju efektivitāti – apģērbā iestrādātos pēc katras mazgāšanas reizes, tradicionālos – vismaz reizi sezonā.

Satiksmes drošības kampaņas par drošības riskiem un rīcību, kas jāievēro satiksmes dalībniekiem gada tumšajā periodā “Nāvīgi stilīgi” mērķis ir izglītot un skaidrot, ka gada tumšajā periodā visiem satiksmes dalībniekiem ir jābūt uzmanīgiem neizgaismotos ceļu posmos un pārliecināt gājējus lietot atstarojošus elementus – tie glābj dzīvības. Veicināt satiksmes dalībnieku izpratni par to, ka gada tumšajā periodā un diennakts tumšajā laikā mazāk aizsargātie ceļu satiksmes dalībnieki bez atstarojošajiem elementiem ir neredzami transportlīdzekļu vadītājiem. Kampaņu organizē CSDD sadarbībā ar Valsts policiju un stratēģiskajiem partneriem – Swedbank apdrošināšanu, degvielas mazumtirdzniecības uzņēmumu “Virši” un automašīnu koplietošanas platformu “Carguru”. Kampaņa tiek finansēta no CSDD un Ceļu satiksmes drošības padomes līdzekļiem – sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām, ko ceļu satiksmes negadījumu novēršanas pasākumu veikšanai apdrošināšanas sabiedrības katru ceturksni ieskaita biedrības “Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs” (LTAB) kontā.

Foto: Publicitātes attēls

 
Visi komentāri
 
interesanti 26.novembris 2025 17:36
1 0 Atbildēt

ka neviens "oficālais" demagogs nav iedomājies salīdzināt svešķermeņu (ne)pamanīšanas iespēju uz normāli APrīkota un nenormāli NEaprīkota ceļa.

Attēlā redzamais būtu formāli pieskaitāms pie Aprīkotiem, jo tam vismaz gar malām ir sasprausti atstarojošie stabiņi.Kuri tika "reabilitēti" vien 2019tajā un kuru daudzās vietās joprojām nav.Turklāt, te ir skaidri redzams (gaišs) sniegs, kurš globālo redzamību acīmredzami uzlabo.

Bet,ja gājējs nolēmis "palikt dzīvs",viņam visdrīzāk būtu jākapj no brauktuves nost.Kur nu vēl tad, ja tieši viņa priekš vai pakaļ galā ir šādi "satikušies" abos virzienos braucošie.

Grūti atcerēties, kurā negadījuma aprakstā būtu kā "negadījumu veicinājušais" faktors pieminēts ceļa aprīkojums vai brauktuves stāvoklis.

Ceļa lietotājam ir pienākums Maksāt, taču maksājuma patiesajam saņēmējam praktiski nokontrolējamu pienākumu praktiski nav.Prasta "starpresoru" apmuldēšanās- apdrošinātājs negrib maksāt cietušajiem un tāpēc gatavs tērēt naudu par reklāmrakstiem,taču ceļa uzturētājam liekas naudas nav, tās knapi pietiek Vadošo Vadoņu (taisnīgajam) atalgojumam.

0pis 26.novembris 2025 18:55
4 2 Atbildēt

Vai pa attēlā redzamo ceļu tiešām jābrauc uz (90)? Katrs jau dara kā grib, bet es nejustos lohs braucot lēnāk, tā ap 70 vai lēnāk, ja ceļš nav taisns vai malas ar grāvi vai kokiem. 

Jo bez gājēja uz tā ceļa var būt sazin kas vēl - nokritis baļķis, sabojājies auto, izmestas riepas. Vai cilvēki ir tik apsēsti ar ideju ka ziemā un tumsā ir jābrauc ar maksimālo atļauto? Tas, ka 24 reizes ir paveicies, nenozīmē ka arī 25jā garantēti nekas neatgadīsies. 

Nekad neviena iestāde vai ressors nevar nodrošināt vai garantēt ka nebūs uzsnidzis par virsu ledum, ka nebūs šķērslis. Vai autoskola "Galvenais ceļš" mūsdienās māca ka braucot pa galveno ceļu, jums visi garantē un pašam ne par ko nav jādomā?

BMW 27.novembris 2025 8:29
2 4 Atbildēt

Neesi lohs, nebrauc vispār ar mašīnu. Visur var aizbraukt ar sabiedrisko, bez stresa un riska!

0pis 27.novembris 2025 8:45
3 1 Atbildēt

Neesi lohs, aizej kājām. Nu kas tas par kremlina niķi - nevis runāt par problēmu, tās cēloņiem, būtību un sekām, bet izlikties ka tās nemaz nav. 

Un ja esi tik gudrs (izskatās, ka nē) - noteikti zini ka arī sabiedriskais ik pa laikam avarē, iekļūst negadījumos utt. Daļā gadījumu tas ir dēļ tādiem nepamatoti paštaisniem satiksmes dalībniekiem kā tu.

Galvenaiss 26.novembris 2025 20:20
0 0 Atbildēt

būt Pārliecinātam par savu Taisnību.Kamēr mēs runājam "uz cik" (ar cik) braukt, tamēr reku pilns ceļš ar ziemai nederīgām riepām un apgaismībai neatbilstošām gaismas ierīcēm. Taukaini netīrīti vējstikli, izdeguši nokvēpuši reflektori.Uzmanību novērsošas (novērššošas?) darbības un acīmredzama loha paradumi braukšanas laikā, lohi/līdzāsbraucēji, lohi blakussēdētāji.

Jo lielāks lohs, jo viņam augstākas pasības pret pārējiem (lohiem).Jo visas sarunas par "drošību" parasti norisinās formātā "Speciālista ieteikumi Lohiem".Lohu valodā, ar loha cienīgiem argumentiem.Nu nekādi nē, lai savureiz tajā muldoņu muldēšanā ieklausītos arī pa kādam "zinošajam" vai "pierēpieredzējušajam".

:-) 27.novembris 2025 10:37
1 0 Atbildēt

Šis perfekti aprakta Vernona Kiesnera būtību. Bet ja par tēmu, tad matricu lukturi, perfekti noder sādām situācijām. Pamatu pamats, neredzi nebrauc, ceļa nomale nav paredzēta braukšanai.

Vernons 26.novembris 2025 21:52
0 7 Atbildēt

Ceļu satiksmes Likuma 19. pants: "Pienākumi un tiesības" 1., 3. un 4. punkti noteic kārtību un secību kā darbosies CSN un kā katrs uz ceļa rīkosies. CSN 100. punkts: "Šķērslis kuru spēja pamanīt"! Un rezultāts dzīvē, kad atsitās, tad ieraudzīju, jo šķērslis nebija pamanāms. Katram bija, ir un būs tiesības paļauties, ka katrs kas tos CSN  pilda, pildīs arī citi. CSN strikti noteic, kā katram jābūt aprīkotam.

:-) 28.novembris 2025 15:32
0 0 Atbildēt

es uz sevi!

Speciāli, Tev saprotamā valodā!

www.youtube.com/watch?v=4kSqTm9pv1I

Vadītājš 26.novembris 2025 22:24
2 7 Atbildēt

diemžēl nekādi nespēj ietekmēt, vai viņa ceļā pagadījušies iespējamie svešķermeņi būs vai nebūs "aprīkoti".

Lielākā daļa "veiksminieku" veiksmīgi izbrauc tieši uz to, ka viņu ceļā parasti nekas nepagadās.Ceļi ir dažādi, iespējams ka "veiksminieks" savā ikdienas maršrutā brauc tieši pa tiem veiksmīgākajiem.

Jo vairāk (biežāk,tālāk,ilgāk,dažādāk) tas braucējs "brauc", jo vairāk viņam iespēju uz savas ādas pārbaudīt dažādas "varbūtības teorijas".

Kaut vai pat pirmais demagogu sludinātais sauklis- "braukt pēc iespējas tuvāk labajai malai".Viena no izplatītākajām Loha pazīmēm.Reāli bīstams paradums,trula dogma, domāt/izprast absolūti neveicinoša.Vidēji statistiskais Vadītājs diemžēl nav mācīts, burtakalpi viņam nav paskaidrojuši- kad viņam tiešām būtu jābrauc "tuvāk", bet kādos apstākļos šāds  ieradums var kļūt par acīmredzamu apdraudējumu.

BMW 27.novembris 2025 8:31
1 1 Atbildēt

Tipisks bojāgājējs parasti domā, ka ja viņš redz mašīnas gaismas, tad mašīna redz viņu! Kad viņš uzzina patiesību, bieži vien jau ir par vēlu.

0pis 27.novembris 2025 9:00
0 2 Atbildēt

Tu runā tā, it kā ar to viss beidzas. Tu notriec gājēju, auto bojāts. Tikmēr tu brauc kopā ar sievu, kurai ir cits darba grafiks, abiem neērtības. Apdrošinātāja serviss grib labot izmantojot sūdīgākas daļas, kā bija un krāsot pa lēto. Kad auto ir salabots un dzīve būtu atgriezusies vecajās sliedēs, tu naktī sāc mosties no murga, kurā tu notriec gājēju un tas notiek 5 naktis no 7. Tu pieraksties pie speciālista, tas iesaka pirms miega dzert siltu pienu un noraut ķepā, tas nelīdz un seko vizīte pie cita, labāka speciālista kas tev izraksta labas drapes, bet tās nav savienojamas ar auto vadīšanu. Kādā no naktīm tu sāc prātot, cik labi būtu bijis vispār nenonākt saskarē ar to sasodīto gājēju. Ja brauktu pa citu ceļu, neder. Ja brauktu citā laikā, nu 15 vēlāk - jā, varbūt. Kaut šim būtu atstarotāji, protams. Varbūt pats būtu braucis lēnāk un vinnējis sekundi manevram. Ē, paga, vai tad avārijas vaina par 100% nebija gājējs? Vai es pats arī varēju ko darīt citādāk? Un tad pienāk rīts, vāja gaisma, jāiešauj kapija un jābrauc uz darbu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: "MG ZS Hybrid+" - B klases hibrīds, kas izaicina pat lielākus konkurentus (+ VIDEO) 13

“MG ZS Hybrid+” modelis ir ienācis mūsu tirgū, apvienojot efektīvu tehniku, labu aprīkojumu, britu zīmola sentimentu un, pats galvenais, zemu cenu. Latvijā tas tiek piedāvāts tikai pašuzlādes hibrīda versijā ar 1.5 litru benzīna dzinēju - sistēma attīsta 197 zirgspēku jaudu. Lasīt vairāk

 

Sācies “Latvijas Gada auto 2026” tautas balsojums – vai žūrijas izvēle sakritīs ar tautas simpātiju

Ir sākusies balsošana par konkursa “Latvijas Gada auto 2026 Tautas simpātiju” - nomināciju, kuras uzvarētāju var noteikt ikviens interesents. Balsot iespējams gan internetā, gan tirdzniecības centrā “Mols”, kur arī apskatāma fotogrāfa Raimonda Volonta lielformāta izstāde. Tajā redzamas visas 33 jaunākās automašīnas, kas piedalās “Latvijas Gada auto 2026” konkursā. Lasīt vairāk

 

Avārija pierāda – Nio elektromobiļi ir droši 8

Ķīnā notikusi avārija, kas, iespējams nomierinās tos, kas apšauba elektroautomobiļu drošību. Lasīt vairāk

 

Noderīgas lietas drošai ziemai. Kādi jaunumi? (+ VIDEO) 3

Iestājoties aukstam laikam, dodamie pie Inter Cars Latvija, kur vairs nerunāsim par ziemas riepām, bet gan citiem ziemā nepieciešamiem produktiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti