196 Latvijas ģimenes pērn zaudēja savu piederīgo. Mirušais liktenīgā laikā un vietā bijis “gājējs - bojā gājējs”. Ko nozīmē zaudēt tuvinieku, zinām mēs visi.
Bet tieši tikpat – 196, cilvēki līdz pat sava mūža beigām jautās sev, vai bija iespējams darīt kaut ko savādāk - tā, lai tas nenotiktu. Tie ir autovadītāji. Šodien Scania šoferi sadarbībā ar kolēģiem no autobusu parka “Nordeka” uzsāka akciju, kuras laikā tiks dalīti atstarotāji tieši tiem kājāmgājējiem, kuriem to nav.Šoferu pieredze un viedoklis tiek ignorēti
2004.gada nogalē tika uzsākta aktīva sabiedriskā kampaņa, kuras laikā sabiedrības uzmanība tiek vērsta uz ar vien pieaugošo satiksmes negadījumu skaitu, kuros cieš cilvēki. Par šo aktuālo tēmu izsakās gan valdība, gan atbildīgie ministri un institūciju vadītāji, tomēr vismazāk – šoferi, kuri ikdienā visbiežāk saskaras ar šo problēmu.Šoferu pieredze ļauj piedāvāt efektīvus ieteikumus problēmas risināšanā.
Pēdējo mēnešu laikā ir izskanējis aicinājums auto vadītājiem apstāties un pabrīdināt cilvēku, kurš pārvietojas bez atstarotāja. Tomēr kravas automašīnu šoferi skaidro, ka šo aicinājumu ir ļoti grūti realizēt, jo:
1. lai apstātos, tiklīdz ieraudzīts gājējs, ir jāsamazina ātrums. Līdz ar to tiek traucēta automašīnu plūsma, kas var izraisīt ceļu satiksmes negadījums. Pat ja automašīna brauc ar atļauto ātrumu, kas ir līdz 90 km/h, ir diezgan bīstami pēkšņi uzsākt bremzēšanu. “Esmu pat īpaši domājis, ka noteikti apstāšos, ja redzēšu gājēju. Bet kad ieraugu, tad diemžēl saprotu, ka uzsākt bremzēšanu būtu bīstami vai arī diezgan liels ceļa posms būtu jābrauc atpakaļgaitā vai jāpatērē laiks, kamēr gājējs atnāks līdz automašīnai,” stāsta Scania šoferis Aleksandrs Plotņikovs.
2. gājējs var nobīties, ja pēkšņi sāktu bremzēt automašīna. “It sevišķi tas attiecas uz kravas automašīnām. Iedomājieties - ir tumšs, meža ceļš, pa ceļa malu iet kundzīte. Pēkšņi apstājas kravas automašīna, kāpj ārā šoferis vai arī gaida, kad kundzīte ies garām mašīnai. Ir jābūt apveltītam ar lielu drosmi, lai turpinātu ceļu,” norāda A.Plotņikovs.
Atstarotāji tiks dalīti tikai gājējiem bez atstarotājiem
Tādēļ Scania kravas automašīnu šoferi demonstrē daudz efektīvāku veidu, kā atstarotāji varētu nokļūt to cilvēku rokās, kuriem tas ir visvairāk nepieciešams. Proti, tieši sabiedriskā transporta šoferi var objektīvi novērtēt, kur – apgaismotā vai tumšā vietā, pasažieris izkāpj no autobusa un vai tam ir atstarotājs.
Atbalstot Scania šoferus, “Scania Latvia” ir izgatavojusi atstarotājus. Atstarotāji ir nodoti autobusu parkam “Nordeka”, bet tālāk tie nonāks to autobusu šoferu rokās, kuru maršrutos ir iekļautas maz apgaismotas vietas. Atstarotāji netiks doti tiem pasažieriem, kas kāps ārā pilsētās vai apgaismotās vietās, bet gan tiem, kuri kāps ārā tumšās un mazapdzīvotās vietās.
“Ir ļoti daudz cilvēku tieši lauku rajonos, kas uz pilsētu brauc reti, piemēram, vienu reizi mēnesī. Šādi cilvēki uzskata, ka viņiem atstarotājs nav nepieciešams, jo ikdienā ļoti reti kad iziet uz ceļa. Bet mūsu, autobusu šoferu, uzdevums būs pārliecināt cilvēku, ka nav nozīmes, cik bieži cilvēks pārvietojas. Svarīgi, lai katru reizi, izejot uz ceļa, atstarotājs būtu piestiprināts redzamā vietā,” stāsta A.Plotņikovs.
Akcija plānota 2 nedēļu garumā. Atstarotāji tiks dalīti Latvijas ‘tumšākajos’ maršrutos: Kurzemē Rīga – Mazirbe un Rīga – Liepāja, Zemgalē Rīga –Skaistkalne, Vidzemē Rīga – Alūksne un Rīga – Madona, Latgalē Rīga – Baltinava un Rīga - Dagda.
Dalīšana notiks maksimāli efektīvi:
1. ir izvēlēti katrā novadā 2 maršruti;
2. izvēlētie maršruti ir vakara maršruti – tā, ka šoferis varēs iedot tieši tiem pasažieriem, kas kāps ārā tumšajās vietās;
3. atstarotāji tiks doti tiem, kam to vēl nav. Tiem, kam būs atstarotāji, šoferi ieteiks, kurā vietā tos piestiprināt vislabāk.
Šoferu braukšanas drošību visbiežāk ietekmējošie apstākļi uz ceļa
Kravas automašīnu un autobusu vadītāji skaidro vairākas situācijas, kad gājējs vai riteņbraucējs ir nepamanāms:
1. Riteņbraucēji
Situācija. Atstarotāji visbiežāk velosipēdiem ir pievienoti aizmugurējā daļā. Gadījumos, kad riteņbraucējs pārvietojas pretī automašīnai vai arī šķērso krustojumu, autovadītājs viņu var nepamanīt.
Risinājums. “Vislabāk var pamanīt tos riteņbraucējus, kas ir piestiprinājuši saviem riteņiem atstarotājus visās četrās pusēs – abos sānos, pie stūres un aizmugurēja riteņa,” iesaka Scania šoferis Oļegs Moslovs.
Visbiežāk problēmas sagādā tie riteņbraucēji, kas pārvietojas nevis pa ceļa malas neasfaltēto daļu, bet gan pa braucamās daļas malu. “Bieži ir situācijas, kad intensīvas satiksmes laikā riteņbraucējs spītīgi pārvietojas pa brauktuvi. Kad pēkšņi esmu viņu pamanījis, strauji samazinu ātrumu, kas var izraisīt negadījumus ar automašīnām, kas brauc aiz manis. Viena no iespējām būtu apdzīt riteņbraucēju, tomēr ne vienmēr tas ir iespējams, ja pretī brauc viena mašīna aiz otras,” stāsta O.Moslovs. Rezultātā šoferim nav izejas, kā tikai riskēt un cerēt, ka aiz viņa braucošo automašīnu vadītāji noreaģēs laicīgi.
Alternatīva. Lietuvā starp pilsētām, piemēram, Šauļu rajonā, ir ceļa posmi, kur ceļa malās tiek būvēti velosipēdu un gājēju celiņi. “Protams, ceļu stāvoklis Latvijā nav ideāls un ir nepieciešams to remonts, tomēr svarīgāk ir domāt par drošību un ieguldīt līdzekļus tās nodrošināšanā,” uzskata O.Moslovs.
2. Auto gaismu regulēšana
Situācija. Ir situācijas, kad nav iespējams pamanīt uz ceļa pat tādu cilvēku, kas ir piestiprinājis atstarotāju. “Kad automašīnai tiek veikta tehniskā apskate, gaismas lukturi tiek noregulēti atbilstoši normām. Tehniskās apskates laikā mašīnā nesēž 3 – 4 cilvēki un bagāžas nodalījums nav pilns ar smagām somām. Ja ir pilna mašīna, tad gaisma lukturi nedaudz paceļas uz augšu, tādējādi apžilbinot pretī braucošās automašīnas šoferi.
Tādos gadījumos nevar redzēt cilvēku ar atstarotāju,” stāsta “Nordeka” autobusa vadītājs Aivars Feldmanis, piebilstot, ka ar šādiem gadījumiem nākas saskarties ļoti bieži.
Risinājums. Auto vadītājiem vajadzētu pašiem sekot līdzi gaismas kūļa augstumam.
Alternatīva. Tehniskās apskates laikā speciālisti iesaka auto vadītājiem, kā jānoregulē gaismas lukturu augstums, ja automašīnā atrodas vairāki cilvēki un bagāžas nodalījumā – smagas somas.
3. Atstarojošie ceļa stabiņi neizceļ atstarotājus
Situācija. “Tajos ceļa posmos, kur ir ceļa stabiņi ar atstarojošiem materiāliem, gājēja atstarotājs neizceļas. Tāpēc ir grūti saprast, kurš ir ceļa stabiņš un kurš ir gājēja atstarotājs,” stāsta A.Feldmanis.
Risinājums. “Cilvēkiem vajadzētu apzināties, ka autovadītāji nebrauc speciāli virsū cilvēkiem, bet gan neredz viņus. Un spītība vai ietiepība tādos gadījumos var maksāt gājēja dzīvību un sagraut šofera dzīvi pilnībā. Tāpēc vislabāk piestiprināt atstarotāju pie kustīgajām ķermeņa daļām pēc iespējas zemāk vai pārvietoties ar lukturi rokā,” skaidro A. Felmanis.
Alternatīva. Līdzīgi kā tas ir Igaunijā, arī Latvijā ar likumu noteikt, ka gājēji nedrīkst pārvietoties bez atstarotāja. “Braucot pa Igauniju, gājēji izskatās kā Ziemassvētku eglītes. Mūsu kaimiņi piestiprina pie apģērba pat vairākus atstarotājus. Un tas ļoti atvieglo braukšanu,” stāsta A.Feldmanis.
Aicina sekot piemēram
Akcijas iniciatori uzskata, ka tas ir efektīvākais veids, kādā gādāt gan par ‘neredzamo’ gājēju, gan autobraucēju drošību. “Taču mēs nevaram izgatavot atstarotājus visiem Latvijas iedzīvotājiem. Tāpēc ceram, ka šis būs piemērs, kā nodrošināt atstarotāju nonākšanu tieši to cilvēku rokās, kam tas ir visvajadzīgākais un šim piemēram sekos arī citi,” tā “Scania Latvia” valdes loceklis Ervīns Arents.
nost a bojagajejiem