Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Lūk, īstais iemesls: problēmas ar pārpildītajām autostāvvietām Rīgas centrā nerada elektroauto, bet gan to masveidā likvidēšana 29

 

Foto: Publicitātes foto

Grant Thornton Baltic | 1.novembris 2024 9:19

Starptautisks finanšu konsultāciju uzņēmums SIA “Grant Thornton Baltic” norāda, ka problēmas ar pārpildītajām maksas autostāvvietām Rīgas centrā nerada elektroauto, bet gan Rīgas domes pēdējo piecu gadu politika tās masveidā likvidēt.

Turklāt centra nepieejamība ar automašīnām ir sekmējusi situāciju, ka Rīgas centrs no “vieta biznesam” viedokļa izmirst, par ko norāda gan viesmīlības uzņēmumi un restorāni, gan arī tukšie tirdzniecības vietu skatlogi.

“Izrādās, ka pašvaldības politika piespiest cilvēkus pārsēsties no privāta transporta uz velosipēdiem un sabiedrisko transportu ir nesekmīga, bet sekas, ko maksā pati pašvaldība, nesamērīgi augstas. Ja turpināsies līdzšinējā politika, nesalāgojot visas intereses, tad būs jādomā atbalsta programmas, kā mākslīgi aizpildīt Rīgas centru ar uzņēmumiem, cilvēkiem, jo ar zaļajām zonām, riteņbraucēju joslām, kokiem podos stāvvietu vietās piepildīt to nevarēs. Citviet pasaulē galvaspilsētas centrs ir dārgākais un pieprasītākais biznesa rajons, bet Rīga pēdējā laikā izteikti zaudē savu pievilcību šajā vietā. Tā rezultātā sāk veidoties jauni aktīvā biznesa centri Rīgā un Pierīgā, galvenokārt, kur var ērti piebraukt un novietot transportlīdzekļus,” norāda Raitis Logins, finanšu konsultāciju uzņēmuma “Grant Thornton Baltic” partneris.

Finanšu eksperts norāda, ka interese par elektroauto iegādi ir tieši saistīta ar valsts un pašvaldību atbalsta instrumentiem. Šobrīd elektroauto veido aptuveni 1% no kopējā reģistrēto transportlīdzekļu skaita, kas nozīmē, ka pie tik maza īpatsvara nav mazināmi šī brīža atvieglojumi, tostarp Rīgas pašvaldības diskusijas par bezmaksas “Rīgas satiksme” autostāvvietu ierobežošanu vai atcelšanu.

“Šī ir tā reize, kad labā roka nezina, ko dara kreisā. Valsts no savas puses iegulda daudzus miljonus atbalsta programmā, lai veicinātu iedzīvotāju pārsēšanos uz elektroauto lielā mērā, lai mazinātu izmešus Rīgā, bet Rīga sāk šaubīties, vai tā vispār vēlas redzēt elektroauto ielās. No statistikas redzam, ka elektroauto īpatsvara pieaugums korelē ar pieejamajiem atbalsta instrumentiem. Tas nozīmē, ka “zaļā domāšana”, ekoloģija un mazāki izdevumi ekspluatācijā nav pietiekams arguments, lai dotu priekšroku elektroauto. Savukārt līkne izkustās līdz ar katru jaunu atbalsta soli. Vienlaikus saules paneļi ir piemērs, kas notiek, ja maina spēles noteikumus – kopš neto uzskaites sistēmas maiņas mājsaimniecību interese par saules paneļiem nokritās negaidīti zemu,” norāda Raitis Logins, finanšu konsultāciju uzņēmuma “Grant Thornton Baltic” partneris.

Latvija reģistrēto elektroauto ziņā atpaliek no Lietuvas, bet ir priekšā Igaunijai. Lietuvā šobrīd uz 1.oktobri ir reģistrēti 14 750 elektroauto, Latvijā - 8 374, bet Igaunijā – 7 570 . Visās valstīs elektroauto īpatsvars svārstās ap 1% no kopējā reģistrēto transportlīdzekļu skaita, kas nozīmē, ka ir vēl tālu no ideālā varianta, lai sasniegtu zaļās mobilitātes mērķus, kas būtu 5% no vieglajiem transportlīdzekļiem, kad arī varētu runāt par priekšrocību mazināšanu.

Interese par elektroauto iegādi būtiski pieaugusi vasarā

Kopš šogad jūlijā tika palielināts atbalsts privātpersonām elektroauto iegādei, ar valsts atbalsta programmas starpniecību iegādāto elektroauto skaits pieaudzis divas reizes[1], pēdējos divos mēnešos sasniedzot gandrīz 200 transportlīdzekļus mēnesī, lai gan gadu iepriekš to skaits bija no 50 līdz gandrīz 100 vienībām mēnesī.

“Grant Thornton Baltic” atzīst, ka Latvija elektroauto ieviešanas jomā uzrāda labus rādītājus – tā ir joma, kur politiskie lēmumi ir vērtējami ar plus atzīmi pēc sasniegtajiem rādītājiem. Tik pāragri sākot diskusijas par elektroauto domāto atvieglojumu atcelšanu vai apjoma samazināšanu, nozīmētu, ka sabiedrība kļūs daudz piesardzīgāka tā izvēlē, ņemot vērā to iegādes cenu. Šāds lēmums pastarpināti ietekmēs visus tirgus dalībniekus – tostarp arī elektroauto uzlādes tīkla attīstītāju plānus, kas investē nākotnes mobilitātes infrastruktūrā un attīsta to, neskatoties uz šī brīža mazo tirgus apjomu.

Rīga pievienojās Parīzes klimata deklarācijai "Pilsētas, kas ved ceļu uz klimata neitralitāti", un tās ambīcija ir kļūt klimatneitrālai jau līdz 2030.gadam. Diez vai priekšrocību samazināšana sekmēs centra iedzīvotāju un darbinieku pārsēšanos uz velosipēdiem – drīzāk atpakaļ uz transportlīdzekļiem ar iekšdedzes motoru.

Vienlaikus “Grant Thornton” aicina politikas veidotājus jau sākotnēji definēt atbalsta sasniedzamos mērķus. Ja valsts un pašvaldības rada kādu atbalsta instrumentu, tad vienlaicīgi ir jānosaka sliekšņi, kad tiek mainīti noteikumi – vai nu laika termiņš, vai nu sasniegtais lietotāju apjoms, vai nu ES līdzfinansējuma izbeigšanās. Sabiedrībai ir svarīgi spēles noteikumi ilgtermiņā, jo transportlīdzekļa iegāde ir tālredzīgs ieguldījums.

 

 
29 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Freijers 1.novembris 2024 13:07
21 0 Atbildēt

Stāvvietas likvidē, jo īpaši tās, kas ir bezmaksas - tā ir pilnīga taisnība. un, kad naudiņa pietrūkst, tad iedarbina noderīgos id...., aktīvistus.

Sergejs 1.novembris 2024 10:59
15 0 Atbildēt

Nu to vari pats noskaidrot - iedomājies ka dzīvo Ķekavā un tev ir jāatbrauc uz centru darīšanās uz pāris stundām un pēc tam tev ir darīšanas pie Spices. 

 Otrs variants - nomodelē situāciju ka gribi uz centru aizbraukt visādas panckas nopirkt, ne tig smagas bet apjomīgas.

 Ar sabiedrisko to darīsi, ar velo vai atstājot auto Depo stāvvietā pie Mola stiepsi tašas/kastes uz kupra?

 Pats tai centrā ar auto neesmu bijis jau gadus 15 tieši šī iemesla dēļ, bez auto biju gadus 5-6 atpakaļ - tikai neērtības un lieks stress, tukši skatlogi to pašu apliecina.

Freijers 1.novembris 2024 13:38
11 0 Atbildēt

+ apmēram pusotra, divas stundas klāt, un tas tikai, ja darīšanas ir tikai centrā, ja tas ir vēl kaut kur skaiti tik klāt. Ir vispār zinām cik "sabierdriskie" līdz tādai spicei vispār brauc..gaužām maz.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Sedanu pusgada laikā nopirka 100 000, kā būs ar SUV? - Xiaomi piesaka savu otro modeli, krosoveru YU7 2

Ķīnas tehnoloģiju uzņēmuma Xiaomi pirmie soļi autobūvē izraisīja lielu interesi. Pavasarī debitēja mobilo ierīču un elektronikas ražotāja pirmais modelis, sedans SU7, bet tagad kārta krosoveram YU7. Lasīt vairāk

 

Nissan uzsāk jaunā Murano ražošanu 6

ASV, Nissan rūpnīcā Tenesijas štatā, no konveijera nobraucis pirmais jaunās paaudzes Murano eksemplārs. Lasīt vairāk

 

Septiņvietīgi elektroauto – jauna ģimenes transporta definīcija (+ FOTO) 11

Gadu gaitā ģimenes auto ir attīstījies, pielāgojoties vajadzībām, tehnoloģijām un cilvēku gaumei. Savulaik uz ceļiem dominēja miniveni un kompaktveni, kas bija labs variants lielām ģimenēm, jo piedāvāja praktiskumu un plašumu. Taču, strauji pieaugot SUV popularitātei, tie kā piemērotāka alternatīva izspieda iepriekš pieprasītos pārvietošanās līdzekļus. Lasīt vairāk

 

Arī pēc 40 gadiem - Toyota Land Cruiser J70 tiek pie pārmaiņām

Toyota Land Cruiser J70 arī 40 gadus pēc modeļa ienākšanas tirgū nav aizmirsts, jo dažos tirgos tas joprojām ir ejoša prece. Piemēram, Austrālijā, kur ilgdzīvotājs tikko piedzīvojis kārtējo modernizāciju. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti