Valdība 27.septembrī atbalstīja automašīnu un motociklu nodokļa atcelšanu, vienlaikus palielinot transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes.
Satiksmes ministrija (SM) skaidro, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes tiek pārskatītas, tās palielinot par 7,4%, ņemot vērā patēriņa cenu indeksa izmaiņas, kā arī nepieciešamību kompensēt vieglo automobiļu un motociklu nodokļa atcelšanu.
Savukārt no 2019.gada paredzēts transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes diferencēt pēc spēkrata oglekļa dioksīda (CO2) izmešu apmēra.
Automobiļiem ar CO2 izmešu daudzumu:
- līdz 50 gramiem uz vienu kilometru likme būs 20 eiro,
- ar izmešu apmēru no 51 grama līdz 95 gramiem - 48 eiro,
- ar izmešu apmēru no 96 gramiem līdz 115 gramiem - 69 eiro,
- ar izmešu apmēru no 116 gramiem līdz 130 gramiem - 91 eiro,
- ar izmešu apmēru no 131 grama līdz 155 gramiem - 124 eiro,
- ar izmešu apmēru no 156 gramiem līdz 175 gramiem - 140 eiro,
- ar izmešu apmēru no 176 gramiem līdz 200 gramiem - 160 eiro,
- ar izmešu apmēru no 201 grama līdz 250 gramiem - 250 eiro,
- ar izmešu apmēru no 251 grama līdz 300 gramiem - 360 eiro,
- ar izmešu apmēru no 301 grama līdz 350 gramiem - 490 eiro,
- ar izmešu apmēru no 351 grama - 640 eiro.
Volkswagen Golf GTE Foto: iAuto.lv
Vienlaikus, ja automašīna pēc 2017.gada 1.janvāra Latvijā tiks reģistrēta pirmo reizi, tai tiks piemērotas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes, balstoties uz izmešu apmēru.
SM uzsver, Latvijā ir vienas no lielākajām CO2 emisijām jauniem pirmo reizi reģistrētiem automobiļiem. Lai arī pēdējos gados ir novērojama pozitīva tendence vidējam CO2 samazinājumam Latvijas autoparkā, tomēr, lai izpildītu turpmākos Latvijai dotos uzdevumus siltumnīcefektu izraisošo gāzu (arī CO2) samazināšanai, ir nepieciešamas būtiskas autoparka struktūras izmaiņas. Iecerēts, ka šāda transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas maiņa rosinātu izvērtēt transportlīdzekļa efektivitāti un stimulētu iedzīvotājus un uzņēmējus izvēlēties videi draudzīgākus spēkratus.
Savukārt vecākiem transportlīdzekļiem, par kuriem Ceļu satiksmes drošības direkcijai nav informācijas par CO2 izmešu daudzumu, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likme tiks veidota, summējot tādas komponentes kā transportlīdzekļa motora jauda, motora tilpums un transportlīdzekļa pilna masa, bet transportlīdzekļiem, kuriem nav pieejama informācija par motora jaudu un/vai masu, nodokļa likme tiks aprēķināta pēc esošās kārtības - pēc transportlīdzekļa pilnas masas.
Nodokļa likmes, kas tiks aprēķināta pēc esošās kārtības, būs:
- 38 eiro (līdz 1500 kilogramiem (kg)),
- 81 eiro (no 1501 kg līdz 1800 kg),
- 137 eiro (1801 kg līdz 2100 kg),
- 174 eiro (no 2101 kg līdz 2600 kg),
- 210 eiro (no 2601 kg līdz 3000 kg),
- 242 eiro (3001 kg līdz 3500 kg) un
- 274 eiro (vairāk nekā 3500 kg).
Grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, kā arī likumprojekts, kas paredz atzīt likumu "Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli" par spēku zaudējušu, iekļauts nākamā gada valsts budžeta pavadošo likumprojektu paketē.
jautājums ir, vai nodokļu iekasēšanā vajadzīga vismaz kaut kāda taisnīguma un loģikas šķietamība, jeb svarīgs tikai iekasētās naudas daudzums ? CO2 un citas atgāzes auto saražo proporcionāli sadedzinātās degvielas daudzumam, tātad , loģiski būtu nodokli pievienot degvielas cenai. Ja ar auto nobrauc , piem 5000 km gadā, tad tā īpašniekam tā kā nebūtu taisnīgi maksāt tikpat kā tāda paša auto īpašniekam, kurš nobrauc 30 000 km, jo to pašu CO2 viņš saražos 6 reizes mazāk. Viens no izskaidrojumiem LV nodokļu politikai varētu būt bailes no degvielas iegādes kaimiņvalstīs un no kreisās degvielas.