Eksperts: elektroauto popularitāte Latvijā strauji aug, bet atbalsts uzņēmumiem – neefektīvs - iAuto

Eksperts: elektroauto popularitāte Latvijā strauji aug, bet atbalsts uzņēmumiem – neefektīvs 15

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Luminor | 21.augusts 2025 11:44

Latvijas auto tirgus piedzīvo uzrāvienu – jaunu vieglo pasažieru automobiļu reģistrācija šī gada pirmajā pusgadā pieaugusi par gandrīz 30%, bet atsevišķos mēnešos kāpums ir gandrīz 40% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, liecina CSDD dati.

Nozīmīgs kāpums novērojams tieši elektroauto segmentā, to veicināja gan iedzīvotāju pirktspējas atgūšanās, gan valsts atbalsta programmas privātpersonām. Vienlaikus atbalsta programmas uzņēmumu pārejai uz elektroauto nav pietiekami efektīvas, un tur nepieciešami uzlabojumi, norāda Luminor Līzings vadītājs Raivo Bāle.

Elektroauto ir būtiska tirgus daļa

Pieprasījumu pēc elektroauto veicina ne tikai kopējā ekonomiskā stabilizācija, Euribor likmes samazinājums un iedzīvotāju kopējā noskaņojuma uzlabošanās, bet arī vēlme ieguldīt ilgtermiņa risinājumos. Elektroauto Latvijā kļuvuši par būtisku tirgus daļu – šī gada pirmajos sešos mēnešos jaunu elektroauto skaits pieaudzis par 27,5%, salīdzinot ar 2024. gada pirmo pusgadu. Elektroauto šobrīd veido teju 7% no visiem jaunajiem reģistrētajiem auto, kamēr pirms pieciem gadiem šis rādītājs nesasniedza pat 1%. Daļēji to veicinājusi arī Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) programma, kas sniedz finansiālu atbalstu privātpersonām jaunu un lietotu elektroauto, kā arī plug-in hibrīdu iegādei. Ar līdzfinansējumu līdz šim iegādāts aptuveni katrs trešais elektromobilis vai ārēji lādējams hibrīds Latvijā. Taču programma pārsvarā tiek izmantota Rīgā un Pierīgā, kur ir pieejamāka infrastruktūra un lielāka pirktspēja – tas liek domāt par nepieciešamību uzlabot reģionālo pieejamību un atbalsta nosacījumus.

Atbalsts uzņēmumiem – liels potenciāls, vāja realizācija

Ieguvumi, ko sniedz pāreja uz elektroauto, ir pievilcīgi arī uzņēmumiem. Elektroauto var mazināt uzņēmuma kopējo CO2 nospiedumu, samazināt regulārās darbinieku ceļa izmaksas, kā arī padarīt pārvietošanos pilsētā ātrāku, tādējādi paaugstinot darbinieku efektivitāti. Atšķirībā no privātpersonām atbalsts bezemisiju autoparka veidošanai uzņēmumiem Latvijā ir nepietiekams. Līdz šim piedāvātās programmas gan no ES Atveseļošanas fonda, gan ALTUM nav spējušas motivēt uzņēmumus būtiski atjaunot savus autoparkus. Programmu zemā aktivitāte un ierobežotie rezultāti liecina par trūkumiem gan to struktūrā, gan izstrādē. Tādos brīžos efektīva sadarbība ar līzinga sabiedrībām programmu plānošanas stadijā ir kritiski svarīga, jo šobrīd tā bieži tiek veikta tikai programmu gala posmā, kad nosacījumi vairs nav pielāgojami tirgus realitātei. Tas ierobežo iespēju ņemt vērā uzņēmumu dažādās vajadzības, sākot no līzinga nosacījumiem līdz īpašumtiesību struktūrai.

Klimata un enerģētikas ministrija šobrīd uzsākusi plānot elektroauto atbalsta programmu mazaizsargātām mājsaimniecībām "Sociālā klimata plāna" ietvaros, kas varētu veicināt turpmāku elektroauto pieejamību lauku reģionos, tomēr detalizēti nosacījumi pagaidām ir neskaidri.

Elektroauto – vai tiešām ērti un izdevīgi?

Beigušies ir arī laiki, kad ar elektroauto īpašniekam bija sarežģīti atrast, kur to uzlādēt. Tagad uzlāde pieejama pat tirdzniecības centru stāvlaukumos, līdz ar to šo procesu var ērti veikt paralēli ikdienas gaitām. Vēl lielāku ieguvumu var saņemt tie, kuri iegādājas savu uzlādes staciju mājās, jo, lai gan tas sākotnēji prasa ieguldījumus, ilgtermiņā padara uzlādes procesu vēl ērtāku. Ir arī citas priekšrocības, piemēram, elektrisko spēkratu īpašnieki ir atbrīvoti no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksāšanas. Lētāka ir arī šāda auto apkope, jo nav nepieciešamas regulāras eļļas un filtru maiņa, kas katra var izmaksāt pat vairākus simtus eiro.

Elektroauto straujā izplatība Latvijā apliecina gan tirgus gatavību ilgtspējīgākai mobilitātei, gan pieaugošu sabiedrības interesi par videi draudzīgākiem risinājumiem. Svarīgi, ka, saņemot finansējumu elektroauto iegādei, atbalsts ir pieejams ne tikai no valsts puses, bet arī no aizdevējiem. Videi draudzīga transporta līzingam vai kredītam parasti ir izdevīgāki nosacījumi – zemākas procentu likmes.

Tomēr, lai šo pozitīvo tendenci nostiprinātu ilgtermiņā, jāveicina arī uzņēmējdarbības sektora iesaiste – ir būtiski jāuzlabo valsts atbalsta instrumenti un jānodrošina ciešāka sadarbība ar finanšu sektoru. Tikai tā iespējams paātrināt uzņēmumu autoparku pāreju uz elektroauto un padarīt ilgtspējīgu mobilitāti par pieejamu un ierastu iedzīvotāju un uzņēmumu izvēli.

 
15 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
hue 21.augusts 2025 15:00
13 1 Atbildēt

Ja jau popularitāte strauji aug, tad jau nevajag atbalstu. Ja būtu lēni tempi, tad gan. Lielākā daļa tāpat pērk bez atbalsta.

Prikola pēc nopērk EV kā otro auto.

imzz 21.augusts 2025 13:23
12 0 Atbildēt

Nekas nav tik dabai draudzīgi un populāri, kā sēdēt uz 700 kg smagas ķīniešu baterijas uz riteņiem :-/

hue 21.augusts 2025 16:08
6 3 Atbildēt

Pārstrādājot bateriju var atgūt ~95%.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto par satiksmes organizēšanu Rīgā jaunajā krustojumā K.Ulmaņa gatve ar Lielirbes ielu 2.daļa (+ VIDEO)

iAuto.lv skaidro kādēļ jaunizveidotais satiksmes risinājums Rīgā, K.Ulmaņa gatves krustojumā ar Lielirbes ielu, nav efektīvs. Lasīt vairāk

 

Aizsardzībai nākamgad tērēs teju astoto daļu valsts budžeta

Vakar pieņemtajā valsts budžetā aizsardzībai kopumā paredzēti 2,16 miljardi eiro, no kuriem 50% jeb 1,07 miljardus eiro plānots novirzīt Nacionālo bruņoto spēku (NBS) kaujas spēju tiešai attīstībai un stiprināšanai, aģentūru LETA informēja Aizsardzības ministrija. Lasīt vairāk

 

Degvielas cenas Igaunijā un Latvijā 3.12.2025. (+ FOTO) 22

Atšķirība starp degvielas cenām Igaunijā un Latvijā arvien ir labi jūtama, starpībai sasniedzot gandrīz 10 centus - attēlos redzamās cenas fiksētas 30. novembrī Tallinā un 3. decembrī Gulbenē. Lasīt vairāk

 

Par gandrīz 70 miljoniem bez PVN: Vanšu tiltu remontēs "Vanšu tilts" 28

28. novembrī Rīgas pašvaldība pieņēma lēmumu par atklātā konkursa “Vanšu tilta pārbūve, projektēšana un autoruzraudzība” uzvarētāju atzīt Piegādātāju apvienību “Vanšu tilts”. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti