Mežacūkai satiksmes noteikumus neiemācīsim! 9

 
LAMB | 24.marts 2014 16:34

2013. gada janvārī Latviju pāršalca pārsteidzoša ziņa, ka pēc automašīnas sadursmes ar meža zvēru Zviedrijā šīs valsts pilsone no kādas Latvijas apdrošināšanas kompānijas varētu saņemt rekordlielu kompensāciju – 400 000 eiro. Kā izrādījās, kundze bija braukusi Latvijā reģistrētā auto, kuram bijusi mūsu valsts OCTA, savukārt Zviedrijas likumdošanas paredz OCTA kompensāciju, ja auto pasažieris ir cietis automašīnas sadursmes laikā ar meža dzīvnieku.

Juris Zvirbulis, Autokluba LAMB prezidents, Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis Foto: iAuto.lv

Toreiz Latvijas Automoto biedrība (LAMB) pievērsa sabiedrības uzmanību mūsuprāt netaisnīgajām likumdošanas atšķirībām, jo pēc līdzīga negadījuma Latvijā cietušais pasažieris kompensāciju visdrīzāk nesaņemtu. Kopumā pagājušajā gadā Latvijā tikai vienā apdrošināšanas kompānijā, BALTA, ir reģistrēti 660 gadījumi, kad pieprasīta KASKO kompensācija par auto bojājumiem, kas nodarīti sadursmē ar meža zvēru. Pēc Valsts policijas datiem 2013. gadā šādos negadījumos bojā gājuši divi, bet cietuši četrdesmit cilvēki.

Tādēļ LAMB jau aizvadītā gada Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja konsultatīvās padomes sēdē ierosināja veikt izmaiņas likumdošanā, nosakot, ka OCTA kompensāciju par ārstēšanos un tai sekojošo rehabilitāciju automašīnas pasažieri saņem jebkurā gadījumā, ir vadītājs vainīgs vai nav. Kopš tā laika tika veikta plaša informācijas apjoma analīze, tajā skaitā apkopota ārvalstu pieredze, un šobrīd LAMB ierosinājumam atbalstītāju skaits pieaug, tajā skaitā starp apdrošinātājiem.

Šobrīd ir visai divdomīga situācija, kas var spiest autovadītāju uzņemties neesošu vainu. OCTA likums paredz, ka cietušie pasažieri saņem atlīdzību tikai tad, ja autovadītājs ir bijis vainīgs. Skaidrs, ka šādā gadījumā bieži vainas nav, jo zvēri atļauju šķērsot ceļu neprasa. Tādejādi, piemēram, lai blakus sēžošais brālis saņemtu maksu par ārstēšanu pēc avārijas, autovadītājam jāmēģina atrast savu vainu - palielinātu ātrumu, nogurumu pie stūres, bojātas autogaismas vai ko citu.  Iespējams, ka pēc negadījuma autovadītājs par to pats saņems administratīvu sodu, tomēr ko neizdarīsi tuvinieka veselības dēļ!

Pasažieriem jau šobrīd ir vēl kāda iespēja saņemt kompensāciju – ar tiesas starpniecību, tomēr šis ceļš ir ilgs un nepatīkams. Turklāt, ja reiz tiesa atzīst, ka autovadītājs tomēr ir bijis vainīgs, tad jau apdrošināšanas atlīdzība bija jāsaņem tūlīt pēc negadījuma, nevis pēc ilgstoša tiesas procesa.

Šā gada 5. februārī Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja konsultatīvās padomes sēdē vēlreiz tika diskutēts par nepieciešamajām izmaiņām OCTA likumā. Izpratne par to nozīmi arvien pieaug, un LAMB uzsākusi gatavot OCTA likuma izmaiņu formulējumu. Oponenti bieži piemin Rietumeiropas pieredzi, kur vaina līdzīgi kā Latvijā ir obligāts priekšnoteikums. Tomēr ir jāatceras, ka Rietumeiropā, lai nepieļautu meža dzīvnieku parādīšanos uz ceļa, infrastruktūrā ir ieguldīti ievērojami līdzekļi, kas Latvijā nav noticis un tuvākajā laikā nenotiks, tādēļ Skandināvijas piemērs Latvijai ir nozīmīgāks un taisnīgāks.

LAMB uzskata, ka autovadītājs ir atbildīgs par saviem pasažieriem, tātad ir arī atbildība, ja kas notiek uz ceļa.  Tādēļ Latvijā būtu nepieciešams veikt izmaiņas OCTA likumā, lai pēc automašīnas sadursmes ar meža zvēru, cietušie saņemtu kompensācijas, kas segtu gan ārstniecības izdevumus, gan citas negadījuma izraisītās sekas.  Kompensāciju šādos gadījumos varētu izmaksāt no apdrošinātāju kopējā garantiju fonda.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

 
Visi komentāri
 
REXX 24.marts 2014 16:51
0 0 Atbildēt

"LAMB uzskata, ka autovadītājs ir atbildīgs par saviem pasažieriem, tātad ir arī atbildība, ja kas notiek uz ceļa. "

Nu protams, 100%.

Bet kāpēc (jautajums LAMB) OCTA tad ir saistīta ar auto īpašnieku?

"Tādejādi, piemēram, lai blakus sēžošais brālis saņemtu maksu par ārstēšanu pēc avārijas, autovadītājam jāmēģina atrast savu vainu - palielinātu ātrumu, nogurumu pie stūres, bojātas autogaismas vai ko citu. Iespējams, ka pēc negadījuma autovadītājs par to pats saņems administratīvu sodu, tomēr ko neizdarīsi tuvinieka veselības dēļ!"

Autovadītājam principā pofig, jo "materiālās" sekas uzņemas auto īpašnieks (pēc OCTA noteikumiem).

Administratīvais sods? 35 EUR? Štrunts.

GB12 24.marts 2014 17:10
1 0 Atbildēt

"autovadītājam jāmēģina atrast savu vainu - palielinātu ātrumu, nogurumu pie stūres, bojātas autogaismas vai ko citu. Iespējams, ka pēc negadījuma autovadītājs par to pats saņems administratīvu sodu, tomēr ko neizdarīsi tuvinieka veselības dēļ!"

Stāstīt jau šams var jebko, tikai, piemēram, palielinātu ātrumu var pierādīt ekspertīzē un tad jau brālim draud kriminālatbildība par apdrošināšanas krāpšanu plus var atrauties regresu par nepatiesas informācijas sniegšanu par apstākļiem. Bez tam, minētajiem apstākļiem jābūt pierādāmā cēloņsakarībā ar notikumu.

"apkopota ārvalstu pieredze, un šobrīd LAMB ierosinājumam atbalstītāju skaits pieaug, tajā skaitā starp apdrošinātājiem."

Piekrist jau var dajebkam, arī es piekrītu... tikai, 3 reizes minam, kuri būs lielākie bļāvēji, kad šī pasākuma dēļ OCTAi pacelsies cenas "ārvalstu pieredzes" līmenī? Bet vai kāds var pateikt, kā tagad ir - arī pie jebkuras sadursmes ar dzīvnieku policija raksta protokolā, ka vadītājs neizvēlējās apstākļiem atbilstošu ātrumu, kā rezultātā notika negadījums? Ja tā, tad pēc idejas vadītāja vaina ir un saņemt atlīdzību nevajadzētu būt problēmām, vai ne tā? Protams, vainas pakāpi jebkurā gadījumā nosaka apdrošinātājs.

Un jā, domāju, ka līdz šīm izmaiņām būs jāgaida ļoti ilgi. Kā nekā, jau kādus 5 gadus maltais tiešā zaudējuma regulēšanas princips dažu apdrošinātāju stūrgalvības dēļ joprojām nav ieviests.

LAMB 26.marts 2014 9:31
0 0 Atbildēt

2013 gada 40 ievainotie un 2 bojagajušie. Nedomaju ka ieverojami palielinatu izmaksas.

zinātājs 24.marts 2014 19:45
0 0 Atbildēt

mažacūkas parasti pāri ceļam kursē diezgan lēni. Vairākas reizes ir sanācis tādas sastapt - nesteidzoties bariņš aiziet. Uztriekties tām ir daudz grūtāk nekā stirnām vai briežiem, kuri skrien kā aptrakuši.

bums 25.marts 2014 8:45
0 0 Atbildēt

Kas tā par OCTU? Manuprāt Latvijā pirkta OCTA darbojas tikai Latvijas teritorijā un pēc loģikas kompensāciju būtu jāsaņem mežacūkām!

GB12 25.marts 2014 9:24
0 0 Atbildēt

Ja mežacūka iet pāri gājēju pārejai, tad jā... :D bet šajos gadījumos tās šķērso brauktuvi tur, kur tām nav priekšrokas...

anonimikis 25.marts 2014 10:31
1 0 Atbildēt

kā ir gadījumos, kad uzlikta zīme par meža zvēriem?

GB12 25.marts 2014 10:55
0 0 Atbildēt

Vispār tas par to meža cūku un gājēju pāreju bija humors... :) bet, tā teorētiski spriežot, tāpēc jau arī jautāju, ko policija dara šādos gadījumos - liek sodu par neatbilstoši izvēlētu braukšanas ātrumu?

LAMB 26.marts 2014 9:26
0 0 Atbildēt

"'Administratīvais sods? 35 EUR? Štrunts.''

Šaja raksta runa iet par gadijumiem kad ir cietušie un bojagajušie.Tas nozime automatiski kriminalprocesu un ari ievierojami lielaku atbidibu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti