Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Lūk, īstais iemesls: problēmas ar pārpildītajām autostāvvietām Rīgas centrā nerada elektroauto, bet gan to masveidā likvidēšana 29

 

Foto: Publicitātes foto

Grant Thornton Baltic | 1.novembris 2024 9:19

Starptautisks finanšu konsultāciju uzņēmums SIA “Grant Thornton Baltic” norāda, ka problēmas ar pārpildītajām maksas autostāvvietām Rīgas centrā nerada elektroauto, bet gan Rīgas domes pēdējo piecu gadu politika tās masveidā likvidēt.

Turklāt centra nepieejamība ar automašīnām ir sekmējusi situāciju, ka Rīgas centrs no “vieta biznesam” viedokļa izmirst, par ko norāda gan viesmīlības uzņēmumi un restorāni, gan arī tukšie tirdzniecības vietu skatlogi.

“Izrādās, ka pašvaldības politika piespiest cilvēkus pārsēsties no privāta transporta uz velosipēdiem un sabiedrisko transportu ir nesekmīga, bet sekas, ko maksā pati pašvaldība, nesamērīgi augstas. Ja turpināsies līdzšinējā politika, nesalāgojot visas intereses, tad būs jādomā atbalsta programmas, kā mākslīgi aizpildīt Rīgas centru ar uzņēmumiem, cilvēkiem, jo ar zaļajām zonām, riteņbraucēju joslām, kokiem podos stāvvietu vietās piepildīt to nevarēs. Citviet pasaulē galvaspilsētas centrs ir dārgākais un pieprasītākais biznesa rajons, bet Rīga pēdējā laikā izteikti zaudē savu pievilcību šajā vietā. Tā rezultātā sāk veidoties jauni aktīvā biznesa centri Rīgā un Pierīgā, galvenokārt, kur var ērti piebraukt un novietot transportlīdzekļus,” norāda Raitis Logins, finanšu konsultāciju uzņēmuma “Grant Thornton Baltic” partneris.

Finanšu eksperts norāda, ka interese par elektroauto iegādi ir tieši saistīta ar valsts un pašvaldību atbalsta instrumentiem. Šobrīd elektroauto veido aptuveni 1% no kopējā reģistrēto transportlīdzekļu skaita, kas nozīmē, ka pie tik maza īpatsvara nav mazināmi šī brīža atvieglojumi, tostarp Rīgas pašvaldības diskusijas par bezmaksas “Rīgas satiksme” autostāvvietu ierobežošanu vai atcelšanu.

“Šī ir tā reize, kad labā roka nezina, ko dara kreisā. Valsts no savas puses iegulda daudzus miljonus atbalsta programmā, lai veicinātu iedzīvotāju pārsēšanos uz elektroauto lielā mērā, lai mazinātu izmešus Rīgā, bet Rīga sāk šaubīties, vai tā vispār vēlas redzēt elektroauto ielās. No statistikas redzam, ka elektroauto īpatsvara pieaugums korelē ar pieejamajiem atbalsta instrumentiem. Tas nozīmē, ka “zaļā domāšana”, ekoloģija un mazāki izdevumi ekspluatācijā nav pietiekams arguments, lai dotu priekšroku elektroauto. Savukārt līkne izkustās līdz ar katru jaunu atbalsta soli. Vienlaikus saules paneļi ir piemērs, kas notiek, ja maina spēles noteikumus – kopš neto uzskaites sistēmas maiņas mājsaimniecību interese par saules paneļiem nokritās negaidīti zemu,” norāda Raitis Logins, finanšu konsultāciju uzņēmuma “Grant Thornton Baltic” partneris.

Latvija reģistrēto elektroauto ziņā atpaliek no Lietuvas, bet ir priekšā Igaunijai. Lietuvā šobrīd uz 1.oktobri ir reģistrēti 14 750 elektroauto, Latvijā - 8 374, bet Igaunijā – 7 570 . Visās valstīs elektroauto īpatsvars svārstās ap 1% no kopējā reģistrēto transportlīdzekļu skaita, kas nozīmē, ka ir vēl tālu no ideālā varianta, lai sasniegtu zaļās mobilitātes mērķus, kas būtu 5% no vieglajiem transportlīdzekļiem, kad arī varētu runāt par priekšrocību mazināšanu.

Interese par elektroauto iegādi būtiski pieaugusi vasarā

Kopš šogad jūlijā tika palielināts atbalsts privātpersonām elektroauto iegādei, ar valsts atbalsta programmas starpniecību iegādāto elektroauto skaits pieaudzis divas reizes[1], pēdējos divos mēnešos sasniedzot gandrīz 200 transportlīdzekļus mēnesī, lai gan gadu iepriekš to skaits bija no 50 līdz gandrīz 100 vienībām mēnesī.

“Grant Thornton Baltic” atzīst, ka Latvija elektroauto ieviešanas jomā uzrāda labus rādītājus – tā ir joma, kur politiskie lēmumi ir vērtējami ar plus atzīmi pēc sasniegtajiem rādītājiem. Tik pāragri sākot diskusijas par elektroauto domāto atvieglojumu atcelšanu vai apjoma samazināšanu, nozīmētu, ka sabiedrība kļūs daudz piesardzīgāka tā izvēlē, ņemot vērā to iegādes cenu. Šāds lēmums pastarpināti ietekmēs visus tirgus dalībniekus – tostarp arī elektroauto uzlādes tīkla attīstītāju plānus, kas investē nākotnes mobilitātes infrastruktūrā un attīsta to, neskatoties uz šī brīža mazo tirgus apjomu.

Rīga pievienojās Parīzes klimata deklarācijai "Pilsētas, kas ved ceļu uz klimata neitralitāti", un tās ambīcija ir kļūt klimatneitrālai jau līdz 2030.gadam. Diez vai priekšrocību samazināšana sekmēs centra iedzīvotāju un darbinieku pārsēšanos uz velosipēdiem – drīzāk atpakaļ uz transportlīdzekļiem ar iekšdedzes motoru.

Vienlaikus “Grant Thornton” aicina politikas veidotājus jau sākotnēji definēt atbalsta sasniedzamos mērķus. Ja valsts un pašvaldības rada kādu atbalsta instrumentu, tad vienlaicīgi ir jānosaka sliekšņi, kad tiek mainīti noteikumi – vai nu laika termiņš, vai nu sasniegtais lietotāju apjoms, vai nu ES līdzfinansējuma izbeigšanās. Sabiedrībai ir svarīgi spēles noteikumi ilgtermiņā, jo transportlīdzekļa iegāde ir tālredzīgs ieguldījums.

 

 
Visi komentāri
 
Jebal 1.novembris 2024 9:35
5 1 Atbildēt

Sadirsts pa 9 mēmie un neviena cipara cik tad to stāvvietu ir likvidēts.

ZZZZ 1.novembris 2024 9:58
1 0 Atbildēt

Precīzi 1% EV aizpilda visu! Pat 1 Tesla viena visā visumā! 🙈

mirusii pilseeta 1.novembris 2024 9:46
3 0 Atbildēt

Tev nebuus apstaaties nesamaksaajot $$$

0pis 1.novembris 2024 10:04
5 4 Atbildēt

Tas konsultants pat nepaskaidroja, uz kā balstās viņa pieņēmums ka centrs tukšojas dēļ stāvvietu nepieejamības. Tāpat izdomāja vai apakšā ir kāds pētījums, kā būtu pieņemts? Protams, lohi ar AV apliecību noticēja, jo tas sakrīt ar viņu pasaules uzskatu.

Sergejs 1.novembris 2024 10:59
15 0 Atbildēt

Nu to vari pats noskaidrot - iedomājies ka dzīvo Ķekavā un tev ir jāatbrauc uz centru darīšanās uz pāris stundām un pēc tam tev ir darīšanas pie Spices. 

 Otrs variants - nomodelē situāciju ka gribi uz centru aizbraukt visādas panckas nopirkt, ne tig smagas bet apjomīgas.

 Ar sabiedrisko to darīsi, ar velo vai atstājot auto Depo stāvvietā pie Mola stiepsi tašas/kastes uz kupra?

 Pats tai centrā ar auto neesmu bijis jau gadus 15 tieši šī iemesla dēļ, bez auto biju gadus 5-6 atpakaļ - tikai neērtības un lieks stress, tukši skatlogi to pašu apliecina.

0pis 1.novembris 2024 12:00
2 3 Atbildēt

Es vispār darītu tā, ka brauktu ar auto uz Spici, atstātu auto un ietu darīšanās (lai kas ar to nebūtu domāts), tad ar sabiku pāri 2 tiltiem un riktējos kā man vajag. Un atpakaļ uz Spici, kopā 3 eiro izmaksas - lētāk kā maksāt par stāvvietu.

Es tik nezinu, ko centrā varētu pirkt. Smūtiju vai Šveices pulksteni? Nu ne jau pārtiku nedēļai, boileri vai bikses - tam ir domāti lielie veikali pilsētas nomalēs. Nav jau padumjie laiki, kad lai iepirktos, vajadzēja iet cauri centram, ķemmējot padsmit veikalus.

Freijers 1.novembris 2024 13:38
11 0 Atbildēt

+ apmēram pusotra, divas stundas klāt, un tas tikai, ja darīšanas ir tikai centrā, ja tas ir vēl kaut kur skaiti tik klāt. Ir vispār zinām cik "sabierdriskie" līdz tādai spicei vispār brauc..gaužām maz.

Sergejs 1.novembris 2024 13:50
5 0 Atbildēt

"Es tik nezinu, ko centrā varētu pirkt. Smūtiju vai Šveices pulksteni? Nu ne jau pārtiku nedēļai, boileri vai bikses - tam ir domāti lielie veikali pilsētas nomalēs. Nav jau padumjie laiki, kad lai iepirktos, vajadzēja iet cauri centram, ķemmējot padsmit veikalus"

 Nu par to tak arī ir tagad RD izbrīns - kāpēc cilvēki brauc uz TC un centrā visi veikaliņi un citi biznesi klapējas ciet. Bija laiki kad labprāt pats pa centra veikaliem pastaigājos, da tāi pašā Galerija Centrs.

 Un nevari tu uzreiz pie Spices braukt, tev 10 centrā ir pie RD ierēdņa pieraksts, 12-30 Spicē bizness lunch ar darijuma partneri un tad 15-00 Jelgavā ar piegādātāju jātiekas. Vēlu veiksmi ar sabtransu un velo. Un tā ir samērā bieža biznesmeņa ikdiena.

0pis 1.novembris 2024 14:05
2 3 Atbildēt

Nu, ar tādu grafiku tu tāpāt kavēsi dēļ sastrēgumiem. Vienkārši saplāno savu grafiku normāli, nevis kā students visu samet visu tajā vienā dienā nedēļā, kad ir tava kārta vilkt ancuku un kurpes (braukt ar auto, lai taupot degvielu vienā dienā apdarītu visus darbus).

Sergejs 1.novembris 2024 14:36
3 0 Atbildēt

Nu tad saplānots grafiks šim pasākumam ar sabiedrisko vai ar velo - studijā!

 Manis aprakstītais piemērs ir būtībā no dzīves ņemts un kā reiz ir saplānots un visur tiek cilvēks (adreses protams var mainīties), tik no centra, protams, visi kam vesals prāts cenšās izvairīties pēc iespējas

anonimikis 1.novembris 2024 16:43
1 0 Atbildēt

Grafiks ka reiz paredz nomest auto pie Spices, ar Bolt līdz RD, pēc tam ar to pašu vai carsharing atpakaļ līdz Spicei. Un no Spices jau ar savu hlamu uz Jelgavu. Ietaupīta kaudze laika stāvvietas meklēšanai centrā un iet uz to.

imzz 1.novembris 2024 17:00
1 0 Atbildēt

Nedaudz tālāk no centra stāvvietas parasti ir, Antonijas ielā piem. Baigā meklēšana:

maps.app.goo.gl/b4H5BteHtUGaJawT6

Vēl var izmantot EuroPark, tur parasti ir brīvas vietas.

0pis 1.novembris 2024 17:48
0 0 Atbildēt

Zin kā, mūsdienās jau nav moderni no auto līdz vajadzīgajai vietai iet kājām tālāk par 100m. Tiek uzskatīts ka pienākas piebraukt Klāt.

imzz 1.novembris 2024 16:46
3 0 Atbildēt

"Es vispār darītu tā, ka brauktu ar auto uz Spici, atstātu auto" --

Tieši uz Spici atpakaļ nekāds lāga sabiks no centra neiet. Tikai 32. un 43. autobusi un tie iet reti. 53. un 22. aptur kādus 650 m no Spices un 53. parasti ir pilns. Protams, attālums nav nekāds lielais un derīgi izlocīt kājas pēc stāvēšanas autobusā, jo tur nekādas sab. transporta joslas nav, autobusi bīdās sastrēgumos kopā ar visiem citiem.

650 1.novembris 2024 18:03
3 0 Atbildēt

Viņš pa ceļam ssaaukstētos, plus vēl sassvīdušajā 22jā maršrutā lidostas bomži viņam izlocītu kājas un novilktu beidzamās bikses kopā ar visu kabatās esošo dokumentāli/finansiālo kabotāžas saturu.

Rezultātā rastos papildu vajadzība pēc (Valsts neapmaksātas) vizīties pie PMLP/LLP psihiātra,sertificēta dermato/orologa, farmaceita un/vai Gulbja laborantiem.

0pis 1.novembris 2024 18:25
0 1 Atbildēt

650m jau nav mirstams gabals. Bet sab.josla tur tiešām noderētu, varbūt ne visu dienu bet ar papildplāksni tikai sastrēgumu laikos.

650 1.novembris 2024 19:07
1 0 Atbildēt

Navnav, bet pag.Kad tas iesāksies katru dienu un Visiem, būs citādi. To sab joslu taču lohiem solīja jau ušakakova laikos.Ja tagad vantinieks un tam sekojošais "centrs" rada sasstrēgumu līdz pat spicei, nu tad līdz ar sabtransa joslu nāksies stāvēt jau no Piņķiem.Sabtranss vienalga būs pilns un kavēsies,toties būs daudz kameras un nepacietīgākajiem autistiem nāksies vairāk Maksāt.

Kā jau teicu- lai jūsmojošie lohi pārāk nesapriecājājās par kkādām tur medumciema mārupiešu unvai ķekavbalož kaklakalna iedzīvotāju trans problēmām.Pag, pazemojums un izdevumi gaida mūs visus. Vienīgais variants nākotnei- tiešām pārskatīt vajadzību pēc "ikdienas" braukāšanas kā tādas.Bet arī tad vienalga "tiksimies" brīvdienās ;p

msh 1.novembris 2024 12:37
1 0 Atbildēt

Elektrisko mašīnīšu reģistrācija palielinājās dēļ tā ka tirgū paradījās GWM Ora, bet leišu cipars gan jau iekļauj arī uzlādējamos hibrīdus - nu vismaz tiem arī dod elektrisko mašīnīšu numurus.

Sergejs 1.novembris 2024 13:55
0 0 Atbildēt

Jā, cik to Ora no ārpuses sanāca redzēt un pēc parametriem/cenas ir kā pilsētas/tuvās piepilsētas labs variants.

 Gribēju reiz sestdien aiz ziņķārības arī no iekšpuses paostīt, bet IleAuto sestdienās ciet izrādās, atšķiribā no citiem autosaloniem. Un vēl tur iebraucot lai tiktu ārā negaidot pirmdienu ir zem kieģeļa jābrauc, jo izbraukšanai šlakbaums priekšā...

Freijers 1.novembris 2024 13:07
21 0 Atbildēt

Stāvvietas likvidē, jo īpaši tās, kas ir bezmaksas - tā ir pilnīga taisnība. un, kad naudiņa pietrūkst, tad iedarbina noderīgos id...., aktīvistus.

0pis 1.novembris 2024 14:07
0 2 Atbildēt

Tu neesi konsekvents savos spriedumos. PC ir par to, lai pilsētā vispār būtu pēc iespējas mazāk auto. Un tagad pasaki - kāds pilsētai izdevīgums no tā? Ja plāns būtu tikai likvidēt vbezmaksas stāvvietas, tad tās vienkārši pataisītu par maksas stāvvietām. Bet vai tev žēl samaksāt par savām ērtībām?

BMW 1.novembris 2024 14:06
8 0 Atbildēt

Es aizvācos prom no Rīgas centra, jo dzīvot Rīgas centrā ar bērniem ir diezgan draņķīga padarīšana. Bez sava auto tāpat bērnus nevar izvadāt pa pulciņiem un treniņiem. Ar sabiedrisko neviens domnieks pats nebrauc un gan jau ne bez iemesla. Visas ielas pārvērstas par maksas stāvvietām, un vēl uzlika par pienākumu tīrīt Rīgas satiksmes stāvvietu no sniega! Forši, ne, tu maksā un vēl vergo Rīgas satiksmes vietā. Uz bērnudārzu jāstāv rindā, pabalsts privātajam bērnu dārzam nekāds, toreiz vēl bija jāmaksā par ēdināšanu, kamēr pierīgā visi bērnu jautājumi sakārtototi un auto stāvvietas bez maksas. Par zemi NĪN atvieglojums Rīgā nav, ir tikai kaut kāds atvieglojums ēkai/telpai 30kvm izmērā, vienkārši zbs. Siltumu jāpērk no Rīgas siltuma, savu apkures katlu likt nedrīkst, un tad vienmēr jāsalst, pirms sākas apkures sezona. Kad bija bezmaksas stāvvietas, pie mājas bija vairāki veikali, kafjnīcas, datoru darbnīcas. Kā ieviesa maksas stāvvietu, visas bodes pamazām aizvērās, bet atvērās hipsteru velo bārs. Tagad tie hipsteri iet mīzt uz mājas vārtrūmi un pieslēdz savas lamatas kur pagadās tā, ka ar bērnu ratiem nevar pabraukt garām.

0pis 1.novembris 2024 14:10
1 1 Atbildēt

Nu, dzīvot centrā ar bērniem, kad darba dienās nav gaisa ko elpot, tiešām nav prātīgi. Tāpēc jau vācas laukā, ka centrs ir gāzes kamera dēļ ikdienas sastrēgumiem. To saprot pat tie, kam bērni jau pieauguši. Piepilsētā tipiski nav tik daudz atgāzu jāelpo - tāpēc arī pārvācas. Ja centrā nebūtu tik daudz auto - būtu tīrāks gaiss un labāka sajūta.

Sergejs 1.novembris 2024 14:41
4 0 Atbildēt

"Ar sabiedrisko neviens domnieks pats nebrauc un gan jau ne bez iemesla"

 Zelta vārdi! (mēs tak nerunājam par pašās zemākās pakāpes klerku kas uz zemes ar tiem cilvēkiem strādā bet par lēmējiem). Un izvilkt cauri likumu kas viņus piespiestu to darī nekādi nesanāks, nez kāpēc.

 100500 plusiņi

650 1.novembris 2024 18:15
1 0 Atbildēt

...(c) tie hipsteri iet mīzt uz mājas vārtrūmi.. - bet ko ta tu gribēji, lai viņi miiž uz braucamās daļas vai ķiršiem uz kājām?

-domnieks nebrauc ar sabtransu- ta viņš tak nav Lohs! Viņš taču katru mēnesi saņem 700eur kompensāciju/Par!

-uzlika par pienākumu tīrīt sniegu... ta ne tikai tīrīt un ne tikai no rs stāvvietām, plus vēl arī to satīrīto IZVEST (pa 19eur/cbm))

W12 1.novembris 2024 21:25
4 1 Atbildēt

Nu jāļauj tam Rīgas centram nomirt dabīgā nāvē. Paliks tur vieni hipsteri un visādi citādi zaļi domājoši personāži. Lai tak priecājas cik tik tīk.

topinamburs 2.novembris 2024 3:48
1 0 Atbildēt

Nu nevar visiem pietiekošas autostāvvietas sataisīt. Vnk kvadrātkilometru nepietiks!

W12 2.novembris 2024 9:11
5 1 Atbildēt

Viss ir risināms. Vajag tikai vēlmi, apņemšanos un stratēģiski tālredzīgu redzējumu no Rīgas domes puses. Vai esi kaut ko dzirdējis par plāniem būvēt kādu daudzstāvu garāžu Rīgas centrā vai tuvu tam? Es nē…Es pilnīgi piekrītu tam, ka Rīgas centra ielas ir jāatslogo un kā viens no variantiem būtu šādas daudzstāvu garāžas. Tagad ļoti bieži ielu malās stāv un ilgstoši vietējo iedzīvotāju automašīnas. Tas rada reālas neērtības tiem, kas iebrauc Rīgas centrā no Latvijas reģioniem. Tieši tādēļ Rīgas centrs ir kļuvis ekonomiski neaktīvs un kluss.

Abc123 2.novembris 2024 11:55
3 4 Atbildēt

Privātie auto no pilsētas centra būtu jāpatriec tā kā viss jau notiek pareizajā virzienā

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Sedanu pusgada laikā nopirka 100 000, kā būs ar SUV? - Xiaomi piesaka savu otro modeli, krosoveru YU7 2

Ķīnas tehnoloģiju uzņēmuma Xiaomi pirmie soļi autobūvē izraisīja lielu interesi. Pavasarī debitēja mobilo ierīču un elektronikas ražotāja pirmais modelis, sedans SU7, bet tagad kārta krosoveram YU7. Lasīt vairāk

 

Nissan uzsāk jaunā Murano ražošanu 6

ASV, Nissan rūpnīcā Tenesijas štatā, no konveijera nobraucis pirmais jaunās paaudzes Murano eksemplārs. Lasīt vairāk

 

Septiņvietīgi elektroauto – jauna ģimenes transporta definīcija (+ FOTO) 11

Gadu gaitā ģimenes auto ir attīstījies, pielāgojoties vajadzībām, tehnoloģijām un cilvēku gaumei. Savulaik uz ceļiem dominēja miniveni un kompaktveni, kas bija labs variants lielām ģimenēm, jo piedāvāja praktiskumu un plašumu. Taču, strauji pieaugot SUV popularitātei, tie kā piemērotāka alternatīva izspieda iepriekš pieprasītos pārvietošanās līdzekļus. Lasīt vairāk

 

Arī pēc 40 gadiem - Toyota Land Cruiser J70 tiek pie pārmaiņām

Toyota Land Cruiser J70 arī 40 gadus pēc modeļa ienākšanas tirgū nav aizmirsts, jo dažos tirgos tas joprojām ir ejoša prece. Piemēram, Austrālijā, kur ilgdzīvotājs tikko piedzīvojis kārtējo modernizāciju. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti