Latvijā paredzēts izveidot skaitliski mazāk, bet tehnoloģiski modernākas elektrotransportlīdzekļu (ETL) uzlādes stacijas, nekā iepriekš plānots, paredz valdības šodienas lēmums.
Satiksmes ministrija (SM) skaidro, ka atbilstoši līdzšinējam Elektromobilitātes attīstības plānam Latvijā bija paredzēts izveidot ETL uzlādes pamatinfrastruktūras pārklājumu - 235 publiskās ātrās uzlādes stacijas visā Latvijas teritorijā, kas ļauj lietot ETL, neuztraucoties par to, kur tos būs iespējams uzlādēt.
Vienlaikus kopš plāna izstrādes 2012. līdz 2013.gadā un atbalstīšanas ir notikušas izmaiņas elektromobilitātes procesā, proti, šajā laika periodā ir radušās jaunas tehnoloģijas, ko var izmantot ETL uzlādes infrastruktūras izbūvē.
Ievērojot minēto, Ceļu satiksmes drošības direkcija 2016.gada jūnijā veica analīzi par ETL un to uzlādes infrastruktūras atbilstību tehnoloģiskajam progresam un inovācijām plānā noteikto mērķu sasniegšanai. Analīzes rezultātā tika secināts - lai nodrošinātu uzlādes tīkla atbilstību Latvijas reģionālās politikas nosacījumiem, ETL tehniskajiem parametriem un to attīstībai, kā arī, lai uzlādes tīkls nodrošinātu ātru ETL mobilitātes atjaunošanu un ETL lietošanas iespējas visā Latvijā, uzlādes tīklā jāparedz uzstādīt tikai līdzstrāvas ātrās uzlādes stacijas ar jaudu vismaz 50 kilovati (kW), tai skaitā iepriekš plānoto maiņstrāvas (22 kW) staciju vietā.
"Tehnoloģiski modernākas un lielākas jaudas uzlādes stacijas nodrošinās daudz ātrāku ETL akumulatoru bateriju uzlādi nekā iepriekš plānotās maiņstrāvas (22 kW) stacijas, tādējādi nodrošinot katram individuālam ETL uzlādes tīkla lietotājam augstāka kvalitātes līmeņa pakalpojumu ar būtiski ātrāku ETL mobilitātes atjaunošanu, kas ir nacionālā līmeņa ETL uzlādes tīkla galvenais mērķis. Vienlaicīgi tiek paaugstināta nacionālā līmeņa ETL uzlādes sistēmas kopējā efektivitāte, jo ar mazāku uzlādes staciju skaitu tiek palielināts mobilitāti atjaunojošo ETL skaits noteiktā laika vienībā, nodrošinot ievērojami augstāku klientu apkalpošanas līmeni," klāsta SM.
Veicot potenciālā uzlādes staciju skaita analīzi un ņemot vērā valsts autoceļu tīkla konfigurācijas ietekmi uz to skaitu, ņemtas vērā jau noteiktās 55 uzlādes staciju atrašanās vietas uz valsts galvenajiem autoceļiem. Nākamās pakāpeniski tika atzīmētas apdzīvotās vietās ar iedzīvotāju skaitu virs 5000. Uzlādes staciju skaits uz pārējiem valsts reģionālajiem autoceļiem tika noteikts pēc attāluma kritērija, primāri tās izvietojot apdzīvotās vietās un tādējādi aizpildot iztrūkstošos ceļu posmus.
Pēc ģeogrāfisko vietu noteikšanas kartē tika konstatēts, ka uzlādes tīklā nepieciešamais uzlādes staciju skaits ir 155. Ņemot vērā jau līdz šim veiktos ieguldījumus ETL ātrās infrastruktūras izveidē (uzstādītās piecas līdzstrāvas EUS), veidojot Latvijas nacionālo uzlādes tīklu, nepieciešams uzstādīt vēl 150 līdzstrāvas uzlādes stacijas. Ņemot vērā aprēķinus par izmaksām, secināms, ka, samazinot plānoto uzlādes staciju skaitu no 235 līdz 150, bet vienlaikus uzstādot tehnoloģiski modernākas un jaudīgākas uzlādes, nepieciešamais finansējums indikatīvi paliks tādā pašā līmenī.
SM ieskatā ar šādu risinājumu tiks veicināta gan privātpersonu, gan uzņēmēju interese par labu ETL iegādei, kas kopā ar jau esošajiem ETL izmantošanu veicinošiem atbalsta pasākumiem ļaus sasniegt noteikto specifisko rezultāta rādītāju - līdz 2023.gada 31.decembrim reģistrēto ETL skaits Latvijā sasniedzis 747.
Valdība šodien apstiprināja attiecīgos grozījumus specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ETL uzlādes infrastruktūru Latvijā" īstenošanas noteikumos.
Kātad. Nodedzinās 3x vairāk gāzes, lai lādēt akumulātorus, nekā būtu vajadzīgs šī paša auto piedziņai.
Apsurds un nejēdzība.