Kāpēc ņirgājas par 36 000 cilvēku ar kustību traucējumiem - invalīdu stāvvietas atļauja 17

 
Andris Kulbergs - speciāli iAuto | 29.septembris 2022 12:53

"Mēs ņirgājamies par 36 000 cilvēkiem ar kustību traucējumiem visā Latvijā un tik pat ar īslaicīgiem kustību traucējumiem, pazemojot viņus ar pilnīgi bezjēdzīgu un apgrūtinošu procesu ar invaliditātes apliecības un secīgi stāvvietas iegūšanu. Pēdējais, ko cilvēkiem ar apgrūtinātu kustību vajag, ir nepieciešamība staigāt no vienas valsts iestādes uz otru,” uzskata A.Kulbergs.

Latvijā saņemt invalīdu stāvvietas atļauju cilvēkiem ar kustību traucējumiem uz noteiktu laika periodu pēc operācijas vai nelaimes gadījumiem praktiski nav iespējams, jo, kamēr iestādes apstiprina invaliditāti, bieži vien cilvēkam ratiņkrēsls vai kruķi nav vairs nepieciešami, uzskata Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs. Balstoties uz savu personīgo pieredzi, A.Kulbergs uzskata, ka valstī ir jāmazina bezjēdzīgā birokrātija un jāatvieglo cilvēkiem ar kustību traucējumiem piekļuve infrastruktūras izmantošanai.

Foto: Andris Kulbergs

Pēc avārijas A.Kulbergs pieredzēja apgrūtinošu procesu, kad, cenšoties iegūt invalīda stāvvietas atļauju, bijis liecinieks milzu birokratizācijai. “Pēc avārijas periods manā dzīvē ir bijis pietiekami smags. Man bija jāmācās 5 mēnešus pārvietoties pa invalīdiem nepiemērotajām Rīgas ielām ar ratiņkrēslu, no jauna būs jāmācās staigāt un jāiet uz neskaitāmām fizioterapijas nodarbībām. Paralēli tam sapratu, ka mēs ņirgājamies par 36 000 cilvēkiem ar kustību traucējumiem visā Latvijā un tik pat ar īslaicīgiem kustību traucējumiem, pazemojot viņus ar pilnīgi bezjēdzīgu un apgrūtinošu procesu ar invaliditātes apliecības un secīgi stāvvietas iegūšanu. Pēdējais, ko cilvēkiem ar apgrūtinātu kustību vajag, ir nepieciešamība staigāt no vienas valsts iestādes uz otru,” uzskata A.Kulbergs.

Ja kāda iemesla dēļ ir radusies nepieciešamība pēc invalīda stāvvietas apliecības saņemšanas, cilvēkam ar īslaicīgiem kustību traucējumiem traumas vai avārijas dēļ tas praktiski nav iespējams, savukārt cilvēkiem ar pastāvīgo invaliditāti ir jārēķinās ar sarežģītu, ilgu un ikgadēju birokrātisku procesu. No sākuma ir jāsaņem nosūtījums no ģimenes ārsta uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisiju (Valsts komisija). Valsts komisijai pēcāk ir jāiesniedz iesniegums ar lūgumu veikt invaliditātes ekspertīzi, iesniegumam pievienojot ģimenes vai ārstējošā ārsta nosūtījumu uz komisiju un citus medicīniskos dokumentus pēc nepieciešamības. Tas vidēji aizņem 1,5 mēnešus. Ja ir nepieciešams saņemt Invalīdu stāvvietas karti, pēc tam ir jādodas arī uz CSDD.

“Ja esi pēc avārijas izrakstīts no slimnīcas ar kruķiem vai ratiņkrēslā, tad rēķinies, ka izmantot invalīdu stāvvietu tev traucē likums. Dodoties pēc zālēm, uz fizioterapiju, ārsta vizīti vai vienkārši pēc pārtikas, visu stāvlaukumu var nākties šķērsot ar kruķiem vai ratiņkrēslu, jo iegūt tikai invalīdu stāvvietas atļauju ir neiespējami. Cilvēkiem, kuriem ir kustību traucējumi, ikdienā jau tā ir grūti pārvietoties pat pa savu dzīvesvietu. Tomēr viņi ir spiesti gaidīt rindās, braukt no vienas iestādes uz otru, lai saņemtu primāri nepieciešamo atļauju, kas atvieglo tālāko ikdienas pārvietošanos. Sistēma piespiež cilvēkus nepakļauties noteikumiem un pēcāk viņus par to soda,” pauž A. Kulbergs.

Auto asociācijas prezidents akcentē, ka šādam procesam cauri katru gadu no jauna ir spiesti iet cilvēki ar kustību traucējumiem vai invaliditāti uz mūžu. “Paradoksāli, bet fakts – mēs esam traģiski birokratizējuši tik elementāru lietu cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Arī cilvēki ar invaliditāti no dzimšanas ir spiesti katru gadu pierādīt Valsts komisijā, ka nav notikuši brīnumi un viņiem nav ataugusi neesoša ekstremitāte vai atjaunojusies no dzimšanas zudusī redze,” piebilst A. Kulbergs.

Risinājums – ārstējošais ārsts izsniedz invalīdu stāvvietas atļauju

Latvijā ir izbūvēta plaša invalīdu stāvvietu infrastruktūru pie tirdzniecības, pārtikas, izklaides un citiem objektiem. Diemžēl šī infrastruktūra ikdienā netiek izmantota un stāvvietas ir tukšas, jo cilvēki ir spiesti iet cauri birokrātijas labirintam, lai nonāktu līdz atļaujas izsniegšanai. Rezultātā cilvēki ar kustību traucējumiem ir spiesti pārkāpt noteikumus, novietojot transporta līdzekli ērtākā vietā. A.Kulbergs uzskata, ka risinājums ir ļaut pilnvarotam ārstējošam ārstam uz laiku, kamēr pacientam ir atvērta slimības lapa, izsniegt invalīdu stāvvietas atļauju.

“Ir daudz cilvēku, kuri pēc smagām operācijām vai citām traumām uz ierobežotu laiku ir spiesti pārvietoties ar kruķiem vai ratiņkrēslos. Viņi bieži nevar gaidīt mēnesi un vairāk, lai saņemtu nepieciešamo invaliditātes apliecību un nodrošinātu sev ērtāku pārvietošanos ikdienā, tāpēc, ļoti iespējams, atmet visam ar roku un faktiski savu dzīvi uz šo laiku neatvieglo. Manuprāt, valsts šo procesu varētu padarīt elementārāku, ļaujot ārstējošajam ārstam izsniegt invalīdu apliecību cilvēkiem, kuriem kustību traucējumi ir īslaicīgi, uz slimības lapas laiku,” uzsver Auto asociācijas prezidents.

 
17 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Iautofans 29.septembris 2022 13:58
16 0 Atbildēt

Pirms pats neiejutās invalīda ādā, bija galīgi pajāt.

Genau 29.septembris 2022 14:07
10 0 Atbildēt

Teikšu vēl precīzāk - pirms nebija sarakstā, bija galīgi pajāt.

1.grupas i 29.septembris 2022 14:06
7 0 Atbildēt

Tik viennozīmīgi, kā to pasniedz AK vis nav - Rīgā, it īpaši centrā vai pie Alfa tirdzniecības centra reti no kuras mašīnas izkāpj tāds invalīds, kuram tik tiešām vajadzētu piebraukt pie pašām durvīm - lielais vairums ir tādu, kuriem (pēc skata) tajās stāvvietās nebūtu jābūt, kamēr cilvēki ratiņkrēslos spiesti meklēt citu stāvvietu. Es domāju tieši otrādi - tai kartei būtu jābūt tādai, lai ne katram tā tiktu, lai tās neatdotu lietošanā paziņām, draugiem utt, tātad vēl stingrākai un tajā pašā laikā saprātīgai (lai neiznāk kā ar amputēto kāju) kontrolei.

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar vēsturiski visblīvāko rezultātu noslēdzies “Latvijas Gada auto 2023” konkurss (+ FOTO) 10

Jaunāko automobiļu konkurss “Latvijas Gada auto 2023” noslēdzies ar tik blīvu žūrijas balsojuma rezultātu, kā vēl nekad – vienādu punktu skaitu fināla septiņniekā ieguva gan 1. un 2. vieta, gan arī 3. un 4. vieta. Lasīt vairāk

 

Izskata iespēju atņem tiesības par atļautā ātruma pārsniegšanu virs 30 kilometriem stundā 29

Iekšlietu ministrija (IeM) kopā ar Valsts policiju (VP) izstrādā likuma grozījumus, kas varētu paredzēt autovadītāja apliecības atņemšanu, pārsniedzot atļauto ātrumu par vairāk nekā 31 kilometru stundā (km/h), piektdien Ceļu satiksmes drošības padomes (CSDP) sēdē paziņoja iekšlietu ministrs Kristaps Eklons (AP). Lasīt vairāk

 

Reklāmas stendi apdraud cilvēku veselību un dzīvību! 12

iAuto lasītājs vērš uzmanību uz kādu problēmu, kas ir daudz nopietnāka nekā paviršam vērotājam varētu likties. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ:Kodiaq RS.Viss iekļauts, ieskaitot jaudu (+VIDEO) 10

Kodiaq ir lielākais SUV, RS ātrākais, saliekot kopā dabūjam Škoda Kodiaq RS. Modernizētos Kodiaq viegli atpazīt pēc šaurākiem un izteiksmīgākiem priekšējiem lukturiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti