Rosina piecas reizes samazināt akcīzes nodokli transportā izmantojamai dabasgāzei - iAuto

Rosina piecas reizes samazināt akcīzes nodokli transportā izmantojamai dabasgāzei 23

 

Foto: Publicitātes attēls

Nozare.lv | 8.oktobris 2020 8:45

Ministru kabinets otrdien atbalstīja Ekonomikas ministrijas (EM) priekšlikumu piecas reizes samazināt akcīzes nodokli transportā izmantojamai dabasgāzei, lai veicinātu videi draudzīga auto izmantošanu.

Minētais priekšlikums ietverts piedāvātajos grozījumos likumā par akcīzes nodokli, kas ir daļa no 2021.gada budžetu pavadošās likumprojektu paketes.

Patlaban likums noteic, ka akcīzes nodoklis dabasgāzei kā degvielas veidam ir 9,64 eiro par megavatstundu (MWh), tomēr ar likuma grozījumiem rosināts to samazināt līdz 1,91 eiro par MWh.

EM norādīja, ka Latvijā reģistrēts mazs skaits transportlīdzekļu, kuri kā degvielu var izmantot dabasgāzi. Latvijā ir aptuveni 160 šādu transportlīdzekļu, Lietuvā - 380, Igaunijā - 400, Polijā - 3600. "Lai arī šādu transportlīdzekļu radītās emisijas ir būtiski zemākas nekā dīzeļdegvielai, šie transportlīdzekļi nav izplatīti, jo tiem nepieciešamā infrastruktūra Latvijā nav attīstīta," klāstīja EM.

Ar likuma grozījumiem iecerēts veicināt saspiestās dabasgāzes uzpildes punktu izveidi Latvijas teritorijā transportlīdzekļiem, kuros kā degvielu izmanto dabasgāzi. Tāpat jaunā regulējuma mērķis ir siltumnīcefekta gāzuemisiju samazināšanu transportā, un lai veicinātu pakāpenisku pāreju uz videi draudzīgākas un gaisa kvalitāti mazāk ietekmējošas degvielas izmantošanu.

Viens no risinājumiem, kā izvirzīto mērķi sasniegt, EM ieskatā, ir būtisks terminētais akcīzes nodokļa samazinājums dabasgāzei, kuru izmanto kā transporta degvielu.

Vienlaikus likuma grozījumi paredz piemērot samazināto akcīzes nodokļa likmi transportā izmantojamai dabasgāzei līdz 2026.gadam, kad akcīzes nodokļa likme būs desmit eiro par MWh.

Pēc EM aplēsēm, akcīzes nodokļa mazināšanai dabasgāzei, kuru izmanto kā degvielu transportā, neatstās būtisku negatīvu ietekmi uz valsts budžeta ieņēmumiem. 2018.gadā ieņēmumi valsts budžetā no akcīzes nodokļa par dabasgāzi, kuru izmanto transportā, veidoja 6704 eiro.

Savukārt Finanšu ministrijā norādīja, ka šī likumprojekta negatīvā fiskālā ietekme 2021.gadā būs aptuveni 72 000 eiro, bet turpmākajos gados negatīvā fiskālā ietekme varētu būt lielāka, jo dabasgāzes patēriņš pieaugs, bet citu naftas produktu patēriņš attiecīgi samazināsies.

Sēdes laikā ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs (KPV LV) norādīja, ka ir svarīgi turpmākajos piecos gados radīt infrastruktūru, kurā būtu iespējams auto uzpildīt ar dabasgāzi. Ministra ieskatā, valdības lēmums mudinās iedzīvotājus un uzņēmumus iegādāties ar dabasgāzi darbināmus auto.

Arī finanšu ministrs Jānis Reirs (JV) pauda atbalstu izmaiņām akcīzes nodokļa piemērošanā, piebilstot, ka šim solim nav negatīvas fiskālas ietekmes uz valsts budžetu. Reirs norādīja, ka sarunās ar uzņēmējiem ir gūta pārliecība, ka tie ir gatavi attīstīs konkrētās uzpildes stacijas.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce (AP) arī pauda atbalstu likuma izmaiņām, norādot, ka lētāka transportā lietojamā dabasgāze ne tik daudz veicinās iedzīvotājus iegādāties ar gāzi darbināmus auto, cik tas būs izdevīgi sabiedriskajam transportam. Pūce atzina, ka, lai arī dabasgāze ir fosilais resurss, tomēr patlaban ar elektrību darbināmi autobusi nav tik izplatīti, tāpēc dabasgāze sabiedriskajā transportā būs pieejamāks risinājums, kas ļaus ievērojami samazināt izmešus.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) informēja, ka patlaban notiek sabiedriskā transporta nomaiņa Jēkabpilī un plaša nomaiņa paredzēta arī Daugavpilī. Tāpat Linkaita ieskatā, akcīzes nodokļa samazinājums auto gāzei vecinās auto parka nomaiņu arī privātajā sektorā.

Gala lēmums par likuma grozījumiem jāpieņem Saeimai.

 
23 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
autoparts777 8.oktobris 2020 10:12
7 2 Atbildēt

Biogāzi, kas tiek ražota elektrības ražošanai vajadzētu pārvirzīt uz auto sfēru, un to zviedri jau sen ir izdarījuši (91% gazes autoparku izmanto biogāzi zviedrijā), bet mēs tagad atbalstīsim slāvu gāzes piegādātaju. Biogāze kā auto degviela būtu tiešām zaļāka(jo tās izejvielas vienalga sapūtu un rādītu tādu emisijas daudzumu kāds nāk arā no auto izpūtēja) un naudiņa paliktu šeit, nevis ārzemju miljardieriem.

Arī Igauņi ir sākuši iet zviedri ceļu un arī tirgo biogāzi, kā auto degvielu, un tā maksā tikai dažus centus dārgāk par slāvuu gāzi.

bioenergyinternational.com/markets-finan...cle-gas-market

www.gaas.ee/en/eesti-gaas...es-in-estonia/

Pļurkt 8.oktobris 2020 9:20
6 1 Atbildēt

1. Reizi bija uzbliezts nodoklis pirmo reizi reģistrējot auto uz 1000 dolāriem = Latvijā reģistrēja tikai retais - visi mēza uz Lietuvu! Sagribēja par daudz, nebūja praktiski neko, jeb precīzāk vairākas reizes mazāk naudā.

2. Bija laiki kad sagribēja papildus čunguru ieraut nāsīs un uzblieza to nodokli dabas gāzei kuru izmanto kā degvielu = pilnīgi visi atteicās no šādas ekstras un nācās likvidēt jau saceltos tankus gāzes uzpildei! Vai cels no jauna??!!

=================

Ar galvu vajag domāt, nevis ar dirsu!!

Pļurkt 8.oktobris 2020 12:12
2 1 Atbildēt

Ir vēl neparastā dabasgāze??

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto par satiksmes organizēšanu Rīgā jaunajā krustojumā K.Ulmaņa gatve ar Lielirbes ielu 2.daļa (+ VIDEO) 9

iAuto.lv skaidro kādēļ jaunizveidotais satiksmes risinājums Rīgā, K.Ulmaņa gatves krustojumā ar Lielirbes ielu, nav efektīvs. Lasīt vairāk

 

Traktora un auto sadursmes dēļ bloķēts autoceļš Liepāja-Rucava 4

Piektdienas pēcpusdienā traktora un automašīnas sadursmes dēļ bloķēts autoceļš Liepāja-Rucava, aģentūru LETA informēja Valsts policijā. Lasīt vairāk

 

Jaguar jaunais tēls – galveno dizaineri palūdz aiziet (+ FOTO) 11

Pirms dažām dienām no amata atkāpās JLR izpilddirektors Adrians Mardels, un nu tiek ziņots, ka uzņēmums atlaidis arī ilggadējo dizaina komandas vadītāju Džeriju Makgovernu. Lasīt vairāk

 

iAuto.lv rīta pārdomas par satiksmes organizēšanu Rīgā, braucot kopā ar prezidentu uz darbu! 1.daļa (+ VIDEO) 19

Pārdomas par satiksmes organizēšanu Rīgā – no jaunā Depo krustojuma līdz Kalnciema ielai. Rīta brauciens kopā ar Latvijas Valsts prezidentu izgaismo tipiskās problēmas: sastrēgumi, luksofori un joslas? Skaties un dalies ar savām domām! Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti