OCTA nozares zaudējumi pērn sasniedza 4,5 miljonus eiro 30

 
Nozare.lv | 16.februāris 2015 17:03

Pēc provizoriskiem datiem, OCTA nozares zaudējumi pērn sasniedza 4,5 miljonus eiro, aģentūrai LETA pastāstīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

2014.gada 12 mēnešos kopējais ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits, par kuriem ir iesniegti zaudējumu pieteikumi apdrošināšanas sabiedrībās, sasniedza 31 152, kas salīdzinājumā ar aizpērno gadu ir saglabājies 2013.gada līmenī. No visiem pērn reģistrētajiem apdrošināšanas gadījumiem 28 691 apdrošināšanas gadījums ir noticis Latvijā, savukārt ārvalstīs noticis 2461 apdrošināšanas gadījums, kas ir 7,9% no visiem reģistrētajiem gadījumiem. Valstis, kurās reģistrēts vislielākais apdrošināšanas gadījumu skaits, ir Vācija (556 apdrošināšanas gadījumi), Lietuva (298), Krievija (271) un Polija (195).

Eiro Foto: iAuto.lv

Uz saskaņoto paziņojumu pamata pagājušajā gadā reģistrēti 19 894 CSNg, kas ir par 0,37% vairāk nekā gadu iepriekš. Apkopojot datus par CSNg skaitu, kas notikuši pēdējos sešos gados un reģistrēti uz saskaņoto paziņojumu pamata, var secināt, ka ar katru gadu šo CSNg īpatsvars kļūst aizvien lielāks, tādējādi arvien pieaug saskaņoto paziņojumu izmantošanas popularitāte CSNg reģistrēšanai. Salīdzinājumam, 2009.gadā CSNg, kas reģistrēti ar saskaņoto paziņojumu, īpatsvars ir bijis 53,4%, 2012.gadā - 61,6%, 2013.gadā - 63,7%, savukārt 2014.gada 12 mēnešos - 63,9%.

Pērn apdrošināšanas sabiedrībās un LTAB, kas administrē Garantijas fondu, iesniegti kopā 38 849 zaudējumu pieteikumi, kas ir par 1117 jeb 2,9% mazāk nekā 2013.gadā. Saistībā ar 2014.gada un iepriekšējo gadu zaudējumu pieteikumiem ir pieņemti 39 652 lēmumi par apdrošināšanas atlīdzības izmaksām par kopējo summu 36,06 miljoni eiro, kas ir par 381 788 eiro jeb 1,2% vairāk nekā aizpērn. Vislielākā atlīdzību lēmumu summa tika izmaksāta par transportlīdzekļu bojājumu un bojāejas zaudējumu atlīdzināšanu, kas kopā sasniedza gandrīz 79% no kopējās atlīdzību summas.

Vidējās atlīdzības izmaksas lielums par apdrošināšanas gadījumu pērn bija 1078 eiro, kas, salīdzinot ar 2013.gadu, ir palielinājusies par 0,7%. Tomēr vidējais atlīdzības izmaksas lielums par ārzemēs notikušajiem CSNg joprojām ir augsts - trīs reizes lielāks nekā vidējais atlīdzības izmaksas lielums, kas tiek izmaksāts par Latvijā notikušajiem CSNg, - 897 eiro Latvijā un 2950 eiro ārvalstīs.

Attiecībā uz atlīdzību izmaksām no Garantijas fonda, kas sedz zaudējumu atlīdzības saskaņā ar OCTA likuma un starptautisko normatīvo aktu prasībām, 2014.gadā par 981 apdrošināšanas gadījumu ir pieņemti 1137 lēmumi par kopējo summu 2,55 miljoni eiro, kas ir par 107,7% vairāk nekā gadu iepriekš. "Palielinājums ir saistīts ar to, ka Garantijas fondam jāveic atlīdzības izmaksas apdrošinātāja "Balva" vietā ārvalstu CSNg gadījumos," skaidroja Stengrevics, piebilstot, ka tādējādi vidējās izmaksas lielums uz vienu apdrošināšanas gadījumu 2014.gada 12 mēnešos bija 2597 eiro, kas ir palielinājies par 46,6%.

Stengrevica vērtējumā, pozitīva pērn novērota tendence ir augušais nopelnīto prēmiju apmērs. 2014.gadā nopelnītās prēmijas sasniedza 46,5 miljonus eiro. Salīdzinājumam - 2013.gadā nopelnītās prēmijas bija 40,3 miljoni eiro. Pieaugums ir gan uz apdrošināšanas cenu kāpuma rēķina, gan citu iemeslu dēļ - ir vairāk apdrošināto, ir vairāk transportlīdzekļu tehnisko apskati izgājušo, ir mainījies līgumu sadalījums. "Šķiet, ka ekonomika atdzīvojas, to var nedaudz just. Tomēr runājam par nelielām lietām," sacīja LTAB vadītājs.

Stengrevics vērsa uzmanību, ka ir mainījies līgumu sadalījums. Nozīmīgāko daļu ieņem trīs mēnešu līgumi un gada līgumi. Šo līgumu veidi vienmēr savā starpā konkurējuši, bet vēsturiski viena gada līgumu tomēr vienmēr bijis vairāk. Tagad pirmoreiz trīs mēnešu līgumu īpatsvars nedaudz pārsniedza gada līgumu skaitu. Pagājušajā gadā trīs mēnešu līgumi veidoja 42,3%, gada līgumi - 42,1%, bet līgumi ar citu termiņu ir salīdzinoši reti.

Pēc LTAB valdes priekšsēdētāja domām, tā nav iepriecinoša tendence, jo no apdrošinātāju viedokļa un arī no cietušā puses ir labāk, ja visi ir apdrošināti 100% un uz ilgāku termiņu, jo tad ir mazāk iespēju, ka tiks aizmirsts iegādāties apdrošināšanu. Var būt arī situācija, ka cilvēks nebrauc regulāri, taupa uz apdrošināšanu, bet, ja viņam rodas nepieciešamība kaut kur aizbraukt, tad steidzamā situācijā pirmā lieta var nebūt meklēt apdrošināšanu, bet braukt. "No sabiedrības viedokļa labāk būtu, ja visi būtu visu gadu apdrošināti," sacīja Stengrevics, vienlaikus atzīstot, ka "dzīve ir dzīve" un ka cilvēki var nevēlēties uzreiz šķirties no lielākas naudas summas.

LTAB dati rāda, ka piekritušās atlīdzības 2014.gadā bija 35,5 miljoni eiro. 2013.gadā piekritušās atlīdzības bija gandrīz 30 miljoni eiro. Kāpums saistīts arī ar rezervju palielināšanu, kas izriet no normatīvu izmaiņām par nemateriālajiem zaudējumiem.

Jau ziņots, ka pērn pieņemtie Ministru kabineta noteikumi paredz iespējas ceļu satiksmes negadījumos cietušajai personai saņemt būtiski lielākas atlīdzības par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem papildus tām summām, kas tiek izmaksātas par avārijās cietušajām personām, atlīdzinot materiālos zaudējumus pašiem cietušajiem, viņu tuviniekiem un valstij. Jaunie noteikumi vairs nenosaka maksimāli pieļaujamo apdrošināšanas atlīdzības limitu, bet paredz iespēju katrā gadījumā individuāli noteikt apdrošināšanas atlīdzības apmēru, par pamatu ņemot vienotus kritērijus.

OCTA nozare ar zaudējumiem ir strādājusi gandrīz nemainīgi kopš 2004.gada. 2013.gadā OCTA nozares zaudējumi bija 3,7 miljoni eiro, 2012.gadā - 2,76 miljoni eiro, 2011.gadā - 2,72 miljoni eiro.

 
Visi komentāri
 
LMT 16.februāris 2015 17:41
8 1 Atbildēt

Ui, kārtējās pasasakas. Kur tabula ar katra apdrošinātāja zaudējumiem. Kā lai zinu, kurš kantoris nākamais ies uz grunti?

GB12 16.februāris 2015 22:27
2 2 Atbildēt

Varētu padomāt, ka tu no tiem skaitļiem kaut ko saprastu.

LMT 17.februāris 2015 11:35
1 2 Atbildēt

Žēl man Tevis!

Kajagoō 16.februāris 2015 21:06
1 0 Atbildēt

un tūdaļ atkal sāks činkstēt, ka jāceļ cenas

REXX 17.februāris 2015 0:16
4 1 Atbildēt

4 gados gandrīz 13 citroni mīnusā. laikam nesaprotu, no kā tad šī nozare elpo?

Par ilgtermiņa polisēm- te nu Stengrēvica kungs cītīgi pūš apdrošinataja stabulē. Normals cilveks bez polises nebrauks, un iegādāties to internetā aizņem 2-3 minūtes. Tapēc jau arī ir šis 3 mēn. polišu īpatsvars, ka mazāka termiņa nav, cilveki ir spiesti pirkt nevajadzīgu pakalpojumu,- auto nebrauc, bet par polisi naudiņa nolikta.

Labprāt pirktu 1 dienas polisi.

GB12 17.februāris 2015 15:01
8 3 Atbildēt

Tu tiešām nesaproti, ja jau kādas 10 reizes tev tas ir skaidrots. Un varbūt arī nevajag.

Pūš vai nepūš, bet pirkt polisi uz gadu vairumā gadījumu sanāk izdevīgāk. Dažreiz uz cenas starpības rēķina iegūsti pat 3 mēnešus par brīvu. Par tām 3 mēnešu polisēm - tās pārsvarā pērk 3 veidu cilvēki - tie, kuriem ir naudas grūtības tie, kuri plāno mašīnas pārdot vai tie, kuri vispār bieži maina mašīnas. Tas tā, iz pieredzes.

Un, ja vajag uz īsāku termiņu, var taču Zaļo Karti uz 15 dienām noformēt. Kāreiz, šodien vienu taisīju. Uz 3 mēnešiem polises cena būtu bijusi 28,20, ZK uz 15 dienām sanāca 10,79. Bet, ja par to vienu dienu - tu arī narvesenam prasi, ka gribi tikai vienu orbitu pirkt, jo muti atsvaidzināt vajag tikai tagad un pēc tam gaudies, ka esi spiests pirkt nevajadzīgu mantu?

REXX 19.februāris 2015 10:59
0 0 Atbildēt

Aha. pēc tavām domām, tikai tev ir taisnība. Lai nu būtu.

Par izdevīgumu nediskutēšu. Ja lietoju attiecīgo TL ikdienā- bez variantiem. bet tas tāds prieciņš- sakārtot biznesu ar likuma palīdzību.

3 mēnešus pērk tāpēc, ka mazāku termiņu nav. Citi iemesli pat nav jāmeklē. Pārdot, bieži mainīt, naudas grūtības- tā ir lirika. Un neskaiti tikai vieglos auto vien. Ir arī komerctransports, ir arī tāds, kurš reti piedalās ceļu satiksmē, jo pārsvarā atrodas, piemēram, darbā objektā, vai tamlīdzīgi.

Un jā, es nepērku vilciena biļeti līdz Daugavpilij, ja man jābrauc līdz Ogrei.

Es arī nevēlos uzņemties atbildību par to, ka kaimiņš, kuram ir motorzāģa lietotāja apliecība, un kurš apgalvo, ka arī patiešām māk ar to rīkoties,zāģē koku, un ņem un uzgāž to tavas sievasmātes siltumnīcai.

tas tā, līdzībās.

GB12 19.februāris 2015 14:30
0 1 Atbildēt

Tad, kad tu spēsi argumentēt ar faktiem, ne tikai uz emocijām balstītiem "man liekas", tad varbūt arī tev būs taisnība.

Tieši tas par tiem mazākajiem termiņiem ir lirika. Nespried par visu sistēmu pēc sevis. Bet, kā jau tev kādas reizes 10 esmu teicis, IR mazāki termiņi.

Par biznesa sakārtošanu runājot - tev ir zināmas valstis, kurās octu var nopirkt uz vienu dienu? Normālām, uzskaitē esošām mašīnām? Man nav, tāpēc labprāt pieņemšu info, ar kuru tu, cerams, padalīsies.

Bet, ja tā globāli, ja tev tik ļoti kremt tas, ka ar likumu palīdzību kārto biznesus, būs vien jāiet mežā vai kādā pirmatnējā kopienā dzīvot, jo šādas biznesa sakārtošanas notiek bezmaz visās nozarēs un apdrošināšana, salīdzinot ar to, ir tikai sīkums. Paskaties, piemēram, kā vakar pieņēma grozījumus maksātnespējas likumā.

GB12 19.februāris 2015 14:35
0 1 Atbildēt

Un, ja tu dzīvo sabiedrībā, tev vienmēr lielākā vai mazākā mērā nāksies uzņemties atbildību par citu darbībām vai bezdarbībām.

Bet vilciena biļeti tu nevarēsi nopirkt līdz Ikšķilei un prasīt, lai tevi tur laiž ārā, ja pirmā vilciena pietura ir Ogre. Tas tā, līdzībās.

REXX 19.februāris 2015 20:34
1 0 Atbildēt

"Un, ja tu dzīvo sabiedrībā, tev vienmēr lielākā vai mazākā mērā nāksies uzņemties atbildību par citu darbībām vai bezdarbībām"

lirika. ja manto neuzliek par pienākumu mana paša morāle vai likums, tad es to labprāt nedaru"

"Bet vilciena biļeti tu nevarēsi nopirkt līdz Ikšķilei un prasīt, lai tevi tur laiž ārā, ja pirmā vilciena pietura ir Ogre. Tas tā, līdzībās."

J a man jābrauc līdz Ikšķilei, tad es arī IZVĒLOS vilcienu, kas mani tur nogādā. Par tādu cenu, cik maksā biļete līdz Ikšķilei.

"

GB12 19.februāris 2015 22:05
0 1 Atbildēt

"Ja man jābrauc līdz Ikšķilei, tad es arī IZVĒLOS vilcienu, kas mani tur nogādā. Par tādu cenu, cik maksā biļete līdz Ikšķilei."

Nu, bet par to es jau 3. reizi saku. Pērk zaļo karti (cita vilciena biļeti) uz 15 dienām (pietur Ikšķilē).

REXX 19.februāris 2015 20:36
1 0 Atbildēt

Mīļo orbita paciņu es varu patērēt pēc vajadzības, bet octa polisei ir "derīguma termiņš". Tērējas, brauc tu vai nē.

GB12 19.februāris 2015 22:01
0 1 Atbildēt

Orbitam arī ir derīguma termiņš... :)

Vova 17.februāris 2015 9:44
6 1 Atbildēt

Arī mums - tiem, kas jau desmit un vairāk gadus brauc bez avārijām - pie šiem 'nabaga apdrošinātāju' zaudējumiem jājūtas vismaz drusciņ vainīgiem.

autobende 17.februāris 2015 11:07
2 0 Atbildēt

Es arī gribētu tādus zaudējumus kā viņiem -- jaunas mašīnas, lielas algas, grezni ofisi, pieredzes apmaiņas braucieni, sponsorēšanas ......

GB12 17.februāris 2015 14:31
4 2 Atbildēt

Kur problēma? Nozarē vakanču daudz... :)

Labais 17.februāris 2015 12:35
5 0 Atbildēt

Tātad,nedzerot pie stūres,nedauzot savu un citu auto tu apzodz valsti un dzen bankrotā apdrošinātājus,ja?:)))

jaaanis 17.februāris 2015 13:38
5 0 Atbildēt

:O ..."OCTA nozare ar zaudējumiem ir strādājusi gandrīz nemainīgi kopš 2004.gada."....

Parādiet vēl kaut vienu nozari, kura 10 gadus strādā ar zaudējumiem un neviens nebankrotē :)

GB12 17.februāris 2015 14:45
4 2 Atbildēt

Parādi man kaut vienu apdrošinātāju, kurš tirgo tikai OCTA produktu.

Un vai tiešām 10 gadus neviens no apdrošinātājiem nav bankrotējis vai aizgājis no tirgus?

IkdienasViesis 17.februāris 2015 14:39
6 0 Atbildēt

Domāju, ka viennozīmīgi jādod SITIENS regularajiem auto sitējiem, kuriem jāpaceļ OCTA likmes. Viena mana bijusī studente, kura pašlaik dzīvo un mācās Anglijā,stāstīja -ka pēc viena smaga cracha (kurā bijusi vainīga 3 auto sadursmē) tagad pa vietējo octas polisi spiesta maksāt vairāk nekā 2000 angliešu naudiņas gadā...

GB12 17.februāris 2015 15:15
0 2 Atbildēt

Nedomāju, ka tas līdzēs, jo t.s. saucamo regulāro sitēju, tobiš, ar mazajām BM klasēm (2., 3.) īpatsvars ir ļoti mazs. Regulārie sitēji pārsvarā pie 4., 5. BM auto sāk rakstīt uz omšiem, opjiem u.c. radabaliem. Un avārijas, starp citu, ļoti daudz izraisa klienti ar tieši labajām (12-17) BM klasēm. Nu, un plusā vēl juridiskajām personām piederošie auto. Kas attiecas uz sliktajiem BM, viens no Latvijas apdrošinātājiem vēl diezgan nesen apzināti tirgoja šiem OCTAs par salīdzinoši ļoti labām cenām, jo bija izrēķinājuši, ka tie, kam 4. vai 5. malusi, brauc uzmanīgāk.

REXX 19.februāris 2015 11:01
1 0 Atbildēt

Nu redzi, atkal mīnuss esošajai sistēmai par atbildības piesaisti TL īpašniekam, ne auto vadītājam.

GB12 19.februāris 2015 14:04
0 1 Atbildēt

Nu, ja tev ir pa spēkam mainīt sistēmu, kas darbojas visā pasaulē, uz priekšu :)

REXX 19.februāris 2015 20:30
1 0 Atbildēt

Redzi, nesen atpakaļ tu tieši par faktiem prasīji. Nu šis bija viens no tiem. Ja vēlies plašāku izklāstu , manu viedokli, vai kā citādi- diez vai tas būtu interesanti citiem iauto.lv lietotājiem. Var kādu cita veida saraksti izmantot.

Es gan neesmu gluži pārliecināts, ka man vienam izdotos mainīt sistēmu. Kurš gan gribēs labprātīgi šķirties no kaut kā tāda, kas saregulēts sev par labu.

GB12 19.februāris 2015 22:11
0 1 Atbildēt

Šis gan bija vienīgais un es nekad neesmu to noliedzis. Pārējais, ko tu centies ieskaidrot, bija "es tā domāju, jo man tā ir labāk un punkts" līmenī. Tajā pašā laikā es tev ar reāliem skaitļiem parādīju, ka tevis vēlamai sistēmai ir kudi vairāk mīnusu.

Krotow 13.marts 2015 3:19
0 0 Atbildēt

Un kur ir problēma piefiksēt regulāros sitējus neatkarīgi no auto pārrakstīšanas. Viņiem visiem taču ir personas dati, kuri obligāti jāiesniedz apdrošinātājiem. Tad arī ātri noskaidrotu, vai konkrētais kadrs sities reizi 3 gados vai ik pa 7 mēnešiem, pie kam pēdējās 2 reizes pālī.

spainis 17.februāris 2015 16:25
0 1 Atbildēt

Īsti nevar saprast tās mūžīgās vaimanas! Kur problēma pacelt cenu? Noteikts tak ir tikai ta, ka paolisi obligāti jābūt, Valsts tak cenu politiku neregulē! Tā izklausās pēc īdešna īdēšnas pēc. Nu ja tik sūdīgi iet, nu netirgo to polisi, bet ja grib tirgojot OCTU piesaistīt pacientus pie citām polisēm, tad neīd. Paskatījos csdd mājaslapā, uz 1.02.2015. ir reģistrēti 694 037 transportlīdzekļi, kas ir tehniskā kārtībā, attiecīgi tiem ir vajadzīga polise. Sadalot tos nabaga 4.5 mio u šiem transoprtlīdzekļiem sanāk 3 eiro uz polisi! Tie ne tuvu nav 10% no polises cenas!

Ko var čīkstēt!

spainis 17.februāris 2015 17:08
0 0 Atbildēt

Atvainojos, 7.5 eiro uz polosi. Tas varētu varbūt būt ~10%.

GB12 17.februāris 2015 22:57
0 1 Atbildēt

A kas saka, ka kāds čīkst? Vnk. apvienojošā institūcija ziņo par nozares rezultātiem. Tikpat labi es varētu teikt, ka tu čīksti par to, ka viņi it kā čīkst.

LMT 17.februāris 2015 18:22
0 0 Atbildēt

Tak mierīgi var atteikties no OCTA tirgošanas un savus zadējumus novēlēt citiem.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Divi džigiti ar ZILiem nesadala ceļu; liktenis žēlo (+ VIDEO) 1

Divi kirgīzu džigiti ar padomjlaiku ZIL kraviniekiem nesadala ceļu un viens no kraviniekiem ietriecas brauktuves atdalošajās barjerās. No šī ZIL priekšpuses maz kas paliek pāri, taču trieciens šoferi izmet uz ielas un viņš paliek šķietami neskarts. Lasīt vairāk

 

80 500 eiro - elektriskais Cadillac jau Eiropā (+ FOTO) 5

Pilnībā elektriskais Cadillac Lyriq sper pirmos soļus Eiropā. Automašīna jau pieejama dažos tirgos, tostarp Vācijā, kur tās cena būs vismaz 80 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Pilots, kurš uz Tallinas šosejas veica avārijas nosēšanos, ir pieredzējis instruktors (+ VIDEO) 12

Sestdien uz Tallinas šosejas avārijas nosēšanos veica privātā lidmašīna. Tās pilots ārkārtas situācijā rīkojies pareizi. Lasīt vairāk

 

Seat ar rekordlieliem ienākumiem pirmajā ceturksnī 7

Spānijas autoražotājs 2024.gadu iesācis teicami, pirmajā ceturksnī nopelnot 226 miljonus eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti