Debitē Latvijā ražots Saules tricikls (+ foto) 5

 

Foto: Publicitātes attēls

BT 1 | 6.oktobris 2016 20:42

Izstādē „Vide un enerģija 2016", kas no 13. līdz 16. oktobrim notiks Ķīpsalā, varēs aplūkot unikālu Latvijā ražotu saules triciklu – ar saules enerģiju un kāju muskuļu spēku darbināmu pārvietošanās ierīci.

"Doma par saules velosipēdu automātiski ienāca prātā, kad pludmalē ieraudzīju elektrisko velosipēdu. Ar akumulatoru darbināmais velosipēds var noripot vidēji 35 km, un tad jau ideja, ka akumulatoru braukšanas laikā varētu papildināt ar elektrību no saules baterijas, mani vairs neatstāja," tricikla ideju komentē Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta zinātnieks Dr. Jānis Kleperis, kura vadībā tapa saules tricikla prototips.

Novērtējot Saules enerģijas potenciālu un neizsmeļamību, trīs Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta jaunieši – Artis Volkovs, Artūrs Gruduls, Mārtiņš Vanags – kopā ar vecākajiem kolēģiem – konstruktoru Jāni Straumēnu un inženieri Vladimiru Ņemcevu – elektrovelosipēda rumbas motoru iemontēja pašu konstruētā tricikla aizmugurējā ritenī, un kājām lika ražot elektrību, griežot pedāļus velotrenažiera ģeneratoram. Papildu elektrisko enerģiju triciklam dod divi 100 W monokristāliska silīcija saules bateriju paneļi, kas izvietoti uz tricikla jumta.

“Ātrums saules triciklam nav liels, un uzrāviens nevar konkurēt ar iekšdedzes dzinēju, toties pašapziņa braucējam gan ir liela, jo pārvietošanās notiek tikai ar videi draudzīgu enerģiju un pilnīgi autonomi,” komentē izgudrotāji.

Uz jautājumu – kas un kur ikdienā varētu izmantot triciklus? – zinātnieks Dr. Jānis Kleperis nevilcinoties atbild: “Praktiskai izmantošanai ir jāuztaisa tricikls ar motoriem visos trīs riteņos, vēl jāuzstāda 200 W saules paneļi, četras (2+2) sēdvietas, un tad tas būs lielisks pārvietošanās transports tūristiem, piemēram, lielu parku apskatei vai kūrortpilsētās Jūrmalā, Palangā.”

SAULES TRICIKLA VIZĪTKARTE

Ātrums: var sasniegt 21 km/h

Pārvietošanās ilgums:

Svars: 85 kg

Cena: pašizmaksa 850 eiro

Uzlādes ilgums: nav definēts, jo var braukt, gan minot pedāļus, gan izmantojot saules bateriju enerģiju

Izstādē „Vide un enerģija 2016” interesenti varēs ne tikai apskatīt latviešu izgudrojumu, bet arī pavizināties ar to pa Izstāžu centra halli, izmantojot uzkrāto Saules enerģiju.

Nedaudz iz vēstures!

Pasaulē elektriskie velosipēdi dokumentēti jau sen – to skices var atrast vairākos Amerikas 1890. gadu patentos. Piemēram, patents ar numuru 552 271, kas izdots Ogdenam Boltonam junioram (Ogden Bolton Jr) 1895. gada 31. decembrī, apraksta velosipēdu, kuram priekšējā riteņa rumbā iemontēts 6 polu suku līdzstrāvas motors.

Ar saules bateriju paneļiem gaisma tiek pārvērsta elektrībā, un tie kļuva pieejami pēc 1954. gada 25. aprīļa, kad laboratorija “Bell” paziņoja par pirmajām silīcija saules baterijām. Tikai gadu vēlāk “General Motors” demonstrēja pirmo elektrisko saules mašīnu. Savukārt par pirmo saules elektrovelosipēda izgudrotāju uzskata Tokijas Denki universitātes profesoru Masaharu Fudžitu (Masaharu Fujita) (ap 1977. līdz 1980. gadiem).

 
Visi komentāri
 
Sunbeam 6.oktobris 2016 22:07
2 0 Atbildēt

Ja to kā akumulatora lādēšanu saulē pasniegtu, būtu pat OK. Bet sāpīgi skatīties kā 3whellera jeb traika labā ideja sliktu meistaru rokās izķēzīta. Gan ideja, gan izpildjums LU spējās.

msh 6.oktobris 2016 23:39
0 0 Atbildēt

Pilnīgi piekrītu. Varēja to velosipēdu uztaisīt ar normālo šāda veida velosipēda rāmju ģeometriju bet saules baterijām uztaisīt kūniņu, kurā atrastos braucēja ķermeņa apakšdaļa.

mareks 7.oktobris 2016 13:45
0 0 Atbildēt

Strauja sānvēja brāzma un elektriskais trikait bords :D

anonimikis 7.oktobris 2016 15:33
1 0 Atbildēt

800 eiro nodzerti un par atlikušajiem 50 aizbraukts uz izgāztuvi pēc drazas, samaksāts Vasjam metinātājam un nopirkta krāsas bundža, ar ko visa tā pilnīgi bezjēdzīgā konstrukcija nopūsta.

Brumburbaks 9.oktobris 2016 19:03
0 0 Atbildēt

Ražots vai izgatavots ir divas lielas atšķirības ne tikai Odesā.Laikam tomēr taisnība par to Latvijas izglītību."Ražots" vienā eksemplārā!Nav smieklīgi.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti