Pagājušajā rudenī „Opel” laida klajā jauno – pēc kārtas jau piekto – „Astra” paaudzi, kas, kā uzsver ražotāja pārstāvji, ir veidota, izdabājot jaunajai Eiropas autoīpašnieku prasību koncepcijai. Tādēļ auto ir burtiski piesātināts ar supermodernām sistēmām un tehnoloģiskām ierīcēm, kuru uzdevums ir atvieglot dzīvi vadītājam un pasažieriem.
Starp citu, tikai pusgadu atrodoties apritē, jaunā „Astra” jau paspējusi nopelnīt vairākas prestižas godalgas, tostarp nesen tai piešķirts arī „Eiropas Gada auto 2016” tituls. Kā „Opel Astra” veiksies konkursā „Latvijas Gada auto 2017” mēs uzzināsim šī gada rudenī.
Jauna filozofija
„Astra” kas pastāvīgi cīnās par vadošajām pozīcijām tirgas vispopulārākajā, t.i., kompaktklasē, allaž bijusi galvenais „Opel” rūpju bērns.
Foto: Publicitātes attēls
Tad nu, veidojot „Astra K” (tāds ir jaunā modeļa kods), Riselsheimas ražotājs ir kardināli izmainījis filozofiju. Proti, speciālisti ir secinājuši, ka mūsdienu pircējiem vairāk rūp modernās vadības palīgsistēmas un iespēja auto multimediju kompleksu savietot ar dažādiem gadžetiem, nekā tradicionāli izmantojamie spēkratu kvalitātes kritēriji – tādi kā auto dinamika un vadāmība.
Tiek uzsvērts, ka jaunajai „Astra” pieejamo opciju saraksts ir kļuvis ievērojami garāks. Cita starpā tajā parādījušas tādas pozīcijas kā multimediju sistēma ar „Apple CarPlay” un „Android Auto” atbalstu, Wi-Fi pieslēguma iespēja, kā arī iespēja pieslēgties 4G LTE tīklam, automātiskā parkošanās sistēma, atpakaļskata kamera, aklo zonu uzraudzības sistēma, joslu maiņas asistents, ceļa zīmju atpazīšanas sistēma, (diezgan nervoza) sadursmju brīdinājuma sistēma u.tml.
„Astra” pirmo reizi ir aprīkota ar „OnStar” funkciju. Griestu konsolē ir parādījusies zaļa glābējpoga. To nospiežot, auto vadības dators automātiski pieslēdzas operatoru centram, kur laipns diennakts palīdzības dienesta darbinieks centīsies problemātiskā situācijā nonākušajiem braucējiem sniegt visus nepieciešamos padomus, bet kritiskā situācijā pēc GPS koordinātēm nosūtīs pie automobiļa attiecīgu avārijas glābšanas vienību. Pagaidām gan šāds serviss pieejams tikai 13 vecās Eiropas valstīs. Taču „Opel” turpina paplašināt šo tīklu, un sola, ka gan jau drīz tas sasniegs arī mūs.
Šarmants izskats
Jaunā „Astra” ir kļuvusi vēl izskatīgāka. Tā turpina iepriekšējā paaudzē aizsākto „Opel” stilistisko valodu, kurā apvienots skulpturāls mākslinieciskums un vācu precizitāte. Tās dinamiskais siluets veidots noapaļotām plūdenām līnijām, bet kā oriģināls korporatīvs akcents daudzviet izmantots jau pazīstamais spārna un asmens motīvs. Tas meistarīgi integrēts gan priekšējos, gan aizmugurējos lukturos, kā arī izmantots auto sānu paneļu profilējumā.
Uzmanību piesaista oriģinālais aizmugurējo statņu veidojums: ar neliela melna ielaiduma palīdzību radīts iespaids, ka jumts it kā nemaz nav saistīts ar auto aizmuguri – tas planē. Kā uzsver ražotāja pārstāvji, šāds risinājums atvieglo auto silueta vizuālo uztveri. Starp citu, šādu triku nebūt nav izdomājuši „Opel” dizaineri. Beidzamajā laikā tas kļuvis gandrīz vai par modes lietu.
Atbrīvojusies no liekā svara
Jā, vēl viena modes lieta ir mērķtiecīga svara samazināšana. „Opel” dizaineri vaikuši veselu pasākumu kompleksu, kā rezultātā izdevies samazināt auto masu (atkarībā no komplektācijas) par 120 līdz 200 kg. Tostarp virsbūve ir padarīta par 20% vieglāka nekā iepriekšējam modelim (no 357 uz 280 kg), bet šasija – par 50 kg. Nav grūti iedomāties, ka tas pozitīvi ietekmējis „Astra” vadāmību un degvielas patēriņu.
Inovatīva gaismu sistēma
Sevišķu šarmu „astrai” piešķir pirmo reizi šajā segmentā izmantotie „IntelliLux LED” galveno gaismu starmeši. Lai tos pilnībā novērtētu arī iAuto eksperts speciāli devās pagarākā naksnīgā izbraucienā. Tas ļāva maksimāli un dažādos apstākļos izbaudīt augsti tehnoloģiskās apgaismes tehnikas darbību un efektivitāti.
„IntelliLux LED” sistēma sastāv no 16 gaismas diožu segmentiem – pa astoņiem katrā lukturī. Tā automātiski maina gaismas kūļa platumu un tālumu atkarībā no situācijas uz ceļa. Izbraucot ārpus apdzīvotas vietas apgaismotajām ielām, sistēma pārslēdz starmešus tālo gaismu režīmā. Savukārt konstatējot pretējā virzienā tuvojošos transporta līdzekli, tie lukturu segmenti, kas izgaismo pretim braucošā virzienā vērsto zonu, tiek izslēgti, turpretim pārējie turpina mirdzēt ar pilnu jaudu, nodrošinot redzamību labajā joslā un sānu sektoros.
Būtiski, ka inovatīvā „IntelliLux LED” sistēma tiek uzstādīta bāzes komplektā.
Rūpes par detaļām
Salīdzinājumā ar iepriekšējo modeli jaunā „Astra” ir kļuvusi par 50 mm īsāka un 26 mm zemāka, tomēr ne kompaktie izmēri, ne arī riteņu bāzes garuma samazinājums (par 20 mm) praktiski nav ietekmējis salona komfortu.
Tas padarīts solīdāks, ergonomiski revidēts un beigu beigās kļuvis vēl pareizāks. Jūtams progress materiālu un apdares kvalitātes ziņā, pamanāmas dizaineru rūpes par detaļām, taču līdz „folksvāgeniskai” izsmalcinātībai joprojām nedaudz vēl pietrūkst.
No priekšteča „Astra K” ir mantojusi ērtos ortopēdiskos sēdekļus. Patiesībā ne tik daudz pašus sēdekļus, cik rūpes par braucēju muguru komfortu. Ražotājs ar lepnumu ziņo, ka, pateicoties pareizai konfigurācijai, tie saņēmuši sertifikātu no Vācijas Muguras Veselības organizācijas. Turklāt tagad (atkarībā no komplektācijas varianta) tie var palepoties ar 18 regulācijas iespējām, apsildi, ventilāciju un pat masāžas funkciju.
Turpretim otrā sēdekļu rinda īpašas ērtības nesola. Aizmugurējais dīvāns palicis vienkāršs un nepretenciozs, tāpat kā līdz šim. It kā jau, pateicoties rekonstruētajiem priekšējiem sēdekļiem un telpas optimizācijai, otrās rindas pasažieru telpa ceļu/potīšu rajonā ir pagarinājusies par 35 mm, tomēr īpaši kājas staipīt viņiem nav lemts. Bet galva lēzeni nolaidenā jumta dēļ teju jau atduras griestos. Patiesībā, tieši tāpat kā iepriekš, „Astra” otrās rindas sēdvietās īsti komfortabli varēs justies tikai neliela auguma pasažieri. Arī ražotāja izslavētā skaņas izolācija vairāk tikusi priekšējiem, bet aizmugurējiem jāsadzīvo ar visai uzkrītošu rites trokšņa fonu.
Bagāžnieka apjoms atstāts be izmaiņām – 370 l. Toties otrās rindas sēdekļu atzveltnes tagad var nolaist pilnībā, izveidojot kravas telpai gludu pamatni.
Zem bagāžnieka „falšgrīdiņas” atrodas mazizmēra rezerves ritenis un iekārtota apjomīga un ērta sīkmantu noliktava.
Vadītāja vieta
Ērti iekārtots „Astra” vadītāja postenis. Stabila sēdpozīcija, parocīga stūre un pareizi novietots pārnesumu selektors. Pārskatāms un labi lasāms mērinstrumentu bloks. Pēc vadītāja uzskatiem svarīgāko informāciju tajā var izcelt uz nelielā ekrāniņa, kas atrodas starp spidomentra un tahometra apaļajām skalām.
„IntelliLink” multimediju sistēma ir vēl viena veiksmīga debija jaunajā „astrā”. Tās 7-collīgais skārienjutīgais ekrāns labi „sēž” priekšējā paneļa centrā.
Pēc diezgan nopietnas viduskonsoles revīzijas „Opel” dizaineri nolēmuši tur joprojām atstāt dažus aktuālākos taustiņus, gluži visus regulējumus nepārnesot uz digitālo sistēmu. Tas noteikti iepriecinās konservatīvākos auto lietotājus.
Ko nu par nesvarīgo...
Auto gaita ir stingra un saturīga, proti, uz ceļa tas turas stabili un paklausīgi seko stūrei. 1,6 litru CDTI dīzeļdzinējs strādā pašpārliecināti rāmi... Taču, ņemot vērā „Opel” jauno filozofiju, droši vien nemaz nav vērts tērēt laiku un burtus, lai te paplašināti spriedelētu par šādām prozaiskām lietām.
Vai tad tehnika vairs kādu maz interesē? Man tiek visai nepārprotami norādīts, tādi dinozauri kā es, kas mīl tīri intereses pēc ielūkoties auto zem motora pārsega vai palūrēt „zem brunčiem”, izbaudīt kā tas ieguļ pagriezienu virāžās, cik pacietīgi spēj izturēt „redeļainu” grants ceļa posmu u.tml., diezgan strauji iet mazumā. Bet modernajai paaudzei (no kuras, kā ik pa laikam kritiski atgādina mana dzīvesbiedre, esmu bezcerīgi atpalicis) nemaz nav laika atraut acis un pirkstus no viedtelefona ekrāna, lai veltītu uzmanību tādām prozaiskām, nesaprotamām un tamdēļ neinteresantām lietām. Galvenais taču dzīvē ir, lai nonstopā darbotos „vaifajs”! Tad vairs nav nozīmes ne auto dinamikai, ne gaitas īpašībām.
Savukārt situācijai, kad sāk buksēt komunikācija ar „tviteri” vai „instagramu”, „Opel” ir paredzējuši – vai atceraties? – „OnStar” servisu. Tas „on-line” režīmā visu nokārtos...
Secinājumi
Moderns elektronisks aprīkojums ļāvis paaugstināt ne tikai drošības, bet arī komforta pakāpi piecu zvaigžņu līmenī. Pateicoties atsvaidzinātajam eksterjeram, „Astra” joprojām ir viena no pievilcīgakajām automašīnām kompaktklasē. iAuto uzskata, ka tai ir visas iespējas pacīnīties tirgus līdera slavu.
Tehniskie parametri
Opel Astra 1.6 CDTI 6AT Innovation
Virsbūves tips piecdurvju hečbeks
Gabarīti (garums, platums, augstums; mm) 4370 x 1809 x 1485
Riteņu bāze (mm) 2662
Pašmasa (kg) 1350
Bagāžnieka tilpums (l) 370/1210
Degvielas bāka (l) 48
Dzinējs Četrcilindru rindas turbodīzelis
Darba tilpums (cm3) 1598
Vārstu skaits 16
Maksimālā jauda (kW(ZS)/apgr. min.-1) 100(136)/3500-4000
Maksimālais griezes moments (Nm/apgr. min.-1) 300/1750-2000
Pārnesumkārba Automātiskā, sešpakāpju
Piedziņas tips Priekšējo riteņu
Riepas 225/45 R 17
Maksimālais ātrums (km/h) 205
Dinamika 0 – 100 km/h (s) 9,6
Vidējais degvielas patēriņš (l/100 km) 4,1
CO2 izmeši (g/km) 103
Testētā auto aptuvenā cena (Eiro) 21 619
Bāzes komplektācijas cena (Eiro) 14 611
Bija man vw, bija man opelis. Tāpēc varu pateikt droši. Ja es gribētu mazu autiņu, man opelis stāvētu pirms visādiem vw, reņiem, hjundajiem un protams škodas.
Opeļi ļoti progresējuši. Manās acīs astra iespļauj sejā golfam.