Martā jauno auto tirgus Latvijā krities par 34% 5

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 9.aprīlis 2020 14:37

Auto tirgus ir pirmais indikātors par ekonomisko stāvokli valstī, situācija nav iepriecinoša.

2020. gada sākums Latvijas jaunu vieglo automobiļu tirgū uzrādīja jau pirmās pazīmes par ekonomikas sabremzēšanos ar Janvāra -6% kritumu pret 2019. gadu. Februāra rezultāti cerīgi rādīja tirgus stabilizēšanos pirms Marta COVID19 vīrusa izraisītā ārkārtas stāvokļa. Ar bažām tika gaidīti Marta statistiksa dati, kuri uzrāda ievērojamu tirgus kritumu -34% apmērā. Turpmākie divi mēneši būs kritiski nozarei, kas iezīmēs atlikušā gada ainu.

Gada sākums jau norādīja uz ekonomikas atslābumu ar -6% kritumu Janvārī pret 2019. gadu, kam par pamatu kalpoja gan stingrā banku attieksme klientu izvērtēšanā saistībā ar “Money Wall” un citiem jaunievedumiem, kas būtiski sāka ietekmēt līzinga kompāniju finansējuma piešķiršanu, gan kravu pārvadājumu un loģistikas nozares ievērojau biznesa rādītāju pasliktināšanos. Citadele Līzings & Faktorings pārņemot Unicredit Leasing kompāniju samazināja konkurenci tirgū, kā arī pārējo finansētāju ļoti skurpulozā klientu izvērtēšanas tendences palielināšanās rezultējās ar 40% finansējuma atteikumu apmēru darījumu finansēšanā, kas savukārt ievērojami ietekmēja tirgus izaugsmi auto tirdzniecībā. Auto tirgotāji un servisa uzņēmumi ierasts cieš zaudējumus Janvāra un Februāra mēnēšos gada sākumā un gaida pavasara iestāšanos, kas ievērojami palielina tirdzniecības apjomus un uzlabo biznesa finansu rādītājus. COVID-19 vīrusa izraisītais ārkārtas stāvoklis paralizēja tirdzniecību un autoservisu darbību samazinot a/m reģistrācijas Martā par -34% un pirmajā 2020.g. kvartālā ietekmējot tirgu par -15%. Mūsu kaimiņu zemē Igaunijā tirgus kritums sastādīja līdzīgus -27%.

 Auto tirgus ir pirmais, kas parāda valsts ekonomikas barometru un ir pēdejā industrija, kas atkopjas no recesijas, norādot uz skaidru ekonomisko stabilitāti.

Daudziem auto tirgotājiem 2008. gada finansu recesija ir atstājusi dziļas pēdas atmiņā un arīdzen ievērojamu pieredzi krīzes pārvarēšanā, tāpēc jau šodien novērojam zibenīgu biznesu pielāgošanās reakciju darbībai jaunos apstākļos, piedāvājot klientiem bezkontakta servisa pakalpojumus 24h ar a/m savākšanu un piegādi uz mājām pēc remonta, virtuālo a/m tirdzniecību un lietoto auto novertēsanu ar attālinātu videozvana starpniecību, rezerves daļu krājuma pielāgošana un pie klienta izbraukuma servisa pakalpojumu ieviešana.

Šobrīd ir vitāli svarīgi, lai situācija normalizētos viena līdz divu mēnešu laikā, kas ļautu biznesam atgriezties regulārā ikdienas darbā, pretēji tas rezultēsies darbaspēka atlaišanā un biznesa sašaurināšanā, kas savukārt ļaus tikai atgriesties pie normāliem tirgus rādītājiem 2022. gadā.

Lielu neziņu šobrīd rada apturētās auto zīmolu ražošanas rūpnīcas, kuras lielākā daļa plāno atsākt darbību Aprīļa beigās. Šī neplānotā dīkstāve nopietni ietekmēs a/m plānoto ražošanu un radīs izstrūkumu, kad atgriezīsies tirgus normālajās sliedēs. “Balstoties uz rūpnīcu slēgšanu un pārrauto ražošanas plūsmu, mūsu ieteikums ir izskatīt a/m iegādi šobrīd, kamēr ir pieejami modeļi tirgotaju krājumos, jo pretēji var rasties apstākļi, ka tuvāko 6. mēnešu laikā var nebūt pieejama izvēle dēļ pārrāvuma. Līdzīga situāciju ir ar servisa rezerves daļām, kur strauji tiek iztukšotas globālās noliktavas, kur mūsu ieteikums klientiem ir lielos remontus šobrīd neatlikt, jo vēlāk var būt par vēlu!”, komentē Auto Asociācijas Prezidents Andris Kulbergs.

Šobrīd mēs prognozējam, ka COVID19 ievērojami ietekmēs auto nozari Latvijā, kas nozīmē -52% tirgus krituma apmēru visam 2020. gadam. Izskatās, ka šis vīrus izraisīs tirgus kritumu atsviežot nozari atpakaļ par 10. gadiem uz 2011. gada rādītajiem, kas bija pirmais nozares atkopšanās gads pēc 2008.g. finansu krīzes.

Smagā kravas transporta apjomi jau kopš 2020. gada sākuma uzrāda ievērojamu kritumu pret 2019. gadu -50%, un ir saistīta ar vispārēju Latvijas loģistikas kompāniju binzesa pasliktināšanos un tirgus lejupslīdi. Šobrīd novērojam, ka tie uzņēmumi, kas aktīvi strādā arī turpina strādāt ārkārtas apstākļos un komerctransporta sektors ir mazāk ietekmēts no COVID19 izraisītajiem ierobežojumiem.

Lietoto auto tirdzniecība nav izņēmums un šobrīd reģistrācijas Martā ir samazinājušās par -28%. Ir novērojama tendence pircejiem pārsēsties uz mazākiem un lētākiem modeļiem, lai samazinātu savas ikdienas transporta izmaksas.

Atšķirībā no 2008. gada finansu krīzes, tagad mēs nenovērosim tādas a/m krājumu izpārdošanas un galvu reibinošas atlaides, jo auto tirgotāji ir daudz sagatavotāki un nav “apauguši” ar tādu a/m krājuma portfeli, kā toreiz. Otrs faktors, ka tuvākajā laikā dēļ rūpnīcu slēgšanas var rasties a/m piedāvājuma deficīts.

Kopējai auto nozares krīzes pārdzīvošanai ir būtiski nākamie divi mēneši, ja tiks atcelts ārkārtas stāvoklis un bizness varēs atgriezties normālā ikdienā, tad atkopšanās ir iespējama strauja un ne tik postoša. Pretēji, ja ieilgs ierobežojumi, nozarei tas var radīt neatgriezeniskas sekas.

Šobrīd COVID19 vīrusa ietekmē privātais auto transports paliek par drošāko pārvietošanās līdzekli, pretēji sabiedriskam transportam, taksometriem, tāpēc Auto Asociācijas biedri apzinās savu lomu un atbildību sniegt nepieciešamo servisa atbalstu visiem transporta līdzekļiem, lai nodrošinātu cilvēku drošu kustību, bet jo īpaši ir gatavi palīdzēt medicīnas, policijas un citu dienestu transporta uzturēšanā,” uzsvēra Auto Asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

 

 
5 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Ta tam buut 9.aprīlis 2020 22:17
4 1 Atbildēt

Kritumā vainīgs ne tikai covid-19. Auto salonos kadru mainība var konkurēt ar Rimi vai Maxima. Un auto pārdošana nav darbs kasē vai preču likšana plauktos. Atalgojuma līmenis, pārdevēju nekompetence un īpašnieku alkatība arī dara savu un krietni vēl pirms vīrusa ienākšanas.

reku 10.aprīlis 2020 18:22
3 0 Atbildēt

Kārtējais vaimanologs.Tev nav ne mazākā priekštata kas būs ja sabruks finansu sistēma,pa īstam.Nedod Dievs to pieredzēt.

jcdcm 10.aprīlis 2020 17:58
1 0 Atbildēt

kāda vēl apkure? nav jau cāļu ferma kur jāuztur siltums.

pricējs ienāk ne jau pliks, nesalst jau kā ziemā pie -20C.

kamēr domā, pastrebjas kapiju un tad kopā ar izvēles mokām - jau paduses slapjas.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kāpēc ir tik svarīgi noteikt atbilstošu ātrumu satiksmes organizēšanai? Ceļa zīmes 110 km/h piemērs (+ VIDEO) 23

iAutolv skaidro, kādēļ arī tik nelielā satiksmes nogrieznī kāds ir Rīgas-Jūrmalas šosejas posms, nepieciešams savlaicīgi mainīt noteikto maksimālo ātrumu un kādēļ dažkārt lielāks ātrums nozīmē mazāku agresiju uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Audi Q6L e-tron – Ķīnā ražots, Ķīnas tirgum (+ FOTO) 1

Pekinas autoizstādē Vācijas autobūves uzņēmums Audi nodemonstrējis Audi Q6L e-tron – globāļā tirgus modeļa Q6 e-tron pagarināto modifikāciju, kas paredzēta Ķīnas tirgum. Lasīt vairāk

 

Ko dara šī tehnika? (+ VIDEO) 8

Kravas auto ar piekabi kaut ko vienmērīgi izkaisa uz ceļa. Vai varētu būt, ka šādi ātrā un vienkāršā veidā tiek atjaunots ceļa segums? Lasīt vairāk

 

Tikai tagad Latvijas Valsts ceļi atjauno 110 km/h uz Rīgas - Jūrmalas šosejas 30.04.2024 (+ VIDEO) 18

iAutolv konstatē, ka aprīļa pēdējā dienā situācija uz Rīgas-Jūrmalas šosejas izmainījusies un tagad maksimālais atļautais ātrums ir 110 km/h. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti