Visi komentāri - Riepu tirgus pārmaiņu priekšā: kā Eiropas Komisijas lēmumi var ietekmēt cenas?

Riepu tirgus pārmaiņu priekšā: kā Eiropas Komisijas lēmumi var ietekmēt cenas? 15

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Lattako | 22.oktobris 2025 13:15

Oktobrī, kad autovadītāji Latvijā sāk domāt par ziemas riepām, šogad var sagaidīt neparasta situācija. Eiropas Komisijas uzsāktā antidempinga procedūra pret Ķīnas riepu tirgu var būtiski mainīt galaproduktu cenas, bet ne patērētāju interesēs. Tāpēc auto īpašnieku interesēs ir rīkoties tagad, kamēr riepu cenas vēl nav pieaugušas.

Dempinga procedūra: kas slēpjas aiz tehniskajiem terminiem?

2025. gada 7. aprīlī Eiropas Komisijai tika iesniegta sūdzība pret Ķīnas riepu negodīgu importu. Koalīcija pret riepu negodīgu importu norāda uz tirgus pārmaiņām, proti, Ķīnas riepu imports ES ir būtiski palielinājies gan absolūtos skaitļos, gan tirgus daļas ziņā, kas ietekmējis arī vietējo ražotāju konkurētspēju. Vienlaikus nevaram arī noliegt to, ka Ķīnas ražotāji turpina attīstīt augstas kvalitātes tehnoloģijas un piedāvā produktus, kas ir konkurētspējīgi arī augstākajā tirgus segmentā.

Sūdzības pamatā ir ne tikai cenu atšķirības, bet arī dažādi nosacījumi, kādos darbojas ražotāji Ķīnā un Eiropā. Trīs būtiskas riepu izejvielas - sintētiskais kaučuks, sodrēji un tērauda kordi - katra no šīm izejvielām veido vairāk nekā 17% no izmeklējamā ražojuma ražošanas izmaksām - Ķīnā tiek pakļautas eksporta PVN sistēmai, kas rada mākslīgi pazeminātas cenas. Šādi nosacījumi ļauj ražot riepas par cenām, kas ir ievērojami zemākas par taisnīgām tirgus cenām.

Līdzīgas situācijas citās nozarēs visbiežāk risinātas ar paaugstinātu antidempinga nodokļu piemērošanu. Turklāt šie nodokļi bieži darbojas retroaktīvi - attiecinot uz precēm, kas ievestas jau no augusta.

Kas mūs sagaida?

Pieredze riepu tirgū Ziemeļvalstu un Baltijas reģionā liecina - Eiropas Komisija ļoti reti atkāpjas no uzsāktajām antidempinga procedūrām, īpaši, ja pierādījumi ir tik skaidri kā šajā gadījumā. Praktiskās sekas Latvijas patērētājiem būs tūlītējas. Pirmkārt, cenu pieaugums skars ne tikai Ķīnas zīmolus, bet var radīt efektu visā tirgū, jo alternatīvo zīmolu ražotāji izmantos situāciju, lai arī celtu savas cenas. Otrkārt, ekonomiskā segmenta riepas, kas šobrīd veido būtisku tirgus daļu, kļūs mazāk pieejamas, būtiski ierobežojot patērētāju izvēles iespējas. Treškārt, prognozējot cenu celšanos, daudzi autovadītāji centīsies iegādāties riepas pēdējā brīdī, kas radīs vēl lielāku servisu noslogojumu nekā parasti novembrī. Ziemas sezona Latvijā mēdz sākties negaidīti. Sals var pārsteigt jau tagad, un tad servisu rindas kļūst nedēļām garas.Savlaicīga gatavošanās nozīmē ne tikai drošu braukšanu, bet arī ievērojamu ietaupījumu.

Kas būtu jādara uzraugošajām iestādēm?

Kā lielākais riepu vairumtirgotājs Baltijā, mēs rosinām uz situāciju raudzīties plašāk. Latvijas patērētāju aizsardzības institūcijām būtu jāseko antidempinga procedūrai un jāgatavojas informēt sabiedrību par gaidāmajām izmaiņām. Turklāt šis ir brīdis, kad valdībai jādomā par ilgtermiņa riepu politiku - vai Eiropas Savienības antidempinga pasākumi patiešām kalpos vietējo patērētāju interesēm, vai tikai palielinās dzīves dārdzību? Šī situācija nav abstrakts birokrātisks process - tā ir realitāte, kas pēc dažiem mēnešiem skars teju katra auto īpašnieka maku.

 
Visi komentāri
 
WALA 22.oktobris 2025 14:38
5 2 Atbildēt

Nesapratu - ja jau tāpat pērku Eiropas, Amerikas vai Japānas riepas - kā pie velna tas var mani ietekmēt ???

imzz 22.oktobris 2025 19:08
8 0 Atbildēt

Ļoti vienkārši. Ja lētučus padarīs dārgākus, daļa no tiem, kas tos pirka, sāks pirkt tādas riepas , kā tu. Līdz ar to tavā kā patērētāja tirgus segmentā pieaugs pieprasījums un pieprasījuma pieaugums radīs cenas pieaugumu.

WALA 23.oktobris 2025 8:07
1 1 Atbildēt

Itkā jau jā , bet ja tika pirktas lētākās riepas, tad domā ka lētā Ķīnas prece pārspļaus cenā lētu vietējo ražojumu ??? Maz ticams, vienīgi ja Ķīnas prece pazustu no tirgus - tad saprotu ka var būt šāds efekts, bet tad atkal Ķīnai būs problēma kur grūst visus tos mēslus ko saražojuši - jamie pavisam noteikti izdomās kā un kur nogrūst tos 'štruntus'.

Bch 24.oktobris 2025 12:47
1 0 Atbildēt

Saņemies un izlasi rakstu

anonimikis 22.oktobris 2025 14:50
9 6 Atbildēt

Patērētāju interesēs nav braukt ar lētiem un mazkvalitatīviem Ķīnas sūdiem.

Sergejs 22.oktobris 2025 16:16
3 0 Atbildēt

Te piekrītu un pats lietoju normālu ražotāju produkciju. Bet... Kad lohs ar savu loseni atnāk uz autosalonu nopirkt budžeta klases braucamo tad marketologi piedāvā viņiem knabuli ar hz kāpēc uzmontētām R20 riepām (opcionāli R19). Izskatās smuki, lohu pārīts noformē pirkumu un brauc baudīt vasaru.

  Bet kad pienāk stāstam 2 sērija, kas saucās ziemas riepu iegāde, tad šie abi ir interesantas izvēles priekšā (makā kā likums ir caurums, tāpēc jautājums sāpigs):

 1.jaunasriepas.lv/lv/fortuna-go...3/sku2275647/ 

 2. jaunasriepas.lv/lv/hankook-wi...32489/?express

 Variants Nr 1 jau savā nosaukumā paredz ka braucot būs jāpaļaujās uz veiksmi un jātiecas uz uzvaru cīņā ar to😁

core 22.oktobris 2025 22:14
0 0 Atbildēt

Ko tu gribēji pateikt salīdzinot R16 ar R20?

Nu 22.oktobris 2025 22:35
3 0 Atbildēt

Droši vien to,  ka ir absurds, tirgot budžeta auto ar 20' riepām.

Sergejs 23.oktobris 2025 13:26
0 0 Atbildēt

Nu, tieši tā

Sergejs 23.oktobris 2025 13:30
1 0 Atbildēt

Liku abus linkus uz 235/35/R20, bet pirmajā laikam pārmetās uz R16. Katrā gdijumā katrs var tur filtros ielikt 235/35/R20 un redzēt attiecīgu Fortuna (laviski "veiksme) par 74eur/gb

aigi 22.oktobris 2025 15:58
1 0 Atbildēt

Šis teikums izsaka visu, kāpēc man jāpērk dārgāks, par to pašu kvalitāti:

Vienlaikus nevaram arī noliegt to, ka Ķīnas ražotāji turpina attīstīt augstas kvalitātes tehnoloģijas un piedāvā produktus, kas ir konkurētspējīgi arī augstākajā tirgus segmentā.

Kas attiecas uz cenu, tad tā joprojām būs zemāka par citiem.

Sergejs 22.oktobris 2025 16:38
3 0 Atbildēt
W12 22.oktobris 2025 20:27
2 0 Atbildēt

Mēğinu saprast tos autoīpašniekus, kas pērk lētās ķīniešu riepas. Tur starp tiem ķīniešu zīmoliem var kaklu nolauzt. Manuprāt pašiem ķīniešiem ir pavisam cita izpratne par riepām un līdz ar to arī citas prasības. Galvenais lai ir apaļas un melnas. Cik tā riepa ir skaļa, kā tā uzvedas ekstremālos apstākļos un situācijās tad tas viss viņiem ir otršķirīgi un nebūtiski.

RR 23.oktobris 2025 16:26
0 0 Atbildēt

Kā var būt otršķirīgi un citas prasības, ja līmē tos pašus riepu marķējumus kā uz ķīnieti, kā uz vācieti. Ja dB ir 72 abām, tad tā arī ir.

Noderīgie i-oti 23.oktobris 2025 18:06
5 0 Atbildēt

nemaz nenojauš, ka "europā" jau sen eksistē tāds jēdziens, kā "antidempinga nodoklis" ķīniešu izcelsmes precēm.Kurš dažiem plašpielietojuma priekšmetiem sastāda par visus apaļus 89%.

Un nevienam pa lielam neinteresē, kas īsti ir šīs preces un KĀ tas (jo projām..) ir iespējams, ka "atsevišķi" attapīgi darboņiem joprojām pamanās šo noteikumu apiet.Ieskaitot tādu autolohiem interesējošu preci, kā massveidā katramloham pieejamie a/m riteņu diski.

Arī šis raksts ir taPis demagoģijas nolūkā- jo NAV runa par to, ka vajadzētu "aizliegt" visas ķiniešu kalošas.Drīzāk tā ir par acīmredzamu satiksmei bīstamu random-beznosaukum suudu bezkontroles tirgošanu un šobrīd visur vispārpieņemto patērētāju maldināšanu (reāli bezkaunīgu apppišššanu).

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Gatava ziemai visu cauru gadu. Trīs Neste dīzeļdegvielas, kas nebaidās no sala (+ VIDEO) 3

Lielākajā daļā Latvijas iestājusies meteoroloģiskā ziema, un tai seko arī degvielas tirgotāji. Neste Latvija ziemas dīzeli tirgo jau kopš rudens. Lasīt vairāk

 

Mercedes gatavo G-klases kabrioletu (+ FOTO)

G-klases kabrioleta prototipi uzsākuši testu programmu, lai pārbaudītu jaunā modeļa spējas darboties visdažādākajos ceļu un klimatiskajos apstākļos. Lasīt vairāk

 

Tikai 63 visā pasaulē: Alfa Romeo ar Giulia un Stelvio Quadrifoglio Collezione modeļiem (+ FOTO) 7

Itālijas autoražotājs Alfa Romeo iepriecinās zīmola fanus ar īpašajiem Giulia un Stelvio Quadrifoglio kolekciju modeļiem, ko plānots laist klajā ekskluzīvā, ierobežotā skaita sērijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti