Sveiki, iAuto.lv lasītāji! Vai šeit ir kāds auto mehāniķis vai inženieris, kurš var izkaidrot, kā darbojas automašīnas spidometrs? Kā tiek nolasīti ātruma rādītāji? Paldies!
Sveiki, aansis! Man vairāk interesē 90 un 2000 gadu sākumā ražoto auto spidometra darbības principi. Kā tiek nolasīti ātruma mērijumi no transmisijas, vai no auto riteņiem? Paldies par atbildi.
Audī, astoņdesmito otrā puse līdz vismaz gadsimtu mijai - kārbā pie kreisās pusass griežas pāris magnēti [neesmu iedziļinājies, jo nekad nav bijusi vajadzība priekšas diferi ārdīt ārā], un tur ir iesprausts devējs, kurš to lasa - lielākoties herkons, kaut gan bija arī iespējams cits princips, holls laikam, tb attiecīgi divi vai trīs kontakti.
Fofāgens - sākot ar trešo golfu un pēdējiem B3 passātiem, līdz pat kā minimums mk4 golfa beigām [B5 passāc B5 A4 audī vien ir, tur ir kā audī] - kārbas sekundārā vārpsta piedzen kārbā iespraustu devēju, kur atkal ir magnēti un holls vai herkons.
Bembijs - aizmugurē pie difera vecākiem nāk devējs - man konkrēti nācās apskatīties E46, tam bija pie statnes, kā ABS, bet negribētos ticēt ka tas bija ABS devējs, jo viena devēja dēļ nestrādāja spidometrs - tur laikam bija holls, jo devējam padeva strāvu un devējs deva signālu divos līmeņos; uz oscilogrāfa ekrāna parādījās interesanta līkne.
Nu re - ja pacenšas tad arī var savu jautājumu noformulēt līdz galam. Neesmu liels speciālists, bet trosīti tajā laikā palēnām elektroniski aizstāja ABS bloka dati, kas mūsdienās ir integrēti ESP sistēmā. Gan ABS, gan ESP izmanto visu riteņu ātruma sensorus un tālāk veic nepieciešamos aprēķinus. Iespējams, ka pa vidu kāds arī izmanto(-ja) atsevišķu ātruma sensoru no transmisijas, bet tas nebūtu loģiski, jo ražotājiem tie būtu papildus izdevumi ar jēgu, kura ir grūti saskatāma.
Neticamā kārtā manam amerikānim sakrīt ar GPS ātrumu tik precīzi, cik vispār no bultiņas, kur km/h vēl ir ar maziem cipariem, var nolasīt. Vienīgā mašīna manā pieredzē, kam spidometrs nepiemelo pa virsu.
Protams, bet to var labot. No sākuma gan jāpārliecinās ka kļūda, ja tāda ir, ir speciāla - mašīnām bez ierīcēm, kas spēj parādīt atsevišķi ātrumu, salīdzinot nobraukto attālumu ar navigāciju vai ceļa stabiņiem un salīdzināt iegūto kļūdu pret spidometra kļūdu - bet ja ir kāda ierīce, no kuras var izvilkt to ātrumu, kuru redz spidometrs - piemēram, borta kompja vidējais ātrums, kuru nomest pa nullēm braucot ar nemainīgu ātrumu - tad izmantot to. Bultiņu parasti var pabīdīt, pēc spidometra atvēršanas, protams. Ja kļūdas sakrīt, tad jāskatās kas ir nepareizi izdarīts - riepas nepareiza izmēra vai kas cits.
Kad biju Kanādā, tur visiem nomas auto spidometra rādījums pilnībā sakrita ar TomTom norādīto ātrumu. Tajā pusē, acīmredzot, citas prasības kalibrēšanai.
Vispār jau dīvaini. Citās jomās tieši "tajā pusē" ražotājs būs vainīgs pie visa. Ne velti pat mikroviļņu krāsnīm instrukcijā raksta, ka nedrīkst žāvēt kaķus pēc mazgāšanas, jo kāda kundzīte jau pamanījās iztiesāt kompensāciju par sava mīluļa nāvi. Tāpēc man liktos loģiski, ka tieši tiem autiņiem būtu jābūt "rezervei", lai ražotājs neizrādītos vainīgs pie ātruma pārkāpuma.
Drīzāk sagadīšanās. Neesmu īpaši citām mašīnām spidometra kļūdu mērījis, bet no tām dažām vienai spidometrs bija precīzs - fātera bijušajai mazda mx-3.
Nav sagadīšanās. Īrējām vienlaikus 7 minivenus. Pēv tam es vēl 2 dažādus auto tur īrēju. Visiem bija precīzi spidometri. Kad pie manis ciemojās kanādieši, tad viņi brīnījās, ka vispār ir iespējama kļūda. Tā lūk
Autovadītāja rīcībā nemaz nav ierīces ar ko noteikt braukšanas ātrumu. Spidometrus TA nepārbauda, tā ka vienīgā reālā pārbaude ir maksas bilde post factum.
Kā nu ne, ar GPS var, vien stipri kritiski skatos uz visādiem telefoniņu GPS. Ar sakarīgu iekārtu precīzi arī noteiksi un zināsi, vien vajadzētu izvēlēties testēšanai sakarīgu ceļa posmu - nu kaut vai jau sākt ar to, ka ne to kalnaināko.
Tava skepse balstās vien uz sliktām zināšanām par GPS darbības principiem. Jā, profesionālajām iekārtām ir lielāka precizitāte, bet to tev vajadzēs, ja gribēsi pārbaudīt kā reālajā laikā dilstot riepām mainās ātrums. ;)
Un, kāds ir iemesls šādam "kritiskam skatam" - doma "pāris dolāru vērta mikrene plakanajā telefonā noteikti ir daudz sūdīgāka nekā pieklājīgu ciparu vērta iekārta" ? Principā pie dirsas - ne jau mums vajag precizitāti uz milimetriem - to tak tu redzi, vai ātruma rādījums svārstās, vai nē? Un ja tu izdomā to darīt mākoņainā dienā un/vai uz ceļa, kam abās pusēs aug kupli koki, un tiešām svārstās, tad nevaino plakanā telefona GPS mikreni.
Kautkur rakājoties noteikti var atrast EU regulu par automašīnu spidometriem-tajā teikts ka spidometra uzrādītais ātrums nedrīkst būt mazāks par reālo, ja teiks ka spidometrs ir pilnīgi precīzs var sākties tiesu darbi, jo pat riepas spidiens var mainīt reālo kustības ātrumu.
Spidometra kļūda lielākoties ir apzināta, jo visiem (daudziem) auto kam ir salīdzināts ar GPS kļūda pie 100km/h ir 6km. Uzliekot lielākas riepas nekā paredzēts var panākt ka spidometra rādījums sakrī ar GPS mērījumu.
Vienam KIA noveŗoju tadu interesantu lietu-braucot kruīzā ar precīziem 100km/h vidējais ātrums pēc nodzēšanas tika parādīts 94km/h tā kā spidometra klūda ir apzināta. Krievu Avto Revju testējot auto mēra auto ātrumus un paātrinājumus ar laboratorijas iekārtām un tur reizēm tās spidometra kļūdas sasniedz pat 20km pie 200km/h.
"riepas spidiens var mainīt reālo kustības ātrumu" - varētu par šo sīkāk? Mani vienmēr ir uzjautrinājis šis uzskats
10% kļūda nav nekas rets. 10 pie 100 un attiecīgi 20 pie 200. Mehāniskajiem spidometriem kļūda varēja būt mainīga. Digitālajiem tā parastā gadījumā ir proporcionāla, nevis absolūta.
Fofāgena grupa laikam turas pie 5 km uz 100 kmph kļūdas. B3 audī ir konstanta 5 kļūda, kuru var novērst, pārbīdot bultiņu. Otrajam golfam līdzīgi. Trešajam golfam ir pakāpeniska kļūda, līdz ar to tur neko izdarīt nevar...
Oi... Nopietni? Tavuprāt riepa ir staipīga? Īpaši tās, kas paredzētas ātrumiem virs 200 km/h?
Bet nu "riepas apvelšanās diametrs" vispār ir kaut kas ģeniāls. Kurā skolā šito māca?
Būsi pārsteigts, bet riepas apkārtmērs ir nemainīgs - savukārt apļa formas deformācijai nav nekādas nozīmes, ja riepa neslīd attiecībā pret ceļa segumu. Sasien striķītim galus kopā un padomā, vai tā garums mainās atkarībā no formas, kādā to saloki.
Tas ir spēkā, ja liek neparedzētas riepas izmērus, lielāka apkārtmēra riepai vajag mazāk apgriezienus, lai veiktu to pašu attālumu. Ar nodilumu, gan būs par maz, lai ko ietekmētu, 5mm nodilums būs vien +/0.5 % kļūda
Riepas spiediens ietekmē gan, ne velti braucot ar tukšu riepu vai uzliekot neatbilstošu rezerves riteni dažiem ne pārāk gudriem auto var nosvilināt pretbuksēšanas sistēmu, jo TCS domā, ka otrs ritenis dēļ atšķirīga griešanās ātruma izbuksē un to piebremzē, jeb mēģina.
Te lūk sekas tādam braucienam līdz servisam ar tukšu riepu:
Man likās, ka mēs par ātrumu te runājam un cilvēkam saprotamās mērvienībās. Ja tomēr par mikroizmaiņām, kuras spēj konstatēt smalka elektronika n-tajā ciparā aiz komata, tad jums taisnība.
Kā darbojas automašīnas spidometrs?
Sveiki, iAuto.lv lasītāji! Vai šeit ir kāds auto mehāniķis vai inženieris, kurš var izkaidrot, kā darbojas automašīnas spidometrs? Kā tiek nolasīti ātruma rādītāji? Paldies!