Operatīvie dienesti steidzas palīgā: kāda ir pareiza autovadītāju rīcība 5

 

Foto: Publicitātes attēls

Valsts Policija | 29.decembris 2020 10:51

Brīžos, kad operatīvais transports un atbildīgie dienesti steidzas palīgā, lai glābtu kāda dzīvību vai nodrošinātu sabiedrības drošību, ātra un efektīva pārvietošanās ir būtiska.

Operatīvie dienesti – Valsts policija (VP), Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) – atgādina, kāda ir pareizā rīcība, lai nestātos ceļā tiem, kas steidzas palīgā, jo katra minūte vai pat sekunde ir no svara.

Uz kurieni visbiežāk steidzas operatīvais transports?

Iemesli, uz kurieni dodas palīgā un steidzas operatīvais transports, ir dažādi, tomēr visās situācijās izšķiroša var būt katra minūte. NMPD mediķi visbiežāk steidz palīgā situācijās, kad ir: bezsamaņa, sirdsdarbības apstāšanās; smagas traumas, spēcīga asiņošana, kas apdraudz dzīvību; pēkšņi dzīvību apdraudošas saslimšanas – infarkts, insults. VP visbiežāk steidzas šādās situācijās: zādzībās; konfliktsituācijās; ceļu satiksmes negadījumos. Savukārt VUGD glābēji visbiežāk dodas palīgā: ugunsgrēkos; glābšanas darbos ar tehnisko palīdzību; sniegt palīdzību citiem dienestiem.  

Kā pareizi rīkoties, kad uz ceļa pamani operatīvo transportu

Vadītājam nevajadzētu apjukt, kad uz ceļa vai kādā teritorijā redz operatīvo transportu ar iedegtām bākugunīm. Vienkārši jāatceras, ka tā ir nopietna situācija, kurā atbilstoši jāreaģē. Kā pareizi rīkoties dažādās situācijās:

-          Ja operatīvais transports  ir kustībā ar iedegtām zilām bākugunīm un skaņas signāliem, vadītājiem jādod ceļš, samazinot ātrumu un piebraucot tuvāk ceļa labajai malai vai ietvei. Šajā gadījumā var arī neapstāties.

-          Ja operatīvais transports kustībā atrodas ar iedegtām zilām un sarkanām bākugunīm un skaņas signāliem, vadītājiem ir jāapstājas ceļa malā, un kustību var uzsākt tikai tad, kad ir pabraucis garām operatīvais transporta līdzeklis ar ieslēgtām zilām un sarkanām bākugunīm.

-          Ja operatīvais transports stāv ar iedegtām zilām bākugunīm, jāsamazina ātrums līdz minimumam, lai būtu iespēja arī nekavējoties apstāties. Operatīvais transportlīdzeklis ar zilām bākugunīm stāv un brīdina par iespējamu bīstamību.

-          Transportlīdzekļu vadītājiem, kas tuvojas krustojumam no cita virziena ceļiem, jāaptur transportlīdzeklis pirms šķērsojamās brauktuves, ja redz, ka brauc operatīvais transportlīdzeklis ar iedegtām bākugunīm. Turpināt braukt drīkst tikai pēc tam, kad tas ir pabraucis garām.

-          Ja ir automašīnu plūsma, nedrīkst strauji nobremzēt, bet samazināt braukšanas ātrumu un piebraukt tuvāk ceļa labajai malai.

-          Sastrēgumu laikā autovadītājiem jācenšas nebraukt tuvu citām automašīnām – vajag ievērot distanci, lai operatīvais transports var netraucēts nokļūt izsaukuma vietā. Redzot, ka operatīvais transports traucas pa sadalošo joslu, autovadītājam jāpavirzās tā, lai izveidotos “skujiņa”, un operatīvajam transportam būtu vieta izbraukšanai.

Sarkanā gaisma luksoforā un krustojums

Svarīgi atcerēties, ka nedrīkst šķērsot krustojumu, kad luksoforā deg sarkanais gaismas signāls. Tomēr, lai dotu ceļu operatīvajam transportlīdzeklim šādā situācijā, autovadītājam iespēju robežās jāpabrauc malā, neiebraucot vai nešķērsojot krustojumu. Visi manevri ir jāveic, domājot par savu un citu satiksmes dalībnieku drošību.

Nepareizi novietotas automašīnas māju pagalmos un piebraucamajos ceļos

Vienlīdz būtiski ir netraucēt operatīvajam dienestam nokļūt galamērķī gan uz ceļa, gan māju pagalmos. Operatīvo dienestu transportiem, kad tie dodas izsaukumā, traucē tās automašīnas, kuras stāvēšanai nepareizi novietotas pagriezienu vietās, krustojumos, ceļa sašaurinājumos, kā arī tiešā mājas tuvumā.

Pagalmā automašīnas ir jānovieto atbilstoši satiksmes organizācijai, ja tāda ir (parasti ir tikai jauno ēku pagalmos) vai ievērojot vispārējos ceļu satiksmes noteikumus par apstāšanos un stāvēšanu. Nekādā gadījumā nav pieļaujams novietot auto stāvēšanai brauktuvju krustošanās vietās vai pretim namu kāpņu telpām. Tie paši nosacījumi attiecas arī uz dzīvojamām zonām. Automašīnas ir jānovieto atļautās vietās un tā, lai operatīvais transportlīdzeklis spētu tikt garām.

Pagalmu šķēršļi mediķiem

Operatīvajam medicīniskajam transportlīdzeklim ir būtiski piebraukt maksimāli tuvu pie pacienta dzīvesvietas ieejas, lai mediķi ātrāk var nokļūt līdz pacientam. Ņemot vērā, ka NMPD mediķi dodas uz izsaukumiem, kur ir smagas traumas vai saslimšanas, tad uz izsaukumu līdzi jāņem viss nepieciešamais aprīkojums, kas kopumā sver vairākus desmitus kilogramu. Ja ar to jāmēro lielāks attālums līdz ieejai, tas kavē mediķus un tiek zaudētas tik svarīgās sekundes. Nogādājot ārstniecības iestādēs, pacients no dzīvesvietas līdz operatīvajam transportam ir jānes ar nestuvēm un šī iemesla dēļ, ir svarīgi, ka operatīvais transports ir tuvu pie mājas izejas, lai pārvietošana nepasliktinātu pacienta veselības stāvokli un ātrāk varētu nogādāt ārstniecības iestādē.

Jau ziņots, ka VP sadarbībā ar VUGD un NMPD decembra sākumā uzsāka drošības kampaņu “Nestājies ceļā. Palīdzi tiem, kas palīdz!”. Kampaņa plašākai sabiedrībai atgādinās par operatīvo transporta līdzekļu steigšanās iemesliem un to, kādēļ dienestiem kritiski svarīgi ir galamērķī ierasties laikus, vienlaikus aicinot ikvienu rīkoties, lai neaizkavētu operatīvo transportu.

Kampaņas laikā ir pieejamas īpašas brīdinājuma biļetes ar atgādinājumu “nestāties ceļā” operatīvajam transportam. Biļetes ir radītas ar nolūku aicināt autobraucējus atcerēties pašiem un nepieciešamības gadījumā atgādināt arī citiem par “nestāšanos ceļā” operatīvajam transportam, novietojot biļeti aiz automašīnas vējstikla tīrītāja slotiņas. Biļetenes izdalīs VP, VUGD un NMPD pārstāvji, kā arī tos varēs saņemt Circle K degvielas uzpildes stacijās visā Latvijā. Savukārt Ceļu satiksmes drošības direkcija šo īpašo biļeti pasniegs katram jaunajam autovadītāja apliecības saņēmējam.

Lai vizualizētu operatīvo transportlīdzekļu ikdienu un šķēršļiem, ar kuriem jāsastopas dienestiem steidzoties palīgā, Rīgas centrā, Satekles ielas un Aspazijas bulvāra krustojumā, ir izvietota vides instalācija. Tās centrālais elements ir transporta līdzeklis, kas simbolizē to, ka ikviens transporta līdzeklis, ja tas nedod ceļu operatīvajam transporta līdzeklim vai ir nepareizi novietots stāvēšanai, var kļūt par šķērsli tiem, kas steidzas palīgā un kam katra minūte ir izšķiroša.

Satiksmes drošības kampaņu “Nestājies ceļā. Palīdzi tiem, kas palīdz!” organizē Valsts policija sadarbībā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu, Ceļu satiksmes drošības direkciju un Circle K Latvija. Kampaņa tiek finansēta no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja līdzekļiem.

 

 
5 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Rr19 29.decembris 2020 12:33
1 0 Atbildēt

Ja dz. zonā jau pastāvošos CSN neievēro, kurš tad šo rakstu ņems nopietni, pie kāpņu telpām tā nokrauj autiņus, ka atkritumu konteineri nedabū cauri, nerunājot par Ātrajiem ar nestuvēm.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

 

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 2

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

Sieviete veikusi pirmo pasaules apceļošanu ar elektromobili (+ FOTO) 14

Leksija Olforda kļuvusi par pirmo cilvēku pasaulē, kas ar elektromobili apbraukusi apkārt zemeslodei. Lasīt vairāk

 

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Vecrīgā plāno ieviest no maija 6

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Rīgā plāno ieviest no maija, šodien preses konferencē informēja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks (JV). Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti