Apvidus automobilis Jeep Cherokee var lepoties ar četrdesmit gadu vēsturi, kas atstājusi iespaidu uz šāda tipa spēkratu attīstību visā pasaulē.
Ziemeļamerikas indiāņu ciltij par godu nosauktajam džipam šis ir piektās paaudzes modelis, kurš piedalījās arī konkursā “Latvijas Gada auto 2015”.
Latvijas autobraucēji “Cherokee” iepazina pēc kantainā otrās paaudzes modeļa, kas uz konveijera noturējās samērā ilgi – no 1984. līdz 2001. gadam. Būtībā tieši šis modelis uzskatāms par SUV (Sport Utility Vehicle) tipa automobiļu modes aizsācēju. Arī iepriekšējās paaudzes “Cherokee” bija ieturēts klasiski robustajā Jeep stilā.
Jeep Cherokee Foto: iAuto.lv
Jeep Cherokee Foto: iAuto.lv
TEHNISKIE DATI:
Garums: 4620 mm
Platums: 1860 mm
Augstums: 1670 mm
Riteņu bāze: 2700 mm
Bāgāžnieka tilpums: 591-1267l
Pašmasa: 1729 kg
DZINĒJI
Dīzeldzinēji:
2.0 L4 CRD 140 Zs/350 Nm
2.0 L4 CRD 170 Zs/350 Nm
Benzīna dzinējs:
3.2 V6 268 Zs/315 Nm
Dizains
Turpretī jaunais “Cherokee” gan vizuāli, gan tehniski ir tipisks mūsdienu krosovers, kam ar priekšgājējiem kopīgs tikai nosaukums un daži dizaina elementi, piemēram, tradicionālā septiņu vertikālo iedaļu radiatora reste. Pie korporatīvā stila var pieskaitīt arī trapecveida riteņu arkas. Kopumā priekšdaļas noformējums ar šaurajiem lukturiem pirmajā brīdī šķiet ļoti savdabīgs, it īpaši bildēs. Tiesa, dabā automobilis izskatās visnotaļ labi. Iespaids gan ir pavisam citāds nekā par lielāko brāli “Grand Cherokee”. Toties ir skaidri redzams, ka dizaineriem nav bijis uzdevuma radīt granda samazinātu kopiju, bet gan stilīgu krosoveru. Turklāt jaunais modelis izmēros nedaudz pāraudzis priekšteci, tā ka to nu nekādi nevar saukt par mazu džipiņu.
Jeep Cherokee Foto: iAuto.lv
Salons
Apdares ziņā jaunais “Cherokee” spēris platu soli kvalitātes virzienā. Interjerā valda mājīga gaisotne, par ko gādā kvalitatīvi apdares materiāli un patīkams dizains. Stūres un priekšējā paneļa viduskonsoles dizains ir aizgūts no “Grand Cherokee”, arī modernā multimediju sistēma ar 8,4 collu skārienjutīgo ekrānu ir tāda pati. Ietilpība un ērtības ir visai augstā līmenī, aizmugures sēdekļiem var regulēt atzveltnes slīpumu, tos var bīdīt arī garenvirzienā. Bagāžnieks ir gana liels – salokot aizmugures sēdekļus, no standarta 591 litra var iegūt 1267 litru ietilpības kravas telpu ar gludu grīdu.
Dzinējs
Eiropā par “Chero- kee” bāzes motoru var uzskatīt 2,0 litru dīzeļdzinēju ar 140 vai 170 zirgspēku jaudu. Vēl pieejams V6 3,2 litru (272 ZS) benzīnnieks. Pašā vienkāršākajā variantā “Cherokee” ir ar priekšpiedziņu un sešpakāpju mehānisko pārnesumkārbu, bet pilnpiedziņa var būt komplektā ar jaudīgāko dīzeli vai benzīna
motoru un deviņpakāpju automātisko pārnesumkārbu. Ražotāja norādītais vidējais degvielas patēriņš mazākajam dīzeļdzinējam priekšpiedziņas versijā ir 5,3 litri uz 100 km, kas ir tuvu reālajam patēriņam. Tātad taupīgs motors, kurš turklāt nodrošina visnotaļ pieņemamu dinamiku. Bezceļa braukšanai palīdz pilnpiedziņa ar pazemināto pārnesumu un aizmugures diferenciāļa bloķēšanu. Tāpat ir kalnā augšup uzsākšanas un lejup braukšanas palīgsistēmas.
LATVIJAS GADA AUTO 2016 ŽŪRIJAS VIEDOKLIS
Atis Jansons: "Vilks, kuram vajadzīgs uzraksts "Vilks"?
Piedodiet, “Cherokee” pielūdzēji, vecais īgņa atkal mazliet papukosies. Ne jau par jaunā modeļa dizainu, kuram
jau pietiekami uzbrauca Ainārs Uzkalns. Dievs ar paskatu, kādam varbūt patiks... Es par uzrakstu 4x4 uz Jeep pakaļas. Autobūves “progresa” spožākā pērle. Tas taču ir Jeep! Ikona. Visurgājēja, visurbraucēja vēsturisks un leģendārs koncepts, kas – vismaz man – šķitis gandrīz vai svēts. Un bez visu četru riteņu piedziņas absolūti neiespējams. Bet še tev... Arī visu krosoveru, parketnieku, apvidnieku un kā tikai tos vēl nesaukā ciltstēvs, kuram ar īpašu uzrakstu jāatzīmē pilnpiedziņas modifi kācija!
Labi. Var jau mēģināt saprast. Nekā jau neiet līdzšinējais “Cherokee” ne Eiropas, ne Latvijas tirgū. Ja kāds tiešām grib (un var) pazīmēties, viņš pērk “Grand”. Tādi varoņi pirmskrīzes Latvijā bija vai simts ik gadu. “Cherokee” nesasniedza ne divus desmitus, reitingā zaudēja pat saviem neparastajiem un eksperimentālajiem brāļiem “Compass”, “Patriot”, par klasisko “Wrangler” pat nerunājot. Bet līdzīga lieluma citu marku krosoveri tiek pirkti tūkstošiem. Lielākā daļa bez pilnpiedziņas, starp citu. Jālien šajā dārziņā!!! Varbūt paveiksies...
Šaubos gan. Un ne jau tāpēc, ka bez 4x4 labs meistars nevarētu pietiekami dziļi mežā iebraukt. Var – ja ceļu iepriekš izlūko, ja spēj šķēršļus pārvarēt ar inerci, nevis vilkmes spēku. Bet šāds brauciens ir Jeep necienīgs, tas ir bīstams dārgajiem dekoratīvajiem elementiem, kuru nu jau ir pārāk daudz, pārāk tuvu ceļam, akmeņiem, celmiņiem un visam citam, kas mūs gaida mežā. Un tādēļ jaunais “Cherokee” (lētākajā, divriteņu piedziņas versijā) mežā nebrauks. Tas mēģinās tēlot virsaiti pilsētā. Kur jau bez viņa čum un mudž visādi kaskaiš, jeti,
mokas utt. Tikpat labi civilizētos apstākļos, bet lētāki. Maksāt par virsaiša vārdu, kurš turklāt sabojāts? Nav mana izvēle. Tāpat kā pārāk lielais, greznais, dārgais “Grand Cherokee”. Ja “Jeep” gribu “Wrangler”. Vai jauno, mazo “Renegade”. Ar pilnpiedziņu, protams.
Uldis Rolis: "Vēl respektablāks, bet..."
Jeep, vēl smagāks un respektablāks. Paskat, cik biezi sēdekļi… Laikam niknie airbagi(hihi…)! Gaita atbilstoša masai. Tomēr nav gaitas etalons klasē. Smiltis, tās pašas Ādažu, cīnījās, kā mācēja, bet bija jādomā ar galvu, kur braukt, lai nenoraktos tā, ka jāmeklē traktors. Jauda nebija īpaši jāvilina, veiksmīgs transmisijas salikums Kopumā par auto teikšu – labs, bet mani tā īsti neiekārdināja.
Oskars Irbītis Foto: iAuto.lv
Oskars Irbītis: "Man patīk agresīvais izskats"
Ja gribas dažreiz pavicināt pa gaisu pirkstus un bankas konta saturs vairāk vai mazāk līdzinās telefona numuram, tad lielisku pārejamību un ērtības piedāvā Jeep “Cherokee”. Auto ar teicamu pārejamību, ko palīdz uzlabot arī kaudze elektronikas, kas kompensēs arī iespējamo meistarības trūkumu. Man kā komforta mīlētājam un amerikāņu auto cienītājam, protams, šis auto patīk īpaši. Man patīk agresīvais, nedaudz militārais auto izskats, patīk auto iekārtojums, vadāmība, dzinēja un transmisijas darbība, un mani pat nesatrauc salīdzinoši lielais degvielas patēriņš – līdz ar degvielu uzpildes stacijā tiek uzpildīts arī prieks par dinamisku un ērtu braucienu. Man šim auto nepatīk un derdz tikai cena (sākot no 33 400 eiro).
Ja ko var īpaši izcelt Jeep saimē, tad tā ir balstiekārtas darbība. Šim modelim tā varbūt nav tik adaptīva kā lielākajam brālim Jeep “Grand Cherokee”, bet vienalga lieliski tiek galā ar dažāda rakstura ceļa nelīdzenumiem. Tajā skaitā ļoti labi darbojas jaunā automātiskā 9 pakāpju transmisija. Auto varbūt kļūst nedaudz lempīgs, nonākot šaurībā, bet par lielākiem gabarītiem ir ar kaut ko jāmaksā.
Ainārs Uzkalns Foto: iAuto.lv
Ainārs Uzkalns: "Nu, labrīt!"
Šoreiz man būs jākāpj sev pāri – Jeep bezceļa īpašības nenoliedzami triumfē kategorijā “Latvijas Apvidus auto”, bet vizuālais izskats... It kā jau būtu jāpiecieš itāļu dizaineru netveramais domas lidojums bezceļu pārvarēšanas vārdā... No otras puses, tas ir Latvijas gada nominants, un spoku jau arī nevar virzīt. Vienīgā izeja – tam vienmēr jābūt pamatīgi
dubļainam, tad ir OK!
Jānis Grīnhofs: "Indiānis? Drīzāk eiropietis!"
Pirmais iespaids liek domāt, ka “Cherokee”, atšķirībā no sava vecākā brāļa, nav vairs īstens amerikānis. Piemiegtās acis gan it kā vedina uz domām par indiāņu cilts mednieka aso skatienu, tomēr ne. Tas ir kaut kas eiropeisks, dienvidniecisks. Šaurie gaismas diožu lukturi īsti neiet kopā ar masīvo auto ārieni un Jeep izteiktajām radiatora restes spraugām. Radiatora reste ir vienīgais, kas liecina par “Cherokee”. No aizmugures auto vairāk atgādina austrumnieku ražojumu. Atrodoties auto salonā, aizmirstas tā āriene. Salons ir gana ērts un plašs. Jāuzteic priekšējie sēdekļi, kuri ir ērti un ar plašām regulēšanas iespējām. Daļējas regulēšanas iespējas ir arī aizmugurējiem sēdekļiem. Tas varētu lieti noderēt tālākos braucienos. Beidzot arī stūri iespējams regulēt visos virzienos – tuvāk, tālāk un uz augšu, uz leju. Vadības pogas un slēdži izvietoti diezgan parocīgi. Tos viegli lietot, un to nav pārlieku daudz. Tas nenomāc, un nav jāmaldās pogu jūklī. Paneļa centrā liels multimediju ekrāns. Pieejamo funkciju apjoms tajā ir gana liels, taču izmantošana ir neērta un prasa padziļinātu uzmanību, kā arī laiku. Brauciena laikā drošības apsvērumu dēļ to labāk nelietot. Salona dizains ir tīri pieņemams, arī apdarē izmantotie materiāli ir labas kvalitātes.
Jāpiemin aizmugurējo durvju plašais atvēršanās leņķis, kas ļauj bez grūtībām iesēsties otrajā sēdekļu rindā. Spēkratam ir laba skaņas izolācija, braucot gandrīz nav dzirdami trokšņi ārpus salona. “Cherokee” gaita ir komfortabla, amerikāniska. Līkumainā ceļā ir jūtama neliela sānsvere, bet braucot pa ielāpainu, saplaisājušu asfaltu, piekare neklab, norij nelielos nelīdzenumus. Ar 4x4 versiju droši var doties mežā pēc sēnēm. Transmisija savu paveiks. Šādam auto 4x2 modifikācija liekas pilnīgi lieka.
Nesmuks un nekāds!