Gājēju pārejām jābūt drošākām! 3

29.novembris 2012 23:11

Tādu kopēju atziņu izteica apaļā galda diskusijas „Gājēju pāreju vieta un loma satiksmes infrastruktūrā” dalībnieki.

Valsts policijas, Latvijas Valsts ceļu, Rīgas domes Satiksmes departamenta, Ceļu satiksmes drošības direkcijas, kā arī sabiedrisko organizāciju un mediju pārstāvji izvērtēja, cik drošas šobrīd ir gājēju pārejas un kādai jābūt to pilnveidošanai, ņemot vērā kopējās satiksmes infrastruktūras attīstības tendences.

Atklājot diskusiju, tās organizators, Autokluba LAMB prezidents Juris Zvirbulis uzsvēra, ka gājēju pāreju drošība ir viens no svarīgākajiem kopējās satiksmes drošības elementiem. To atbalstīja Valsts policijas pārstāvis Raimonds Galviņs, jo cietušo gājēju skaits uz neregulējamām gājēju pārejām ir trīs reizes lielāks nekā uz regulējamām. Ja pāreja nav regulējama, tad īpaši svarīgi, lai tā būtu ļoti labi apgaismota, tajā skaitā no īpašiem, tieši pārejai paredzētiem gaismas avotiem. Savukārt RD Satiksmes departamenta nodaļas vadītājs Tālivaldis Vectirāns akcentēja, ka šobrīd prioritāra ir neregulējamo gājēju pāreju pilnveidošana, izbūvējot īpašu apgaismojumu vai pārveidojot tās par regulējamām pārejām, tajā pašā laikā uzsverot, ka tas ir saistīta ar lielām izmaksām.

Vērtējot luksoforu ar fotoradaru funkcijām perspektīvu, LVC pārstāvis Māris Zaļaiskalns uzsvēra, ka katrs gadījums ir jāvērtē atsevišķi, un, ja šāda luksofora izvietošana Babītē ir pilnībā sevi attaisnojusi, tad tā izvietošana Olainē uz šosejas nav tik viennozīmīgi vērtējama.
Aktīvas debates izraisīja priekšlikums paātrināt automašīnu plūsmu un samazināt gaidīšanas laiku pie sarkanās gaismas, lai veiktu labo pagriezienu. Tas būtu iespējams, ieviešot pastāvīgu papildus plāksnīti ar zaļo bultiņu līdzīgi kā Lietuvā vai noņemot luksoforu vietās, kur labajam pagriezienam ir izbūvēta īpaša papildus josla nodalīta ar atsevišķu saliņu. Šādos krustojumos luksoforu varētu aizstāt ar ceļa zīmi „Dodiet ceļu” līdzīgi kā Igaunijā. Valsts un pašvaldību institūciju pārstāvji izrādīja stipru piesardzību par iespēju nākotnē griezt pa labi arī pie sarkanās luksofora gaismas vai ieviest plāksnīti ar pastāvīgu labo pagriezienu atļaujošu zaļo bultiņu savukārt sabiedrisko organizāciju pārstāvji šīs idejas novērtēja, kā perspektīvas un rūpīgi izvērtējamas. Labā pagrieziena paātrināšana taupītu degvielu, samazinātu CO2 izmešu apjomu un mazinātu autovadītāju psiholoģisko spriedzi, gaidot uz labo pagriezienu pie sarkanās luksofora gaismas tukšā krustojumā. Pastāvīga labā pagrieziena prakse ir daudzās ES dalībvalstīs, kā arī vairākās ASV pavalstīs, un šoreiz ar savas valsts pieredzi, izmantot Skype komunikāciju, dalījās Lietuvas Autovadītāju Savienības (LAS) prezidents Rimvidas Anusauskas. Lietuvas pārstāvis izteikti pozitīvi novērtēja zaļās bultiņas ieviešanu Lietuvā, kas pieļauj pastāvīgu labo pagriezienu un izteicās, ka neiedomājas satiksmi Lietuvā bez šīm plāksnītēm.

Autožurnālists Atis Jansons pievērsa uzmanību nepietiekamai sabiedrības informēšanai par cietušajiem gājējiem, jo, piemēram, oktobrī gandrīz puse, no visiem cietušajiem esot bijuši tieši gājēji, tajā skaitā uz gājēju pārejām.


Noslēdzot apaļo galdu, gan valsts un pašvaldību institūciju, gan sabiedrisko organizāciju un mēdiju pārstāvji bija vienprātīgi par šādu viedokļu apmaiņu un konsultāciju lietderību, organizējot līdzīgus pasākumus arī nākotnē.


„Fakts, ka šobrīd vairākiem satiksmes profesionāļiem, liekas, ka pastāvīga labā pagrieziena ieviešana var apdraudēt gan gājējus, gan autovadītājus un radīt braucējos kādu visatļautības sajūtu, liecina, ka šis jautājums jāturpina izvērtēt un diskutēt. Daudzus šobrīd izbūvētos krustojumus tik tiešām būtu grūti piemērot pastāvīgam labajam pagriezienam, tomēr mums jālūkojas nākotnē un, izbūvējot jaunus krustojumus, jāapkopo plašs viedokļu spektrs. Prakse liecina, ka luksoforu izbūve ir dārgs pasākums, tādēļ izmaiņas dotu arī ekonomisku efektu”, uzskata Autokluba LAMB prezidents Juris Zvirbulis.


Apaļais galds „Gājēju pāreju vieta un loma satiksmes infrastruktūrā” norisinājās Autokluba LAMB un LAF īstenotā satiksmes drošības projekta ietvaros, kuru līdzfinansēja Eiropas Sociālais fonds.

Autokluba LAMB preses dienests
 

 
Visi komentāri
 
288226. viesis 1.decembris 2012 1:06
0 0 Atbildēt

Uzkrāsota zaļā bulta pie sarkanā signāla tomēr nav tā labākā ideja, jo faktiski jau sanāk braukt zem sarkanā un psiholoģiski sarkanais kļūst "blāvāks". Tad labāk zīmi "dodiet ceļu".

288237. viesis 1.decembris 2012 22:38
0 0 Atbildēt

Varbūt vajag oficiāli dauzīt nost tos gājējus?Katru dienu pa Maskaveni pie sarkanās vai citur nesteidzīgi slāj pāri tie loši,loģiski,ka bez atstarojošiem elementiem.A?

288276. viesis 3.decembris 2012 14:29
0 0 Atbildēt

Loģiski būtu, ja respektētu vairākuma, to jesķ, gājēju viedokli. Vismaz pilsētās. Tātad, vispirms, izdaram visu, lai ir labi gājējiem un pēc tam, tāteikt, par atlikušo naudu, autovadītājiem.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Normunds brauc: Škoda Octavia Combi G-Tec ar dabasgāzi (+ FOTO) 7

Vai CNG automašīna tiešām ir tik ekonomiska kā runā, un cik tālu ar tādu var tikt? Lasīt vairāk

 

Jaunā Volkswagen Caddy attēli jau internetā (+ FOTO)

Globālajā tīmeklī publicēti jaunās paaudzes Volkswagen Caddy attēli. Tas noticis nedēļu pirms oficiālās pirmizrādes, kas plānota februāra beigās. Lasīt vairāk

 

Lielbritānijā žigulis ir lielāks retums nekā Pagani Zonda 8

Britu izdevums Retro Cars izanalizējis autotransporta licenzēšanas aģentūras DVLA datus un publicējis atskaiti par Lielbritānijā retāk sastopamajiem 80.-90.gadu modeļiem. Lasīt vairāk

 

Latvija nostājas ASV pusē strīdā par “Huawei” 5G izmantošanu (+ VIDEO) 3

Latvijas valdība lēmusi parakstīt deklarāciju ar Amerikas Savienotajām Valstīm par 5G tīkla drošību. Tas ir signāls mobilajiem operatoriem, ka 5G infrastruktūras izbūvē varētu būt grūtības izmantot Ķīnas uzņēmuma “Huawei” tehnoloģijas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti