Saeimā pieņemtas izmaiņas OCTA likumā 3

28.septembris 2007 11:07

LR Saeima trešajā, galīgajā lasījumā akceptēja grozījumus OCTA likumā, kas paredz virkni uzlabojumu OCTA sistēmā.

Būtiskākie no tiem: ievērojot Eiropas Savienības 5.direktīvas prasības, noteikta kārtība kādā tiks palielināti atlīdzību limiti CSNg cietušajām personām un mantai, izmaksājamo atlīdzību par personas darba nespēju indeksācija, t.s. e-polises ieviešana, izmainīta Garantijas fonda administrēšanas kārtība un citas lietas.

Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs: „Pieņemtie grozījumi OCTA likumā sniegs būtiskus uzlabojumus OCTA sistēmā Latvijā, kā rezultātā būs ieguvēji gan CSNg cietušie, gan transportlīdzekļu īpašnieki, gan apdrošinātāji. Zīmīgi, ka šogad aprit 10 gadi, kopš OCTA ieviešanas Latvijā. Pilnveidotais OCTA likums ir nosacīta dāvana zīmīgajā jubilejā un labs atskaites punkts, lai izvērtētu sasniegto.”

Izmaiņas atlīdzību limitos un atlīdzību indeksācija

Turpmāk aprēķinot zaudējumu atlīdzības par cietušās personas darbspēju zaudējumu vai cietušās personas nāvi, tiks indeksēti cietušās personas  vai mirušā apgādnieka saņemtie darba ienākumi pirms ceļu satiksmes negadījuma. Indeksācija tiks veikta reizi gadā, ņemot vērā Centrālās statistikas pārvaldes oficiāli noteikto iepriekšējā gada inflācijas koeficentu.

Saskaņā ar ES 5.direktīvu izstrādāti grozījumi, kas paredz ievērojami palielināt zaudējumu atlīdzināšanas limitu ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem – līdz 5 miljoniem eiro personām un 1 miljonu eiro mantai. Taču jāievēro, ka saskaņā ar 5.direktīvas nosacījumiem šī summa ir limits visām cietušajām personām, kas iesaistīti noteiktā ceļu satiksmes negadījumā.

Lai Latvija varētu sagatavoties 5.direktīvas prasībām un transportlīdzekļu īpašniekus nepārsteigtu straujš OCTA polišu cenu kāpums, ES dalībvalstīm ir atļāvusi noteikt piecu gadu pārejas posmu. Tas paredz, ka puse no kopējā limita ir jāievieš 2,5 gadu laikā (līdz 2009.gada 10.decembrim), savukārt no 2012.gada stājas spēkā atlīdzības pilnā apmērā.

Šobrīd atlīdzību limiti personām ir 250 tūkstoši latu. Tajos ietverti materiālie un nemateriālie zaudējumi, zaudējumi, kuri radušies valsts un pašvaldību budžeta iestādēm nodrošinot cietušā ārstēšanu un rehabilitāciju, izmaksājot pabalstus un pensijas, kā arī cietušajam iegādājoties tehniskos palīglīdzekļus.

E-polise jau no 2008.gada 1.jūnija

Jau no nākamā gada 1.jūnija apdrošinātāji drīkstēs piedāvāt autoīpašniekiem slēgt OCTA līgumu arī elektroniski, izmantojot distances saziņas līdzekļu starpniecību. E-polise plānota kā papildus OCTA līguma slēgšanas veids un arī pēc likuma grozījumu stāšanās spēkā turpmāk OCTA līgumu būs iespējams slēgt arī līdz šim ierastajā kārtībā – pērkot polisi pie apdrošināšanas aģentiem un saņemot papīra formas dokumentu. E-polise attieksies tikai uz standartlīgumiem. Starptautiskos līgumus jeb Zaļās kartes būs jāiegādājas kā līdz šim, klātienē pie apdrošinātāja.

Par apliecinājumu līguma noslēgšanai kalpos ieraksts vienotajā OCTA datubāzē, kas ļaus Ceļu policijai, CSDD un citām institūcijām pārbaudīt apdrošināšanas spēkā esamību.

Jāmin, ka līdz nākamā gada vidum paliks spēkā esošā OCTA līguma slēgšanas kārtība un transportlīdzekļu vadītājiem būs jāvadā līdzi apdrošināšanas līgums noteiktas veidlapas formā.

Garantijas fonda līdzekļi tiks ieguldīti

Ņemot vērā uzkrāto līdzekļu apjomus un augsto inflāciju valstī, LTAB, veicot grozījumus OCTA likumā, ierosināja atļaut investēt OCTA Garantijas fonda līdzekļus līdzīgi kā tas tiek darīts ar pensiju fondiem.
Paplašināta ir LTAB atbildība pret satiksmes negadījumā cietušajām personām, bez gājējiem iekļaujot cietušo lokā velosipēdistus un citas personas, kas neizmanto transportlīdzekli.
 
Visi komentāri
 
243998. viesis 28.septembris 2007 20:51
0 0 Atbildēt

Tā arī nesapratu, vai beidzot ir pieņemts, ka būs diferencētās OCTA cenas, t.i - pārkāpējiem pielietojot koeficientus kā paaugstinātu CS risku izraisošiem CS dalībniekiem. Sen būtu laiks tādus koeficientus ieviest.

Salvis

244004. viesis 29.septembris 2007 11:25
0 0 Atbildēt

Tiesam liekas, ka tu neko nesaproti. Par bonus-malus esi dzirdejis? Tevis "gaidita" sistema jau kadu laiku eksiste. Cits jautajums ir par to kad KASKO saks nemt vera un izvertet personigos riskus.

244005. viesis 29.septembris 2007 11:39
0 0 Atbildēt

KASKO ņem vērā risku, es uzliku autiņu uz jumta, kasko man izmaksāja ~3500eiro atlīdzību, tagad negrib vispār vairs slēgt jaunu līgumu. Esmu melnajā sarakstā.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Latvijā piekabēm nav noteikts protektora dziļums

iAuto eksperts Edgars Griģis norāda uz nepilnībām likumos, tajā skaitā uz to, ka MK 295 noteikumos nav noteikts piekabju riepu protektora dziļums ziemas periodā un autobusu piekabēm, visa gada garumā! Lasīt vairāk

 

Gigantu sadursme - 150 000 tonnu konteinerkuģis pret milzu ostas celtni (+ VIDEO) 25

6.aprīlī Dienvidkorejā, Busanas ostā, milzu konteinerkuģis uzskrēja ne mazāk iespaidīgajam ostas celtnim. Cieta tikai tehnika, bet ievainojumus guva viens cilvēks. Lasīt vairāk

 

eBay pārdod Mustang, kas nav kustināts gandrīz 40 gadus

eBay izsolē izlikts 1969.gada Ford Mustang Boss 429 – automašīna, kas no garāžas nav izbraukusi kopš 1981.gada. Lasīt vairāk

 

Vīrusa laikā no cilvēkiem tukšajās pilsētās ienāk dzīvnieki (+ VIDEO)

Covid-19 atbrīvojis pilsētu ielas no cilvēkiem un transporta, bet to vietu pamazām ieņem dzīvnieki. Pētnieki gan ir vienisprāt, ka tas nenotiek aiz labas dzīves, bet gan tieši otrādi - daudzi faunas pārstāvji bija iemācījušies izdzīvot no piebarošanas, cilvēku un tūristu sniegtās pārtikas, taču tagad tā visa pietrūkst. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti