4x4 jauna sezona 5

 
27.janvāris 2003 0:02

Piektdien notika preses konference, kurā tika paziņota LAF 4x4 komisijas lēmums – daudz vairāk pievērst uzmanību masu mēdijiem, lai informētu interesentus par 4x4 notikumiem...

Žurnālisti tika iepazīstināti ar 2003. gada kalendāru, kas, kā izrādījās, nav nemaz tik niecīgs. Zināms, ka arī pirms katrām sacensībām, presē parādīsies informācija – kur un kad notiks sacensības. (iAuto to publicēs noteikti) Savukārt organizatori solīja, ka sacensības rallijā-reidā un rallijā-karuselī būšot pietiekami skatāmas un interesantas. Arī "Mazozoli 4reiz4" pārstāvijs Jānis Lazdāns solīja, ka pat grūti "saredzamais" trofi-reids būšot rīkots tā, lai atsevišķās vietās skatītājiem būtu iespējams piekļūt. Trīs vai četras Latvijas ekipāžas, kas plāno startēt 2004.gada Parīzes-Dakaras rallijā, galvenokārt gatavosies pašu mājās, un rallijreidu braucēju līdz šim gūtie panākumi ir spējuši izraisīt arī citu valstu sportistu interesi. Latvijas rallijreidu komandas braucēji pēc startiem Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) Pasaules kausa posmā "Master Rallye" Krievijā un Apvienotajos Arābu Emirātos (AAE) jau ir kļuvuši atpazīstami pasaulē, norādīja LAF 4x4 komisijas vadītājs Romāns Ērkulis. Lai gan startējot tuksnešu smiltīs, ir nepieciešamas citādas iemaņas nekā Latvijas trasēs, labākie pašmāju 4x4 autosportisti trenējas un regulāri startē arī Latvijā, jo uzskata, ka pirms došanās pasaulē ir jāspēj pierādīt augsta meistarība arī vietējiem konkurentiem un līdzjutējiem, stāstīja viens no braucējiem Didzis Zariņš. Interesi par Latvijā notiekošo ir pauduši braucēji no Vācijas, Polijas un Itālijas, kur nenotiek nacionālie čempionāti rallijreidos. Taču pirms starptautisku sacensību rīkošanas, kas varētu notikt 2004.gadā, LAF 4x4 komisija gatavojas veikt papildu pasākumus skatītāju un reklāmdevēju intereses palielināšanai. 2003.gadā Latvijas čempionāts ir paredzēts divās 4x4 disciplīnās - rallijreidā un rallijā-karuselī. Abos veidos sacensības risināsies piecos posmos, un pirmie uz starta jau 1.februārī Embūtē stāsies rallija-karuseļa braucēji. Pirmais posms rallijreidā risināsies 15.februārī Balvos. Līdztekus Latvijas čempionātam spēcīgākie braucēji plāno piedalīties arī FIA Pasaules kausa posmos martā Itālijā un jūnijā Marokā. Iespējams, Latvijas pārstāvji varētu parādīties arī sacensībās AAE. Tieši braukšana tuksnešu smiltīs Latvijas ekipāžām ir nepieciešama, lai labāk sagatavotos specifiskajam Dakaras rallijam, stāstīja Zariņš. Kluba 5x5 prezidents Edgars Maišelis paziņoja, ka Dakaras rallijā Latvijas ekipāžas vēlētos izlaist tos pirmos iesācēju posmus, kuros tiek piedzīvotas izstāšanās vai jāpriecājas vienkārši par tikšanu līdz galam. "Mūsu mērķi ir lielāki, un mēs centīsimies panākt ko vairāk," teica Maišelis. Iespējams, Latvija Parīzes-Dakaras rallijā būs pārstāvēta arī motobraucēju konkurencē. Latvijas Automobiļu federācijas 4x4 komisijas rīkotās sacensības autosportā 2003. gadā: Latvijas čempionāts rallijā-reidā 1. posms – 15. februāris, Balvi, rīkotājs SIA „Īves-B” 2. posms – 31. maijs, Skrunda, rīkotājs Kuldīgas TSK 3. posms – 28.-29. jūnijs, Liepāja, rīkotājs R. Ērkulis 4. posms – 20.-21. septembris, Ventspils, rīkotājs R. Ērkulis 5. posms – 11.-12. oktobris, rīkotājs R. Ērkulis Latvijas čempionāts rallijā-karuselī 1. posms – 1. februāris, Embūte (Liepājas rajons), rīkotājs Agris Siliņš 2. posms – 26. aprīlis, Skrunda, rīkotājs Kuldīgas TSK 3. posms – 19. jūlijs, Balvi, rīkotājs SIA „Īves-B” 4. posms – 30. augusts, Embūte (Liepājas rajons), rīkotājs A. Siliņš 5. posms – 8. novembris, Skrunda, rīkotājs Kuldīgas TSK LAF 4x4 komisijas sacensību statuss piešķirts: S/O Kluba “Mazozoli 4reiz4” Latvijas trofi-reidu Kausa izcīņa 1. posms – 8. februāris 2. posms – 29. marts 3. posms – 17. maijs 4. posms – 19. jūlijs 5. posms – 13. septembris 6. posms – 25. oktobris Kluba 5x5 Kausa izcīņa rallijā-reidā 1. posms – 8. februāris 2. posms – 15. marts 3. posms – 12. aprīlis 4. posms – 17. maijs 5. posms – 5. jūlijs 6. posms – 16. augusts 7. posms – 27. septembris 8. posms – 1. novembris 9. posms – 13. decembris Latvijas rallija-reida komandas plānotie starti FIA Pasaules kausā 13. – 16. marts – Itālija, Italian Baja 3. – 8. jūnijs – Maroka, Rally Orpi Maroc ?. decembris - ? janvāris – Rallye Paris – Dakar

4x4 VĒSTURE

1931. Žurnāls “Motors” 1931. gada oktobra numurā ziņo, ka Latvijā pirmās cross country tipa auto un moto sacīkstes “Rīgas motorsporta klubs” sarīkojis tā gada 20. septembrī. Slēgtā 4 km garā riņķa distancē, kas bijusi nosprausta pie Carnikavas šosejas 29 km no toreizējās Rīgas robežas, sacentušies seši braucēji ar automobiļiem un deviņi motociklisti. Par uzvarētāju, distanci veikdams 9 minūtēs un 28,6 sekundēs, kļuva kāds vīrs uzvārdā Medems ar Matchless motociklu. Automobilistiem apvidus braukšana padevusies salīdzinoši grūtāk – puse braucēju nav spējuši finišēt. Kāds distancē aizmaldījies, citi iestiguši ūdens šķēršļos. 1994. Septembrī Saldus rajonā pamestajā Zvārdes aviācijas mācību poligonā notika pirmās apvidus autosacensības “Zvārde 16”. Tas bija sākums bezceļu rallijreidu un trofireidu sacensībām mūsdienās. 1995. Rudenī LAF ietvaros darbu uzsāka speciāli izveidotā 4x4 komisija. Par pirmo komisijas priekšsēdi kļūva bijušais autorallists Ojārs Andersons 1997. Pirmo gadu tika rīkots sacensību seriāls ar kopēju sezonas vērtējumu – Bezceļu zvaigznes kauss. Kausu izcīnīja Andrejs Radzevičs ar automobili VAZ Ņiva. Latvijas pārstāvji pirmo reizi devās uz sacensībām ārzemēs – piecas ekipāžas izbrauca uz Krieviju un piedalījās trofireidā Ladoga-97. Krieviem par pārsteigumu latvieši izrādījās spēcīgi sāncenši, un reida rīkotājiem finišā bija jāatzīst, ka Alda Sāmīša ekipāža ir labākā speciālo posmu veikšanā. 1998. Apvidus ralliji-reidi Latvijā pirmo reizi ieguva valsts čempionāta statusu. Par pirmajiem čempioniem kļuva pilots Andrejs Radzevičs ar stūrmani Aināru Šustu (VAZ Ņiva). Latvijas braucēji atkārtoti uzvarēja trofireidā Ladoga, šoreiz par to parūpējās Osvalds Putniņš/Vitauts Stopelis, turklāt tā bija uzvara absolūtajā trofi-reida vērtējumā. Lazdāns ar kolēģiem veica arī ekstrēmo trofireidu Arctic Trophy, kas tradicionāli notiek aiz polārā loka Murmanskas apgabalā. 1999. Latvijas čempionāta ieskaitē tika izveidotas divas ieskaites grupas – A un B divīzija. Pilnveidojot sacensību tehniskos noteikumus, A divīzijā apvienoja speciāli sagatavotus sporta automobiļus (drošības karkass, sporta sēdekļi un drošības jostas). Latvijas čempionu titulu izcīnīja Aldis Sāmītis/Girts Liniņš (Jeep Cherokee) A divīzijā un Jānis Dreiblathens/Viesturs Pacevičs (VW Iltis) B divīzijā. 2000. Valsts meistarsacīkšu ieskaitē saglabājās ieskaite A un B divīzijās. Uzvaru čempionātā A divīzijā svinēja Tils un Lita Liepiņi (Mitsubishi Pajero), bet B grupā atkārtoti triumfēja Jānis Dreiblathens, šoreiz pārī ar Arno Iesalnieku (VW Iltis). Paralēli valsts čempionātam LAF akceptēja Off Road Formula kausa izcīņas rīkošanu. Kausu izcīnīja Gvido Neimanis/Uģis Dambis (VAZ Ņiva). Ekipāža Jānis Lazdāns, Jānis Čaune un Edgars Trūps izcīnīja otro vietu Krievijas trofireidā Ural Trophy-2000. Jānis Lazdāns izmēģināja spēkus arī Krievijas čempionātā rallijreidā – sacensībās Krilatskije holmi kopvērtējumā izdevās izcīnīt augsto 10. vietu. Atzīstami rallijreidos Krievijā startēja ekipāža Ansis Frīdbergs/Vitālijs Miņenko – ziemas čempionāta posmā Master Rallye viņi ieguva 8. vietu kopvērtējumā starp vairāk nekā 80 (no tām 42 profesionāļi) ekepāžam. 2001. Izmaiņas tehniskajos noteikumos rallijreidos liedza startēt ar ielas automobiļiem. Sporta mašīnu ieskaitē tika izveidota Lielā (dzinēja tilpums virs 2000 kub cm) un Mazā (dzinēja tilpums līdz 2000 kub cm) klase. Uzvaru Lielajā klasē izcīnīja Gints Feldmanis/Aigars Vītoliņš (UAZ 469), bet Mazajā Andrejs Radzevičs/Ainārs Šusts (VAZ Ņiva). Sezonas sākumā 4x4 komisija izšķīrās rīkot valsts čempionātu arī apvidus triālā. Par uzvarētājiem kļuva Aivars Rutkis/Aivars Bērtaitis (VAZ Ņiva), tomēr triāls neguva cerēto dalībnieku atsaucību, un nākamajā gadā 4x4 komisija sacensības šajā disciplīnā nerīkoja. Startējot Krievijas rallijreidu čempionāta posmā Master Rallye, Anša Frīdberga ekipāža šoreiz izcīnīja 28. vietu. Rudenī rallijreidā Kolomna-2001, kur sāncenšos arī bija Pasaules kausa rūdījumu guvusī krievu braucēju elite, Jānis Lazdāns ar Valdi Kalnozolu izcīnīja augsto 11. vietu kopvērtējumā. Lazdāns ar jau pārbaudītajiem biedriem Čauni un Trūpu kopā ar krievu kolēģiem piedalījās trofi ekspedīcijā Vladivostoka – Sankt-Pēterburga. 2002. Iepriekšējā gada nogalē komisijas pilnsapukce pieņēma lēmumu pakāpeniski arī Latvijā pāriet uz FIA tehniskajiem noteikumiem. 2002. gads tika pasludināts par pārejas gadu, vēl saglabājās iepriekšējās ieskaites grupas. Triāla vietā 4x4 komisija rīkoja čempionātu rallijā-karuselī. Atšķirībā no ralljreida, karuseļsacensības notiek slēgtās trasēs pa nepārprotami iezīmētu distanci. Jūnijā tika prezentēta Latvijas ralliju-reidu komanda, kas gatavojās iziet cross country sacensību starptautiskā arēnā. Tuvākais mērķis bija FIA Pasaules kausa posms Master Rallye-2002 Krievijā, tālākie plāni – regulāra dalība PK izcīņā un starts rallireidā Parīze-Dakāra 2004. gadā. Latvijas čempionātā rallijreidā uzvaru izcīnīja Māris Saukāns/Didzis Zariņš (Mitsubishi Pajero) Lielajā klasē, bet Mazajā Jānis Auziņš/Ilmārs Gibala (UAZ469). Karuseļsacensībās Lielajā klasē zelta godalgas ieguva Jānis Naglis/Modris Mēters (Mitsubishi Pajero), bet Mazajā klasē Andrejs Radzevičs/Ainārs Šusts (VAZ Ņiva). Pirmais starts PK posmā uzskatāms par veiksmīgu. Vairāk nekā 5000 km garajā Master Rallye, kas tiek uzskatīts par sarežģītāko rallijreidu pēc Dakāras, finišēja piecas no sešām Latvijas ekipāžām. Andris Lukstiņš/Ivars Krauklis 46 dalībnieku konkurencē izcīnīja 17. vietu un tika atzīmēti kā labākie FIA rallijreidu debitanti. Oktobrī divas ekipāžas startēja PK posmā Arābu Emirātos. Latvijas Sporta Meistaru goda nosaukumus apvidus autosportā izcīnījuši 1999. – Aldis Sāmītis, Ģirts Liniņš 2000. – Lita Liepiņa, Tils Liepiņš, Gvido Neimanis, Uģis Dambis, Pēteris Kurtišs, Armands Zaumanis, Andrejs Radzevičs, Ainārs Šusts 2001. – Gints Feldmanis, Aigars Vītoliņš, Aivars Rutkis, Aivars Bērtaitis 2002. – Jānis Naglis, Andris Lukstiņš, Ivars Krauklis, Jānis Āzis, Valdis Purvinskis, Jānis Lazdāns, Gints Rūsiņš

FIA 2003. gada Pasaules kauss rallijā-reidā

13.–16. marts – Italian Baja, Itālija 4.-13. aprīlis – Rallye Tunisie, Tunisija 8.-12. maijs – Baja 1000 Vodafon, Portugāle 3.-8. jūnijs – Rally Orpi Maroc, Maroka 17.-20. jūlijs – Baja Espana, Spānija 11.-18. augusts – Master Rallye, Krievija 15.-20. septembris – Por Las Pampas Rally, Argentīna 19.-24. oktobris – Desert Challenge Of UAE, Apvienotie Arābu Emirāti iAuto // BNS
 
Visi komentāri
 
61319. viesis 27.janvāris 2003 2:02
0 0 Atbildēt

me 1.mais koments. bet vispar ar 4x4 neaizraujos

61350. viesis 27.janvāris 2003 9:51
0 0 Atbildēt

Labs raksts, it īpaši 4x4 vēsture.

61369. viesis 27.janvāris 2003 10:24
0 0 Atbildēt

Raksts labs. Bet žēl ka FIA tehnisko noteikumu rezultātā parasts bobika braucējs atstāts malā, baigi jau nu sālīta ir tā drošība.

61400. viesis 27.janvāris 2003 11:33
0 0 Atbildēt

To: krix

Nepārdzīvo. Par "bobika" braucējiem ir ari padomāts. Latvijas čempionātā 4x4 ir atsevišķa Nacionālā klase("bobiki", ņivas), kur bobika braucēji var pucēt bez problēmām.

61402. viesis 27.janvāris 2003 11:37
0 0 Atbildēt

NU gari, plaši un labi uzrakstīts!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Geparda – 110 km/h ātrs un jau no 16 gadiem (+ FOTO) 4

Ar pārbūvēto Volkswagen Up Vācijā drīkst braukt A1 kategorijas vadītāju tiesību īpašnieki, kas pie tādām var tikt jau no 16 gadu vecuma. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 1

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 

Nepilni 18 000 eiro - jaunais Dacia Duster arī Latvijā 24

Piedāvājumā pilnais hibrīds HYBRID 140, jaunais benzīna dzinējs TCe 130 Mild Hybrid, pilnpiedziņas versijas, benzīna/LPG divdegvielu dzinējs ECO-G 100 un klientu iecienītās augstākā līmeņa Extreme un Journey aprīkojuma versijas, kas papildina viena otru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti