Starp pārējiem “muskoļotiem” auto, kas ražoti sešdesmitajos gados, Ford Mustang izceļas no tiem. Pirmkārt, auto jau sākotnēji bija domāts kā sporta auto. Otrkārt, jau pirmajā gadā kad sāka tirgot šos Ford Mustang pārdoto auto skaits bija 419 000 eksemplāri, kas bija labākais rādītājs uz to brīdi starp visiem sporta auto kopā ņemtiem. Treškārt, ļoti ilgu laiku bāzes aprīkojumā bija motors ar 120 ZS, bet konkurentiem kā minimums 250 ZS motori.
Šī ideja, par to ka amerikāņu tautai vajag piedāvāt šo auto, ienāca prātā Ford Motor prezidentam Lī Jakokem 1961 gadā. Uz to momentu ASV izlaida tikai vienu līdzīgu pēc parametriem auto - Chevrolet Corvette, kurai nācās konkurēt ar veselu rindu eiropas auto. Jakoka piedāvāja četrvietīgu auto ar divām durvīm, garumā aptuveni 4.5 metri, masa 1100 kg, un, pats galvenais, cena kas nepārsniedz 2 500$. Šī auto izstrāde bija paātrināta 1963 gada rudenī, kad sākās vesels bums pēc “muskuļotiem” auto. Mašīnas dizainu izstrādāja Deivids Eš un Džo Oros. Profilā šis auto izskatījās, ar viņa garo motora pārsegu un mazu bagāžas nodalījumu, pēc P-51 Mustang kara iznīcinātāja, kas lidoja otrā pasaules kara laikā. Tamdēļ arī šo auto nosauca par Mustangu, kaut gan sākumā bija plānots to nosaukt kāda plēsīga kaķa vārdā – Cougar. Gandrīz vienlaicīgi publikai tika piedāvāti divi Mustanga prototipi ar 271 ZS V8 dzinēju, pamatā kam bija viss lai sāktu šīs mašīnas sērijveida ražošanu. Lai mazinātu pašizmaksas šim auto, konstruktori “aizņēmās” mašīnas ritošo daļu no sedana Falcon. Pirmais Ford Mustang atstāja rūpnīcas telpas 1964 gada 9 martā, bet pilna reklāmas kampaņa sākās 9:30 16 aprīlī, kad pa trijiem vadošajiem amerikas telekanāliem – ABC, NBC un CBS – sāka rādīt šī auto reklāmas. Pēc nepilnām 24 stundām Ņujorkā atvērās starptautiska mēroga auto izstāde, kur arī notika oficiāla Ford Mustang pirmizrāde. Izstādē šo auto Ford prezentēja gan kā divdurvnieku, gan arī kā kabrioletu, un pie viena arī paziņoja par bāzes cenu, kas sastādīja – 2368$. Jau pirmajās stundās Ford saņēma vairāk nekā 22 000 pieteikumu pēc šī auto. 1964 gada beigās jau bija pārdotas 263 434 šo auto, bet milijono auto Ford pārdeva pēc diviem gadiem. Šī auto panākumi galvenokārt bija pateicoties plašajam aprīkojuma klāstam, pateicoties kam, piemērām, viens klients varēja pasūtīt auto ar pieticīgu ārieni, bet kāds cits varēja pasūtīt Mustangu kas jau bija krāsots ar perlamutra krāsu, hromējumiem, jaudīgu dzinēju, sporta pārnesumu kārbu, ādas salonu un kondicionieri. Nepavelti vienā no Mustang reklāmām skanēja šādi: “Mēs uzbūvēsim Mustangu speciāli jums”. Sākumā šo auto aprīkoja ar divu veidu motoriem: sešcilindru 2.8 litru ar 101 ZS jaudu, 164 ZS V8 4260 cm3 un 4.7 litru V – veida “astotnieks”, kas attīstīja 210 ZS. Jebkurš no augstākminētajiem motoriem varēja strādāt pārī ar trīs vai četrpakāpju mehānisko pārnesumu kārbu vai “automātu” Cruise-O-Matic. Tomēr nepietiekamie dinamikas rādītāji īsti neatļāva nosaukt šo auto par īstu sporta auto, kaut gan ārēji viss par to liecināja. Situācija krasi mainījās jau 1964 gada jūnijā, kad pārdošanā nonāca Mustangs ar fastbek virsbūves tipu, kopā ar kuru debitēja arī jaunais 271 ZS jaudīgais 4.7 lītru motors. Eiropā šo auto uzņēma ar tikpat lielu saviļņojumu kā ASV. Šis auto iekaroja Vecās Pasaules iedzīvotājus ar savu stilīgo dizainu, jaudīgo dzinēju un pieejamu cenu. Mustang ieguva trešo vietu eiropā rīkotajā konkursā “1965 gada auto”, bet tajā pašā 1965 gadā Rois Pirpoints ar speciāli sagatavotu Mustang auto ieguva zelta godalgu lielbritānijas VTSS kausa izcīņā. Konkurenti tomēr neuzskatīja Ford Mustang par “muskuļotu”auto, vīna mazo izmēru dēļ. Šādas klases sporta auto bija speciāls termins – “pony cars”. 1967 gada sākumā Mustanga garumā un augstumā tika pielikti daži centimetri. Loģiski, ka pārtapa gandrīz visi modeļi. Vislielākās pārmaiņas pārcieta festbeks, kam aizmugurējais stikls un bagāžas pārsegs tagad bija vienā līmenī. Pircējiem tagad tika piedāvāti astoņi jaudīgi motori – sākot no sešcilindru 3.3 litru ar 115 ZS jaudu līdz V8 7014 kub.cm., kas attīstīja 355 ZS lielu jaudu. Ar šo septiņlitru dzinēju tika aprīkotas tikai Mustang – Shelbi GT – 500 versijas, jo šiem modeļiem bija garāka un lielāka motortelpa. Tagad, ar 7.0 dzinēju, Mustangs varēja sacensties ar pašu spožāko zvaigzni Chevrolet Camaro SS396. 1968 gadā notika izmaiņas dzinējos, jo nāca klajā divi jauni V8 dzinēji. No tā brīža pircējs kas vēlējas iegādāties Mustang modeli bija lielas izvēles priekšā. Varēja izvēlēties jebkuru no desmit pieejamiem motoriem: 3.3; 4.7; 5.0; 6.4 un 7.0 litru, ar sekojošām ZS jaudām: 115, 120, 195, 230, 250, 271, 320, 325, 335 un 390 ZS. Pirmajā aprīlī pārdošanā nonāca šī auto modifikācija – Shelby GT – 500KR ar 7.0 litru dzinēju Ram Air 428 Cobra Jet. No 0 – 100 km/h GT – 500KR ieskrējās 5.4 sekundēs, bet maksimālāis ātrums pārsniedz 250 km/h. 1971 gadā, jau kuro reizi Mustangs, kļuva jau par 50 kg. Smagāks. Jaunais auto galīgi zaudēja savu vienreizējo izskatu un harmoniju, kuru dēļ arī cilvēki mīl “īstos”Ford Mustang. Nevienam nebija noslēpums, ka Mustangs palēnām pārvēršas vēlvienā neveiklā kupejā. 1974 gada modeļu vidū nāca pavisam jauns Ford Mustang II– vienkāršs divdurvju sedans, kas nekādā mērā nepretendēja uz sporta auto titulu. Pēc četriem gadiem parādījās Mustang III, ar kuru Ford centās iekļūt atpakaļ sporta auto klasē. 80 gadu beigās tika sagatavoti jaudīgie SVO dzinēji, Saleen un Cobra, bet uz to momentu Mustanga reputācija bij kritusies, jo bija problēmas ar vadītāja drošību. Sākot ar 1993 gada rudeni līdz pat šai dienai Ford ražo un pārdod Mustang IV versiju, veidots uz 1964 gada dizaina bāzes. 1998 gadā debitēja 320 ZS modifikācija – SVT, kas simbolizē tālo sešdesmito gadu romantiku. Taču negaidīti kļuva zināms, kas vēlāk apstiprinājās, ka SVT motors neattīsta minēto jaudu, un 1999 gadā tika pārtraukta šīs modifikācijas tirdzniecība. Drīzāk, netaisnīgi un bezcerīgi censties atdzīvināt to, kas īstenībā jau pieder vēsturei. Un tā, Ford Mustang, šī stāsta varonis, ar starptautiskā konkursa “Gadsimta auto” žūrijas lēmumu tika iekļauts 27 labāko šī gadsimta auto skaitā. Lai gan Ford Mustangs neuzvarēja, tomēr viņš ir to auto skaitā, kas ir atdzītas par viss labākām šajā gadsimtā. Trīsdesmit sešus gadus atpakaļ Mustangs pierādīja, ka sapņu auto, skaistam, jaudīgam un ātram, nebūt nav jākalpo tikai bagātiem cilvēkiem. Jebkurš sapnis var kļūt par realitāti…… Ostops, iAuto/cars.ru- Sludinājumi
- Ziņas
- Vīriem
- Tehnoloģijas
- Sports
- Video&TV
- Forums
- Lasītāju pieredze
- Akcijas
- Jautā ekspertam
Jā 36 gadus atpakaļ Mustangs bija sporta auto, bet šodien viņu nevajag pārdot kā sporta auto, jo 40 gadus veca konstrukcija nevar atbilst mūsdienu prasībām.