Transporta jomas eksperti: autovadītāji Latvijā daudzus pārkāpumus uzskata par normu 25

 

Foto: Publicitātes attēls

Balta | 10.novembris 2022 14:59

Vakar, 8. novembrī, noslēdzās AAS BALTA (PZU grupa) un Satiksmes ministrijas organizētais konkurss “Drošākais uzņēmuma autoparks”, kas šogad notika jau desmito reizi.

Konkursa ietvaros norisinājās ekspertu diskusija “Drošas satiksmes ABC – Auto, Bizness, Cilvēks 2022”, kurā īpaša uzmanība tika pievērsta cilvēciskā faktora un automātisko drošības sistēmu lomai ceļu satiksmes drošības uzlabošanā, un ar īpašām Desmitgades Dimanta balvām tika godināti izcilākie autoparki konkursa desmit gadu pastāvēšanas vēsturē. Kā secina eksperti, vidējo Latvijas autovadītāju raksturo neapzināta braukšana, pārkāpumi kā norma un “es” kā vissvarīgākais satiksmes dalībnieks, un sabiedrībai kopumā vēl tāls ceļš ejams, lai braukšanas kultūra uz Latvijas ceļiem ievērojami uzlabotos. Savukārt par Desmitgades Dimanta autoparkiem atzīti Pašvaldības SIA “Ventspils reiss”, SIA “SCHWENK Latvija”, SIA “Kurbads un Ko” un “Latvenergo koncerns”, bet specbalva par drošāko autoparku piešķirta AS “DELTA LV”.

“Šodien, konkursa “Drošākais uzņēmuma autoparks” desmitgadē, es jūtos patiesi priecīgs un gandarīts par paveikto. Visi autoparki, kas piedalījušies konkursā, sevišķi mūsu ilggadējie dalībnieki, ir lieliski strādājuši, pastāvīgi veikuši uzlabojumus – daži pat 10 gadu garumā, un gribas ticēt, ka visi kopā mēs esam snieguši būtisku ieguldījumu satiksmes drošības uzlabošanā. Mēdz teikt – pastāvēs, kas pārvērtīsies, un domāju, ka desmit gadu pieredze ļaus mums izdarīt vērtīgus secinājumus un kopā ar konkursa dalībniekiem, partneriem un draugiem paveikt vēl vairāk, lai kopējā braukšanas kultūra Latvijā ar katru gadu uzlabotos,” saka konkursa ilggadējs žūrijas priekšsēdētājs, BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.

Pirmajā diskusijas blokā “Automātiskās drošības sistēmas: akla uzticēšanās vai gudrs papildinājums?” Rīgas pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” Tehniskās daļas vadītājs Sarmis Svilis, SIA “Kreiss” autovadīšanas instruktors Didzis Dzelzkalējs, AS “Mapon” produkta attīstības vadītājs Kalvis Šēnbergs un VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” Biķernieku kompleksās sporta bāzes vadītājs un drošas braukšanas eksperts Normunds Lagzdiņš runāja par automātisko drošības sistēmu jeb ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) nozīmi satiksmes drošībā. Kopumā eksperti uzsvēra, ka ADAS ir ļoti svarīgas un nākotnē tām būs arvien būtiskāka loma – jo labāk aprīkots auto, jo lielāka iespēja izvairīties no sadursmēm, kas citādi rezultētos ar lielām apdrošināšanas summām un automašīnas remonta izmaksām. ADAS ir attīstītas tiktāl, ka bīstamas situācijas un riska faktorus, piemēram, miglā uz ceļa izskrējušus dzīvniekus, fiksē daudz ātrāk un precīzāk nekā autovadītājs, tomēr daudzi, sevišķi vecāka gadagājuma autovadītāji nereti neuzticas šīm sistēmām – līdz brīdim, kad tās viņus glābj no satiksmes negadījuma.

“Ar ADAS aprīkotas automašīnas arvien vairāk ienāk ne tikai profesionālajos autoparkos, bet arī privātajā sektorā. Mēs ejam laikam līdzi un, apzinoties, ka Latvijas autoparkā ir ļoti dažāda vecuma automašīnas, meklējam risinājumus, kā ADAS nodrošināt arī vecākām automašīnām. Ja agrāk klientu interese bija drīzāk vispārīga, tagad jau cilvēki nāk ar konkrētām vēlmēm, interesējoties galvenokārt par aklo zonu, joslu līniju šķērsošanas un distances kontroles asistentiem,” saka AS “Mapon” produkta attīstības vadītājs Kalvis Šēnbergs.

Diskusijas otrais bloks bija veltīts tēmai “Kā ārstēt autovadītāju deficītu?”, sarunā piedaloties AS “Aldaris” valdes loceklei Elīnai Aščukai, AS “Delta LV” valdes priekšsēdētājam Aigaram Freibergam, Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājam Kristiānam Godiņam un Satiksmes ministrijas Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktores vietniekam, konkursa ilggadējam žūrijas loceklim Jānim Kalniņam. Eksperti atzina, ka šoferu pagaidām pietiek, bet satraucoša tendence ir profesionālo autovadītāju vecums – lielākā daļa ir vecāki par 45 gadiem. Jaunajiem šis amats nešķiet saistošs, un būtu jādomā arī par to, kā ieinteresēt sievietes par profesionālajām autovadīšanas kategorijām.

Kā norādīja Satiksmes ministrijas pārstāvis Jānis Kalniņš, lai kādi maldīgi stereotipi veidotos sabiedrībā par sievietēm kā sliktākām autovadītājām, sievietes nereti ir apdomīgākās un mazāk iesaistās riskantās situācijās, ko apliecina ceļu satiksmes negadījumu statistikas dati. Savukārt AS “Aldaris” valdes locekle Elīna Aščuka uzsvēra nepilna darba laika nozīmi autovadītāju piesaistīšanā: “Darba devējiem ir jāapzinās, ka uz katru gadījumu jāskatās individuāli, jābūt lielākai elastībai. Protams, iespēja strādāt nepilnu darba laiku neatrisinās visas problēmas, bet vismaz daļēji autovadītāju trūkumu šādi varētu novērst.”

Eksperti ieteica šoferu trūkumu risināt valstiski, piemēram, vienkāršojot attiecīgās autovadītāja kategorijas iegūšanas iespējas, tās, piemēram, subsidējot (pagaidām to dara daudzi uzņēmumi paši, bet cik ilgi?), pārskatot vecuma robežu, no kuras iegūstama attiecīgā kategorija, veicinot konkurētspējīgu atalgojumu un jauniešu interesi par darbu ar jauniem, moderniem, ar ADAS aprīkotiem transportlīdzekļiem.

Savukārt trešajā diskusiju blokā BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks, Valsts policijas Galvenās kārtības policijas Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja priekšnieks Arturs Smilga, sertificēta psiholoģe Natālija Dauberga un autosportists Ralfs Sirmacis sarunājās par tēmu “Kā izraisīt ceļu satiksmes negadījumu: autovadītāju kļūdas vai ieraduma spēks?”. Saskaņā ar Eiropas Komisijas datiem par ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu Eiropas Savienības (ES) valstīs Latvija regulāri ierindojas augstās vietās: 2019. gadā ieņēma 5. vietu, 2020. uzstādīja antirekordu, ierindojoties 2. vietā, savukārt 2021. gadā bija 3. vietā.

“Diemžēl daudzi autovadītāji daudzus pārkāpumus uzskata par normu, brauc neapzināti, nepievēršot visu uzmanību ceļam, un neizjūt sevi kā pārējās satiksmes elementu. Katram šķiet – es esmu pats svarīgākais, tikai man ir jāsteidzas, tikai es protu braukt. Taču mūsu uzvedību uz ceļa ietekmē ne tikai infrastruktūra, bet arī šie cilvēkfaktori – kādi esam kā cilvēki, cik stresa noturīgi esam, kāda ir mūsu kopējā saskarsmes kultūra, kas ļoti spilgti atspoguļojas arī satiksmē,” atzina psiholoģe Natālija Dauberga. Tāpat eksperti uzsvēra, ka liela nozīme ir braukšanas instruktoriem, jo tieši jaunajiem autovadītājiem mēdz būt nihilistiska attieksme, apzināti neievērojot ceļu satiksmes noteikumus. Profesionālajos autoparkos šādas problēmas varētu risināt ar tehniskiem autovadītāju uzraudzības līdzekļiem, bet kopumā būtu jādomā par bargāku sodu sistēmu, vienlaikus izglītojot sabiedrību un uzsverot emocionālās inteliģences nozīmi. Būtiska loma ir arī ģimenes piemēram, jo bērni vēro, kā brauc vecāki.

Diskusijas laikā četrās kategorijās pasniegtas arī konkursa “Drošākais uzņēmuma autoparks 2022” Desmitgades Dimanta balvas izcilākajiem uzņēmumiem konkursa vēsturē un atzinības raksti par izcilu, ilgtspējīgu un sociāli atbildīgu autoparka pārvaldīšanu:

-       Pasažieru pārvadātāji – Dimanta balvas ieguvējs Pašvaldības SIA “Ventspils reiss”, atzinības raksti pasniegti SIA “VTU Valmiera” un SIA “Jelgavas autobusu parks”;

-       Vietējie (Baltijas valstu) kravu pārvadātāji un speciālā pielietojuma autoparki – Dimanta balvas ieguvējs SIA “SCHWENK Latvija”, atzinības raksti pasniegti AS “Sadales tīkls” un AS “Delta LV”;

-       Starptautiskie kravu pārvadātāji – Dimanta balvas ieguvējs SIA “Kurbads un Ko”, atzinības raksti pasniegti SIA “Kreiss” un SIA “Samskip”;

-       Zemāka riska, valsts un pašvaldību autoparki – Dimanta balvas ieguvējs “Latvenergo koncerns”, atzinības raksti pasniegti VAS “Latvijas Autoceļu uzturētājs” un AS “Rīgas siltums”.

Pirmo reizi konkursa vēsturē pasniegta arī Desmitgades Dimanta specbalva “Drošākais ceļu satiksmē”, īpaši izceļot kvalitātes, kas uzsvērtas visā konkursa “Drošākais uzņēmuma autoparks” pastāvēšanas vēsturē – ar šo specbalvu godināts AS “DELTA LV” autoparks, kurš starp visiem konkursa dalībniekiem uzrādījis vismazāko ceļu satiksmes negadījumu koeficientu.

Turpmāk autoparku vērtēšana notiks reizi divos gados.

Konkurss “Drošākais uzņēmuma autoparks” iestājas par sociāli atbildīgiem uzņēmumiem, kuri savā ikdienas darbībā, pārvaldot autoparkus, pierāda, ka tiem patiesi rūp kopējā satiksmes drošība. Tas ietver uzņēmuma iesaisti risku vadībā, cilvēkresursu vadību, uzņēmuma politiku un rīcību attiecībā uz ceļu satiksmes negadījumiem, to uzraudzību un vadību, kā arī autoparku raksturojošo parametru analīzi un tehnisko nodrošinājumu.

Gada balvu “Drošākais uzņēmuma autoparks" jau desmito gadu organizēja AAS BALTA (PZU grupa) sadarbībā ar Satiksmes ministriju. Gada balvu atbalsta, izpratni par ilgtspējīgu un sociāli atbildīgu autoparku pārvaldi, kā arī ikviena ceļu satiksmes dalībnieka drošību palīdz veicināt Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD), SIA "Circle K Latvia", SIA "SEB līzings”, AS "Mapon", biedrība "Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūts" (InCSR), Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija un Latvijas Pašvaldību savienība.

 

 

 
Visi komentāri
 
WALA 10.novembris 2022 15:31
5 0 Atbildēt

Transporta jomas eksperti pieaicināja psihilogu, un ... vienalga sarunāja daudz muļķību ...

Nevar būt nihilistiska attieksme pret CSN/CSL , ja tos vienkārši tupi nezin ...

Bet ja kādu satrauc ātruma pārkāpēji un "maksas pagriezienu" veicēji, tad būtu laiks atgriezties pie psiholoģijas ... un sākt ar to ka "beigt budžetēt" iekasēto naudu par CSN pārkāpumiem ... nu vair aŗi godīgi visiem pateikt, ka labi saprot, ka cilvēks ir "dzimis pārkāpējs", un šī uzvedība ir "norma" uz kuru paļaujas pat VP vadība un valdība ...

Un iekasētu jau vēl vairāk, ja tik spētu katram policistu blakus pielikt ...

MMX 10.novembris 2022 15:46
2 1 Atbildēt

Principā var piekrist tam, ja valsts cilvēku jau startā uzskata par pārkāpēju iekļaujot budžetā plānoto iekasētās soda naudas, tad arī cilvēks neredz sevī vēlmi ievērot tos noteikumus, jo kāda jau vairs atšķirība - tu esi vainīgs, jautājums tikai pie kā un vai tieši tu būsi tas, kuru noķers. Pirmie nikolaju uzliek tie, kas var atļauties pārkāpt un pēc tam jau redzot piemēru, arī visi pārējie. Visu kustību satiksmē regulē nevis cieņa vienam pret otru, bet gan tas vai mani noķers un ja noķers, tad cik tas man izmaksās. Kaut kāda pārkāpumu prevencija un sarunas par drošību notiek nevis lai kādam kaut ko paskaidrotu, bet gan lai publikai ieskepētu kāda jauna iepirkuma nepieciešamību.

Bradypus 11.novembris 2022 8:41
3 3 Atbildēt

Un VAR būt nihilistiska attieksme pret CSN/CSL, ja tos zina ļoti labi un saprot to birokrātismu un bezjēdzību. Es formāli pārkāpju CSN gandrīz vienmēr, kad braucu un vienlaikus ievēroju virkni nerakstīto likumu, kas kopā veido manu izpratni par drošu un citus respektējoš braukšanu. Un rezultāts - ne tuvu nekrāju avārijas, kā tas ir mūsdienās ierasts pedantiskajiem CSN ievērotājiem.

WALA 11.novembris 2022 10:50
0 0 Atbildēt

CSL:

2.pants. Likuma mērķis

Šā likuma mērķis ir:

1) noteikt ceļu satiksmes norises un ceļu satiksmes drošības organizatoriskos un tiesiskos pamatus Latvijā, lai aizsargātu cilvēku dzīvību un veselību, vidi, kā arī fiziskajām un juridiskajām personām piederošo mantu;

...

Ja nodrošini šo punktu, tātad kā minimums ievēro šo punktu garu, un tas ir nereti stipri vairāk kā dažs CSN burta kalps ir spējīgs ...

Vernons 11.novembris 2022 10:59
1 1 Atbildēt

Policijai sen bija jāpārtrauc piesaukt "Distances neievērošanu", bet jāformulē kā "Agresīva braukšana"!

Kas priekšā, tas vainīgs!

280 Eiro sods + 6 soda punkti!

rt 11.novembris 2022 14:04
3 0 Atbildēt

Kā priekšā braucošais var būt vainīgs, ja aizmugurē braucošais neievēro distanci jeb sēž astē, idiot?

Vernons 11.novembris 2022 14:12
0 2 Atbildēt

Opā! Atbraucām! Īsais kurss CSN!

"IEVĒRO DISTANCI"!

Brīdinājuma signāli lieki! "Distances zagļiem" svētki! CSDD sen bija jālikvidē! Auto ar šādu uzrakstu aizmugurē kopā ar tiesībām salonā nopērkams.

Varbūt Tu pats esi idiots?

rt 11.novembris 2022 14:17
3 0 Atbildēt

Tieši tu esi idiots un sēj idiotismu! Pat dubults idiots, ja nespēj atbildēt uz konkrētu jautājumu! Vēl vairāk, dalbajobs, kā te pieņemts teikt!

Stāsts nav par priekšā braucošā idiotisku braukšanu, bet par aizmugurē braucošā sēdēšanu astē.

Vernons 11.novembris 2022 14:46
0 2 Atbildēt

Cik "gara" ir "Distance" CSN līdz 50 km/h, ja nav atkala?

Tests idiotiem!

es 10.novembris 2022 16:26
6 1 Atbildēt

Lielākie, regulārākie un bīstamākie pārkāpēji ir tieši tā saucamie "profesionālie" braucēji. Viņiem ir pilnīgi pie kājas pārējie satiksmes dalībnieki. No sērijas, es liels, man priekšroka, var griezt priekšā, apbraukt šķērsļus savā joslā spiežot ārā pretim braucošos u.t.t. Avārijas situācijā raut pretējā joslā ir pilnīgi normāli! Par viņu attieksmi liecina arī visur izmētātās urīna pudeles. Te jau viens ierosināja ieviest sodu par urīna pudeļu izmešanu un atrašanos auto. Es arī tikai par, 1000EUR vai lai izdzer uz vietas!

650 10.novembris 2022 18:47
1 0 Atbildēt

Kas šis ir- kāda izstrādājuma reklāma, vai reāla analīze? Kam īsti ir adresēti šitie te grūtajās daudzstundu diskusijās dzemdinātie "secinājumi"?

KURŠ diez bija tas, kas "izaudzināja" šo te (kārtējo) dalbaēbvadītāju paaudzi? Kuŗš (mums/lohiem) tur ko centraalizēti plānoja un kurš šito visu īstenoja un/vai uzraudzīja?

Vernons 10.novembris 2022 22:45
2 1 Atbildēt

Iedomājamies situāciju, noziedznieks vada izmeklēšanu!

Kolektīvā nozieguma kultivētāji spriež par kustības drošību.

To sauc par noziedzīgu politiku!

LMT 11.novembris 2022 11:05
3 1 Atbildēt

Ekspertiem pat nav ancuka, trenuškās jānāk...

Heh 11.novembris 2022 12:19
0 0 Atbildēt

Ancuks jau nepadara par expertu, tad jau Saeima automātiski būtu super iestāde

LMT 12.novembris 2022 0:01
0 0 Atbildēt

Tu, laikam, ari precies buktētā treniņtērpā...

650 11.novembris 2022 13:18
1 0 Atbildēt

Cik maksā (mak-sās..) šitās te ADASs sistēmas "uzstādīšana" LV vidējajam 13 gadus vecajam transportlīdeklim? Kāda ir piemaksa/par, ja kāds pērk jaunu auto ar šādu sistēmu? No kura gada būs "obligāti"? Kas kontrolēs?

Kā tieši izpaužas "vecāka gadagājuma Vadītāju" neuzticība šīm sitēmām?

MMX 11.novembris 2022 13:39
2 0 Atbildēt

Skatoties uz ekspertiem atcerējos neseno Zebras sižetu par satiksmes drošības uzlabošanos un acīs iekrita tā laika eksperti - nopietni kungi, zinātņu doktori, ar datos pamatotu viedokli un tā. Tagad esam nonākuši līdz tam, ka doktori sēž fakultātēs, bet par satiksmes drošību izsakās cilvēki praktiski no ielas. Pagrābj tik sauju datu, no tiem izvelk vajadzīgo konkrētā mērķa sasniegšanai un aidā. Gan drīz vai rodas iespaids, ka tēmā iedziļinājušies eksperti ir pat kaitīgi, jo var nejauši sarunāt kaut ko lieku.

Opis 11.novembris 2022 14:07
3 0 Atbildēt

Interesanti, ka tagad visādi salašņas skaitās eksperti. Vai šie eksperti ir sertificēti, vai viņiem ir ausgtākā izglītība satiksmes organizēšanā un pārraudzībā!?

Tagad jau katrs ietekmelis sevi uzskata par eksperetu un braucot pie stūres lamā visus pēc kārtas, ka viņš redz experc, bet pārējie duraki no ČUHŅAS!

Experc 11.novembris 2022 14:20
2 0 Atbildēt

Mūsu mājas sētnieks, zinātnieks un pētnieks, satiksmes experc Koļa arī saka, ka visus šoferus ir jāsoda, lai valsts kase pildās un sētniekiem var pacelt algu!

rt 11.novembris 2022 14:22
0 0 Atbildēt

Sētnieku jau Tu pats no savas kabatas apmaksā! Tieši otrādi, ja vairāk maskāsi sodos, mazāk atliks sētniekam.

Vernons 11.novembris 2022 14:21
3 1 Atbildēt

1960 jos gados ar hronometru kontrolēja virzienrādītāja ieslēgšanas ilgumu Rīgā!

Caurumu knieba brīdinājuma talonā.

Šodien virzienrādītājs pazudis! Kāds vēl priekš Sevis ieslēdz!

Kur pazuda virzienrādītājs?

rt 11.novembris 2022 14:24
2 0 Atbildēt

Pazuda turpat, kur autobusu vadītāju algas...

ZZZZ 12.novembris 2022 8:16
0 0 Atbildēt

Viss jau ir sakārtots, par netrafarētajiem policijas auto sen jau teicu.

Vernons 12.novembris 2022 10:00
0 0 Atbildēt

Nepārkāp un Tevi neviens Vācijā neturēs!

650 15.novembris 2022 1:40
0 0 Atbildēt

- pārkāp Latvijā, tur arī neviens neturēs!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

35 miljoni dolāru: Henriks Fiskers pārdod savu Holivudas villu

Bankrota priekšā nonākušais elektroautomobiļu ražotājs meklē izeju no smagās situācijas. Lasīt vairāk

 

Kas īsti notika? - uz Tallinas šosejas pie Ādažiem neliela lidmašīna veikusi avārijas nosēšanos (PAPILDINĀTS 17.00) 6

Sestdien, 4.maijā, uz Tallinas šosejas pie Ādažiem avārijas nosēšanos veikušo lidmašīnu pilotēja instruktors, kurš kopā ar pasažieri bija devies privātā lidojumā, noskaidroja aģentūra LETA. Lasīt vairāk

 

Gājējs "nogāž" divus motociklistus (+ VIDEO) 36

Viens no motociklistiem pamana gājēju pie pārejas un sāk bremzēt, taču aizmugurē braucošais tam nav gatavs. Lasīt vairāk

 

Nissan X-Trail N-Trek – jauna versija ekstrēmāku izbraucienu cienītājiem (+ FOTO) 5

Nissan laidis klajā jaunu krosovera X-Trail versiju N-Trek, kas būs piemērota izbraucieniem pie dabas, nebaidoties arī no sarežģītākiem maršrutiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti