Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisija šodien lēma virzīt tālāk pēc Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) iniciatīvas tapušo iedzīvotāju iesniegumu par publisko stāvvietu izmēru palielināšanu, to nododot tālākai izvērtēšanai Ministru kabinetā (MK).
Komisija uzdeva MK sagatavot informatīvo ziņojumu līdz šā gada 31.decembrim par risinājumiem, kā nodrošināt drošāku transportlīdzekļu novietošanu publiskās stāvvietās.
LTAB rosina atjaunot standartu atbilstoši mūsdienu transportlīdzekļu izmēram, proti, stāvvietas parametri būtu 2,5 līdz 2,7 metri. Vienlaikus esot jāveic izmaiņas stāvvietu regulējumā MK noteikumos, pievienojot atsauci uz standartu, jo šobrīd standartam ir rekomendējošs raksturs.
Tāpat iniciatīvas autori aicina veikt publisko autostāvvietu auditu, īpaši tirdzniecības un vietās, kur augsta satiksmes intensitāte. Tiek rosināts arī veicināt ''skujiņas'' jeb slīpā transportlīdzekļa izvietojuma principa ieviešanu jaunbūvējamās stāvvietās.
Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvis sēdē uzsvēra, ka stāvvietas un to izmēri ir dažādi. SM ieskatā, nevajadzētu noteikt stāvvietu parametrus kā obligātu normu, bet gan rekomendējoši. Viņš norādīja, ka arī patlaban stāvvietu parametrus var palielināt.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāve Beāta Dambīte sēdē norādīja, ka stāvvietu parametri ir jāpārskata, jo laika gaitā mainījušies transportlīdzekļu gabarīti. Bet tajā pašā laikā Dambīte akcentēja, ka, piemēram, Francijā, stāvvietu platums ir 2,3 metri. Arī Lielbritānijā tikai pagājušā gada augustā pieņēma lēmumu palielināt vienai automašīnai atvēlamo platumu līdz 2,6 metriem.
Dambīte informēja, ka, pēc viņai pieejamās informācijas, Latvijas Valsts ceļi ir sākuši darbu, lai pārskatītu un veidotu jaunus ieteikumus autostāvvietu projektēšanā. Stāvvietu parametri varētu tikt pārskatīti un attiecīgi iestrādāti standartā, norādīja CSDD pārstāve.
LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins iepriekš pauda cerību, ka likumdevējs izvērtēs iniciatīvu un nodos to tālāk atbildīgajām institūcijām, lai sakārtotu stāvvietu izmēru jautājumu, kas ir vēl viena satiksmes drošības joma, kurā Latvija atpaliek no saviem kaimiņiem.
Latvijā normatīvie akti, kuri pieņemti pirms vairāk nekā 20 gadiem, nosaka tikai vēlamo stāvvietas lielumu, definējot, ka platumam vēlams būt ne mazākam par 2,5 metriem.
Tikmēr Igaunijas stāvvietu izvietojumu un platumu nosaka Igaunijas Standartu centra veidotais pilsētas ielu standarts. Saskaņā ar šīm normām, kas stājās spēkā 2016.gada pavasarī, tirdzniecības centros ieteicamais stāvvietu platums ir 2,7 metri, bet citās mazāka apjoma autostāvvietās - 2,6 metri. Pēc vecā standarta, kas bija spēkā no 2003. līdz 2016.gadam, ieteicamais tirdzniecības centra stāvlaukuma platums bija 2,6 metri.
LTAB pārstāvji informē, ka 2021.gadā Igaunijā reģistrēti kopumā 33 200 ceļu satiksmes negadījumi, no kuriem 39% bija avārijas autostāvvietās. Igaunijas apdrošinātāji aprēķinājuši, ka kopā atlīdzībās par ceļu satiksmes negadījumiem autostāvvietās 2021.gadā izmaksāti 14 miljoni eiro. Vidējā atlīdzība par negadījumu autostāvvietās 2021.gadā bija 1078 eiro.
Abāšins pieļauj, ka Latvijā statistika par ceļu satiksmes negadījumiem stāvvietās varētu būt līdzīga, tikai lielākā daļa negadījumu, kas notikuši stāvvietās, paliek nereģistrēti, jo bojājumi transportlīdzekļiem ir nelieli, tos uzreiz nepamana vai to izraisītājs pamet notikuma vietu. Tāpat arī ceļu satiksmes negadījumi autostāvvietās, kas neatrodas pie lielveikaliem, netiek klasificēti kā negadījums stāvvietā, bet, piemēram, ielas malā.
Abāšins norāda, ka LTAB jau vairākus gadus aicinājis atbildīgās institūcijas pārskatīt normatīvos aktus atbilstīgi mūsdienu transportlīdzekļu izmēriem un satiksmes intensitātei, nosakot stāvvietas minimālo platumu no 2,6 metriem un garumu pieci metri vienam vieglajam transportlīdzeklim.
Līdz šim LTAB argumenti nav tikuši uzklausīti, tādēļ pērn LTAB iesniedza savu priekšlikumu sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv", kas decembra beigās savāca nepieciešamo balsu skaitu, lai tiktu iesniegta izvērtēšanai Saeimā.
Var jau taisīt lielākas, bet ja nav sazīmētas vietas (vai ir sniegs) vienmēr atradīsies pautgalvas, kas nostājas cieši blakus un tam atver durvis ar blīkšķi pret kaimiņauto.
to, ka esi putinists, mēs jau tāpat esam sapratuši lieku reizi agādināt nevajag.
Ej tu pa gaisu, Kremļa atrauga.
Tādi, kas skrāpē kaimiņam durvis, to izdarīs arī tur kur vietas pietiek. Sāpe ir indivīdi, kuri neorientējās telpā un atstāj savu ķerru tieši pie stāvvietas līnijas. Ziemā tas gadās arī nejauši dēļ zem sniega apraktām līnijām. Tad spiesti pārbīdīties arī nākamie piebraukušie un izveidojas caurumi, kur pat ar mazu auto vairs nav iespējams iebraukt.