Turpinās vērtēt iniciatīvu par publisko stāvvietu izmēru palielināšanu 11

 

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Nozare.lv | 9.februāris 2023 13:11

Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisija šodien lēma virzīt tālāk pēc Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) iniciatīvas tapušo iedzīvotāju iesniegumu par publisko stāvvietu izmēru palielināšanu, to nododot tālākai izvērtēšanai Ministru kabinetā (MK).

Komisija uzdeva MK sagatavot informatīvo ziņojumu līdz šā gada 31.decembrim par risinājumiem, kā nodrošināt drošāku transportlīdzekļu novietošanu publiskās stāvvietās.

LTAB rosina atjaunot standartu atbilstoši mūsdienu transportlīdzekļu izmēram, proti, stāvvietas parametri būtu 2,5 līdz 2,7 metri. Vienlaikus esot jāveic izmaiņas stāvvietu regulējumā MK noteikumos, pievienojot atsauci uz standartu, jo šobrīd standartam ir rekomendējošs raksturs. 

Tāpat iniciatīvas autori aicina veikt publisko autostāvvietu auditu, īpaši tirdzniecības un vietās, kur augsta satiksmes intensitāte. Tiek rosināts arī veicināt ''skujiņas'' jeb slīpā transportlīdzekļa izvietojuma principa ieviešanu jaunbūvējamās stāvvietās.

Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvis sēdē uzsvēra, ka stāvvietas un to izmēri ir dažādi. SM ieskatā, nevajadzētu noteikt stāvvietu parametrus kā obligātu normu, bet gan rekomendējoši. Viņš norādīja, ka arī patlaban stāvvietu parametrus var palielināt.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāve Beāta Dambīte sēdē norādīja, ka stāvvietu parametri ir jāpārskata, jo laika gaitā mainījušies transportlīdzekļu gabarīti. Bet tajā pašā laikā Dambīte akcentēja, ka, piemēram, Francijā, stāvvietu platums ir 2,3 metri. Arī Lielbritānijā tikai pagājušā gada augustā pieņēma lēmumu palielināt vienai automašīnai atvēlamo platumu līdz 2,6 metriem.

Dambīte informēja, ka, pēc viņai pieejamās informācijas, Latvijas Valsts ceļi ir sākuši darbu, lai pārskatītu un veidotu jaunus ieteikumus autostāvvietu projektēšanā. Stāvvietu parametri varētu tikt pārskatīti un attiecīgi iestrādāti standartā, norādīja CSDD pārstāve. 

LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins iepriekš pauda cerību, ka likumdevējs izvērtēs iniciatīvu un nodos to tālāk atbildīgajām institūcijām, lai sakārtotu stāvvietu izmēru jautājumu, kas ir vēl viena satiksmes drošības joma, kurā Latvija atpaliek no saviem kaimiņiem.

Latvijā normatīvie akti, kuri pieņemti pirms vairāk nekā 20 gadiem, nosaka tikai vēlamo stāvvietas lielumu, definējot, ka platumam vēlams būt ne mazākam par 2,5 metriem. 

Tikmēr Igaunijas stāvvietu izvietojumu un platumu nosaka Igaunijas Standartu centra veidotais pilsētas ielu standarts. Saskaņā ar šīm normām, kas stājās spēkā 2016.gada pavasarī, tirdzniecības centros ieteicamais stāvvietu platums ir 2,7 metri, bet citās mazāka apjoma autostāvvietās - 2,6 metri. Pēc vecā standarta, kas bija spēkā no 2003. līdz 2016.gadam, ieteicamais tirdzniecības centra stāvlaukuma platums bija 2,6 metri.

LTAB pārstāvji informē, ka 2021.gadā Igaunijā reģistrēti kopumā 33 200 ceļu satiksmes negadījumi, no kuriem 39% bija avārijas autostāvvietās. Igaunijas apdrošinātāji aprēķinājuši, ka kopā atlīdzībās par ceļu satiksmes negadījumiem autostāvvietās 2021.gadā izmaksāti 14 miljoni eiro. Vidējā atlīdzība par negadījumu autostāvvietās 2021.gadā bija 1078 eiro.

Abāšins pieļauj, ka Latvijā statistika par ceļu satiksmes negadījumiem stāvvietās varētu būt līdzīga, tikai lielākā daļa negadījumu, kas notikuši stāvvietās, paliek nereģistrēti, jo bojājumi transportlīdzekļiem ir nelieli, tos uzreiz nepamana vai to izraisītājs pamet notikuma vietu. Tāpat arī ceļu satiksmes negadījumi autostāvvietās, kas neatrodas pie lielveikaliem, netiek klasificēti kā negadījums stāvvietā, bet, piemēram, ielas malā.

Abāšins norāda, ka LTAB jau vairākus gadus aicinājis atbildīgās institūcijas pārskatīt normatīvos aktus atbilstīgi mūsdienu transportlīdzekļu izmēriem un satiksmes intensitātei, nosakot stāvvietas minimālo platumu no 2,6 metriem un garumu pieci metri vienam vieglajam transportlīdzeklim.

Līdz šim LTAB argumenti nav tikuši uzklausīti, tādēļ pērn LTAB iesniedza savu priekšlikumu sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv", kas decembra beigās savāca nepieciešamo balsu skaitu, lai tiktu iesniegta izvērtēšanai Saeimā.
 

 
11 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Indigo 9.februāris 2023 19:56
5 3 Atbildēt

Es braucu uz veikalu ar velo. Bagāžas grozs pietiekami liels, tomēr motivē nepirkt neko lieku. Problēmas ar velo novietošanu pagaidām nav. Tāpat parasti ceļš aizņem daudz mazāk laika, nekā ar auto.

Es zinu, tūlīt sāks svepstēt cilvēki ar lieko svaru, kuri katru dienu no veikala ved cementa maisu un reģipša plāksni, līdzi vadājot savus piecus bērnus, klavieres un gaļas buļļa izmēra laulāto draudzeni.

650 9.februāris 2023 23:09
2 0 Atbildēt

Vispār vajag to gaļas gabalu (vai to buļļa veceni) 1kārši piesiet (elasstīgajā) pavadā un vilkt pa zemi. Piecus bērnus protams būs grūtāk, taču pārīti mierīgi var pārkarināt pār rāmi un vēl trešo uz stūres uzmest.Atlikušos 2gab var piesiet aiz iepriekš piesietā augstākminētā buļļa gaļasgabala,lai skrien pakaļ. Jā.

... 10.februāris 2023 8:57
2 0 Atbildēt

Dzīvojot laukos vai mazpilsētā tas ir normāls risinājums. Daudzstāvenē man tas velo kopā ar pirkumiem vēl jāstiepj augšā pa šaurām trepēm un jādomā kur noparkot nelielā dzīvoklī. Pie tam, lai nopirktu pāris sīkumus normāls cilvēks nebrauc uz lielveikalu, bet aiziet kājām uz tuvējo bodīti. Uz lielveikalu brauc pāris reizes mēnesī, kad plānoti lielāki pirkumi...Tā ka ej saviem pāķa padomiem...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Busiņa šoferis zaudē tiesības (+ VIDEO) 8

Busiņa šoferis brauc pa kreiso malējo joslu un bloķē ātrāk braucošos, bet, kas vēl ļaunāk, vienā brīdī viņš apstājas un iet izskaidroties ar Audi vadītāju. Lasīt vairāk

 

Nissan modernizējis krosoveru Qashqai (+ FOTO) 7

Pēc trim gadiem apritē, modernizāciju piedzīvojis viens no Nissan kompaktās klases modeļiem - krosovers Qashqai. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 5

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 21

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti