Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Eksperiments: no Viļņas uz Rīgu ar vilcienu vai automašīnu – kā izdevīgāk un ātrāk? 23

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 17.janvāris 2024 10:19

Agrā 27. decembra rītā no Viļņas dzelzceļa stacijas izbrauca pirmais pasažieru vilciens starptautiskajā maršrutā Viļņa–Rīga–Viļņa. Jaunais maršruts ceļošanu starp abu Baltijas valstu galvaspilsētām padara ērtāku, jo vilciens kursē katru dienu.

Vai tas nozīmē, ka braucienam ar auto tagad ir labāka alternatīva? Tiklīdz vilciens startēja no perona, lietuviešu ceļotājs Vitolds Miļus ar automašīnu devās no Viļņas uz Rīgas, lai salīdzinātu abus transporta veidus.

Labākais veids, kā salīdzināt

Pulksten 6.30 no Viļņas stacijas startēja pirmais pasažieru vilciens uz Rīgu. Un tajā pat virzienā devās arī žurnāla “Auto Bild Lietuva” redaktors Vitolds Miļus ar uzlādējamo jeb plug-in hibrīdu Ford Kuga. Viņš jau iepriekš ir veicis eksperimentus, kuros salīdzinājis dažādus sabiedriskā transportlīdzekļa veidus ar automašīnu. Pirms šī eksperimenta veikšanas viņš ir sacenties ar vilcienu maršrutā Viļņa–Klaipēda, kā arī ar lidmašīnu maršrutā Viļņa–Palanga. Tāpat viņš salīdzinājis ceļošanas ērtības ar prāmi Raketa, kas pārvadā pasažierus no Kauņas uz Nidu. Tāpēc Vitolds nelaida garām iespēju kopā ar jaunās vilcienu līnijas atklāšanu salīdzināt arī starptautisko maršrutu.

“Man vienmēr ir šķitis interesanti salīdzināt, kā ceļošana ar automašīnu izskatās uz citu transporta veidu fona. Daļa cilvēku izvēlēsies vilcienu, tomēr citus būs grūti atradināt no domas, ka uz kaimiņvalsti jābrauc ar automobili. Zinu, ka ir arī tādi ceļotāji, kuriem ir interesanti izvērtēt, kurš veids ir ātrāks un kurš ekonomiskāks,” saka Vitolds.

Jauno maršrutu izmēģinājis arī ceļotājs Kristaps Vētra, kurš piedzīvojumu meklējumos pabijis vairākos kontinentos. “Ārzemēs vilcieni ir ļoti izplatīts ceļošanas veids, tāpēc priecājos, ka tas attīstās arī Baltijā. Daļa cilvēku, kas steidza izpirkt biļetes pirmajos reisos, noteikti to darīja, lai padarītu to kā piedzīvojumu, jo tas ir kas jauns un vēl nepieredzēts. Pirmais reiss arī sakrita ar svētku laiku. Turklāt vilcieni vēl ir jauni un ar ļoti patīkamu atmosfēru. Jācer, ka gan Latvijas, gan Lietuvas iedzīvotāji izmantos šo maršrutu arī tad, kad atklāšanas “bums” norimsies. Tas gan droši vien vairāk atkarīgs no Lietuvas iedzīvotājiem, jo viņiem kursēšanas laiki sanāk izdevīgāki.”

No stacijas līdz stacijai

Vilciens no Viļņas uz Rīgu kursē katru dienu, un kopējais ceļa ilgums ir aptuveni 4 stundas un 15 minūtes. Ierašanās Rīgā – pulksten 10.43. Biļetes cena vienam cilvēkam otrajā klasē ir 24 eiro, bet par pirmo klasi jāmaksā 34 eiro.

Tieši pulksten 6.30 no Viļņas dzelzceļa stacijas izbrauca arī Vitolds Miļus. Galvenie jautājumi, uz kuriem viņš gribēja rast atbildi: kurš variants ir ātrāks, lētāks un ērtāks?

Žurnālists devās ceļā ar krosoveru Ford Kuga, kas aprīkots ar plug-in hibrīda sistēmu. Papildu iekšdedzes dzinējam tajā ir 14,4 kWh akumulators, kas tikai ar elektrību ļauj nobraukt vairāk nekā 50 km. Tiesa, akumulators sākumā nebija pilnībā uzlādēts, jo enerģija tika izmantota arī braucienam no mājām līdz stacijai. Parasti savos eksperimentos Vitolds ar automašīnu uz galamērķi startē tieši no mājām, tomēr šoreiz viņš vēlējās sākt vienā laikā ar vilcienu, tāpēc no rīta devās uz staciju.

Automašīnas triumfs

Visa brauciena laikā Vitolds ievēroja ceļu satiksmes noteikumus un vienreiz iegriezās uzpildes stacijā, lai nopirktu kafiju. Šī apstāšanās ilga aptuveni 10 minūtes. Rīgas dzelzceļa stacijā viņš ieradās pulksten 10.05 un, novietojis auto stāvvietā, devās uz peronu sagaidīt vilcienu. Tas galapunktā ieradās tieši pēc grafika: 10.43. Tātad Vitoldam ar savu Ford Kuga vilcienu izdevās apsteigt par 38 minūtēm.

“Braucām praktiski bez pārtraukumiem, laika apstākļi bija labi, Via Baltica ceļa remonts pie Pasvales tuvojas noslēgumam, tāpēc vairs nebija jāapstājas pie remontdarbu luksoforiem. Ievērojami ietaupīt laiku ļāva arī nesen atklātais Ķekavas apvedceļš pie Rīgas,” priecīgi piebilst Vitolds.

Vai tiešām ar vilcienu ir lētāk?

Kas attiecas uz izmaksām, brauciens ar auto ir līdzvērtīgs ceļojumam ar vilcienu. Ford Kuga, kas aprīkots ar plug-in hibrīda piedziņu, šajā ceļā patērēja 6,7 litrus degvielas uz 100 km. Tas nozīmē, ka izmaksas ir 28 eiro. Atgādinājumam: vilciena biļete otrā klasē maksā 24 eiro, savukārt pirmajā – 34 eiro.

Ceļošana ar vilcienu vienatnē ir nedaudz lētāka, taču situācija mainās, tiklīdz pievienojas vismaz viens līdzbraucējs. Vilciena biļešu cenas summējas: brauciens vienā virzienā vienam cilvēkam maksā 24 eiro, diviem jau divkārt vairāk – 48 eiro; trim – 72 eiro; bet četriem – gandrīz 100 eiro. Savukārt automašīnas degvielas izmaksas var sadalīt atbilstoši pasažieru skaitam. Respektīvi – ja Vitolds kompānijā būtu uzaicinājis vēl trīs kolēģus, degvielas tēriņi katram būtu tikai 7 eiro.

“Jāņem vērā arī citi aspekti. Galu galā līdz dzelzceļa stacijai ir kaut kā jānokļūst. Tātad jāizmanto sabiedriskais transports vai taksometrs, un abos gadījumos būs kādi tēriņi. Tas pats attiecas uz ierašanos Rīgā vai Viļņā: ja galamērķis ir centrā un sasniedzams kājām, tas ir patīkami. Tomēr, ja jānokļūst kaut kur tālāk, atkal rodas papildu izdevumi par sabiedriskā transporta vai taksometra pakalpojumiem. Savukārt ar automašīnu no vietas, kur atrodaties, var nokļūt tieši vietā, kur nepieciešams. Personīgi man automobiļi tik ļoti patīk tieši tāpēc, ka tie dod milzīgu pārvietošanās brīvību,” automašīnas priekšrocības uzskaita Vitolds.

Rīgā viņš var ne tikai braukt ar savu Ford Kuga, kur vien vēlas, bet arī jebkurā mirklī sākt ceļu atpakaļ uz mājām. Savukārt vilciens uz Viļņu atiet konkrētā laikā – pulksten 15.28, tāpēc nāksies pielāgoties. Bet, ja stacijā ieradīsieties agrāk, nāksies gaidīt vilciena atiešanas laiku. Ja kāda iemesla dēļ vilcienu nokavēsiet, tad būs jāpērk autobusa biļete vai jāpaliek uz nakti un jāgaida līdz nākamās dienas pēcpusdienai.

Tomēr vilcienam ir būtiska priekšrocība salīdzinājumā ar automašīnu, respektīvi, vilciena pasažierim nav jāiesaistās vilciena vadīšanā. “Jā, pieredzējuši autovadītāji bez problēmām var aizbraukt līdz Rīgai un atpakaļ, un daļai tas pat sagādā prieku. Tomēr ir diezgan daudz cilvēku, kurus garš ceļš nogurdina. Pavadīt četras stundas pie stūres, nereti braucot aiz kravas transportlīdzekļa, var būt diezgan nomācoši. Turpretī vilcienā var atpūsties, izmantot datoru un šajā laikā paveikt daudz darbu – pie automobiļa stūres tas ir neiespējami,” analizē Vitolds.

Viņam piekrīt arī Kristaps Vētra. “Zinu cilvēkus, kuriem regulāri ir biznesa tikšanās Lietuvā. Ja cilvēks brauc viens, tad vilcienā laiku var pavadīt efektīvāk nekā automašīnā. Var strādāt vai atpūsties. Šobrīd ir svarīgi domāt par vides saglabāšanas jautājumiem, tāpēc vilciena izmantošana kādam varētu palīdzēt arī biznesā, jo būsiet rīkojies videi saudzīgi. Starp citu – interesanti būtu, ja šo maršrutu pagarinātu vēl līdz Tallinai – tas pavērtu jaunas iespējas,” spriež Kristaps.

 

 

 
Visi komentāri
 
0pis 17.janvāris 2024 10:40
16 4 Atbildēt

Par izmaksām runājot - vai tad nebūtu jārēķina arī auto cena un amortizācija? Ka man ir 100 eiro, es varu divatā aizbraukt uz Viļņu un atpakaļ ar dārgo vilcienu, bet tas nekādi nav iespējams izdevīgāko auto, jo auto maksā pārdesmit tūkstošus. Nu, kaut kā tā.

Sipo 17.janvāris 2024 10:47
15 8 Atbildēt

Atkarīgs no tā, kas ir jāpierāda. Šajā gadījumā bija jāpierāda, ka ar auto izdevīgāk.

Lelde 17.janvāris 2024 13:16
6 2 Atbildēt

Nu ja ja pierādīt vajag, tad var pierādīt pierādīšanas pēc, atceramies ka viens no prezidentiem pieradija ka oralais sekss nav sekss.

Bet ja salidzina vilcienu, tad noteikti preti vajadzetu likt nomas auto, un tur jau būtu krietni sālīts brauciens.

Ja tas vēl būtu šitie visi Sitibī un Voltdrive, tur vispār kosmoss sanāktu.

Asaris 18.janvāris 2024 7:39
0 0 Atbildēt

Tad lūdzu arī rēķini ka cilvēks ar auto pie mājas iekāpj un galamērķī izkāpj. Uz staciju ir jātiek, jāpērk biļete, jāgaida vilciens, vēl no stacijas līdz galamērķim. Pēc tavas loģikas tad vilciena brauciens arī jārēķina nevis 4h bet 6, ne?

Onsis 17.janvāris 2024 10:47
5 0 Atbildēt

Ar dīzeli būtu vēl lētāk, bet na jau visi cilvēki dzīvo stacijas tuvumā, ja piemēram dzīvo Jelgavā, tad ko? 

Vēl viens mīnuss vilcienam, tas iet kad iet, tātad Tev jāpielāgojas vilcienam, ar auto brauc kad gribi!

Vilciena pluss ir, ka vari jau normāli iekapāt kādu aliņu vai viskiju! 

Tā ka ir jau arī savi plusi!

Sergejs 17.janvāris 2024 15:23
0 0 Atbildēt

Ja dzīvo Jelgavā tad var iekāpt tajā vilcienā Jelgavas stacijā, bet tas šinī konkrētā gadijumā😉

  Citādi jā, ar auto startē kad tev ērtāk, toties vilcienā vari atslābt un īpaši nesatraukties par satiksmes brīnumiem.

 Atceros tālajos 198x ar vilcienu varēja daudz kur aibraukt un tas tai laikā bija mega ērti.

ZZZZ 17.janvāris 2024 10:49
0 3 Atbildēt

Kāda sāpe, lietuvēns ar savu nolādēto ICE var braukt pa Rīgu kur vien grib 😂 Tikmēr pastalām jāsamierinās un jabrauc kopā ar visiem ICE. Braļukas rullē ar EV privilēģijām 👍

Opis karotei arī amortizāciju pierēķini🙈

0pis 17.janvāris 2024 11:10
13 1 Atbildēt

Tu jau esi tik turīgs ka EV iegādi un uzturēšanas izmaksas vispār nerēķini kā izdevumus. Tikai uzlādi. Un tad jau tā braukšana ar EV tiešām izskatās ļoti izdevīga.

ZZZZ 17.janvāris 2024 11:13
0 1 Atbildēt

Opis sen te teicu katram iezemietim pa Dacia Spring lai nav tā krievu nafta jātērē.

as 17.janvāris 2024 11:21
3 0 Atbildēt

Auto izmaksas var rēķināt vienkārši: sareizinot degvielas izmaksas ar 2. Tas parasti dod vidēju pārskatu, ilgtermiņā ieskaitot kasko, octa, riepas, rezerves daļas etc

0pis 17.janvāris 2024 11:36
1 3 Atbildēt

Tas derēs gan 10gadīgam suppenauto un 2gadīgai električkai?

Sergejs 17.janvāris 2024 15:27
0 0 Atbildēt

Esmu lasijis ka šķiet Toyota aprēķināja: auto ekspluatācija un uzturēšana pa ~5gadi apēd tik pat naudas cik tas auto jauns maksā salonā (pie nosacijuma ka netiek uzlikts visam mīkstais ar domu ka gan jau kaut kā tos 5 gadus izturēs, nau ko to eļļu mainīt😁)

ZZZZ 17.janvāris 2024 11:26
0 2 Atbildēt

as ladaj pa 0 tarifas 😂

imzz 17.janvāris 2024 11:39
4 3 Atbildēt

"Šobrīd ir svarīgi domāt par vides saglabāšanas jautājumiem, tāpēc vilciena izmantošana kādam varētu palīdzēt arī biznesā, jo būsiet rīkojies videi saudzīgi."

Ko, tas ir nopietni domāts ;)

Vabole 17.janvāris 2024 12:49
1 0 Atbildēt

Jelgava nav labs piemērs - tajā šis pats vilciens pietur. No Aizkraukles būtu lielāka kratīšanās.

Artūrs 17.janvāris 2024 13:10
5 1 Atbildēt

Kad auto portālā no žurnālista redzi rakstā par auto izdevumiem vienīgo ailīti degvielas izmaksas, tad paliek skumji un ar to brīdi tālāk lasīt nav jēga.

Degviela automašīnas gadījumā ir lētākais kas ir, viss cits ir otra puse vai vairāk, ja auto pirkts jauns salonā (amortizācija, octa, kasko, auto uzturēšanas izdevumi, utt. 

Kad reāli to parēķini, tad tā aina ar vilcienu jau ir pavisam savādāka.

ZZZZ 17.janvāris 2024 13:42
1 1 Atbildēt

utt Artūrs atstāj EV RS P un tavi izdevumi paliek smieklīgi.

Jobo 17.janvāris 2024 14:25
1 1 Atbildēt

Viņi izbrauca tikai 1 reizi? 

Kā var salīdzināt ātrumu ar ekonomiju vienā braucienā?

1 braucienā būtu ar mašīnu jābrauc ekonomiski. Otrā  maksimāli atļautā ātrumā.

Diezgan neekonomiska mašīna, ja vidējais patēriņš ir tik liels. Man dīzelis pa pilsētu ziemā patērē mazāk

Sergejs 17.janvāris 2024 15:31
0 1 Atbildēt

1.5 TSI pencīns braucienā tipa Rīga-Bauska ap 5.5l/100 ziemā. Šim Kuga laikam tā hibrīdsistēmas pārvadāšana pie vainas.

P.S. +3 veči arī kaut kādā mērā paaugstinās patēriņu, piekrītu ka ārpuspilsētā tikai nedaudz

ZZZZ 17.janvāris 2024 15:46
1 0 Atbildēt

Sergejs par šo Ford arī padomāju, ka patēriņš kā 3.0 traktoram. Ja tas lietuvēns būtu kafiju dzerot tajā LT vēl bezmaksas lādētājā iespraudis...Kaut kas neiet kopā tam Fordam.

Mārtiņš 17.janvāris 2024 17:35
0 0 Atbildēt

Šis gan vairāk tāds Inchcape reklāmas raksts, ne objektīvs tests un analīze. Redaktoram "aizmirsies" pievienot atsauci uz "reklāmraksts"...

Jumu 17.janvāris 2024 18:09
0 0 Atbildēt

Izskatās, ka ar katru reisu tam vilcienam paliek vairāk braukt gribētāju !!! 🚂🚂🚂🚂🚂🚂

ViVi pasažieris 18.janvāris 2024 8:28
0 0 Atbildēt

Auto ir tava pārziņā 

Tehniskais stāvoklis 

Maršruts tava pārziņā 

Izbraukšanas laiks tava pārziņā

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

DS Automobiles gatavo elektrisku kupeju ar 750 km sniedzamību

Franču premium zīmols DS Automobiles, kas ietilpst Stellantis grupā, gada beigās prezentēs jaunu pilnībā elektrisku SUV kupeju, kuras darbības rādiuss WLTP ciklā būs līdz 750 kilometriem. Lasīt vairāk

 

Drūms skats, iebraucot Latvijā no Igaunijas puses (+ FOTO) 31

Uz Igaunijas-Latvijas robežas skatu pievelk degradēta teritorija, ko agrāk izmantoja robežsargi. Lasīt vairāk

 

Kažociņš: Baltijas valstis ir tehnoloģiski ļoti ievainojamas 3

Baltijas valstis ir tehnoloģiski ļoti ievainojamas, un tas ir jāsaprot, komentējot konstatētos zemūdens kabeļu bojājumus Baltijas jūrā, intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja bijušais Valsts prezidenta padomnieks nacionālās drošības jautājumos Jānis Kažociņš. Lasīt vairāk

 

Ceļā uz jauno ēru - Jaguar maina tēlu un “šokē” markas piekritējus 23

Britu autoražotājs Jaguar pārkārtojas uz pilnībā elektrisku transportlīdzekļu ražošanu, būtiski mainot arī uzņēmuma tēlu, filozofiju un atpazīstamību. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti