Visi komentāri - Pēc elektroauto uzlādes staciju skaita esam Baltijas līderi

Pēc elektroauto uzlādes staciju skaita esam Baltijas līderi 5

 

Foto: Publicitātes attēls

Inter Cars Latvija | 28.jūlijs 2022 16:48

Eiropas automobiļu ražotāju asociācijas apkopotie dati liecina, ka Latvijā ir 420 elektrouzlādes stacijas (EUS) un mēs apsteidzam gan Igauniju, kur ir 385 EUS, gan Lietuvu ar tikai 207 uzlādes punktiem, informē “Inter Cars Latvija” un IC24.lv vadītājs Kaspars Viļumsons.

Atbilstoši Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datiem, elektroauto skaita pieaugums Latvijā pēdējos septiņos gados ir bijis pakāpenisks - no 194 elektriskajiem transportlīdzekļiem 2015. gadā līdz 2939 - 2022. gadā. Visvairāk reģistrēto elektroauto šobrīd ir Rīgā un Pierīgā – 1545. Nākamais ir Mārupes novads ar 254 elektriskajiem spēkratiem, bet trešo vietu ieņem Jūrmala, kur šobrīd ir reģistrēti 208 elektroauto.

Viļumsons norāda, ka arī IC24.lv seko līdzi elektroauto popularitātes tendencēm un pielāgo interneta veikala rezerves daļu un aksesuāru sortimentu ar precēm, kas paredzētas tieši elektriskajiem transportlīdzekļiem, lai laikus būtu gatavi pieprasījuma pieaugumam.

Uzlādes veidi un izmantotā jauda

“Elektroauto īpašniekiem ir pieejamas dažāda veida uzlādes stacijas – ultra ātrās, ātrās, vidēji ātrās un lēnās. Tās, protams, atšķiras pēc izmantotās jaudas un uzlādes ātruma,” skaidro Viļumsons.

Viņš atgādina, ka ātrās uzlādes stacijas nodrošina lielu jaudu un līdz ar to spēj uzlādēt automobili ļoti īsā laikā. Elektroauto var uzlādēt līdz 80% tikai aptuveni 20 minūtēs, taču tas atkarīgs arī no auto modeļa. Savukārt ultra ātrajā uzlādes stacijā ar 100 kW jaudu savu auto var uzlādēt desmit minūtēs un nobraukt vēl 100 km.

Vidēji ātro lādētāju jauda parasti ir 7kW vai 22 kW. Uzlādes laiks atšķiras – tas var būt no vienas līdz sešām stundām, bet lielākajai daļai lēnās uzlādes ierīču jauda ir līdz 3 kW. “Šādu uzlādi parasti izmanto mājās, jo tā var aizņemt līdz pat 12 stundām,” pauž Viļumsons.

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) Elektromobilitātes sistēmas attīstības daļas vadītājs Pauls Beinarovičs norāda, ka ideālais lādēšanas algoritms ir uzlādēt elektroauto naktī, kad elektrības cena ir lētāka, lai no rīta var lietot auto ar pilnībā uzlādētu bateriju. Tālākais ir atkarīgs no tā, vai dienas laikā vajadzēs papildu uzlādi.

Elektroauto uzlādes infrastruktūra Latvijā – trūkst lēno uzlādes staciju

Pēc Beinaroviča vārdiem, uz Eiropas kopēja fona Latvija izskatās labi tieši ātro uzlādes staciju segmentā. Valsts ir pilnība noklāta un pie šā brīža elektroautomobiļu skaita tas ir vairāk nekā pietiekami.

“Uzlādes stacijas uz galvenajiem ceļiem ir izvietotas apmēram ik pēc 30 kilometriem, bet uz reģionālajiem ceļiem attālums starp uzlādes stacijām ir 50 kilometri. Taču, ja runā par lēnām un vidēji lēnām EUS, tad šāds tīkls mūsu valstī vēl ir attīstības sākumposmā,” norāda Beinarovičs.

Arī Viļumsons piekrīt, ka Latvijā ir jāattīsta uzlādes tīkli ne tikai uz šosejām un reģionālajiem ceļiem, bet arī pilsētu mikrorajonos, pie daudzdzīvokļu mājām, lieliem tirdzniecības centriem un citās publiskās vietās, lai elektroauto uzlādēšana iedzīvotājiem būtu pieejamāka un izdevīga.

Beinarovičs skaidro, ka lēnās uzlādes infrastruktūra veidojas pakāpeniski, pašlaik tā ir pārāk maza, bet tai ir jāveidojas līdzi pieprasījumam.  

“Ir, piemēram, ēku apsaimniekotāji, kas paši izrāda interesi par uzlādes staciju ierīkošanu un vēršas CSDD pēc konsultācijām par uzstādīšanas prasībām, nepieciešamo jaudas un citiem jautājumiem. Taču tajā pašā laikā jāņem arī vērā, ka nav jēgas namu īpašniekiem ieguldīt līdzekļus un ierīkot staciju mājā, kur, piemēram, nav neviena elektroauto īpašnieka,” pauž Beinarovičs.   

Tāpat noteikti jāņem vērā - ja elektrisko auto iegādājas uzņēmums, tad arī pašam uzņēmumam ir jādomā par savu personīgo transportlīdzekļu uzlādes struktūru. Sūtījumu piegādes uzņēmuma “DPD Latvija” valdes priekšsēdētājs Jānis Grants norāda, ka tas nozīmē diezgan būtiskas investīcijas, kas no sākuma var šķist lielas, taču ilgtermiņā tās atmaksājas.

“Ja privātpersona vai mājsaimniecība nopērk elektroauto, tad vēl papildus 500-1000 eiro būs nepieciešami lādēšanas iekārtas iegādei. Savukārt uzņēmumam, kas nopērk, piemēram, 50 automašīnas, tie būs jau vismaz 50 000, kas jāiegulda uzlādes stacijās,” uzsver Grants.

Vienlaikus Beinarovičs piebilst, ka elektroauto uzlādes tīkla attīstība notiek nepārtraukti, ir interese gan no iedzīvotājiem, gan no uzņēmēju puses. Līdz ar lielāku elektroauto skaitu, arī uzlādes infrastruktūra attīstīsies.

 
Visi komentāri
 
Davai davai 28.jūlijs 2022 17:09
0 0 Atbildēt

palaizīsim sev pautus, jo nekā cita darīt ko nav - es domāju, palādēsim tos elektroauto simts tūkstošus, kas vēl nav nopirkti.

Jeb tā - papriecāsimies ka mums ir stacijas caurbraucošo EV lādēšanai.

es 28.jūlijs 2022 20:31
1 0 Atbildēt

Jā, ibijomaķ, liksim vēl uzlādes stacijas, dakuja liksim! Celsim mākslīgi pieprasījumu pēc elektroenerģijas un cenas, protams, arī pie reizes. Jo kā nu ne, ble, pieprasījums ta aug, značit cenu jākurbulē!

Opis 29.jūlijs 2022 9:44
2 0 Atbildēt

Un cik daudz no tām stacijām ir modernas un ar mūsdienu standartiem atbilstošu jaudu?

viencexperc 29.jūlijs 2022 15:02
1 0 Atbildēt

tikai žēl, ka ne leiši, ne igauņi nebrauks pie mums lādēties, jo pie pašiem to izdarīt būs lētāk.

boliks 1.augusts 2022 13:41
0 0 Atbildēt

Jā un Zemkopības ministrija ar par 2.5 milj. taisās izbūvēt vai uzstādīt 50 lādējamās ierīces. Vai nav par dārgu 50 t. EUR par vienu pieslēguma vietu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

88 gados nebijis notikums: Volkswagen slēdz Drēzdenes rūpnīcu 19

Vācijas autobūves uzņēmums Volkswagen šonedēļ pārtrauks darbu vienā no savām rūpnīcām. Lasīt vairāk

 

TV Auto ziņas dosies ziemas labdarības reisā (+ VIDEO)

TV Autoziņu ziemas testos esam devušies gan ar pikapiem, gan elektromobiļiem, taču mikroautobusu un minivenu reiss gan notiks pirmo reizi. Lasīt vairāk

 

Iekšdedzes dzinēji dzīvos arī pēc 2035. gada - Brisele apsver aizlieguma atcelšanu 31

Eiropas Komisija varētu atcelt likumu, kas paredzēja jaunu automašīnu ar benzīna un dīzeļa dzinējiem aizliegumu no 2035. gada. Lasīt vairāk

 

Lai samazinātu elektrības rēķinus patērētājiem, EK plāno sākt centralizētāku elektrotīklu plānošanu (+ VIDEO)

Cik mēs nākotnē maksāsim par elektrību? Kāpēc tā vienā valstī ir dārgāka nekā pie kaimiņiem? Uz šiem jautājumiem cer atbildēt jaunais Eiropas Komisijas plāns – uzsākt centralizētāku elektrotīklu plānošanu, lai paātrinātu dažādu savienojumu izveidi, kas samazinātu elektrības rēķinus patērētājiem. Ko tas nozīmē un kas jauns gaidāms Baltijas valstīs? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti