Sabiedriskā transporta nākotnes koncepcija 4

Autotransporta Direkcija | 18.maijs 2019 12:41

Sabiedriskā transporta koncepcija paredz stiprināt dzelzceļa lomu pasažieru pārvadājumos, vienlaikus uzlabojot autobusu pārvadājumu kvalitāti

Lai veicinātu iedzīvotāju pārsēšanos no privātā autotransporta uz konkurētspējīgu, ērtu, drošu un integrētu sabiedrisko transportu, Autotransporta direkcija kopā ar Satiksmes ministriju izstrādājusi sabiedriskā transporta nākotnes koncepciju periodam no 2021. līdz 2030. gadam. Tā paredz, ka sabiedriskā transporta sistēmas mugurkauls būs dzelzceļš un autobusi papildinās dzelzceļa pārvadājumus; komerciālo jeb valsts nedotēto maršrutu ieviešanu sākotnēji astoņos maršrutu savienojumos ar Rīgu; bezmaksas sabiedriskā transporta nodrošināšanu sākotnēji 20 maršrutos. Tāpat koncepcijā noteikts valsts garantēto pakalpojumu apjoms – dotējamais autobusu maršrutu tīkls, kas tiks iedalīts 16 daļās. Jūnijā plānots izsludināt iepirkumu uz katru no šīm daļām.

“Pasažieri no 2021. gada var sagaidīt uzlabojumus pārvadājumu kvalitātē un ērtībās. Pirmo reizi sabiedriskā transporta pakalpojumi visā valstī būs līdzvērtīgi – iedzīvotājiem būs pieejami vienlīdz augstas kvalitātes pārvadājumi neatkarīgi no novada, kur tie dzīvo. Tāpat tiks nodrošināta mobilitāte visām sabiedrības grupām, tajā skaitā pasažieriem ar funkcionāliem traucējumiem. Lai iedzīvotājiem būtu ērtāk pārsēsties no viena transportlīdzekļa citā, ir plānots ieviest vienotu biļeti. Būtiski, ka uzlabojumi gaidāmi ne tikai pasažieriem, bet arī valstij un pārvadātājiem, jo jaunās koncepcijas ieviešana būs valstij izdevīgāka un nozarē beidzot būs vienoti standarti un nosacījumi,” uzsver satiksmes ministrs Tālis Linkaits.

Koncepcija paredz, ka maršrutos ar lielu pasažieru plūsmu pārvadājumi tiks nodrošināti ar vilcienu un autobusi pasažierus pievedīs līdz vilcienam. Tāpat pārvadājumi ar autobusiem tiks veikti vietās, kur vilciens nekursē. Ja jauno vilciena sastāvu iepirkums noritēs veiksmīgi, no 2021. gada tiks ieviests intervāla grafiks, būtiski palielinot vilciena reisu skaitu. Savukārt, ja iepirkums netiks veikts, tiks organizēts konkurss par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu dzelzceļa maršrutos.

Autobusu maršrutos, kas ved paralēli dzelzceļa maršrutiem, plānots ieviest pārvadājumus uz komerciāliem principiem. Tas nozīmē, ka biļetes cenu noteiks pārvadātājs, visi izdevumi un zaudējumi būs pārvadātāja pašrisks un valsts no savas puses zaudējumus nesegs. Lai uzņēmums varētu nodrošināt pakalpojumus komerciālajos maršrutos, tam jāizpilda vairāki nosacījumi – jānodrošina valsts noteiktās kvalitātes prasības un jāpārvadā bez maksas personas ar invaliditāti, bāreņi, pirmsskolas vecuma bērni un politiski represētās personas. Plānots, ka sākotnēji komerciālie maršruti būs Rīga–Jaunķemeri, Rīga–Sloka, Rīga–Olaine, Rīga–Jelgava, Rīga–Sigulda, Rīga–Salaspils, Rīga–Ogre un Rīga–Daugavpils, bet to skaits varētu palielināties.

Plānots, ka jūnija otrajā pusē tiks sludināts konkurss par sabiedriskā transporta nodrošināšanu reģionālajā maršrutu tīklā no 2021. gada līdz 2030. gadam. Kopumā valsts dotētā maršrutu tīkla apjoms būs 65 miljoni kilometru gadā, un tas tiks iedalīts 16 daļās. Lai saglabātu konkurenci, vienam pārvadātājam būs iespēja apkalpošanā iegūt apjomu, kas nav lielāks par 15 miljoniem kilometru gadā. Iepirkuma rezultāti tiks paziņoti šā gada beigās.

“Iepirkuma dokumentācijā ir noteikts valsts garantēto pakalpojumu apjoms – ir definēts, cik bieži autobuss kursēs maršrutu savienojumos starp lielajām pilsētām, attīstības centriem un pārējo Latviju. Esam noteikuši arī kvalitātes prasības, piemēram, visos autobusos būs jāievieš bezskaidras naudas norēķini un jānodrošina, lai informācija par gaidāmajām pieturvietām tiek atskaņota audiāli un attēlota vizuāli. Tāpat esam domājuši par kontroles mehānismiem, ņemot vērā, ka jau vairākus gadus ir aktuāla biļešu neizsniegšana pasažieriem atsevišķos maršrutos. Tādēļ plānots, ka autobusos būs videonovērošana, kas fiksē autovadītāja sēdvietu. Dokumentācijā ir noteikts arī kopējais autobusu parka vecums un katra atsevišķa autobusa lielākais pieļaujamais vecums. Tādējādi tiks nodrošināts konkurētspējīgs un ērts sabiedriskais transports ar papildu kontroles mehānismu,” uzsver Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Plānots, ka no 2021. gada 20 maršrutos visos reģionos, izņemot Rīgas, tiks nodrošināts bezmaksas sabiedriskais transports. Šobrīd noteiktie bezmaksas maršruti un to daudzums varētu mainīties. Kritēriji, pēc kuriem tiek atlasīti bezmaksas maršruti, ir divi: apdzīvotības blīvums ir mazāks par četriem iedzīvotājiem uz kvadrātkilometru un valsts no savas puses sedz vairāk nekā 85% izmaksu, kas rodas, lai maršrutu uzturētu.

Sabiedriskā transporta nākotnes koncepcijā ir noteiktas prasības, lai transports būtu pieejams arī personām ar funkcionāliem traucējumiem. Valsts dotētajā maršrutu tīklā savienojumos starp lielajām pilsētām un attīstības centriem vismaz četros reisos pasažieru pārvadājumi jānodrošina ar autobusu, kas pielāgots personu ar funkcionāliem traucējumiem pārvadāšanai. Maršrutos, kas savieno attīstības centrus ar pārējiem Latvijas pagastiem, ciematiem vai pagastus savstarpēji, būs iespēja pieteikt pielāgotu transportlīdzekli, piesakot to 24 stundas iepriekš. Savukārt komerciālajos maršrutos pielāgotiem būs jābūt visiem transportlīdzekļiem.

Šobrīd spēkā esošo līgumu ar pasažieru pārvadātājiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu termiņš ir 2020. gada beigas. Līgumu slēdzēji kopš 2008. gada bijuši vairāki – rajonu padomes, plānošanas reģioni un Autotransporta direkcija, līgumu tipi ir dažādi un tajos noteiktās prasības – krasi atšķirīgas, tādēļ plānots, ka no 2021. gada būs līdzvērtīgs pakalpojums visiem Latvijas iedzīvotājiem un vienotas prasības visiem pārvadātājiem.

 
Visi komentāri
 
Vernons 18.maijs 2019 14:18
0 2 Atbildēt

Beidzot būs dzelzceļa līnija Kolka - Rīga! Bauska - Rīga! Būs uzrāviens, būvēsim dzelzceļus. Atjaunosim Ēgļi - Rīga. Būs pa smuko.

Pļurkt 18.maijs 2019 19:08
0 0 Atbildēt

Tak visupirms lai aizvāc autobusus kas iet pa to pašu maršrutu un PILNĪGI PA TO PAŠU LAIKU paralēli vilcieniem!!!

Abi staigā par 3/4 tukši, bet uz darbu vai no darba uz blakus pilsētu vai kaut vai pagastu aizbraukt nav iespējams, jo VAJADZĪGAJĀ laikā nav pilnīgi neviena!!

Lelde 18.maijs 2019 21:24
0 0 Atbildēt

Ir sestdienas pēcpusdiena, tuvojas vakars, prāts tā vien sliecas doties kopā ar draugiem iedzert, atzīmēt nedēļas nogali, apspriest šodienas Latvijas izlases sniegumu cīņā ar Krievijas komandu. Nedari to! Par mazāk kā viduvējas kvalitātes dzēriena pudeles cena aizpildi loterijas biļešu komplektu ar saviem Laimīgajiem skaitļiem tuvākajai PowerBall goo.gl/kX177C izlozei, kura notiks šonakt pēc Latvijas laika. Un rīt, ja paveiksies – pamodīsies bagāts. Ja tomēr nepaveiksies – vismaz nesāpēs galva un nebūs morālo par dzērumā sastrādāto.

Starp citu – iesaku izmēģināt sindikātu taktiku – aprakstu un izskaidrojumu atradīsi loto brokera mājaslapā, kura ievērojami palielina laimesta iespēju.

Un padomā, vai varēsi sev piedot, ja nebūsi mēģinājis iegūt Džekpotu, kurš ļaus saņēmējam visu atlikušo mūžu nestrādāt un pilnvērtīgi baudīt karalisku dzīvi – māju Jūrmalā, Baltezerā vai Mežparkā, brīvdienu māju kaut kur Vidusjūras krastā ar jahtu piestātni, sapņu autoparku, ceļojumus apkārt pasaulei.

WALA 20.maijs 2019 14:37
0 0 Atbildēt

Valsts laikam jorpojām saldi sapņo, kamēr sāmā tādus jaukus sapņus sapņoja cilvēki jau sen savas problēmas trisināja paši- iegādājas privāto transportu utml. Kad šo projektu palaidīs droši ka secinās - to lieto tik maz, ka varēs to pēc laiciņa klapēt ciet …. Ceru ka man nav taisnība ...

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Droni pārvērš liesmās pasaules lielāko naftas pārstrādes rūpnīcu; naftas ieguve sarūk uz pusi (+ VIDEO) 6

Pēc uzbrukumiem Saūda Arābijas naftas rūpniecības objektiem, par kuriem atbildību uzņēmušies Jemenas hutiešu nemiernieki, naftas ieguve Saūda Arābija sarukusi par vairāk nekā uz pusi. Lasīt vairāk

 

No 41 590 eiro – Škoda Superb ar Plug-in tehnoloģiju (+ FOTO)

Škoda sāk piedāvāt savu pirmo pie mājas elektrotīkla uzlādējamo modeli. Tas ir Superb iV, kas būs pieejams liftbeka un universāla versijās un ar elektrību spēs nobraukt 56 km. Lasīt vairāk

 

Baumanim sarežģīta pirmā diena Rīgā (+ FOTO)

Negaidīti saulainos laikapstākļos CSDD Biķernieku trasē, Rīgā, iesācies FIA Pasaules rallijkrosa čempionāta sezonas priekšpēdējais posms – Neste World RX of Latvia. Lasīt vairāk

 

Motociklists Liepājā bez tiesībām, reibumā pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu un bēg no policijas (+ VIDEO) 10

Vakar, 11.septembrī ap pulksten 22:45, Liepājā, Brīvības ielā Valsts policijas trafarētā automašīna fiksēja motociklu “Kawasaki”, kura vadītājs, ignorējot luksofora sarkano aizliedzošo signālu, šķērsoja krustojumu ar ātrumu 88 kilometri stundā vietā, kur atļauts pārvietoties ar 50 kilometriem stundā, tādējādi pārsniedzot atļauto braukšanas ātrumu par 38 kilometriem stundā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti