Gada tumšākajos mēnešos pamanāmība uz ceļa kļūst par vienu no svarīgākajiem drošības faktoriem. Statistika ir nežēlīga – 70 % gājēju letālo negadījumu notiek tumsā vai krēslā. Arī šī gada novembrī uz autoceļiem dzīvību zaudējuši trīs gājēji, bet kopš gada sākuma kopumā bojā gājuši 33 cilvēki. Lai parādītu, cik ļoti redzamība ietekmē drošību,
Lai parādītu, cik ļoti redzamība ietekmē drošību, CSDD veica nelielu eksperimentu. Tajā salīdzinātas trīs ikdienišķas situācijas – sieviete pēc darba, vīrietis ceļā uz mājām un bērns, kurš dodas uz autobusu. Lai gan visi gājēji atrodas vien dažu metru attālumā, attēlos redzams, cik dramatiski atšķiras to pamanāmība ar un bez atstarojošiem elementiem.
Realitātē uz šosejas viss notiek vēl ātrāk. Autovadītājs gājēju bez atstarojošiem elementiem pamana tikai 25–40 metru attālumā. Pie ātruma 90 km/h auto šo distanci veic 1–2 sekundēs, kas ir par maz, lai nobremzētu vai apbrauktu. Tieši tāpēc pēc negadījumiem bieži dzirdam: “Es viņu neredzēju.” Tā nav atruna, bet fakts.
Atstarotāji redzamību palielina 5–10 reizes, dodot autovadītājam laiku reaģēt un izvairīties no traģēdijas.
Ieskaties galerijā un apdomā, vai arī tavā ikdienā var būt situācijas, kurās tu autovadītājam varētu kļūt neredzams? Ja jā, parūpējies, lai tev vienmēr līdz ir atstarojoša veste vai cits atstarojošs elements. Būt redzamam nenozīmē atteikties no stila – tas nozīmē būt drošam. Izvēle starp “nāvīgi stilīgu” un pamanāmu ir izvēle starp risku un dzīvību. Redzamība ir mūsu visu kopīga atbildība.
Atceries!
· Atstarotāja virsmas laukumam jābūt vismaz 15 kvadrātcentimetru (aptuveni maksājumu kartes izmērā).
· Vislabāk gaismu atstaro gaišas krāsas materiāli – balti, dzelteni vai gaiši pelēki.
· Rūpējoties par savu drošību, novieto atstarotāju labi redzamā vietā – vislabāk uz ķermeņa kustīgajām daļām, piemēram, rokām vai kājām.
· Stiprini atstarotāju tajā pusē, kas tuvāk brauktuvei – tā tu būsi daudz pamanāmāks un drošāks uz ceļa.
· Regulāri pārbaudi savu atstarotāju efektivitāti – apģērbā iestrādātos pēc katras mazgāšanas reizes, tradicionālos – vismaz reizi sezonā.
Satiksmes drošības kampaņas par drošības riskiem un rīcību, kas jāievēro satiksmes dalībniekiem gada tumšajā periodā “Nāvīgi stilīgi” mērķis ir izglītot un skaidrot, ka gada tumšajā periodā visiem satiksmes dalībniekiem ir jābūt uzmanīgiem neizgaismotos ceļu posmos un pārliecināt gājējus lietot atstarojošus elementus – tie glābj dzīvības. Veicināt satiksmes dalībnieku izpratni par to, ka gada tumšajā periodā un diennakts tumšajā laikā mazāk aizsargātie ceļu satiksmes dalībnieki bez atstarojošajiem elementiem ir neredzami transportlīdzekļu vadītājiem. Kampaņu organizē CSDD sadarbībā ar Valsts policiju un stratēģiskajiem partneriem – Swedbank apdrošināšanu, degvielas mazumtirdzniecības uzņēmumu “Virši” un automašīnu koplietošanas platformu “Carguru”. Kampaņa tiek finansēta no CSDD un Ceļu satiksmes drošības padomes līdzekļiem – sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām, ko ceļu satiksmes negadījumu novēršanas pasākumu veikšanai apdrošināšanas sabiedrības katru ceturksni ieskaita biedrības “Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs” (LTAB) kontā.




























































ka neviens "oficālais" demagogs nav iedomājies salīdzināt svešķermeņu (ne)pamanīšanas iespēju uz normāli APrīkota un nenormāli NEaprīkota ceļa.
Attēlā redzamais būtu formāli pieskaitāms pie Aprīkotiem, jo tam vismaz gar malām ir sasprausti atstarojošie stabiņi.Kuri tika "reabilitēti" vien 2019tajā un kuru daudzās vietās joprojām nav.Turklāt, te ir skaidri redzams (gaišs) sniegs, kurš globālo redzamību acīmredzami uzlabo.
Bet,ja gājējs nolēmis "palikt dzīvs",viņam visdrīzāk būtu jākapj no brauktuves nost.Kur nu vēl tad, ja tieši viņa priekš vai pakaļ galā ir šādi "satikušies" abos virzienos braucošie.
Grūti atcerēties, kurā negadījuma aprakstā būtu kā "negadījumu veicinājušais" faktors pieminēts ceļa aprīkojums vai brauktuves stāvoklis.
Ceļa lietotājam ir pienākums Maksāt, taču maksājuma patiesajam saņēmējam praktiski nokontrolējamu pienākumu praktiski nav.Prasta "starpresoru" apmuldēšanās- apdrošinātājs negrib maksāt cietušajiem un tāpēc gatavs tērēt naudu par reklāmrakstiem,taču ceļa uzturētājam liekas naudas nav, tās knapi pietiek Vadošo Vadoņu (taisnīgajam) atalgojumam.