Lai arī ziema ir laiks, kurā pastiprināti tiek pievērsta uzmanība automašīnas logu mazgāšanas šķidruma kvalitātei, izrādās, arī vasarā nepareizi izvēlēts, tas ir, nekvalitatīvs logu šķidrums var veicināt vairāku bojājumu veidošanos automašīnā.
Tāpēc auto preču un piederumu vairumtirgotājs SIA "Getz Bros. & Co. (Latvia)" centās noskaidrot, kuri mīti attiecībā uz logu mazgāšanas šķidrumiem ir patiesi, bet kuri – tikai mīti.
1. Vasarā logu mazgāšanas šķidrumu var nelietot. Nē, tā nav. Lai arī vasarā, atšķirībā no ziemas, logu mazgāšanas šķidruma nav jāpilda pret-aizsalšanas funkcija, tomēr lietot tikai ūdeni jeb ūdens un sadzīves mazgāšanas līdzekļu sajaukumu nav ieteicams vairāku iemeslu dēļ: a) rūpnieciski ražots logu mazgāšanas šķidrums ne tikai kvalitatīvi nomazgā stiklu, bet arī tīra vējstiklu un lukturu mazgāšanas sistēmu no kaļķa (šādas īpašības piemīt, piemēram, Pitstop un Turtle Wax logu mazgāšanas šķidrumiem);
2. Logu mazgāšanas šķidrums ir nekvalitatīvs, ja tas nespēj ātri notīrīt insektus no stikla. Nē, tā nav, jo jebkura logu mazgāšanas šķidruma iedarbība ilgst tikai, kamēr insekts vēl nav paspējis piekalst pie stikla. Vācijā veiktos logu mazgāšanas šķidruma testos, kuros tika mērīta šķidruma kvalitāte pēc tā, cik reizes logu slotiņai ir jākustas, lai insektu notīrītu, tika noteikts, ka kvalitatīvs šķidrums ir tāds, kurš spēj to izdarīt ar 4-5 reižu atkārtojumu (piem., Turtle Wax, Sonax vai Pitstop). Savukārt, maksimālais slotiņas kustību atkārtojumu skaits ir 10 reizes. Šādu testu jebkurš autobraucējs var veikt arī pašrocīgi, lai pārliecinātos, vai iegādātais logu mazgāšanas šķidrums ir kvalitatīvs.
3. Jo šķidrums krāsaināks, jo labākas ir tā mazgāšanas un aizsardzības īpašības. Nē, tā nav. Patiesībā vējstiklu šķidruma krāsai nav ne mazākās ietekmes uz tā mazgājošajām, pretsasalšanas vai smaržas īpašībām. Tā ir gluži parasta sintētiskas izcelsmes krāsviela, kas parasti tiek pievienota mārketinga apsvērumu dēļ. Kā ikviens ķīmisks komponents, arī krāsviela nonāk apkārtējā vidē. Lai gan vējstiklu šķidrumu sastāvdaļas ir pārbaudītas un sertificētas, labāk iztikt bez krāsvielas vai ar minimālu tās piedevu.
4. Logu mazgāšanas šķidruma cenai nav nozīme. Nē, tā nav. Līdzīgi kā citās produktu grupās, arī šajā cena ir viens no indikatoriem, kas norāda uz preces kvalitāti. Tas izskaidrojams ar to, ka lētākiem šķidrumiem ir tikai viena funkcija – nomazgāt stiklu. Lai arī tas uzskatāms par galveno logu mazgāšanas šķidruma uzdevumu, tomēr kā jau rakstā iepriekš minēts, svarīgs ir arī šķidrums sastāvs - lai tas saturētu piedevas, kuras bloķē baktēriju veidošanos šķidrumā. Tas jāņem vērā, jo vējstiklu šķidruma tvertnē ir ideāli (silti) apstākļi, lai veidotos nelabvēlīgas baktērijas, kuras autovadītājs var identificēt, sajūtot salkanu smaržu stikla mazgāšanas laikā. Kvalitatīvi ražotam logu mazgāšanas šķidrumam nav nelabvēlīga iedarbība uz virsbūves lakas kārtu, krāsojumu, stiklu, polikarbonāta detaļām un gumiju (vējstiklu slotiņām un to blīvgumijām, kas nereti nekvalitatīva logu mazgāšanas šķidruma ietekmē ātri saplaisā). Ja ražošanā tiek izmantotas sertificētas izejvielas un ražošanas iekārtas, cena parasti ir augstāka. Papildus kvalitatīva logu mazgāšanas šķidruma cenu veido videi draudzīgs iepakojums – pēdējā laikā tādi ir pouch jeb mīkstās pakas.
5. Vējstiklu koncentrātu drīkst šķaidīt tikai ar destilētu ūdeni. Daļēji - jā. Šāds uzskats valda, jo krāna ūdens nereti ir pārsātināts ar kaļķi, veidojot biezas nogulsnes vējstiklu un lukturu mazgāšanas sistēmā. Lētākos vējstiklu koncentrātus tiešām ir ieteicams šķaidīt ar destilētu ūdeni. Savukārt dārgākos (piemēram, Vācijā ražoto Dr.Wack) var šķaidīt ar parastu ūdeni, jo tā sastāvā jau ir vielas, kuras nepieļauj nogulšņu veidošanos. Papildus tam, minētais produkts ir ļoti koncentrēts (attiecība 1:200), kas nozīmē, ka 25 ml šķidruma pietiks, lai "pagatavotu" 5 l logu mazgāšanas šķidruma.
kaļķa nogulsnes :)
ja vēl tas šķidrums tiktu karsēts. pie tā apjoma, kurš iziet caur sistēmu kaļķa nogulsnes to nepaspeš aizaudzēt, kad lūznim jau būs ceļš uz tolmetu.