Te vēl viens fragments no „Auto akadēmijas” drošas braukšanas kursa (pasniedzēji Atis Jansons, Ivars Caune, Jānis Štrauss, Ivars Grošus). Šodien – apdzīšanas manevra drošība, 2. daļa.(*)
„Lai pēc iespējas īsu laiku pavadītu pretējā virziena kustības joslā, apdzīšanai jābūt dinamiskai. Mūsdienu automobiļi tādu iespēju dod. Liela daļa autovadītāju šo iespēju neizmanto. Viņi ir aizmirsuši (vai nekad nav zinājuši), kas tā tāda – iekšdedzes dzinēja jaudas raksturlīkne. Viņiem tahometrs ir gluži nevajadzīga greznumlieta. Un iznāk, lūk, kas. Starta ātrums 80 km/h. Apgriezieni 2000. Auto, kura pasē lepni rakstīts 200ZS, „neiet”. Un nevar „iet”, jo faktiski šobrīd attīsta mazāk par pusi no iespējamās vilkmes. Ja braucamais pieticīgāks (max. 100 ZS), pie 2000 apgriezieniem tam būs veca zaporožeca „spēks”. Kādi 30 zirgi.
Aktīvs, ātrs, precīzs un drošs manevrs prasa aktīvu rīcību. Sava auto dzinēja un transmisijas pazīšanu un pareizu izmantošanu. Sešpakāpju ātrumkārbām parasti ar piektā pārnesuma ieslēgšanu būs par maz. Ir jaunāko modeļu (eko ēra) auto, kuriem pie 100 km/h īstais vilcējs ir pat trešais „robs”. Slēdzaties! Sarkanās atzīmes sasniegšana tahometrā dzinējam nekaitēs. Pat otrādi – pilsētas „gandrīz tukšgaitas” kvēpu izpūšana ir tam veselīga. Momentālais degvielas patēriņš būs liels, bet īslaicīgs. Vidēji pat zemāks, nekā (ilgāku laiku) spīdzinot motoru ar pedāli grīdā un 2500 apgriezieniem.
Tikai labākās no automātiskajām ātrumkārbām ātri reaģē uz „kikdaunu” (gāze grīdā), pārslēdzot par pārnesumu vai pat diviem, trim uz augšu. Pārējām ir jāpalīdz, pārejot uz „S” vai manuālo režīmu. Jāpastrādā mazliet. Vai no apdzīšanas jāatsakās, līdz ceļš būs tukšs kilometra attēlumā.”
Par pareizu apdzīšanas trajektoriju un stratēģiju – nākamreiz, 3. APDZĪŠANAS daļā.
(*) Šis ir ļoti īss un konspektīvs ieskats „Auto akadēmijas” nodarbībā. Nianses izrunājamas tikai klātienē. Ja tāda iespēja tevi interesē – raksti – info@iauto.lv. Atbildēsim. Komentārus ņemsim vērā, nākamos tematus izvēloties. Bet uz tiem neatbildēsim...
Viss pareizi uzrakstīts. Ja apdzīšanai nav brīva kilometra priekšā.