Elektroskrejriteņi ir liels izaicinājums satiksmes drošībai 4

Ilustratīvs attēls Foto: Pexels.com

SM | 2.jūlijs 2021 11:13

Latvijā, tāpat kā citur pasaulē, elektroskrejriteni uzskata par izaicinājumu satiksmes drošībai. Lielākā daļa jeb 82% aptaujāto iedzīvotāju uzskata, ka elektroskrejriteņi rada risku drošai satiksmei.

Arī pasaulē tiek meklēti labākie risinājumi, kas katrā valstī ir atšķirīgi un tas ir jāņem vērā ceļotājiem, kas plāno pārvietoties ar skrejriteni ārvalstīs.

Satiksmes ministrijas tiešsaistē veiktajā aptaujā* 82% respondentu norādījuši, ka elektroskrejriteņi rada papildu riskus satiksmes drošībai, savukārt 65% iedzīvotāju neuzskata elektroskrejriteni par drošu pārvietošanās līdzekli. Aptaujas rezultāti liecina, ka sabiedrības attieksme pēdējo divu gadu laikā nav būtiski mainījusies, jo 2019. gada pavasarī Latvijas Automoto biedrības (LAMB) veiktajā aptaujā** 87% iedzīvotāju elektriskos skrejriteņus uzskatīja par draudu satiksmes drošībai.

Vienlaikus, palielinoties elektroskrejriteņu popularitātei, arvien vairāk iedzīvotāju raugās pozitīvi uz šī pārvietošanās līdzekļa iegādi un izmantošanu. Aptuveni 36% aptaujāto norādīja, ka jau izmanto vai arī plāno iegādāties elektroskrejriteni, un tas ir ievērojami vairāk nekā  LAMB veiktajā aptaujā divus gadus atpakaļ, kad  aptuveni 20% respondentu atzina, ka apsver šādu pārvietošanās iespēju.

“Satiksme un braukšanas paradumi mainās. Arvien vairāk cilvēku izvēlas pārvietoties ar skrejriteni, bet, lai ceļu satiksmē iekļautos droši, neapdraudot sevi un citus, pirmkārt, ir jāzina ceļu satiksmes noteikumi (CSN). Otrkārt, CSN ir jāievēro un, treškārt, ir jābūt labām braukšanas prasmēm ar elektroskrejriteni. Tiem, kuri plāno ceļot un ar elektroskrejriteni pārvietoties citās valstīs, ir jāzina arī konkrēto valstu regulējums, jo tas ir atšķirīgs Eiropas Savienības un citās valstīs,” norāda Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns.

Šī gada 11. maijā valdība apstiprināja grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos, kuros  noteikts regulējums elektroskrejriteņiem.  Vienlaikus elektroskrejriteņu regulējums ne tikai Eiropas Savienības valstīs, bet arī citās pasaules valstīs vēl ir izstrādes stadijā. Eiropas Savienības valstīs nav izstrādātu kopīgu vadlīniju, kādiem jābūt elektroskrejriteņu lietošanas noteikumiem, lai tie būtu droši satiksmē.

Pasaules valstu pieredze liecina par dažādu risinājumu integrēšanu regulējumā - proti, uz velosipēdiem attiecināmu noteikumu piemērošana elektroskrejriteņiem, speciālu noteikumu un klasifikācijas izstrāde jaunajiem elektriskajiem pārvietošanās līdzekļiem, līdz pat pilnīgam elektroskrejriteņu lietošanas aizliegumam ceļu satiksmē.

Vairums Eiropas valstu pielīdzina elektroskrejriteņus gājējiem, tiem braucot pa gājēju celiņiem un ietvēm ar ātrumu, kas nepārsniedz gājēju ātrumu, un velosipēdiem - uz veloceliņiem, kas nepārsniedz velosipēdu braukšanas ātrumu. Ir valstis, kur uz elektroskrejriteņiem attiecināms tas pats regulējums, kas uz velosipēdiem.

Vairākās pasaules valstīs saskaņā ar reglamentējošiem noteikumiem kā obligāti papildu drošības elementi ir braucēja aizsargķivere un atstarojošā veste. Tāpat ir atrunāts, ka skrejritenim jābūt aprīkotam ar gaismām, bremzēm un atstarotājiem. Daudzviet ir paredzēts ne tikai braukšanas ātruma, bet arī vecuma ierobežojums, no kāda vecuma atļauta elektroskrejriteņu lietošana ceļu satiksmē.

Pasaules valstu pieeja elektroskrejriteņu ātruma ierobežojumiem ir sekojoša -  valstīs, kur skrejriteņiem ir atļauts pārvietoties pa velojoslām, maksimālais ātrums ir noteikts ne ātrāk par 20-25 km/h. Savukārt, ja ar elektroskrejriteni pārvietojas pa gājēju ietvēm, tad pārvietošanās ātrums ir pielīdzināts gājēju iešanas ātrumam, lai neapdraudētu kājām gājējus.

 
4 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Karvinieks 2.jūlijs 2021 13:07
2 0 Atbildēt

Kraviniekiem bieži vien tikai no 2000 sākas, tā kā pilnīgi noteikti velodundukiem piģisārs būtu adekvāts cipars!

CSDD 2.jūlijs 2021 12:02
1 0 Atbildēt

Kādas zināšanas, ja likums no 18gadiem ļauj braukt ar velosipēdu bez ķiveres un bez velo vai jebkādām citām tiesībām!? Briesmas rada ne jau braucamrīks, bet gan braucamrīka lietotāja bezatbildība!

Būtu jāsāk ar sodiem visiem divriteņu braucējiem, tā lai sodi kož! Citādi tie 3 Eur sodi nevienu nemotivē ievērot noteikumus! Arī policistiem nav interesanti ķerstīt šitos indivīdus! Ja minimālais sods par pārkāpumiem, kas izdarīti ar velo, skūteri, vai citu dranduļetu būs EUR 50, tad šaks uzreiz visi ar galvu domēt.

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

"Ātrie" uzmet kūleni (+ VIDEO) 12

Tiraspolē (Moldova) ātrās palīdzības automašīna, kas steidzās uz izsaukumu un iebrauca krustojumā pie sarkanās gaismas, saskrienas ar Infiniti, kas brauc pie luksofora atļaujošā signāla. Lasīt vairāk

 

73 miljoni papildu valsts finansējums piešķirts reģionālajiem ceļiem, sabiedriskajam transportam un velo ceļiem

Šodien, 24. septembrī, valdība apstiprināja papildu 73,7 miljonu eiro piešķiršanu Satiksmes ministrijas prioritātēm 2022. gadā. Lasīt vairāk

 

F-1 komandā "Haas" arī nākamsezon startēs Mazepins un Šūmahers 1

Pirmās formulas (F-1) komandā "Haas" arī nākamsezon startēs Ņikita Mazepins un Miks Šūmahers, trešdien savā tīmekļa vietnē ziņo komanda. Lasīt vairāk

 

Hyundai Staria Load – futūristisks kravas furgons Austrālijai 5

Hyundai Staria ir korejiešu ražotāja minivens ar visuzkrītošāko un drosmīgāko dizainu, kas pirmizrādi piedzīvoja šī gada martā. Tagad tam izveidots kravas variants Staria Load. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti