LAMB par skolas sākumu 4

 

Foto: Ilustratīvs attēls

LAMB | 30.augusts 2018 11:26

Uz skolu ar segveju?!

Paradums atgādināt autobraucējiem par nepieciešamību būt īpaši uzmanīgiem jaunā mācību gada sākumā, bet skolēniem rūpīgi ievērot satiksmes noteikumus varētu būt tik pat sens cik skolu sistēma un ceļu satiksme, tomēr pakāpeniski notiek pārvietošanās veidu izmaiņas, kas ietekmē satiksmes drošību un rada jaunus izaicinājumus gan par satiksmi atbildīgajām amatpersonām, gan sabiedriskajām organizācijām, gan pašvaldībām un kopā visiem satiksmes dalībniekiem.

Mazaizsargāto transporta līdzekļu dažādie veidi, ar kuriem šodienas skolēni dodas uz skolu, kļūst modernām tehnoloģijām arvien bagātāki. Tie vairs nav tikai riteņi, kuru skaits pilsētu, it īpaši Rīgas, ielās pieaug katru gadu un kas iezīmē reālas pārmaiņas satiksmes struktūrā. Pa veloceliņiem, trotuāriem, dažkārt klusākām ieliņām, uz kurām negaidīti var izbraukt auto, kopā ar riteņiem ripo elektriskie velosipēdi, kas ar mazāku piepūli var sasniegt lielāku ātrumu, skrejriteņi, arī ar elektromotoru, kas sasniedz palielu ātrumu, dažādi skrituļdēļi, segveji, giroskūteri un citi vairāk vai mazāk moderni un jauniešu iemīļoti  pārvietošanās rīki. Nav jau slikti, ja skolēnam ir savs transporta līdzeklis un vecākiem ar auto nav atvase jāved uz skolu, tādejādi piesārņojot atmosfēru un palielinot sastrēgumus. Tomēr šiem mūsdienīgajiem rīkiem ir dažāda dinamika, bremzēšanas iespējas, un arī māka ar tiem braukt jauniešiem ir atšķirīga. Daļu no tiem izmanto arī plašais studentu pulks, kas uzsāks rudens mācību sezonu.

Nedz varam nedz gribam aicināt skolēnus un studentus atstāt savus modernos pārvietošanās rīkus mājās un braukt uz mācībām ar tramvaju. Tomēr katram ir jāatceras, ka, piemēram, elektriskais skrejritenis zem kājas nav kāda spēļlietiņa, bet, pilsētā pārvietojoties, tas ir transporta līdzeklis, ar kuru jābrauc atbilstoši satiksmes noteikumu prasībām. Nekaitē arī ieslēgt loģisko domāšanu, jo visi modernie rīki satiksmes noteikumos nemaz nav pieminēti.

Satiksmes infrastruktūras daļa, kurā bieži notiek negadījumi ir gājēju pārejas, kuras dažkārt vēl nav pielāgotas drošai satiksmei, nav pietiekami apgaismotas vai, nepieciešamības gadījumā,  nav regulējamas. Katram, kurš pārvietojas ar riteni vai citu augstāk pieminētu pārvietošanās rīku ir jāatceras, ka  gājēju pāreja ir jāšķērso gājēja ātrumā, nedrīkst  uz tās ātri uzbraukt, lai autovadītājs paspēj satiksmes dalībnieku saskatīt, nobremzēt un palaist. Īpaši, kad, tuvojoties rudenim uz ziemai, ceļi un arī gājēju pārejas kļūs slidenas un pagarinās diennakts tumšais laiks. Ir tuvredzīgi strauji izlekt vai izbraukt priekšā automašīnai kaut vai uz gājēju pārejas un tad lamāt autovadītāju, ka nav palaidis šķērsotāju. Tas nemazinās sāpes, jo sadursmes gadījumā cietīs mazaizsargātais satiksmes dalībnieks - autovadītājam apkārt ir metāla sienas.  Savukārt uz ietves viennozīmīga priekšroka ir gājējam, kura kustību nedrīkst traucēt vai kā citādi ietekmēt.

Visdrošāk ir katram braukt pa savu joslu, riteņbraucējiem pa savu, automašīnām pa savu un gājējiem pārvietoties pa savu. Tomēr realitātē pilsētā tas ne vienmēr tā ir izkārtots, tādēļ jāaicina autovadītāji būt uzmanīgiem, atverot durvis, pagriežoties pa labi, izbraucot no sētas, kur negaidīti var parādīties riteņbraucējs, un braucot tuvu ielas malai.

Statistika ir satraucoša, jo aizvadītajā gadā Latvijā satiksmes negadījumos ir cietuši 540 bērni vecumā līdz 14 gadiem, kas ir par 10% vairāk nekā 2016. gadā. Tas ir saistīts arī ar jauno riteņbraucēju  skaita strauju palielināšanos, kam pilsētas infrastruktūra bieži nav gatava. ES vidēji 8% no bojāgājušajiem ceļu satiksmes negadījumos ir riteņbraucēji, un šis traģiskais skaitlis lēni pieaug.

Starptautiskā automobiļu federācija (FIA) ar nacionālo auto klubu atbalstu regulāri organizē dažādas satiksmes drošības programmas ar mērķi stiprināt riteņbraucēju drošību uz ceļa. Viena no Eiropā plaši zināmām akcijām bija “Riteņbraucējs?!” (Think Bike), kuru Latvijā īstenoja LAMB.

Nav “pareizo” vai “nepareizo” transporta līdzekļu, tāpat kā nav tīru autovadītāju vai riteņbraucēju. Visi iekļaujamies kopējā mobilitātes sistēmā, kur savā laikā braucam ar riteni, tālāk ar sabiedrisko transportu, auto vai ejam kājām, tādēļ savstarpēja cieņas nepieciešamība uz ceļa ir pavisam vienkārši saprotama. Riteņbraucējs, gājējs vai autovadītājs, kam kādā nervozā brīdī uzsaucam,  kuru nepalaižam vai pat uzbraucam, citā vietā un laikā varam būt mēs paši, kad nomainām pārvietošanās veidu.

 
4 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
bumeris 30.augusts 2018 12:10
6 3 Atbildēt

Es visiem iesaku uz saviem vienriteņiem uzlikt BMW zīmi priekšā. Lai popularizētu šo marku. Mēs vienmēr, visur cenšamies iespraust reklāmu.

Jo vairāk mēs (būmeristi) būsim, jo vairāk varēs nozagt spoguļus, kā arī vairāk cilvēkiem varēsim pārdot savus auto.

Citādi, pedējā laikā, kaut kādas hondas CRV no sludinajumu serveriem pazūd dažu dienu laikā, bet emkas stāv gadiem, un nevienam viņas nevajag.

istaisA 30.augusts 2018 12:23
5 3 Atbildēt

Tu, resnais analfabēt! Atkal ar savu draudziņu viencexperc, uzdarbojies?

Aiztaisi muti!

Mums patīk segveji, sevišķi, ja tie ir pārbūvēti.

Mūsu klubiņā mēs jau tādus sapirkām.

istaisA 30.augusts 2018 13:29
3 0 Atbildēt

Jās skola sākusie, tādēļ jāsak uzmanīt bērni, jo kā mēs visi zinām tad "bumeris" un ""viencexperc" ir ne tikai homīši, bet arī pedofīli,, nekas gan šos vienreiz paņems pie dziesmas...

P.s Labs mēģinājums atdarīnāt mani, bildi arī ieliksi?

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Porsche pastāsta par jauno Macan

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs atklājis informāciju par jauno Macan, kas tagad būs pieejams kā pilnībā elektrisks transportlīdzeklis, divās divmotoru pilnpiedziņas versijās. Lasīt vairāk

 

Arī pārāk lēna braukšana var radīt avārijas situācijas (+ VIDEO) 11

Satiksmes drošību veido daudz un dažādi aspekti. Viens no tādiem ir – cik droši vadām savu transportlīdzekli un cik labi iekļaujamies satiksmes plūsmā. Nereti no autovadītājiem dzirdamas sūdzības par citu satiksmes dalībnieku pārgalvīgu braukšanas stilu. Tomēr ir arī tādi, kas kopējā satiksmes plūsmā neiekļaujas, jo dažādu iemeslu dēļ brauc pārāk lēni. Arī šāds braukšanas stils var radīt neprognozējamas situācijas uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Putas vai rezerves ritenis ? TV Autoziņu eksperiments (+VIDEO) 13

Modernajās vieglajās automašīnas vietas rezerves ritenim itin bieži nemaz nav, jo rats aizņem vietu un ir smags. Tomēr melnajā stundā tas noderētu. Tā uzskata arī Autoriepu Nama direktors Oskars Krampāns, kurš izrāda Autoziņām dažādus rezerves riteņu veidus. Populārākais ir pagaidu jeb mazais rezerves ritenis, tautā saukts par "desu" vai "tableti". Pagaidu rezerves ritenis ir kompromiss starp pilnvērtīgu riepu un vispār neko. Ar tādu drīkst braukt ne tālāk par 80 km un ne ātrāk kā 80 km/h. Pagaidu riepa ir ne vien mazāka, bet arī plānāka. Lasīt vairāk

 

Laika kapsula: sportiskais 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT ar tikai 716 km nobraukumu (+ FOTO) 6

Nīderlandē piedāvā lieliski saglabātu „laika kapsulu” – 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT, kas savā 32 gadus garajā mūžā nav nobraucis pat 1000 kilometrus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti