Ar transporta "zaļināšanu" kavēties nedrīkst, uzsver atbildīgā ministrija 31

 

Foto: iAutolv

Nozare.lv | 22.oktobris 2024 17:02

Transporta enerģijas likumprojekta virzību nedrīkst atlikt, otrdien Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas Vides, klimata un enerģētikas apakškomisijas sēdē otrdien sacīja Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) parlamentārais sekretārs Jānis Irbe.

Viņš norādīja, ka šo likumprojektu skata jau trešo reizi. "Iepriekš tā bija "ieskriešanās", bet tagad tā ir neatliekama aktualitāte, jo strauji tuvojas 2030.gada noteiktie mērķi, kas ir jāsasniedz. Attiecīgi ir jārod saprotami kompromisi un jāturpina likumprojekta virzība," uzsvēra Irbe.

Apakškomisijas sēdē otrdien deputātus iepazīstināja ar KEM likumprojektu, kā arī notika diskusija, lai saprastu, kādēļ nedrīkst kavēties ar transporta "zaļināšanu".

KEM valsts sekretāre Līga Kurevska norādīja, ka likums ir sarežģīts, tādēļ ir nepieciešams to saprast. Viņa skaidroja, ka Latvijā visvairāk patērētais degvielas veids ir dīzeļdegviela. KEM apkopotie dati liecina, ka patlaban atjaunīgo resursu īpatsvars enerģijas gala patēriņā Latvijā ir 1,9%, lai gan 2022.gadā tie bija - 3%. Līdz ar to šis īpatsvars samazinās, savukārt līdz 2030.gadam Eiropas Savienībā (ES) ir jāsasniedz 29% atjaunīgo resursu īpatsvars.

Kurevska norādīja, ka atjaunīgā degviela kopumā maksā mazāk. "Ja mēs paši ražosim zaļo degvielu, no 2027.gada nebūs jāmaksā ES emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas (ETS) nodoklis, kas būs jāmaksā fosilajai degvielai," norādīja Kurevska.

Viņa teica, ka fosilo dīzeļdegvielu Latvijā neražo, tādējādi tā pilnībā tiek importēta. "Ja patlaban dīzelis maksā 1,5 eiro par litru, tad 2030.gadā cena palielinātos par 26 centiem. Tomēr dīzeli var aizvietot ar zaļo degvielu, kuru var ražot Latvijā. Piemēram, biodīzelim ir tāda paša cena kā fosilajai degvielai, modernais biodīzelis ir mazliet dārgāks, savukārt biometāns un bioenerģija ir lētāka. Var redzēt, ka šīs degvielas būs lētākas, jo netiks piemērots ETS nodoklis," uzsvēra Kurevska.

KEM apkopotie dati liecina, ka, pieņemot likumu, 2030.gadā, degvielas cena būs mazāka nekā, ja to nepieņems. Kurevska uzsvēra, ka drošākais resurss ir tas, ko ražojam paši.

Kulbergs sēdē uzsvēra, ka Latvijā ir ļoti maz automašīnu, kas izmanto saspiesto dabasgāzi (CNG). SM parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs (P) norādīja, ka uz šā gada 1.jūliju Latvijā bija reģistrētas 486 šādas transporta vienības.

Savukārt Kurevska uzsvēra, ka likums nenosaka konkrētu procentu, cik CNG mašīnām jābūt Latvijā.

Saeimas deputāts Edgars Putra (AS) norādīja, ka biodegviela pamatā tiek ražota no rapša, tādējādi viņu satrauc, vai no vietējās produkcijas varēs saražot tik daudz degvielu, ja rapša ražas samazinās. Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas (LBBA) valdes loceklis Indulis Stikāns norādīja, ka rapsis pietiek, jo ir nepieciešamas 50 000 tonnas gadā, lai to saražotu ir nepieciešamas 150 000 sēklu.

Biedrības "Zemnieku saeima" valdes loceklis Mārtiņš Trons uzsvēra, ka rapša ražošana ir jāveicina, kā arī KEM nākamajā sēdē vajadzētu apkopot informāciju par ETS atbrīvojumiem, tostarp, vai tas attiektos arī uz zemniekiem.

Tāpat KEM uzdeva vēl vairākus jautājumus, kas būs jāapkopo uz nākamo sēdi.

Kā ziņots, transporta sektors ir otrs lielākais emisiju avots Latvijā, kas veido 37% no kopējā emisiju apjoma tautsaimniecības sektoros.

Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis (ZZS) norāda, ka Transporta enerģijas likumprojekta regulējums dos signālu vietējās biodegvielas ražošanas attīstībai Latvijā, kas attiecīgi atstās pozitīvu iespaidu uz jaunu darba vietu veidošanu, īpaši Latvijas reģionos.

Likumprojekts paredz degvielas piegādātājiem pienākumu palielināt atjaunīgās enerģijas īpatsvaru savā enerģijas portfelī. Katrs degvielas piegādātājs varēs izvēlēties, kā sasniegt mērķi, īstenojot savu uzņēmējdarbības stratēģiju un meklējot saviem klientiem izmaksās efektīvākos risinājumus.

Ja degvielas piegādātājs, īstenojot savu stratēģiju, būs pārsniedzis noteikto mērķi, samazinot emisiju intensitāti straujāk nekā noteikts likumprojektā, kāds cits degvielas piegādātājs varēs iegādāties šī mērķa pārsniegumu, tādējādi izpildot emisiju apjomu savā enerģijas portfelī.

Tāpat degvielas piegādātājam būs iespēja pirkt biometāna, ūdeņraža vai elektroenerģijas statistiku no komersantiem, kas nav degvielas piegādātāji, bet kas šo transporta enerģiju izmanto pašpatēriņam vai realizē transportam.

iAuto redaktora Māra Ozoliņa viedoklis:


 

 
31 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
WALA 22.oktobris 2024 17:55
25 1 Atbildēt

Ko var šitos buļļa mēslus tiražēt !!! Emisiju tirdzniecība ir viens vienīgs bizness, un nekādas saistības ar ekoloģiju tajā nav ...

650 22.oktobris 2024 18:17
14 0 Atbildēt

Kā gan netiražēt- iedotu jebkuram loham pa pacmit k mēnesī, tas vel ne to iztiražētu.LVijas Lohu sūtība- vienīgais veids ir to zampu izražot no rapša.Līdz tam 30jam aizķepināt ar to smerdošo draņķi vēl visus atlikušos ddmotorus. 

Neste reku izražo MY dd,ta vells viņu sazin no kā.Bez smakas,garšas un liekas Drrššanas.Nesaturošu ne to ka uriinu- pat ne piliena naftasporduktu. Bet neee, cien.Lohi, Valsts jūs nekad nepamudinās to somusuuudu lietot.Nepakam nevienu centu jums neiedos nekādu loha atlaidīti.Nee, jo Loha pamat sūtība ir JāMaksāt! Arī par elektrisko poršu "negaidīto" invāziju vecajā vēsturiskajājā vecrīgā maksāt nāksies Lohiem!

Nesi aita 22.oktobris 2024 20:01
13 1 Atbildēt

Tak visiem viss ir skaidrs kapēc, 1) Aizliegt braukt ar vecām mašīnām un 2) Iznīcināt Latvijas ražošanu.

2030 gads. JŪMS NEKAS NEPIEDERĒS UN JŪS BŪSIET LAIMĪGI!!!

Tikai aitas to nesaprot!!!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

 

Izceltie raksti

Par vairākiem desmitiem centu litrā - kādēļ tuvākajos gados gaidāms ievērojams degvielas cenu kāpums (+ VIDEO) 4

Valsts budžeta projekts paredz, ka par degvielu nākamgad un aiznākamgad būs jāmaksā vairāk. Taču šis pieaugums būs niecīgs salīdzinājumā ar kāpumu, kas gaidāms no 2027. gada. Spēkā stājoties jaunām Eiropas Savienības prasībām par zaļināšanos, degvielas litra cena tuvāko gadu laikā varētu pieaugt pat par vairākiem desmitiem centu. Lasīt vairāk

 

Pašvaldībā diskutē par iespēju atcelt priekšrocības elektroautomašīnām "Rīgas satiksmes" apsaimniekotajās autostāvvietās 6

Galvaspilsētas domē pašlaik notiek diskusijas par iniciatīvu atcelt priekšrocības elektroautomašīnām SIA "Rīgas satiksme" apsaimniekotajās autostāvvietās, aģentūra LETA uzzināja Rīgas domē. Lasīt vairāk

 

Domes neizdarība var nolikt bērnus uz ielas ar intensīvu satiksmi - vēl var paspēt labot (+ VIDEO) 13

iAutolv skaidro, kādēļ Jūrmalā demontēta gājēju celiņa dēļ ir izveidojusies bērniem nedroša vide, ko spriežot pēc tehnikas neesamības, tik ātri kārtībā savest negrasās. Lasīt vairāk

 

Mini piesaka jaunos John Cooper Works Electric un John Cooper Works Aceman

Britu autoražotājs MINI Parīzes autoizstādē nodemonstrējis divus pilnīgi jaunus elektriskās piedziņas modeļus John Cooper Works Electric un John Cooper Works Aceman, solot, ka tirgū tie nonāks 2025. gada pavasarī. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti