Nepieciešams stingrāks regulējums autotransporta segmenta radīto emisiju samazināšanai - iAuto

Nepieciešams stingrāks regulējums autotransporta segmenta radīto emisiju samazināšanai 21

 

Foto: Ekrānbilde no Balticlivecam.com

Auto Asociācija | 8.februāris 2024 14:48

Šobrīd transporta sektors Latvijā aizņem dominējošo piesārņotāja lomu ar 37% no visām nozarēm. Latvijas siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas mērķis ir līdz 2023. gadam tās samazināt par 17%, salīdzinājumā ar 2005. gadu.

Kā norāda Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs, lai arī notiek darbs pie šo mērķu sasniegšanas, tomēr tas notiek novilcināti un bez īpašas “valsts piepūles”.

No visām transporta radītajām emisijām autotransports rada 71,7% siltumnīcefekta gāzu emisijas, no kurām 60,6% ir vieglo automašīnu radītās emisijas, bet 27,1% tiek radītas tieši ar smagajām kravas automašīnām. “Lai darbs pie izvirzīto mērķu sasniegšanas noritētu raitāk, būtu nepieciešama lielāka un mērķētāka valsts iesaiste. Proti, ja vieglo pasažieru automobiļu segmentā ir ieviesti daži atbalsta pasākumi elektromobiļiem, tad smagā komerctransporta zaļināšanas segmentā nav pat ideju risinājumu ieviešanai,” akcentē A.Kulbergs.

Statistika rāda, ka 2022.gadā Latvijas autoparkā bija 24 357 smagie komerctransportlīdzekļi, no kuriem vien 44% jeb 10 737 bija ar vismaz “Euro 5” vai “Euro 6” emisiju standartu. Jānorāda, ka “Euro 5” emisiju standarts kļuva par prasību visiem jaunajiem apstiprinājumiem no 2009.gada 1.septembra un visām jaunajām reģistrācijām no 2011.gada 1.janvāra, bet “Euro 6” emisiju standarts kļuva par prasību visiem jaunajiem apstiprinājumiem no 2014. gada septembra un jaunajām reģistrācijām no 2015.gada septembra.

“Šobrīd 56% no visām Latvijā reģistrētajām smagājām automašīnām ir vairāk nekā 13 gadus vecas. Jāņem vērā, ka lielākā daļa kravas seglu vilcēju veic kravas pārvadājumus uz ārvalstīm, tādēļ, ja vērtē pēc to smago automašīnu skaita, kas pamatā pārvietojas Latvijas teritorijā, tad vien ap 20% smago automašīnu ir ar vismaz “Euro 5” vai “Euro 6” emisiju standartu,” skaidro Auto asociācijas prezidents.

Valsts līmenī šobrīd ir ieviestas vai tiek plānots ieviest dažādas atbalsta programmas gan nulles emisiju transportlīdzekļu iegādei, gan elektromobiļu uzlādes infrastruktūras attīstībai, taču tās ir tēmētas uz visiem transportlīdzekļu tipiem, izņemot smago komerctransportu. “Neskatoties uz atbalsta programmu neesamību, valsts var veicināt smagā komerctransporta zaļināšanu paredzot, piemēram, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un autoceļu lietošanas nodevas lielāku diferencēšanu starp “Euro 6” automobiļiem un zemāku standartu komercauto, tāpat nosakot, ka publiskajos būvniecības un ceļu būves iepirkumos kravas pārvadājumi tiek vesti tikai ar vismaz “Euro 6” emisijas standarta kravas automašīnām, kā arī ieviešot zemo emisiju zonas pilsētās,” norāda A. Kulbergs.

Jaunākas smagās automašīnas ietekmē ne tikai emisiju daudzumu, bet arī efektīvu degvielas izlietojumu, piemēram, “Euro 4” smago automašīnu vidējais degvielas patēriņš ir ap 35 litriem uz 100 km, bet “Euro 6” smago automašīnu vidējais degvielas patēriņš ir ap 24 litriem uz 100 km. “Dati rāda, ka  ar “Euro 6” smago automašīnu varam ietaupīt pat līdz 68% degvielas un radīt būtisku ietekmi uz izmešu daudzuma samazināšanu. Jānorāda, ka šodienas “Euro 6” smagās automašīnas patērē arī vismaz 15% mazāk degvielas kā pirmās smagās automašīnas ar “Euro 6” emisiju standartu,” skaidro Auto asociācijas prezidents.

 

 

 
21 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
John 8.februāris 2024 15:35
6 0 Atbildēt

Jau galīgi sviestā sagājuši ar to zaļo kursu.

Varbūt vēl vajag kā ķīnā - 1 autovadītāja apliecība uz 1000 gribētājiem? Problēma uzreiz atrisināta.

RG 8.februāris 2024 15:32
4 0 Atbildēt

Neizskatās diez ko labi, kad datus no pirksta izzīž, zūd ticamība jau pašā sākumā. ...autotransports rada 71,7% siltumnīcefekta gāzu emisijas, no kurām 60,6% ir vieglo automašīnu radītās emisijas, bet 27,1% tiek radītas tieši ar smagajām kravas automašīnām. ... Man no 60,6 + 27,1 sanāk 87,7% kopējo autotransporta emisiju. Vai arī par 16% jāsamazina nepareizi norādītās vieglo un/vai kravas auto radīto emisiju daļa.

imzz 8.februāris 2024 23:48
3 0 Atbildēt

Tak nevajag izrādīt tādu entuziasmu, lienot Briseles birokrātiem pakaļā. Jo tas viss Latvijas transporta piesārņojums ir priekš kaķiem. Visas ES CO2 ir 7,1% no "cilvēces radītā" pasaulē. Tajā skaitā no tā visa ES transporta tikai 2%. Kādā mērā Latvijas transports ietekmē pasaules klimatu ? Spriediet paši. ES ir 448 miljoni iedzīvotāju un visi kopā rada 2% "transporta izcelsmes" CO2, Latvijā nepilni 1.9 miljonu iedzīvotāju.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

88 gados nebijis notikums: Volkswagen slēdz Drēzdenes rūpnīcu 19

Vācijas autobūves uzņēmums Volkswagen šonedēļ pārtrauks darbu vienā no savām rūpnīcām. Lasīt vairāk

 

TV Auto ziņas dosies ziemas labdarības reisā (+ VIDEO)

TV Autoziņu ziemas testos esam devušies gan ar pikapiem, gan elektromobiļiem, taču mikroautobusu un minivenu reiss gan notiks pirmo reizi. Lasīt vairāk

 

Iekšdedzes dzinēji dzīvos arī pēc 2035. gada - Brisele apsver aizlieguma atcelšanu 31

Eiropas Komisija varētu atcelt likumu, kas paredzēja jaunu automašīnu ar benzīna un dīzeļa dzinējiem aizliegumu no 2035. gada. Lasīt vairāk

 

Lai samazinātu elektrības rēķinus patērētājiem, EK plāno sākt centralizētāku elektrotīklu plānošanu (+ VIDEO)

Cik mēs nākotnē maksāsim par elektrību? Kāpēc tā vienā valstī ir dārgāka nekā pie kaimiņiem? Uz šiem jautājumiem cer atbildēt jaunais Eiropas Komisijas plāns – uzsākt centralizētāku elektrotīklu plānošanu, lai paātrinātu dažādu savienojumu izveidi, kas samazinātu elektrības rēķinus patērētājiem. Ko tas nozīmē un kas jauns gaidāms Baltijas valstīs? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti