Ātrums tumsā 6

18.oktobris 2012 10:30

Konkrēta brīža drošo ātrumu var noteikt tikai katrs braucējs pats. Bieži, sevišķi trūcīga ekipējuma apstākļos, kas šim laikam raksturīgs, uz slikta ceļa, lietū, sniegā, drošs ātrums ir krietni zemāks par 90 km/h. Cik - to nevar pateikt priekšā satiksmes organizatori. Tā pārsniegšanu nevar paspēt konstatēt policists. To jāvar pašam.

Gunārs Brauns

Jāvar. Bet nevar. Lielākā daļa auto vadītāju nezina elementāras lietas – tā liecina gan „Auto akadēmijas”, gan „Drošas braukšanas skolas” pieredze. Atbilde, piemēram, uz šķietami ābeces jautājumu – kāds ir auto apstāšanās ceļš, braucot ar ātrumu 100 km/h? – ir miglā tīta vismaz trim ceturtdaļām no viņiem. Tādēļ paskaitļosim vēlreiz.

Bremzēšanas ceļš

Tas ir katra konkrēta auto tehniska raksturojuma sastāvdaļa (ar nosacījumu, ka vadītājs zina, kā pareizi bremzējams viņa auto). Ražotāju dati liecina, ka izplatītākie mūsdienu auto (mazie un kompaktie) no 100 km/h spēj apstāties 40 – 45 metros. Ļoti zemi, tā sauktie „sporta” auto, nedaudz ātrāk. Garākiem limuzīniem šajā testā it kā vajadzētu būt pārākiem, jo tie bremzējot mazāk „pārsvarojas” uz priekšējo asi un tādēļ pilnvērtīgāk izmanto aizmugurējās bremzes, taču tie ir smagāki un tādēļ nevinnē. Vēl sliktāk, protams, stājas miniveni un „džipi” – gan masa liela, gan smaguma centrs augstu. Tādēļ vispārējās rekomendācijās visur pasaulē tiek rēķināti vismaz 50 metri – tā teikt, ne automobiļi , ne to vadītāji nav ideāli. Angļi ņem pat 60, kas secinājumus padara konservatīvākus. Sevišķi tad, ja runa ir par vēl lielākiem ātrumiem (kā māca pamatskolas fizikas kursā kinētiskā enerģija un tātad arī spēks, kas vajadzīgs tās dzēšanai, aug proporcionāli ātruma kvadrātam).

Reakcijas laiks

Tas ir laiks, kas paiet no šķēršļa pamanīšanas līdz bremzes pedāļa nospiešanai. Optimisti saka (un statiski mērījumi to apliecina) – no 0,25 līdz 0,4 sekundēm. Pesimisti šo skaitli trīs vai četrkāršo (un mērījumi kaut cik sarežģītas kustības apstākļos arī tam piekrīt). Tabulā, kuru variet pētīt vaļasbrīžos, tādēļ liekam vidēju lielumu – 0,75 sekundes. Ja būsiet labā formā un aktīvai darbībai koncentrējies, tajās noteikti iekļausieties. Turklāt labas reakcijas nozīmi nevajag pārspīlēt – desmitdaļa sekundes dod tikai pāris metru priekšrocību.

Apstāšanās ceļš

Tā ir abu pirmo sastāvdaļu summa. Ļoti liela – kas pārsteidz daudzus. Labi, ja pārsteidz avīzi lasot jeb drošas braukšanas kursus apmeklējot. Ja uz ceļa... Auto nav cilvēks (80 kg) un nevar apstāties, nākamo soli vienkārši nesperot. Lai šķietami tik paklausīgos un rātnos metāla 1200 – 2000 kg pēc it kā rāma šosejas skrējiena „dabūtu mierā” pat ideālos apstākļos vajadzīgi 70 metri. Uz slapja asfalta (ar labām riepām – vai jums tādas ir?) vesels simts. Uz svaiga sniega (ar ziemas riepām, kuras nav nolēstas vasarā) – 150. Ir par ko padomāt pat gaišā pusdienā. Bet tumsā...

Aizliegtais drošāks?

Secinājums, kurš izlien no tabuliņas, ja tai pievienojam auto tuvo un tālo gaismu segto attālumu, nepatiks ātruma vispārējas limitēšanas fanātiķiem. Attālumi ņemti no visai autoritatīva avota – Krievijas žurnāls „Avto revju” ar saviem vērienīgajiem un nopietnajiem pētījumiem pazīstams visā pasaulē. Tad, lūk – tikai viens no pārbaudītajiem sešiem jauniem mazās klases auto ar tuvajām gaismām spēja izcelt no tumsas gaiši ģērbtu gājēju 80 metru attālumā. Ar tālajām – 160 metrus izgaismoja visi. Ko tālāk? Elementāri, Vatson...

Ja šobrīd atmetam juridiskos un ētiskos noteikumu ievērošanas aspektus – 120, pat 150 km/h uz sausa asfalta ar tālajām gaismām faktiski ir drošāki, tie garantē iespēju apstāties, ieraugot šķērsli. Atļautie 90 vai pierastie 100 km/h ar tuvajām? Tuvāk riska zonai vai pat tajā jau iekšā, jo ne visi gājēji ir „gaišā apģērbā”. Aļņi un mežacūkas noteikti nav. Uzlīst lietus, un formāli atļautais kļūst nepārprotami bīstams. Pat 80 jau tā kā par daudz, sevišķi tādēļ, ka arī redzamība traucēta un kontrasti mazinājušies. Sniegs būs slidenāks, bet izgaismojums Ziemsvētku baltumā labāks.

Tātad - rudens tumsā tomēr neder dienas vienmuļais „plus pieci lati” plūdums, kuru limitē tikai sargāšanās no radariem. Te vajadzīgs cits ritms, jo sods par 70 vai 80 km/h „uz aklo” mēdz būt daudz bargāks.  

 
Visi komentāri
 
287557. viesis 18.oktobris 2012 11:18
0 0 Atbildēt

Interesanti fakti. Aptuveni zināmi, bet tabuliņa pasaka visu :)

287559. viesis 19.oktobris 2012 8:06
0 0 Atbildēt

Nu navajag ņemt par pamatu krievu pētījumus, kuros izmantoti paši lētākie auto...Protams, kaut kāda daļa taisņibas rakstā ir, nenoliedzami, bet tagad sākt stāstīt,ka 150 naktī ir drošāki nekā ir demagoģija. Cik cilvēku, tik redzes īpatnību, spējas koncentrēties tādam ātrumam utt.

Vai autors ir pabraucis ar kādu mūsdienīgu auto, kurš aprīkots ar patiešām labiem tuvās gaismas lukturiem?

Es esmu un varu apgalvot, ka te nu tīrā matemātika neder.

Pie tam-nekādas tālās gaismas neglābs no tā,ka mežacūka izskries no meža, kurš ir SĀNOS brauktuvei.

Tendenciozs raksts, balstīts un šauru redzējumu. Papēti plašāk.

287560. viesis 19.oktobris 2012 13:51
0 0 Atbildēt

Nevajag manipulēt ar bremzēšanas ceļiem. Mierā nemaz nav vienmēr jādabū, pietiek nomest lielāko daļu, un ar nelielu atlikušo ātrumu apbraukt visu ko, vajag. Pie kam, ceļš šoferiem bez pieredzes izskatās daudz šaurāks, nekā ir patiesībā. Tumsas apstākļos ir nepieciešamas vismaz pareizi noregulētas gaismas, un uzmanīgi ir jāskatās uz ceļu, nevis jārakājās telefonā. Un tad, arī mežazvērus, parasti var pamanīt jau ceļa malās pēc acu spīduma, kurš var ilgt tikai pussekundi. Nesen braucu Latgalē Rēzeknes rajonā pa zemes ceļu, kuram atļautais ātrums ir 90 (t.i nav ierobežojumu). Ja brauktu ar visiem 90, tad uzkalnos būtu palēcies gaisā ar visām 4, un līkumu neizņemtu nevienu. Bet tur vietejie brauc, paši izvēlas ātrumu, fotoradari viņus nekontrolē, un visi ir dzīvi. Pavisam vienkārši. Jo vairāk civilizācijas, jo vairāk i.d.iotu abās frontēs, kuri baksta un biedē viens otru.

287561. viesis 19.oktobris 2012 14:22
0 0 Atbildēt

No meža zvēriem nav ko bīties, priekš tam ir dugas priekšā un vinča kravas kastei. Vienīgi no aļņiem jāuzmanās, ja kāds nostučīs, tad var dabūt dažus tūkstošus sodā nomaksāt.

287563. viesis 19.oktobris 2012 15:01
0 0 Atbildēt

Pēdējais komentārs reāli ir kāda nebūt kakša veidots.

287592. viesis 22.oktobris 2012 15:32
0 0 Atbildēt

kā tad, vajag tikai pieminēt, ka uz sausa asfalta 150 ir droši... Kur ir tas ceļa gabals, kur nav iespējams kads gājējs, suns, kaķis, traktors, velopisēdists?

Tikko vizinos pa Kanādu. 80 kmh visur, kur nav autostrāde, plūsma iet līdz 100, parasti mazāk, ap 90. Sodi: 50 dolāri līdz 16 kmh pāri limitam, līdz arestam, 10000 $, un auto konfiskācijai par 50 kmh virs limita. A

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Madeirā avarē tūristu autobuss; 29 bojāgājušie (+ VIDEO) 10

Portugālei piederošajā Madeiras salā avāriju piedzīvojis tūristu autobuss ar 57 vācu tūristiem – 18 sievietes un 11 vīrieši gājuši bojā. Lasīt vairāk

 

Krievu miljardieris atzīst, ka ASV sankciju dēļ varētu nākties likvidēt autoražotāju GAZ 17

Krievu miljardieris Oļegs Deripaska paziņojis, ka gadījumā, ja ASV neatcels pret viņu un viņa vadīto autobūves uzņēmumu GAZ noteiktās sankcijas, autoražotājs līdz vasarai varētu būt spiests pārtraukt darbību. Lasīt vairāk

 

No 2022.gada maija automašīnas būs jāaprīko ar jaunām obligātām drošības tehnoloģijām 39

Eiropas Parlamenta (EP) deputāti šodien apstiprināja regulu, kas no 2022.maija par obligātu prasību noteiks jauno automobiļu aprīkošanu ar tādām drošības tehnoloģijām kā "gudro ātruma pielāgošanu", uzlabotu avārijas bremzēšanas sistēmu un "melnajām kastēm", aģentūru LETA informēja EP pārstāvniecībā Latvijā. Lasīt vairāk

 

Ar limuzīna īpašībām - Lexus prezentējis savu pirmo minivenu (+ FOTO) 7

Toyota luksuss zīmols Lexus prezentējis kompānijas vēsturē pirmo minivenu LM, kura konstrukcijā izmantots limuzīnos raksturīgs risinājums. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti