Jaunais autovadītājs Latvijā jau no 16 gadiem? 16

 
Ēriks Griģis, iAuto | 1.jūnijs 2017 18:59

17-gadīgie jau drīkst vadīt automobili Vācijā pavadoņa klātbūtnē. Projekts uzsākts jau 2004. gadā. Kāpēc Latvijā kopā ar pavadoni jaunais vadītājs nevarētu vadīt automobili jau no 16 gadu vecuma? Izklausās, bet tā nebūt nav sacensība, kura valsts kuru pārspēs!

Lasot pedagoģiskās lekcijas par vadītāju sākumapmācību un iepazīstoties ar CSDD un Satiksmes ministrijas izstrādāto Ceļu satiksmes drošības plānu 2017.-2020. gadam (1. avots), stāstu jaunajiem autoskolu pasniedzējiem, kā gūt panākumus jauno vadītāju sagatavošanai drošai ceļu satiksmei.

Foto: iAuto.lv

Panākumu atslēga meklējama apmācību sākumā un apmācāmā jaunībā. Jo nopietnākas lietas sāk agrāk mācīt jaunākam klausītājam, jo ātrāk viņš sāk apjaust savu atbildību un jūtas līdzvērtīgs tiem, kas jau pie stūres no 18. Bez tam pēcapmācību procesā – tieši braukšanā ceļu satiksmē, piedalītos ģimenes pārstāvis, saukts par pavadoni, līdz pat brīdim, kad jaunais vadītājs, ticis pāri savam pirmo gadu trakumam, uzsāk patstāvīgu braukšanu no 18 gadu sasniegšanas (1.avots 1.3.5. Ceļu satiksmes dalībnieku izglītošana).

Pavadonim būtu jāatbilst šādām prasībām:

1) no ģimenes, radiniekiem, ja nav, tad cits pieaugušais ne jaunāks par 30 gadiem;

2) ar braukšanas stāžu (B kategorija) vismaz 5 gadi;

3) jānoklausās apmācības kursu 15h apjomā un braukšanas prakse 4h apjomā, par ko saņem autoskolas sertifikātu, pēc tam autoskola jaunajam vadītājam pavadoni reģistrē CSDD reģistrā;

4) nedrīkst būt vairāk par 3 soda punktiem CSDD reģistrā.

Veicot jaunā vadītāja braukšanu ar pavadoni no 17 līdz 18 gadiem, lielākā daļa bezatbildības jaunajam vadītājam ir jau aiz muguras. Ja tieši jaunie vadītāji no 18 līdz 25 gadiem ir lielākā riska grupa ceļu satiksmē, tad pavadonis slāpē jaunā vadītāja neprātu riskēt un pēc 18 gadiem šo jauno vadītāju izraisītie smagie ceļu satiksmes negadījumi samazinājās Vācijā par 20%, kas Ceļu satiksmes drošības plānā 2017.-2020. gadam nemaz netika pieminēts!

Ja braukšanu ar pavadoni jaunais vadītājs varētu uzsākt sasniedzot jau 16 gadus, tad teorētiski jauno vadītāju riska grupā tas samazinātu smagos ceļu satiksmes negadījumus vēl par 10-15%.

Kas sagaida jauno vadītāju, kuram jau divus gadus ir B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas apliecība, piezīme, ar pavadoni, pēc 18. gadu sasniegšanas?

Tālāk seko otrā apmācības fāze – papildus pēcapmācības 3 dienu posms jaunajiem B kategorijas vadītājiem divu gadu garumā.

Gatavojot lekcijas autoskolu mācībspēkiem un pētot statistiku Vācijā un Zviedrijā, atklāju, ka otrā apmācības fāze samazina smago ceļu satiksmes negadījumu skaitu jauno vadītāju riska grupā par 30 līdz 43%. Tas uzlabo valsts satiksmes drošības vērtējumu ceļu satiksmē kopumā, samazinot satiksmes negadījumus ar bojāgājušajiem par 8% līdz 11%.

CSNg iemesli galvenokārt ir divi – pieredzes trūkums un gatavība riskēt, lai iegūtu pašpārliecinātību un savas spējas demonstrētu citiem.

Šie jauno vadītāju negadījumu iemesli jau ir mazinājušies, braucot divus gadus ar pavadoni, un tiek vēl mazināti, ieviešot otro apmācības fāzi.

Jaunajam vadītājam būs jāiegulda savi resursi, lai piedalītos šajā apmācības programmā un uzzinātu, cik atbildīgs viņš ir kā vadītājs un kā pilnveidot savu kompetenci, uzlabojot satiksmes drošību izvēlētā transportlīdzekļa vadīšanā.

Foto: iAuto.lv

Otrajā apmācības fāzē jaunais vadītājs divu gadu laikā trīs reizes apmeklē autoskolu, kurās papildina zināšanas teorijā un praktiskajā braukšanā.

1. pēcapmācību diena ne agrāk kā 6 mēnešus pēc eksāmeniem.

 1.1. Pasniedzējs paskaidro otrā apmācību posma nozīmi, nepieciešamību un uzdevumus.

 1.2. Nodarbību sākumā tiek apskatītas bīstamās situācijas ceļu satiksmē, bīstamo situāciju iepriekšējā identificēšana. Pasniedzējs uzskaita primārās situācijas, kurās rodas pārkāpumi vai kurās visbiežāk notiek satiksmes negadījumi.

 1.3. Jaunie vadītāji stāsta un jautā par savām neskaidrajām situācijām, pieļautajām kļūdām un bīstamību, ko viņi izjutuši ceļu satiksmē. Atbildes sniedz pasniedzējs.

2. pēcapmācību diena pēc 12.mēnešiem.

 2.1. Pēc ceļu satiksmes situāciju apskata un jauno vadītāju jautājumiem klasē, pasniedzējs veic dalībnieku grupēšanu situāciju risināšanai praktiskai braukšanai ceļu satiksmē.

 2.2. Braukšanas nodarbības.

 2.3. Instruktora komentāri, vizualizācija un izbraukto situāciju skaidrojumi. Materiālus ar vērtējumiem nodod pasniedzējam.

3.pēcapmācību diena pēc 15. mēnešiem.

 3.1. Izbrauktās situācijas, ieguvumu atkārtotās apmācībās teorijā un braukšanas nodarbībās pasniedzējam komentē paši jaunie vadītāji.

 3.2. Pasniedzējs uzskaita pārkāpumus, kas noved pie vadītāja sodīšanas ceļu satiksmē. Izplatītāko pārkāpumu un sodu apskats.

 3.3. Pasniedzējs komentē jaunumus un grozījumus tiesību aktos (CSL, CSN, OCTA, Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanā, LAPK), vadītāja rīcība pēc CSNg, pilnīgu atteikšanos no alkohola un narkotikām, ja vēlies būt pieredzējis vadītājs.

 3.4. Pasniedzēja kopsavilkums.

Jaunā vadītāja ar un bez pavadoņa vadītais automobilis ir apzīmēts no priekšas un aizmugures ar zaļu kļavas lapu stikla iekšpusē. Patstāvīgā jaunā vadītāja laiks ir divi gadi pēc 18 gadu sasniegšanas.

Bojāgājušo skaita samazināšanai ir būtiski, lai tiktu apzinātas un pievērsta uzmanība tieši smago satiksmes negadījumu iemesliem un vadītāju rīcībai pirms negadījuma un tieši negadījumā. Mācīties no citu kļūdām ir lētākais un efektīvākais mācīšanās paņēmiens, tikai Ceļu satiksmes drošības plāns 2017.-2020. gadam to neparedz.

Plānā ietverts: 1.3.6. Ceļu satiksmes negadījumu seku samazināšana un novēršana

Bojāgājušo skaita samazināšanai ir būtiski, lai tiktu apzinātas un pievērsta uzmanība tieši tām traumām, kas rada invaliditāti vai letālas sekas.

Apmācot jaunos vadītājus jau 44 gadus, secinu, ka demonstrējot un pievēršot viņu uzmanību traumām slimnīcas palātā, morgā vai cilvēkam ratiņkrēslā, tiek iegūts pretējs rezultāts gaidītajam. Jaunais vadītājs cenšas demonstrēt to, ka viņu redzētais nebaida, ka viņu tas neskars! Pilnīgi aplama pieeja, ko redzēju, rādot un stāstot saviem apmācamajiem par pieredzēto 15 šofera darba gados ātrajā palīdzībā.

Apmācāmais sāk izjust nepatiku pret pasniedzēju, kas viņu šādi biedē...

Gaidītais rezultāts panākams, stāstot un rādot negadījumus, kas notikuši ceļu satiksmē, kopā ar audzēkņiem pārrunājot iespējamos to rašanās iemeslus un kā no negadījumiem varēja izvairīties.

Žēl tikai, ka policija Latvijā nespēj dot īsu komentāru sabiedriskajiem medijiem, kāpēc negadījums notika vai ko darīja vadītāji, ka tā gadījās. Tas jaunajos vadītājos radītu pārliecību, ka policijai var uzticēties, jo tā ir profesionāla!

Foto: iAuto.lv

Saskaitīsim ieguvumus, ko jaunais vadītājs var dot drošībai ceļu satiksmē, iegūstot B kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas apliecību 16 gadu vecumā.

1. No 17 gadiem ar pavadoni – 20% mazāk bojāgājušo, kopā valstī ap 8%.

2. No 16 gadiem ar pavadoni – 10-15% mazāk bojāgājušo (prognoze), kopā valstī ap 7%.

3. Otrā pēcapmācības fāze – 30-43% mazāk bojāgājušo, kopēji valstī vismaz 10%

Ieviešot aprakstītos pasākumus ceļu satiksmes drošības uzlabošanā, kopējais ieguvums 60-78% mazāk bojāgājušo jauniešu 18-25 gadu vecuma grupā.

Rezultātā prognozēju, ka par apmēram 25% var samazināties bojā gājušo skaits valstī, kas ir puse no paredzētā Ceļu satiksmes drošības plānā 2017.-2020. gadam, bet ko plāns neparedz.

Un tas viss - budžeta līdzekļus neieguldot!

OCTA apdrošinātājiem jāuzņemas iniciatīva un jāpiedalās, jo tieši viņu lielākās riska grupas vadītāji iegūs prasmes un izstrādās iemaņas droši piedalīties ceļu satiksmē, samazinot bojā gājušo skaitu turpat par 60-78% (prognoze).

 
Visi komentāri
 
atrabotka 1.jūnijs 2017 19:03
22 0 Atbildēt

"Kāpēc Latvijā kopā ar pavadoni jaunais vadītājs nevarētu vadīt automobili jau no 16 gadu vecuma?"

Kas tās par muļķībām? "Baltās tiesības taču var izņemt no 16 gadu vecuma un braukt vesels ar personu, kurai ir atbilstošās kategorijas tiesības un stāžs 2 vai 3 gadi (precīzi neatceros)

Vernons 5.jūnijs 2017 9:10
0 0 Atbildēt

Ja Tev būtu bērni šādā vecumā, tad Tu šādu jautājumu neuzdotu. Es piekrītu Griģim, Jo atbildību par braukšanu nes apmācītājs neatkarīgi no apmācāmā vecuma!

Eriks_Grigis 1.jūnijs 2017 19:21
1 0 Atbildēt

Protams, ka ne muļķības, tikai "baltās tiesības" nav vadītāja apliecība! "Baltās tiesības" B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas apmācībām tad varētu saņemt jau agrāk, piemēram, no 14 gadu vecuma!

Piezīme.

"Baltās tiesības" ir domāta mācību braukšanas atļauja. Šī atļauja dod tiesības mācīties braukt pa ceļiem ar atļaujā norādītās kategorijas transportlīdzekli instruktora vadībā LR teritorijā.

msh 1.jūnijs 2017 22:00
6 0 Atbildēt

Nu un kāda starpība starp mācību atļauju, kura prasa vadītāju ar divu gadu stāžu, vai vadītāja apliecību, kas prasa vadītāju ar 5 gadu stāžu un vismaz 30 gadiem? :D Tajā ka otrajā gadījumā nevajadzēs M nakļenes?

vadims 1.jūnijs 2017 20:34
8 2 Atbildēt

ieslēdziet galvu !!! 16 gadīgs krjupis bez pieredzes ar Audi Q7 .... da tur pilns ceļš ar nevainīgo mirstīgām atliekām būs,bļa ... Vācijā luk tā esot bet vai Vācija apmaksās bēru izdevumus vai invaliditātes pabalstus ?

Vernons 1.jūnijs 2017 22:44
2 7 Atbildēt

Latvijā CSL 24. pants paredz apmācības uzsākšanas iespēju B kategorijai no 16 gadu vecuma! Nevajag dramatizēt situāciju, bet jēdzīgi mācīt un apmācīt.

Mazzzaa 1.jūnijs 2017 23:38
3 0 Atbildēt

1) Baltās no 14 gadu vecuma? Kāpēc ne 12? Man trīsgadnieks pa sētu ar elektroauto arī brauc kā lielais, kāpēc gan viņam ne? Liela daļa 14gadnieku tāpat nevar vienlaicīgi spiest pedāļus un skatīties pāri stūrei.

2) pavadonim ne vairāk kā 3 soda punkti. Hmm, ja ir kaut viens, tas nozīmē cilvēku ar pieredzi noteikumu pārkāpšanā. Reti kurš pārdzīvo par noteikumu pārkāpšanu, visi besās par soda punktiem vai naudas sodu. Vienīgā mācība - sāk lietot waze vai atcerēties vietas, kur ceļinieki stāv.

3) pavadoņa sertifikāts izklausās pietiekami laikietilpīgi un čakarīgi nokārtot. Kāpēc mocīties un kaut ko kārtot, ja ar baltajām tāpat var braukt?

Gala rezumē - kādam varbūt noderēs, bet kopumā diezgan bezjēdzīgs pasākums

viencexperc 2.jūnijs 2017 3:51
1 0 Atbildēt

Daudzi divdesmitgadīgie sūc mammas pupu un uzvedas kā bērni. Nemaz nerunājot par 16 gadiem.

Bet ja nopietni, tad pareizi daudzi raksta, ka Latvijā arī var vadīt auto no 16 gadiem. Tikai tas savādāk saucas.

Monro 2.jūnijs 2017 7:30
0 3 Atbildēt

Runājot par pieredzi. Piemēram- pašlaik. Jaunietis pabeidz vidusskolu. ir 18 gadu. Apmeklē autoskolu, vasara, brīvlaiks- var to izdarīt. Rudens sākumā iegūst vadītāja apliecību, tātad, CSDD ir atzinusi jaunā cilvēka spēju vadīt auto, utt., kā arī izpildīt CSNoteikumu punktus, kuros minēts par braukšanas ātruma izvēli atbilstoši ceļa apstākļiem. Manuprāt, šeit CSDD klaji pārkāpj savas kompetences robežas, jo pat teorētiski nav iespējams novērtēt jaunā autovadītāja spējas braukt naktī, lietū, pa sniegu, ledu miglā. Tiklīdz šādi traucēkļi ir, avārija nav ilgi jāgaida, jo deizgan daudziem fizika, riepu saķere ar ceļu, redzamību ietekmējoši faktori, ir svešvārdi. Manuprāt, izsniegt vadītāja apliecību bez braukšanas apmācības sliktos laika apstākļos ( kā minēts augstāk) ir jaunā autovadītāja noziedzīga pakļaušana riskam. Ne jau visiem ir iespēja " patrenēties", legāli vai ne.

atrabotka 2.jūnijs 2017 10:47
3 1 Atbildēt

"Manuprāt, šeit CSDD klaji pārkāpj savas kompetences robežas, jo pat teorētiski nav iespējams novērtēt jaunā autovadītāja spējas braukt naktī, lietū, pa sniegu, ledu miglā."

Jā, jā, kā tad! Agrāk visi kārtoja vienkāršus braukšanas eksāmenus un kaut kā ir izdzīvoja! Tagad vajag nez kādu izglītību, treniņu gada garumā, kas viss maksā naudu! Varbūt tagadējai čipsēdāju un smārtfounu paaudzei vēl knupīti mutē ielikt un braukār ar instruktoru kādus gadus 5, kamēr "jaunais autovadītājs" apgūst visu nepieciešamo? Ar GALVU vajag domāt visās situācijās un nepārvērtēt ne sevi, ne tehniku! Tu kā tāds riktīgs birokrāts piedāvā sarežģītu, nevajadzīgu un dārgu risinājumu problēmai, kura nemaz neeksistē! Cik tad tie jaunie nositas miglas, tumsas, sniega vai lietus laikā? Lielākā problēma ir pārgalvība un alkohols un to nu neviena autoskola nepārmācīs, ja kopš bērnības bērns ir audzis "savā vaļā". Lielākā problēma ir tā, ka tiek audzēta bezatbildīga paaudze (protams, ne visi), bet jums birokrātiem (vai autoskolu darboņiem), ka tik naudiņu nosmelt, ne?

aga 2.jūnijs 2017 12:51
1 0 Atbildēt

Jā, Tu runā par cilvēkiem, kas izdzīvoja...

Ja ņem vērā, ka toreiz ar auto brauca 10 reizes mazāk cilvēku kā šobrīd, ebt avārijās gāja bojā vairāk cilvēku, kā tagad, tad pie tādas vienkāršotas apmācību sistēmas, kā bija senāk, šobrīd līķi katru gadu būtu skaitāmi tūkstošos nevis dažos simtos, nemaz nerunāsim, ka mūsdienu auto ir daudz drošāki, kas līķu skaitu "samazina".

Mūsdienās cīnās par cilvēku dzīvībām, tādēļ arī apmācības sarežģī, lai visi, kam pat nav ne mazākās nojausmas par fiziku, tehniskām lietām utt. spētu braukt satiksmē un nenosisties, jo visiem ir iespēja tikt gan pie apliecības, gan auto, kas nebija padumjajos laikos, kad pie auto tikai pa lielam tikai tie, aks ļoti gribēja (attiecīgia rī kaut ko saprat no tā)

atrabotka 2.jūnijs 2017 13:27
0 0 Atbildēt

Jā, salīdzini vēl tos laikus ar mūsdienām! Tajā laikā daudz vairāk braukāja alkohola reibumā - kas bija galvenais cēlonis avārijām. Otra lieta (izrietošā no pirmā) - auto "drošība" bija tāda, ka pie nelielas avārijas paliki invalīds uz mūžu, bet pie mūsdienu "pierastajām" avārijām biji uzreiz beigts. Starpcitu, sprādzējās tajos laikos retais! Jā, mašīnas bija maz tajos laikos, bet tiem kuriem bija, bija vēlme braukt, ātri braukt un ņemt cilvēkus līdzi, vizināt utt un protams bezatbildība tam visam pāri. Avārijas notika un satiksmes organizētība pilsētās bija tāda kāda bija.. Krievijā joprojām tas viss ir saglabājies un turpinās.

Monro 2.jūnijs 2017 17:40
0 0 Atbildēt

Agrāk arī zāle bija zaļāka un koki garāki. Pamosties un paskaties apkārt. DIEMŽĒL jaunā paaudze tiešām ir daudz mazāk/sliktāk sagatavota auto vadīšanai. tam irdaudz iemeslu.

bet- es esmu evakuatora šoferis. Esmu pietiekoši atskatījies uz sastrādātajiem "brīnumiem".

kasinsh79 2.jūnijs 2017 11:09
2 0 Atbildēt

No pieredzes. Arī 18 gados gribas to pedāli spiest grīdā visu laiku. Ja jaudīgs auto - vai, kas par efektu jaunības dullumam. Galvenais, lai prasmes to tehniku savaldīt. Man laimējies, lai gan pirmais auto - Kadett Gsi nepavisam nebija nīkulis :) Bet, tolaik braucu ar zīmi 70 aizmugurē. Tagad tādu prasību vairs nav.

Zemāks vecuma cenzs ir pieļaujams tikai ar striktu jaudas ierobežojumu (līdzīgi kā močiem - opcijās A1 un A2 kategorijām).

Es 2.jūnijs 2017 21:17
1 1 Atbildēt

16 gadigie nav vel atistijusies un dariis pilniigu bullshitu uz ielaam

ezis71 3.jūnijs 2017 8:04
0 0 Atbildēt

Pie mums veči ar sirmām galvām uz ceļa uzvedās kā jauni puišeļi kas tikko tikuši pie tiesībām.Iet runa par to kad mums vāja braukšanas kultūra.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO)

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Laika kapsula: sportiskais 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT ar tikai 716 km nobraukumu (+ FOTO) 6

Nīderlandē piedāvā lieliski saglabātu „laika kapsulu” – 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT, kas savā 32 gadus garajā mūžā nav nobraucis pat 1000 kilometrus. Lasīt vairāk

 

Latvija/Lietuva 20.04.2024 - vai mūsējiem izdosies konkurēt ar šādām degvielas cenām? (+ FOTO) 54

Autovadītājs piefiksējis degvielas cenas vienā un tajā pašā dienā Latvijā un Lietuvā. Cenu starpība 23 un 24 centu apmērā par dīzeļdegvielu un benzīnu liek apšaubīt mūsu konkurētspēju un lozungus par atpalicības samazināšanu no kaimiņiem. Lasīt vairāk

 

Bricis: Bīstamība uz ceļiem saglabāsies līdz otrdienas rītam (+ VIDEO) 3

Bīstamība saglabājas ne tikai šodien, bet vēl līdz rītdienas rītam. Rīt pēcpusdienā temperatūra visā Latvijā pakāpsies virs nulles, ilgstošie nokrišņi beigsies, intervijā “Rīta Panorāmā” sacīja LTV laika ziņu redaktors Toms Bricis. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti