Māris Zoltners: Topošajai valdībai jāveicina ārzemju investīciju piesaiste 3

Foto: Publicitātes attēls

Fox Consulting | 6.oktobris 2018 8:24

Māris Zoltners, Volkswagen komerctransporta zīmola vadītājs Baltijas valstīs, izsaka savas domas par to, kādas pārmaiņas valstī vēlētos.

13. Saeimas vēlēšanu priekšvakarā, kā ierasts, atkārtoti pārskatām partiju programmas, atsaucam atmiņā politiķu solījumus, atskatāmies uz padarīto un apdomājam, kādas pārmaiņas valstī vēlētos. Kā uzņēmējs uz nākotni raugos no savas prizmas, proti, no uzņēmējdarbības attīstības dzimtajā valstī viedokļa. Neizbēgams ir Latvijas salīdzinājums ar kaimiņvalstīm – kāds varbūt teiktu, ka jāpārstāj šī salīdzināšana, – taču es uzskatu, ka tas ir veselīgi – paraudzīties, kā kaimiņvalstis attīstās līdzvērtīgos ģeopolitiskajos apstākļos un apdomāt, ko mēs varam mācīties no kaimiņu pieredzes.

Pievērsu uzmanību vienkāršam, bet patiesībā ļoti nozīmīgam rādītājam ikvienas valsts ekonomiskās izaugsmes kontekstā – ārvalstu investīciju apjoms un tendences Baltijā. Un aina ir šāda: kamēr abās kaimiņvalstīs šīs investīcijas vidēji pārsniedz simtus miljonu eiro, Latvijā te ir daži desmiti miljonu eiro[1]. Pavērtēt šos rādītājus mudināja nesenā saruna ar igauņu un lietuviešu kolēģiem, kad pārrunājām katras valsts ekonomisko izaugsmi un nākotnes prognozes. Nācās atzīt, ka šajā ziņā Latvija visā trio pagaidām izskatās visbēdīgāk.

Ir vairāki indikatori, kas norāda uz nepieciešamību pilnveidot uzņēmējdarbības vidi valstī. Viens no rādītājiem – izmaiņas jaunu komerctransportu reģistrācijas apjoma dinamikā. Jaunākie rādītāji liecina, ka Latvijā šā gada pirmajos astoņos mēnešos, salīdzinot ar analoģisku laika periodu pērn, tas pieaudzis par 6%, kamēr Lietuvā – par 19 % un Igaunijā – par 10%.[2] Salīdzinājumam - kopējais pieaugums par 2017. gadu Latvijā veidoja 12 %.

Tāpat vērtīgi ir atskatīties uz 2018. gadu, pavērtējot, cik daudz firmas šajā laikā atvērušas ražotni vai servisa nodrošinājuma centru Latvijā. Uzreiz prātā nāk milzis “Ikea”, kura ienākšana bija stratēģiski izplānots skandināvu uzņēmuma solis uz paplašināšanos Baltijā. Piedzīvojām arī “Yandex taxi” ienākšanu. Kā tad izskatāmies starptautiskā arēnā, ja vērtējam uzņēmējdarbības attīstības vidi? Latvija World Bank “Ease of doing business” 2018. gada pārskatā ierindojusies 19. vietā[3]. Kā izskatāmies Baltijas mērogā? Atkal mums priekšā “lēnīgie” igauņi ar 12. vietu un apsviedīgie lietuvieši, kas pārskatā ieņēmuši 16. vietu. Jāsecina, ka kaut kādu iemeslu dēļ mums nesekmējas ar apstākļiem biznesa attīstībai tik labi kā kaimiņiem – 19. vieta pasaulē nudien nav slikti, bet skaidri redzams, ka varam labāk. Kas ir šie iemesli? Pēc paša pieredzes teiktu, ka, pirmkārt, tā ir infrastruktūras un elektrības pieejamība, otrkārt – lielie birokrātijas apjomi būvvaldē un īpašuma reģistrā. Šīs jomas vajadzētu un ir iespējams pilnveidot.

Jāatzīst, ka kandidējošo politisko spēku vēlēšanu programmās fokuss nav uz biznesa vides uzlabošanu, veicinot ārvalstu investīciju plūsmu. Toties ir apņemšanās palielināt minimālo algu, nodrošināt mazo lauksaimnieku izdzīvošanu, veikt izglītības reformas, bruņot armiju utt. Un, protams, ka šīs pārmaiņas sabiedrībai ir nepieciešamas. Tas, uz ko vēlētos aicināt topošo valdību – mērķtiecīgāk paraudzīties arī uz uzņēmējdarbības vides pilnveidošanu un attīstību, neaizmirstot par ārvalstu investīciju nozīmību. Varbūt ir vērts kā sasniedzamo mērķi noteikt Latvijas ierindošanu “Ease of doing business” TOP 10.  Galu galā jau sen ir pierādīts, ka katrs ārvalstu investētais eiro atnes atpakaļ piecus un veicina blakus biznesu attīstīšanos. Ticu, ka ar šādu pieeju reiz varēsim spriest nevis kā ietaupīt un tērēt prātīgāk, bet gan – kur visefektīvāk ieguldīt pieaugošos ieņēmumus. Tā teikt - domāt, kā vēl var celt dzīves līmeni, nevis savilkt jostas.

[1] Avots: https://tradingeconomics.com/country-list/foreign-direct-investment
[2] Avots: AutoTyrimai
[3] Avots: http://www.doingbusiness.org/en/rankings

 
3 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
rudens68 6.oktobris 2018 8:43
2 1 Atbildēt

ārzemju investīcijs ????...nu tas jau lamu vārds .

Uzcelt rūpnīcu un ievest darbaspēku . To jau pieredzējām .

Ārzemju investoru sapnis milzu imigrācija , strādnieki guļ divstāvu gultās strādā par sviestmaizi .

Janka 6.oktobris 2018 9:26
2 0 Atbildēt

Ja tas fofāgens ražotu normālas mašīnas, nekādas investīcijas nevajadzētu! Tagadējie lūžņi no 20-30 gadīgajiem atšķiras tikai ar to, ka tos pārdod par jauna auto cenu.

Pļurkt 6.oktobris 2018 15:43
1 0 Atbildēt

--jāveicina ārzemju investīciju piesaiste--

Tieši ar investoru piesaisti aizsākās Latvijas izlaupīšana, kur investors par sviestmaizi nopirka bijušo konkurentu, izsūca visu ko vien bija iespējams izsūkt un "veiksmīgi" nobankrotēja.

Pie kam to izdarīja tik prasmīgi, ka atjaunot kaut kādu ražošana bijušajā fabrīķelī bija krietni dārgāk kā uzcelt jaunu!1

-----------------------

Uz priekšu - visādi šmurguļpadomdevēji ar kupi - prodaj visaugstāko pamatizglītību jau ir pieredzēti!

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Saduroties divām automašīnām, Stopiņu pagastā gājis bojā vīrietis; avārija ar policijas auto Ventspilī 1

Sestdien Stopiņu novadā notikusi divu automašīnu sadursme, kurā dzīvību zaudējis vīrietis, aģentūru LETA informēja Valsts policijā. Lasīt vairāk

 

Latvijā plāno atsevišķus autoceļu posmus aprīkot ar signālstabiņiem un dzīvnieku brīdināšanas iekārtām 1

VAS "Latvijas valsts ceļi" (LVC) plāno autoceļu posmos, kurus šķērso savvaļas dzīvnieki, uzstādīt signālstabiņus un dzīvnieku brīdināšanas iekārtas, liecina Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) informācija. Lasīt vairāk

 

Kanādas bruņuauto ikdienas lietošanai (+ VIDEO) 3

Kanādas kompānija Inkas atjauninājusi savu brutālā izskata un speciālajiem dienestiem konstruētā bruņuauto Sentry civilo versiju. Lasīt vairāk

 

Lai likvidētu "melno punktu" uz Jelgavas šosejas pie pagrieziena uz Ozolniekiem mainīs satiksmes organizāciju 13

Lai uzlabotu satiksmes drošību un mazināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu, no šodienas Jelgavas šosejas (A8) pieejās krustojumam ar autoceļu Jelgava-Dalbe (P100) tiks noteikts maksimālā ātruma ierobežojums 50 kilometri stundā (km/h), aģentūru LETA informēja VAS "Latvijas valsts ceļi" (LVC) pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti