Sabiedriskā transporta nākotnes koncepcija 4

 
Autotransporta Direkcija | 18.maijs 2019 12:41

Sabiedriskā transporta koncepcija paredz stiprināt dzelzceļa lomu pasažieru pārvadājumos, vienlaikus uzlabojot autobusu pārvadājumu kvalitāti

Lai veicinātu iedzīvotāju pārsēšanos no privātā autotransporta uz konkurētspējīgu, ērtu, drošu un integrētu sabiedrisko transportu, Autotransporta direkcija kopā ar Satiksmes ministriju izstrādājusi sabiedriskā transporta nākotnes koncepciju periodam no 2021. līdz 2030. gadam. Tā paredz, ka sabiedriskā transporta sistēmas mugurkauls būs dzelzceļš un autobusi papildinās dzelzceļa pārvadājumus; komerciālo jeb valsts nedotēto maršrutu ieviešanu sākotnēji astoņos maršrutu savienojumos ar Rīgu; bezmaksas sabiedriskā transporta nodrošināšanu sākotnēji 20 maršrutos. Tāpat koncepcijā noteikts valsts garantēto pakalpojumu apjoms – dotējamais autobusu maršrutu tīkls, kas tiks iedalīts 16 daļās. Jūnijā plānots izsludināt iepirkumu uz katru no šīm daļām.

“Pasažieri no 2021. gada var sagaidīt uzlabojumus pārvadājumu kvalitātē un ērtībās. Pirmo reizi sabiedriskā transporta pakalpojumi visā valstī būs līdzvērtīgi – iedzīvotājiem būs pieejami vienlīdz augstas kvalitātes pārvadājumi neatkarīgi no novada, kur tie dzīvo. Tāpat tiks nodrošināta mobilitāte visām sabiedrības grupām, tajā skaitā pasažieriem ar funkcionāliem traucējumiem. Lai iedzīvotājiem būtu ērtāk pārsēsties no viena transportlīdzekļa citā, ir plānots ieviest vienotu biļeti. Būtiski, ka uzlabojumi gaidāmi ne tikai pasažieriem, bet arī valstij un pārvadātājiem, jo jaunās koncepcijas ieviešana būs valstij izdevīgāka un nozarē beidzot būs vienoti standarti un nosacījumi,” uzsver satiksmes ministrs Tālis Linkaits.

Koncepcija paredz, ka maršrutos ar lielu pasažieru plūsmu pārvadājumi tiks nodrošināti ar vilcienu un autobusi pasažierus pievedīs līdz vilcienam. Tāpat pārvadājumi ar autobusiem tiks veikti vietās, kur vilciens nekursē. Ja jauno vilciena sastāvu iepirkums noritēs veiksmīgi, no 2021. gada tiks ieviests intervāla grafiks, būtiski palielinot vilciena reisu skaitu. Savukārt, ja iepirkums netiks veikts, tiks organizēts konkurss par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu dzelzceļa maršrutos.

Autobusu maršrutos, kas ved paralēli dzelzceļa maršrutiem, plānots ieviest pārvadājumus uz komerciāliem principiem. Tas nozīmē, ka biļetes cenu noteiks pārvadātājs, visi izdevumi un zaudējumi būs pārvadātāja pašrisks un valsts no savas puses zaudējumus nesegs. Lai uzņēmums varētu nodrošināt pakalpojumus komerciālajos maršrutos, tam jāizpilda vairāki nosacījumi – jānodrošina valsts noteiktās kvalitātes prasības un jāpārvadā bez maksas personas ar invaliditāti, bāreņi, pirmsskolas vecuma bērni un politiski represētās personas. Plānots, ka sākotnēji komerciālie maršruti būs Rīga–Jaunķemeri, Rīga–Sloka, Rīga–Olaine, Rīga–Jelgava, Rīga–Sigulda, Rīga–Salaspils, Rīga–Ogre un Rīga–Daugavpils, bet to skaits varētu palielināties.

Plānots, ka jūnija otrajā pusē tiks sludināts konkurss par sabiedriskā transporta nodrošināšanu reģionālajā maršrutu tīklā no 2021. gada līdz 2030. gadam. Kopumā valsts dotētā maršrutu tīkla apjoms būs 65 miljoni kilometru gadā, un tas tiks iedalīts 16 daļās. Lai saglabātu konkurenci, vienam pārvadātājam būs iespēja apkalpošanā iegūt apjomu, kas nav lielāks par 15 miljoniem kilometru gadā. Iepirkuma rezultāti tiks paziņoti šā gada beigās.

“Iepirkuma dokumentācijā ir noteikts valsts garantēto pakalpojumu apjoms – ir definēts, cik bieži autobuss kursēs maršrutu savienojumos starp lielajām pilsētām, attīstības centriem un pārējo Latviju. Esam noteikuši arī kvalitātes prasības, piemēram, visos autobusos būs jāievieš bezskaidras naudas norēķini un jānodrošina, lai informācija par gaidāmajām pieturvietām tiek atskaņota audiāli un attēlota vizuāli. Tāpat esam domājuši par kontroles mehānismiem, ņemot vērā, ka jau vairākus gadus ir aktuāla biļešu neizsniegšana pasažieriem atsevišķos maršrutos. Tādēļ plānots, ka autobusos būs videonovērošana, kas fiksē autovadītāja sēdvietu. Dokumentācijā ir noteikts arī kopējais autobusu parka vecums un katra atsevišķa autobusa lielākais pieļaujamais vecums. Tādējādi tiks nodrošināts konkurētspējīgs un ērts sabiedriskais transports ar papildu kontroles mehānismu,” uzsver Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Plānots, ka no 2021. gada 20 maršrutos visos reģionos, izņemot Rīgas, tiks nodrošināts bezmaksas sabiedriskais transports. Šobrīd noteiktie bezmaksas maršruti un to daudzums varētu mainīties. Kritēriji, pēc kuriem tiek atlasīti bezmaksas maršruti, ir divi: apdzīvotības blīvums ir mazāks par četriem iedzīvotājiem uz kvadrātkilometru un valsts no savas puses sedz vairāk nekā 85% izmaksu, kas rodas, lai maršrutu uzturētu.

Sabiedriskā transporta nākotnes koncepcijā ir noteiktas prasības, lai transports būtu pieejams arī personām ar funkcionāliem traucējumiem. Valsts dotētajā maršrutu tīklā savienojumos starp lielajām pilsētām un attīstības centriem vismaz četros reisos pasažieru pārvadājumi jānodrošina ar autobusu, kas pielāgots personu ar funkcionāliem traucējumiem pārvadāšanai. Maršrutos, kas savieno attīstības centrus ar pārējiem Latvijas pagastiem, ciematiem vai pagastus savstarpēji, būs iespēja pieteikt pielāgotu transportlīdzekli, piesakot to 24 stundas iepriekš. Savukārt komerciālajos maršrutos pielāgotiem būs jābūt visiem transportlīdzekļiem.

Šobrīd spēkā esošo līgumu ar pasažieru pārvadātājiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu termiņš ir 2020. gada beigas. Līgumu slēdzēji kopš 2008. gada bijuši vairāki – rajonu padomes, plānošanas reģioni un Autotransporta direkcija, līgumu tipi ir dažādi un tajos noteiktās prasības – krasi atšķirīgas, tādēļ plānots, ka no 2021. gada būs līdzvērtīgs pakalpojums visiem Latvijas iedzīvotājiem un vienotas prasības visiem pārvadātājiem.

 
4 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Vernons 18.maijs 2019 14:18
1 2 Atbildēt

Beidzot būs dzelzceļa līnija Kolka - Rīga! Bauska - Rīga! Būs uzrāviens, būvēsim dzelzceļus. Atjaunosim Ēgļi - Rīga. Būs pa smuko.

Pļurkt 18.maijs 2019 19:08
1 0 Atbildēt

Tak visupirms lai aizvāc autobusus kas iet pa to pašu maršrutu un PILNĪGI PA TO PAŠU LAIKU paralēli vilcieniem!!!

Abi staigā par 3/4 tukši, bet uz darbu vai no darba uz blakus pilsētu vai kaut vai pagastu aizbraukt nav iespējams, jo VAJADZĪGAJĀ laikā nav pilnīgi neviena!!

Lelde 18.maijs 2019 21:24
1 0 Atbildēt

Ir sestdienas pēcpusdiena, tuvojas vakars, prāts tā vien sliecas doties kopā ar draugiem iedzert, atzīmēt nedēļas nogali, apspriest šodienas Latvijas izlases sniegumu cīņā ar Krievijas komandu. Nedari to! Par mazāk kā viduvējas kvalitātes dzēriena pudeles cena aizpildi loterijas biļešu komplektu ar saviem Laimīgajiem skaitļiem tuvākajai PowerBall goo.gl/kX177C izlozei, kura notiks šonakt pēc Latvijas laika. Un rīt, ja paveiksies – pamodīsies bagāts. Ja tomēr nepaveiksies – vismaz nesāpēs galva un nebūs morālo par dzērumā sastrādāto.

Starp citu – iesaku izmēģināt sindikātu taktiku – aprakstu un izskaidrojumu atradīsi loto brokera mājaslapā, kura ievērojami palielina laimesta iespēju.

Un padomā, vai varēsi sev piedot, ja nebūsi mēģinājis iegūt Džekpotu, kurš ļaus saņēmējam visu atlikušo mūžu nestrādāt un pilnvērtīgi baudīt karalisku dzīvi – māju Jūrmalā, Baltezerā vai Mežparkā, brīvdienu māju kaut kur Vidusjūras krastā ar jahtu piestātni, sapņu autoparku, ceļojumus apkārt pasaulei.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Dīzelis beidzot lētāks par benzīnu: Dīzelis 1.637 un 95 benzīns 1.657 EUR -26.03.2024 (+ VIDEO) 16

iAutolv uzpilda degvielu, secina, ka dīzeļdegviela lētāka par benzīnu un aicina aizdomāties par to, vai varam atļauties zaļo politiku šādā formātā un maksāt par degvielu vairāk kā, piemēram, Spānijā. Lasīt vairāk

 

Saskaņotais paziņojums – kā to pareizi aizpildīt 11

Ceļu satiksmes negadījums var notikt ar ikvienu, neatkarīgi no autovadītāja vērības vai braukšanas pieredzes. Pārsvarā notiek nelieli satiksmes negadījumi, un ļoti bieži auto braucējiem nākas pildīt saskaņoto paziņojumu. Lasīt vairāk

 

ASV kravas kuģis daļēji sagrauj 2,5 km garo tiltu Baltimoras pilsētā (+ PAPILDINĀTS 11:45 VIDEO) 25

ASV, Baltimorā kuģim ietriecoties tilta konstrukcijās daļēji sagrauts tilts pār Potapskas upi. Tiek ziņots, ka tajā brīdī pār tiltu braukušas automašīnas un pārvietojušies gājēji, tādēļ iespējami upuri. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti