Gājēju pārejām jābūt drošākām! 3

 
29.novembris 2012 23:11

Tādu kopēju atziņu izteica apaļā galda diskusijas „Gājēju pāreju vieta un loma satiksmes infrastruktūrā” dalībnieki.

Valsts policijas, Latvijas Valsts ceļu, Rīgas domes Satiksmes departamenta, Ceļu satiksmes drošības direkcijas, kā arī sabiedrisko organizāciju un mediju pārstāvji izvērtēja, cik drošas šobrīd ir gājēju pārejas un kādai jābūt to pilnveidošanai, ņemot vērā kopējās satiksmes infrastruktūras attīstības tendences.

Atklājot diskusiju, tās organizators, Autokluba LAMB prezidents Juris Zvirbulis uzsvēra, ka gājēju pāreju drošība ir viens no svarīgākajiem kopējās satiksmes drošības elementiem. To atbalstīja Valsts policijas pārstāvis Raimonds Galviņs, jo cietušo gājēju skaits uz neregulējamām gājēju pārejām ir trīs reizes lielāks nekā uz regulējamām. Ja pāreja nav regulējama, tad īpaši svarīgi, lai tā būtu ļoti labi apgaismota, tajā skaitā no īpašiem, tieši pārejai paredzētiem gaismas avotiem. Savukārt RD Satiksmes departamenta nodaļas vadītājs Tālivaldis Vectirāns akcentēja, ka šobrīd prioritāra ir neregulējamo gājēju pāreju pilnveidošana, izbūvējot īpašu apgaismojumu vai pārveidojot tās par regulējamām pārejām, tajā pašā laikā uzsverot, ka tas ir saistīta ar lielām izmaksām.

Vērtējot luksoforu ar fotoradaru funkcijām perspektīvu, LVC pārstāvis Māris Zaļaiskalns uzsvēra, ka katrs gadījums ir jāvērtē atsevišķi, un, ja šāda luksofora izvietošana Babītē ir pilnībā sevi attaisnojusi, tad tā izvietošana Olainē uz šosejas nav tik viennozīmīgi vērtējama.
Aktīvas debates izraisīja priekšlikums paātrināt automašīnu plūsmu un samazināt gaidīšanas laiku pie sarkanās gaismas, lai veiktu labo pagriezienu. Tas būtu iespējams, ieviešot pastāvīgu papildus plāksnīti ar zaļo bultiņu līdzīgi kā Lietuvā vai noņemot luksoforu vietās, kur labajam pagriezienam ir izbūvēta īpaša papildus josla nodalīta ar atsevišķu saliņu. Šādos krustojumos luksoforu varētu aizstāt ar ceļa zīmi „Dodiet ceļu” līdzīgi kā Igaunijā. Valsts un pašvaldību institūciju pārstāvji izrādīja stipru piesardzību par iespēju nākotnē griezt pa labi arī pie sarkanās luksofora gaismas vai ieviest plāksnīti ar pastāvīgu labo pagriezienu atļaujošu zaļo bultiņu savukārt sabiedrisko organizāciju pārstāvji šīs idejas novērtēja, kā perspektīvas un rūpīgi izvērtējamas. Labā pagrieziena paātrināšana taupītu degvielu, samazinātu CO2 izmešu apjomu un mazinātu autovadītāju psiholoģisko spriedzi, gaidot uz labo pagriezienu pie sarkanās luksofora gaismas tukšā krustojumā. Pastāvīga labā pagrieziena prakse ir daudzās ES dalībvalstīs, kā arī vairākās ASV pavalstīs, un šoreiz ar savas valsts pieredzi, izmantot Skype komunikāciju, dalījās Lietuvas Autovadītāju Savienības (LAS) prezidents Rimvidas Anusauskas. Lietuvas pārstāvis izteikti pozitīvi novērtēja zaļās bultiņas ieviešanu Lietuvā, kas pieļauj pastāvīgu labo pagriezienu un izteicās, ka neiedomājas satiksmi Lietuvā bez šīm plāksnītēm.

Autožurnālists Atis Jansons pievērsa uzmanību nepietiekamai sabiedrības informēšanai par cietušajiem gājējiem, jo, piemēram, oktobrī gandrīz puse, no visiem cietušajiem esot bijuši tieši gājēji, tajā skaitā uz gājēju pārejām.


Noslēdzot apaļo galdu, gan valsts un pašvaldību institūciju, gan sabiedrisko organizāciju un mēdiju pārstāvji bija vienprātīgi par šādu viedokļu apmaiņu un konsultāciju lietderību, organizējot līdzīgus pasākumus arī nākotnē.


„Fakts, ka šobrīd vairākiem satiksmes profesionāļiem, liekas, ka pastāvīga labā pagrieziena ieviešana var apdraudēt gan gājējus, gan autovadītājus un radīt braucējos kādu visatļautības sajūtu, liecina, ka šis jautājums jāturpina izvērtēt un diskutēt. Daudzus šobrīd izbūvētos krustojumus tik tiešām būtu grūti piemērot pastāvīgam labajam pagriezienam, tomēr mums jālūkojas nākotnē un, izbūvējot jaunus krustojumus, jāapkopo plašs viedokļu spektrs. Prakse liecina, ka luksoforu izbūve ir dārgs pasākums, tādēļ izmaiņas dotu arī ekonomisku efektu”, uzskata Autokluba LAMB prezidents Juris Zvirbulis.


Apaļais galds „Gājēju pāreju vieta un loma satiksmes infrastruktūrā” norisinājās Autokluba LAMB un LAF īstenotā satiksmes drošības projekta ietvaros, kuru līdzfinansēja Eiropas Sociālais fonds.

Autokluba LAMB preses dienests
 

 
Visi komentāri
 
288226. viesis 1.decembris 2012 1:06
0 0 Atbildēt

Uzkrāsota zaļā bulta pie sarkanā signāla tomēr nav tā labākā ideja, jo faktiski jau sanāk braukt zem sarkanā un psiholoģiski sarkanais kļūst "blāvāks". Tad labāk zīmi "dodiet ceļu".

288237. viesis 1.decembris 2012 22:38
0 0 Atbildēt

Varbūt vajag oficiāli dauzīt nost tos gājējus?Katru dienu pa Maskaveni pie sarkanās vai citur nesteidzīgi slāj pāri tie loši,loģiski,ka bez atstarojošiem elementiem.A?

288276. viesis 3.decembris 2012 14:29
0 0 Atbildēt

Loģiski būtu, ja respektētu vairākuma, to jesķ, gājēju viedokli. Vismaz pilsētās. Tātad, vispirms, izdaram visu, lai ir labi gājējiem un pēc tam, tāteikt, par atlikušo naudu, autovadītājiem.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Porsche pastāsta par jauno Macan

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs atklājis informāciju par jauno Macan, kas tagad būs pieejams kā pilnībā elektrisks transportlīdzeklis, divās divmotoru pilnpiedziņas versijās. Lasīt vairāk

 

Arī pārāk lēna braukšana var radīt avārijas situācijas (+ VIDEO) 11

Satiksmes drošību veido daudz un dažādi aspekti. Viens no tādiem ir – cik droši vadām savu transportlīdzekli un cik labi iekļaujamies satiksmes plūsmā. Nereti no autovadītājiem dzirdamas sūdzības par citu satiksmes dalībnieku pārgalvīgu braukšanas stilu. Tomēr ir arī tādi, kas kopējā satiksmes plūsmā neiekļaujas, jo dažādu iemeslu dēļ brauc pārāk lēni. Arī šāds braukšanas stils var radīt neprognozējamas situācijas uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Putas vai rezerves ritenis ? TV Autoziņu eksperiments (+VIDEO) 13

Modernajās vieglajās automašīnas vietas rezerves ritenim itin bieži nemaz nav, jo rats aizņem vietu un ir smags. Tomēr melnajā stundā tas noderētu. Tā uzskata arī Autoriepu Nama direktors Oskars Krampāns, kurš izrāda Autoziņām dažādus rezerves riteņu veidus. Populārākais ir pagaidu jeb mazais rezerves ritenis, tautā saukts par "desu" vai "tableti". Pagaidu rezerves ritenis ir kompromiss starp pilnvērtīgu riepu un vispār neko. Ar tādu drīkst braukt ne tālāk par 80 km un ne ātrāk kā 80 km/h. Pagaidu riepa ir ne vien mazāka, bet arī plānāka. Lasīt vairāk

 

Laika kapsula: sportiskais 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT ar tikai 716 km nobraukumu (+ FOTO) 6

Nīderlandē piedāvā lieliski saglabātu „laika kapsulu” – 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT, kas savā 32 gadus garajā mūžā nav nobraucis pat 1000 kilometrus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti