Briškens: Dīzeļvilcienu aizvietošanai būtu nepieciešami vairāk nekā 30 bateriju elektrovilcieni - iAuto

Briškens: Dīzeļvilcienu aizvietošanai būtu nepieciešami vairāk nekā 30 bateriju elektrovilcieni 20

 

Foto: Ekrānbilde no Youtube.com

Nozare.lv | 11.janvāris 2024 8:31

Lai aizvietotu dīzeļvilcienus un pasažieriem būtu pieejams moderns ritošais sastāvs arī ārpus elektrificētās zonas, ir nepieciešami vairāk nekā 30 bateriju elektrovilcieni, trešdien Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).

"Esmu sarūgtināts, ka bateriju elektrovilciena iepirkums ir kavējies, jo tikai nesen ir izsludināta iepirkuma otrā kārta, kurā potenciāli ir iekļauti 16 bateriju elektrovilcieni. Tomēr mēs jau šobrīd redzam, ka šie 16 bateriju elektrovilcieni ir nepietiekami, jo faktiski vajag vairāk nekā 30 vilcienus - tuvāk pie 40," norādīja Briškens.

Tāpat ministrs uzsvēra, ka bateriju elektrovilcienu iegāde ir politiska prioritāte un šajā jautājumā nevar pieļaut nekādas atkāpes, papildinot, ka arī ārpus elektrificētās zonas pasažieriem ir jānodrošina modernu dzelzceļa ritošo sastāvu piecu, sešu, septiņu gadu perspektīvā, piemēram, Liepājas, Rēzeknes un Daugavpils vilcienu līnijās.

Savukārt Autotransporta direkcijas (ATD) pagaidu valdes priekšsēdētājs Artūrs Caune norādīja, ka patlaban ATD ir bateriju elektrovilcienu iepirkuma veicēji un iepirkums atrodas otrajā kārtā, papildinot, ka līdz ar to jau ir priekšatlasīti potenciālie piegādātāji, tostarp viens no piegādātājiem ir arī Čehijas uzņēmums "Škoda Vagonka".

Caune arī norādīja, ka iepirkuma gaitā ATD vērtēs, vai šis iepirkums ir strukturēts tādā veidā, lai tiktu ņemta vērā citu valstu prakse gan vilcienu ražošanā, gan testēšanā, gan akceptēšanā, kā arī viņš pieļauj, ka soda sankcijas un atbildības formulējums ir stingrāks, nekā tas ir bijis elektrovilcienu iepirkumā ar "Škoda Vagonka", papildinot, ka iepirkumu prakse ir gājusi uz priekšu.

Briškens raidījumā arī piebilda, ka ir nozīmīgi iepirkumā noturēt neitrālu pieeju un ir jābūt izstrādātām tehniskajām specifikācijām, kā arī ir jābūt spēcīgām komandām, kas iesaistās, it sevišķi iepirkuma otrajā kārtā, kad tiek saņemti tehniskie piedāvājumi.

Jau ziņots, ka Autotransporta direkcija (ATD) 2023.gada novembrī izsludinājusi iepirkuma konkursa otro kārtu deviņu akumulatoru bateriju elektrovilcienu (BEMU) iegādei.

ATD informē, ka atklātā konkursa pirmajā kārtā visi trīs konkursa kandidāti - Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles", Čehijas personu apvienība "Škoda Transportation - Škoda Vagonka" un Polijas "Stadler Polska" - tika atzīti par atbilstošiem konkursa nolikumā noteiktām prasībām un otrajā kārtā tiek aicināti iesniegt savus piedāvājumus BEMU iegādei līdz 2024.gada 1.martam.

Tāpat ATD norāda, ka, izmantojot ES fondu līdzfinansējumu un Latvijas valsts budžeta finanšu resursus, paredzēts iegādāties deviņas pasažieru pārvadāšanai paredzētu akumulatoru bateriju elektrovilcienu vienības, taču iepirkuma dokumentācijā ir paredzēta iespēja papildu finanšu iespēju rašanas gadījumā iegādāties vēl papildus vienības.

Paredzēts, ka jaunie bateriju elektrovilcieni kursēs maršrutos Bolderāja-Rīga-Sigulda, Rīga-Madona un Rīga-Dobele, taču iespējami arī citi maršruti, piemēram, perspektīvā aptverot arī citus galamērķus, kā Cēsis, Valmiera un citas pilsētas.

Tādējādi ATD norāda, ka tuvāko gadu laikā tiks ne tikai būtiski uzlabotas ērtības pasažieriem un mobilitātes ātrums, bet arī nodrošināts videi draudzīgāks transports zemu trokšņa līmeni.

ATD atklātu konkursu par deviņu jaunu akumulatoru bateriju elektrovilcienu piegādi izsludināja 2022.gada aprīlī, bet 2022.gada augustā ATD ziņoja, ka iepirkumā par akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādi otrajai kārtai izvirzīti trīs pretendenti - Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles", Čehijas personu apvienība "Škoda Transportation - Škoda Vagonka" un Polijas "Stadler Polska".

Savukārt 2023.gada martā valdība atbalstīja akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādei nepieciešamo priekšfinansējumu līdz 74,4 miljoniem eiro, kā arī pievienotās vērtības nodokļa (PVN) segšanai nepieciešamo 15,624 miljonu eiro piešķiršanu Satiksmes ministrijai (SM) no valsts budžeta pēc vajadzības līdz 2026.gada beigām.

Plānots, ka septiņi ar Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna atbalstu iegādātie vilcieni tiks piegādāti līdz 2026.gada beigām un kursēs Rīgā un Pierīgā, savukārt vēl divu vilcienu iegāde tiks līdzfinansēta no ES fondu 2021.-2027.gada finansējuma, tostarp Kohēzijas fonda finansējuma, un tos varēs izmantot neelektrificētajās līnijās.
 

 
20 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
imzz 11.janvāris 2024 11:10
11 0 Atbildēt

Tāpat ministrs uzsvēra, ka bateriju elektrovilcienu iegāde ir politiska prioritāte un šajā jautājumā nevar pieļaut nekādas atkāpes.

Nuja , bez politikas jēgas tajā nav. Dots: Visas ES visa transporta izdalītās siltumnīcu gāzes 2% no pasaaules, ES iedzīvotāju skaits 448 milj, Latvijas 1.9 milj. Latvijas visa transporta ietekme uz pasaules klimatu 2*1.9/448 vienāds 0,0085%

:-) 11.janvāris 2024 11:12
11 0 Atbildēt

No sākuma neiebraucu, bet padomājot, bilde skaidra! Šobrīd ir 18 pasazīeru dīzeļvilcienu sastāvi, kamdēl nepieciešami 30 + bateriju sastāvi!? Elementāti, 18 reisā, 12 + remontā!

650 11.janvāris 2024 10:21
9 0 Atbildēt

Brrirškens nebrauc ar vilcienu,viņš brauc ar Muti.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

88 gados nebijis notikums: Volkswagen slēdz Drēzdenes rūpnīcu 19

Vācijas autobūves uzņēmums Volkswagen šonedēļ pārtrauks darbu vienā no savām rūpnīcām. Lasīt vairāk

 

TV Auto ziņas dosies ziemas labdarības reisā (+ VIDEO)

TV Autoziņu ziemas testos esam devušies gan ar pikapiem, gan elektromobiļiem, taču mikroautobusu un minivenu reiss gan notiks pirmo reizi. Lasīt vairāk

 

Iekšdedzes dzinēji dzīvos arī pēc 2035. gada - Brisele apsver aizlieguma atcelšanu 31

Eiropas Komisija varētu atcelt likumu, kas paredzēja jaunu automašīnu ar benzīna un dīzeļa dzinējiem aizliegumu no 2035. gada. Lasīt vairāk

 

Lai samazinātu elektrības rēķinus patērētājiem, EK plāno sākt centralizētāku elektrotīklu plānošanu (+ VIDEO)

Cik mēs nākotnē maksāsim par elektrību? Kāpēc tā vienā valstī ir dārgāka nekā pie kaimiņiem? Uz šiem jautājumiem cer atbildēt jaunais Eiropas Komisijas plāns – uzsākt centralizētāku elektrotīklu plānošanu, lai paātrinātu dažādu savienojumu izveidi, kas samazinātu elektrības rēķinus patērētājiem. Ko tas nozīmē un kas jauns gaidāms Baltijas valstīs? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti