Izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumu projektā, kas izraisījušas visaktīvākās iedzīvotāju diskusijas, saistītas ar jauno ceļa zīmi „Ātrgaitas ceļš”. Šī zīme nosaka lielāku pieļaujamo braukšanas ātrumu, nekā ierasts līdz šim – līdz 110km/h. Ātrgaitas ceļu ieviešana netiks īstenota no 1. maija, kā uztraucas iedzīvotāji. Šī norma noteikumos iestrādāta, domājot par nākotni, kad Latvijā tiks izbūvēti šādi ceļi.
CSDD ir pateicīga visiem, kas izsaka viedokli par šīm normām noteikumu projektā. CSDD piekrīt, liegt iespēju doties izbraukumā, vai pastaigā tajā pat virzienā, kurp vestu ātrgaitas ceļi, būtu netaisnīgi.
Taisnība, ka pa ātrgaitas ceļiem nevarēs pārvietoties tie, kuru braukšanas ātrums neiekļausies kopējā satiksmes plūsmā. Šiem satiksmes dalībniekiem ir jānodrošina pašiem savi paralēlie ceļi, kuri no ātrgaitas ceļa būs nodalīti.
Lai varētu izbūvēt šādus ceļus, nepieciešamas investīcijas. Šī iemesla dēļ nav plānots ātrgaitas ceļus Latvijā ieviest nekavējoties.
Situācijas risinājums tuvākajam laikam
Kamēr Latvijā nav ātrgaitas autoceļu, braukšanas ātrumu uz atsevišķiem autoceļiem vai to posmos, izvērtējot drošības aspektus, varētu palielināt, izmantojot citas Ceļu satiksmes noteikumos noteiktās ceļa zīmes.
Ātrgaitas ceļš – lielas investīcijas
Uz Latvijas autoceļiem, kuriem varētu piešķirt ātrgaitas ceļa apzīmējumi jāveic virkne nopietnu uzlabojumu.
„Uz ātrgaitas ceļiem nav pieļaujami tā dēvētie blakus pieslēgumi – krustojumi, ceļi uz mājām vai uzņēmumiem, kas atrodas netālu no brauktuves, iespēja no kreisās joslas nogriezties vai apgriezties braukšanai pretējā virzienā. Patreiz Latvijā nav ceļu, uz kuriem šie manevri būtu aizliegti,” norāda CSDD Ceļu drošības audita daļas priekšnieks Ziedonis Lazda.
„Šie blakus apstākļi apgrūtina satiksmes plūsmas vienmērīgumu un rada bīstamību satiksmes drošībai. Tādēļ uz ātrgaitas ceļiem pieļaujami tikai labie pagriezieni un visa veida pārējo manevru iespēja jānodrošina izbūvējot divu līmeņu viaduktus,” norāda Ziedonis Lazda.
Ātrgaitas šosejām paralēlos ceļus, kas paredzēti visiem, kuri pārvietojas lēnāk - gājējiem, velosipēdistiem, mopēdistiem, lauktehnikai - jāizbūvē līdz 50 m attālumā no ātrgaitas ceļa.
Ātrgaitas ceļi citur pasaulē
„Braucot pa „autobāņiem” ārzemēs, mēs pat nepamanām, ka kaut kur paralēli iet arī šis lēnākai braukšanai paredzētais ceļš. „Autobāņi” ir norobežoti no apkārtējās vides ar skaņu sienām. Līdzīgs norobežojums būs jānodrošina arī uz ātrgaitas ceļiem Latvijā,” atzīmē Ziedonis Lazda.
Ceļa zīme „Ātrgaitas ceļš” iekļauta Ceļu satiksmes noteikumu projektā, lai brīdī, kad Latvijas ceļi būs atbilstoši sakārtoti tā būtu izmantojama. Šāda ceļa zīme ir Eiropas Savienības valstīs un iekļauta ES Ceļazīmju konvencijā.
Informāciju sagatavoja:
Džoanna Eglīte
CSDD Sabiedrisko attiecību speciāliste
T. 7025730
Dažās valstīs t.s. Polija ir atrgaitas ceļi un maģistrāles un atšķiras ar to ka ātrgaitas ceļiem ir gan kreisie pagriezieni gan apdzivotās vietas atšķirībā no maģistrālēm kurām to nav . Šitādas problēmas lai ātrumu palielinātu pa 10 km , jo līdz šim uz tām dažām mūsu šosejām vasarā tie 100 ir atļauts , atceros PSRS laikā uz Jūrmalas šosejas bija elektiskais tablo kurā uzrādija atļauto ātrumu un bieži bija 120 atļauts , bet ja bija slikta redzamība tad 70 , salīdzinoši toreizejā tehnika bija 2x vājāka.