Ierosina efektīvu atstarotāju izdalīšanas veidu 14

 
31.janvāris 2005 0:03

196 Latvijas ģimenes pērn zaudēja savu piederīgo. Mirušais liktenīgā laikā un vietā bijis “gājējs - bojā gājējs”. Ko nozīmē zaudēt tuvinieku, zinām mēs visi.

Bet tieši tikpat – 196, cilvēki līdz pat sava mūža beigām jautās sev, vai bija iespējams darīt kaut ko savādāk - tā, lai tas nenotiktu. Tie ir autovadītāji. Šodien Scania šoferi sadarbībā ar kolēģiem no autobusu parka “Nordeka” uzsāka akciju, kuras laikā tiks dalīti atstarotāji tieši tiem kājāmgājējiem, kuriem to nav.

Šoferu pieredze un viedoklis tiek ignorēti

2004.gada nogalē tika uzsākta aktīva sabiedriskā kampaņa, kuras laikā sabiedrības uzmanība tiek vērsta uz ar vien pieaugošo satiksmes negadījumu skaitu, kuros cieš cilvēki. Par šo aktuālo tēmu izsakās gan valdība, gan atbildīgie ministri un institūciju vadītāji, tomēr vismazāk – šoferi, kuri ikdienā visbiežāk saskaras ar šo problēmu.
Šoferu pieredze ļauj piedāvāt efektīvus ieteikumus problēmas risināšanā.

Pēdējo mēnešu laikā ir izskanējis aicinājums auto vadītājiem apstāties un pabrīdināt cilvēku, kurš pārvietojas bez atstarotāja. Tomēr kravas automašīnu šoferi skaidro, ka šo aicinājumu ir ļoti grūti realizēt, jo:

1. lai apstātos, tiklīdz ieraudzīts gājējs, ir jāsamazina ātrums. Līdz ar to tiek traucēta automašīnu plūsma, kas var izraisīt ceļu satiksmes negadījums. Pat ja automašīna brauc ar atļauto ātrumu, kas ir līdz 90 km/h, ir diezgan bīstami pēkšņi uzsākt bremzēšanu. “Esmu pat īpaši domājis, ka noteikti apstāšos, ja redzēšu gājēju. Bet kad ieraugu, tad diemžēl saprotu, ka uzsākt bremzēšanu būtu bīstami vai arī diezgan liels ceļa posms būtu jābrauc atpakaļgaitā vai jāpatērē laiks, kamēr gājējs atnāks līdz automašīnai,” stāsta Scania šoferis Aleksandrs Plotņikovs.

2. gājējs var nobīties, ja pēkšņi sāktu bremzēt automašīna. “It sevišķi tas attiecas uz kravas automašīnām. Iedomājieties - ir tumšs, meža ceļš, pa ceļa malu iet kundzīte. Pēkšņi apstājas kravas automašīna, kāpj ārā šoferis vai arī gaida, kad kundzīte ies garām mašīnai. Ir jābūt apveltītam ar lielu drosmi, lai turpinātu ceļu,” norāda A.Plotņikovs.

Atstarotāji tiks dalīti tikai gājējiem bez atstarotājiem

Tādēļ Scania kravas automašīnu šoferi demonstrē daudz efektīvāku veidu, kā atstarotāji varētu nokļūt to cilvēku rokās, kuriem tas ir visvairāk nepieciešams. Proti, tieši sabiedriskā transporta šoferi var objektīvi novērtēt, kur – apgaismotā vai tumšā vietā, pasažieris izkāpj no autobusa un vai tam ir atstarotājs.



Atbalstot Scania šoferus, “Scania Latvia” ir izgatavojusi atstarotājus. Atstarotāji ir nodoti autobusu parkam “Nordeka”, bet tālāk tie nonāks to autobusu šoferu rokās, kuru maršrutos ir iekļautas maz apgaismotas vietas. Atstarotāji netiks doti tiem pasažieriem, kas kāps ārā pilsētās vai apgaismotās vietās, bet gan tiem, kuri kāps ārā tumšās un mazapdzīvotās vietās.

“Ir ļoti daudz cilvēku tieši lauku rajonos, kas uz pilsētu brauc reti, piemēram, vienu reizi mēnesī. Šādi cilvēki uzskata, ka viņiem atstarotājs nav nepieciešams, jo ikdienā ļoti reti kad iziet uz ceļa. Bet mūsu, autobusu šoferu, uzdevums būs pārliecināt cilvēku, ka nav nozīmes, cik bieži cilvēks pārvietojas. Svarīgi, lai katru reizi, izejot uz ceļa, atstarotājs būtu piestiprināts redzamā vietā,” stāsta A.Plotņikovs.

Akcija plānota 2 nedēļu garumā. Atstarotāji tiks dalīti Latvijas ‘tumšākajos’ maršrutos: Kurzemē Rīga – Mazirbe un Rīga – Liepāja, Zemgalē Rīga –Skaistkalne, Vidzemē Rīga – Alūksne un Rīga – Madona, Latgalē Rīga – Baltinava un Rīga - Dagda.

Dalīšana notiks maksimāli efektīvi:
1. ir izvēlēti katrā novadā 2 maršruti;
2. izvēlētie maršruti ir vakara maršruti – tā, ka šoferis varēs iedot tieši tiem pasažieriem, kas kāps ārā tumšajās vietās;
3. atstarotāji tiks doti tiem, kam to vēl nav. Tiem, kam būs atstarotāji, šoferi ieteiks, kurā vietā tos piestiprināt vislabāk.

Šoferu braukšanas drošību visbiežāk ietekmējošie apstākļi uz ceļa

Kravas automašīnu un autobusu vadītāji skaidro vairākas situācijas, kad gājējs vai riteņbraucējs ir nepamanāms:

1. Riteņbraucēji
Situācija. Atstarotāji visbiežāk velosipēdiem ir pievienoti aizmugurējā daļā. Gadījumos, kad riteņbraucējs pārvietojas pretī automašīnai vai arī šķērso krustojumu, autovadītājs viņu var nepamanīt.

Risinājums. “Vislabāk var pamanīt tos riteņbraucējus, kas ir piestiprinājuši saviem riteņiem atstarotājus visās četrās pusēs – abos sānos, pie stūres un aizmugurēja riteņa,” iesaka Scania šoferis Oļegs Moslovs.

Visbiežāk problēmas sagādā tie riteņbraucēji, kas pārvietojas nevis pa ceļa malas neasfaltēto daļu, bet gan pa braucamās daļas malu. “Bieži ir situācijas, kad intensīvas satiksmes laikā riteņbraucējs spītīgi pārvietojas pa brauktuvi. Kad pēkšņi esmu viņu pamanījis, strauji samazinu ātrumu, kas var izraisīt negadījumus ar automašīnām, kas brauc aiz manis. Viena no iespējām būtu apdzīt riteņbraucēju, tomēr ne vienmēr tas ir iespējams, ja pretī brauc viena mašīna aiz otras,” stāsta O.Moslovs. Rezultātā šoferim nav izejas, kā tikai riskēt un cerēt, ka aiz viņa braucošo automašīnu vadītāji noreaģēs laicīgi.

Alternatīva. Lietuvā starp pilsētām, piemēram, Šauļu rajonā, ir ceļa posmi, kur ceļa malās tiek būvēti velosipēdu un gājēju celiņi. “Protams, ceļu stāvoklis Latvijā nav ideāls un ir nepieciešams to remonts, tomēr svarīgāk ir domāt par drošību un ieguldīt līdzekļus tās nodrošināšanā,” uzskata O.Moslovs.

2. Auto gaismu regulēšana
Situācija. Ir situācijas, kad nav iespējams pamanīt uz ceļa pat tādu cilvēku, kas ir piestiprinājis atstarotāju. “Kad automašīnai tiek veikta tehniskā apskate, gaismas lukturi tiek noregulēti atbilstoši normām. Tehniskās apskates laikā mašīnā nesēž 3 – 4 cilvēki un bagāžas nodalījums nav pilns ar smagām somām. Ja ir pilna mašīna, tad gaisma lukturi nedaudz paceļas uz augšu, tādējādi apžilbinot pretī braucošās automašīnas šoferi.

Tādos gadījumos nevar redzēt cilvēku ar atstarotāju,” stāsta “Nordeka” autobusa vadītājs Aivars Feldmanis, piebilstot, ka ar šādiem gadījumiem nākas saskarties ļoti bieži.

Risinājums. Auto vadītājiem vajadzētu pašiem sekot līdzi gaismas kūļa augstumam.

Alternatīva. Tehniskās apskates laikā speciālisti iesaka auto vadītājiem, kā jānoregulē gaismas lukturu augstums, ja automašīnā atrodas vairāki cilvēki un bagāžas nodalījumā – smagas somas.

3. Atstarojošie ceļa stabiņi neizceļ atstarotājus
Situācija. “Tajos ceļa posmos, kur ir ceļa stabiņi ar atstarojošiem materiāliem, gājēja atstarotājs neizceļas. Tāpēc ir grūti saprast, kurš ir ceļa stabiņš un kurš ir gājēja atstarotājs,” stāsta A.Feldmanis.

Risinājums. “Cilvēkiem vajadzētu apzināties, ka autovadītāji nebrauc speciāli virsū cilvēkiem, bet gan neredz viņus. Un spītība vai ietiepība tādos gadījumos var maksāt gājēja dzīvību un sagraut šofera dzīvi pilnībā. Tāpēc vislabāk piestiprināt atstarotāju pie kustīgajām ķermeņa daļām pēc iespējas zemāk vai pārvietoties ar lukturi rokā,” skaidro A. Felmanis.

Alternatīva. Līdzīgi kā tas ir Igaunijā, arī Latvijā ar likumu noteikt, ka gājēji nedrīkst pārvietoties bez atstarotāja. “Braucot pa Igauniju, gājēji izskatās kā Ziemassvētku eglītes. Mūsu kaimiņi piestiprina pie apģērba pat vairākus atstarotājus. Un tas ļoti atvieglo braukšanu,” stāsta A.Feldmanis.

Aicina sekot piemēram

Akcijas iniciatori uzskata, ka tas ir efektīvākais veids, kādā gādāt gan par ‘neredzamo’ gājēju, gan autobraucēju drošību. “Taču mēs nevaram izgatavot atstarotājus visiem Latvijas iedzīvotājiem. Tāpēc ceram, ka šis būs piemērs, kā nodrošināt atstarotāju nonākšanu tieši to cilvēku rokās, kam tas ir visvajadzīgākais un šim piemēram sekos arī citi,” tā “Scania Latvia” valdes loceklis Ervīns Arents.

 
Visi komentāri
 
156081. viesis 31.janvāris 2005 1:52
0 0 Atbildēt

nost a bojagajejiem

156111. viesis 31.janvāris 2005 10:02
0 0 Atbildēt

Izdalīt autobusu šoferiem beisbola nūjas, lai viš varētu kārtīgi ievilkt katram bojagājejam, kas kāp ārā tumšā vietā bez atstarotājiem.

156112. viesis 31.janvāris 2005 10:03
0 0 Atbildēt

Par to gaismu regulēšanu, imho, jēga runāt tikai tad, ja auto ir aprīkots ar gaismu augstuma regulēšanu no salona. Bet kādreiz kaut kur lasīju, ka arī samaitāte piekare var novest pie pretimbraucošo apžilbināšanas. Ir redzēti pretimbraucoši auto, kuriem pēc katras grambas pakaļa ilgi šūpojas - attiecīgi arī gaismas te žilbina, te nežilbina.

156115. viesis 31.janvāris 2005 10:10
0 0 Atbildēt

Diemžel Tehnikā apskates laikā un LMAB rīkotajās akcijās tiek pārbaudīts lukturu regulējuma augstums, bet lai normāli redzētu ceļu pat svarīgāk ir luktiru regulējums attiecībā pret māšīnas garenassi.

Ir taču ļoti svarīgi vai pamanīs "NEREDZAMOS BOJĀ GĀJĒJUS" pēc iepējas ātrāk

156142. viesis 31.janvāris 2005 12:42
0 0 Atbildēt

1) Ieviest gaajeeju licenzes;

2) Jebkuraa dn laikaa obligaati jaaneesaa apmetnis no taa spilgti zaljaa atstarojoshaa materiaala (no galvas liidz papeezhiem);

3) Tumshajaa dn laikaa atljaut paarvietoties tikai ar kjivereem galvaa, kuraam piestiprinaata oranzha baakuguns!

4) Kas neieveero shos noteikumus- uz vietas (!) publiski nopeert, un aizsuutiit uz nedeelju spaidu fiziskajos darbos.

156150. viesis 31.janvāris 2005 13:33
0 0 Atbildēt

>>Pat ja automašīna brauc ar atļauto ātrumu, kas ir līdz 90 km/h, ir diezgan bīstami pēkšņi uzsākt bremzēšanu.

90kmh ir max atljautais - skaidraa vasaras dienaa, nevis ziemaa un naktii, kad var redzeet, vai gaajeejs atstaro vai nee

156156. viesis 31.janvāris 2005 14:37
0 0 Atbildēt

Laba ideja ssodien peerku 15 atstarotaajus. 15 tantuki un onkolluki buus redzamaaki.

156183. viesis 31.janvāris 2005 16:49
0 0 Atbildēt

B lin nu nesaprotu , tik vienkarsu lietu . Izdot likumu ka pufaikas, kurtkas, meeteljus,zabbakus ... u.c. atribūtiku nedrīkst tirgot Latvijā bez atstarojošiem elementiem. Tāpat kā cigaretes bez filtra nevar tirgot. Vai alkoholu bez uzlīmēm. Izdot likumu un viss.

156184. viesis 31.janvāris 2005 16:51
0 0 Atbildēt

jā, jā - jāāā

vajag ieviest "gājēju apliecības" kā arī gājēju reģistrāciju - reģistrācijas brīdī katram gājējam (bez atsevišķas samaksas, jo tas viss ir iekļauts reģistrācijas cenā) izsniegt īpašu atstarotāju/numuru

un katru, kas parādās uz ceļa (CSN izpratnē - ar visiem grāvjiem uttt) bez gājēju apliecības - diennakts gaišajā laikā superedmju zonderkomanda 5 minūtes sit ar beisbolenēm, bet ja tas notiek tumsā vai citādi ierobežotā redzamībā, tad VIENKĀRŠI NOŠAUJ un radiniekiem paziņo, ka gājis bojā kā varoņgājējs

156186. viesis 31.janvāris 2005 17:17
0 0 Atbildēt

to pirmais

un vel gaajeejiem jaiziet ikgadeejaa mediciiniskaa paarbaude, vai deriigs kaa gaajeejs. arii gaajeeju promiles nedriikst paarsniegt 1,5. ziemaa zoleem jaabuut radzotaam un brilju toneejums nedriiks paarsniegt 25%.

156191. viesis 31.janvāris 2005 17:35
0 0 Atbildēt

vispār tumšā laikā gājējs uz ceļa nedrīkst būt - padomājiet nafig skandināvijā ir žogi gar ceļmalām - tas tālab lai kāds autopilotgājējs neizlec uz ceļa :)

gājējiem (ar visiem atstarojošajiem reģistrācijas numuriem) ir ļoti uzmanīgi jāpārvietojas paralēli ceļiem 50metru attālumā no grāvja ārējās malas.

pa ceļiem vajadzētu pārvietoties reņdžeru grupām pikapos ar meklētājprožektoriem, kas izšauj tos bojāgājējus, kuriem mav saskatāms numurs vai arī tie ir pielīduši pa tuvu ceļam...

156203. viesis 31.janvāris 2005 20:50
0 0 Atbildēt

Nu gan, es vislaik domaaju, ka bez atstarotaaja nedriksteja iet pa brauktuvi, tik pa ietvem. Un vel gribetos zinat, ka igaunji sasniedza to, ka 99% gajeji ir redzami

212.93.97.132

Nokia6230/2.0 (04.44) Profile/MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1

156212. viesis 31.janvāris 2005 22:40
0 0 Atbildēt

visā pasaulē viņus vieni nīcina otri aizsargā... ieraksti iekš Google - pedestrian safe

158052. viesis 20.februāris 2005 12:36
0 0 Atbildēt

par ritenbarucejiem : ritenbraucejam nav japarvietojas pa asfalteta cela neasfalteto dalu un normalā situacija ir jabut ritenbrauceju celiniem

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 18

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti