Arī turpmāk OCTA nebūs jāiegādājas gadījumos, ja automašīna netiek izmantota 24

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 4.oktobris 2017 13:32

Latvijā arī turpmāk transportlīdzekļu īpašnieku obligātā civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšana nebūs jāiegādājas gadījumos, ja automašīna netiek izmantota, aģentūrai LETA uzsvēra Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB), atsaucoties uz publiskajā telpā izskanējušo informāciju par valdības akceptētajiem grozījumiem OCTA likumā.

LTAB norādīja, ka otrdien, 3.oktobrī, valdība atbalstīja grozījumus OCTA likumā, kas nosaka, ka turpmāk OCTA jāiegādājas transportlīdzekļiem arī tad, ja tas netiek izmantots ceļu satiksmē, bet tiek lietots vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana. "Finanšu ministrijas vakar medijiem izplatītā ziņa par minētajiem OCTA likuma grozījumiem acīmredzami interpretēta nepareizi, kā rezultātā daudzi mediji ziņu virsrakstos publicējuši maldinošu informāciju, ka OCTA būs jāiegādājas pat tad, ja auto netiek izmantos ceļu satiksmē," sacīja LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Viņš uzsvēra, ka izmaiņas attieksies nevis uz transportlīdzekļiem, piemēram, motocikliem, kas laika apstākļu dēļ ziemā tiek nolikti garāžā, bet gan uz tehniku, kas tiek izmantota darbam slēgtās teritorijās, pagalmos, pļavās, tīrumos, mežos, piemēram, lauksaimniecības tehnika, piekabes u.c. transportlīdzekļi.

"Ja ģimenes auto vai motocikls ziemā tiek novietots garāžā vai pagalmā un netiek lietots braukšanai, tad, līdzīgi kā iepriekš, OCTA nav jāiegādājas," sacīja Abāšins.

Viņš norādīja, ka attiecīgie grozījumi OCTA likumā veikti, pamatojoties uz Eiropas Savienības (ES) direktīvu prasībām un ir saistoši visās ES valstīs. "Ļoti bieži dzirdam argumentu, ka, piemēram, specializētā lauksaimniecības tehnika praktiski nepiedalās ceļu satiksmē un tiek izmantota vienīgi lauku darbos. Tomēr arī lauku darbos vai pārvietojoties pa piemājas pagalmu, iespējams nodarīt bojājumus trešās personas mantai vai, vēl ļaunāk, cilvēkiem. Tādēļ, pamatojoties uz ES Tiesas spriedumu, bija nepieciešams precizēt konkrēto OCTA likuma pantu," skaidroja Abāšins.

Finanšu ministrijā (FM) aģentūrai LETA skaidroja, ka atbilstoši 2014.gada 4.septembra ES Tiesa spriedumam direktīvā minētais jēdziens "transportlīdzekļu lietošana" aptver jebkādu transportlīdzekļa izmantošanu, kas atbilst šī transportlīdzekļa parastajai funkcijai, tādējādi šis jēdziens var attiekties arī uz traktora manevru saimniecības pagalmā, lai šķūnī novietotu piekabi, ar kuru šis traktors ir aprīkots.

ES Tiesa secināja, ka OCTA apdrošināšanai ir jāsedz zaudējumi, kurus ir izraisījis transportlīdzeklis, to lietojot, ciktāl tā lietošana atbilst transportlīdzekļa dabiskajai funkcijai.

Ņemot vērā ES spriedumu, FM izstrādāja atbilstošus grozījumus likumā, paredzot, ka OCTA apdrošināšana turpmāk būs nepieciešama katram transportlīdzeklim, izņemot velosipēdus. Tajā pašā laikā, ja transportlīdzeklis netiks lietots, piemēram, tas stāv garāžā vai nav lietošanas kārtībā, OCTA šim transportlīdzeklim nebūs nepieciešama.

OCTA likums arī paredz, ka, apdrošinot traktortehniku vai tās piekabi, kas reģistrēta Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā, apdrošinātāja noteiktās apdrošināšanas prēmijas maksājums par 30% tiek samazināts, noslēdzot apdrošināšanas līgumu ar transportlīdzekļa īpašnieku - zemnieku vai zvejnieku saimniecību un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību. Šajā panta daļā noteiktais apdrošināšanas prēmijas maksājuma samazinājums piešķirams arī lauksaimniecības produkcijas ražotājam - komersantam un fiziskajai personai, ja apdrošinātājam ir iesniegta pašvaldības izziņa par attiecīgajā kalendāra gadā īpašumā, pastāvīgā lietošanā vai nomā esošo zemes platību, kas tiek izmantota lauksaimniecības produkcijas ražošanai.

FM piebilda, ka grozījumi OCTA likumā arī atbilst Ceļu satiksmes likumā ietvertajai ceļu satiksmes negadījuma (CSNg) definīcijai, kas paredz, ka CSNg var būt noticis jebkurā vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana, ja tajā iesaistīts transportlīdzeklis. OCTA apdrošināšanas sistēma ir izveidota, lai nodrošinātu cietušo personu zaudējumu atlīdzību, un šajā gadījumā ir būtiski, lai cietušo personu zaudējumi tiek atlīdzināti neatkarīgi no tā, kur noticis negadījums.

Likumprojekts pirms tā virzības sākšanas izskatīts OCTA konsultatīvajā padomē, kuras sastāvā ir pārstāvji no FM, Finanšu un kapitāla tirgus komisijas, Valsts policijas, Ceļu satiksmes drošības direkcijas, Satiksmes ministrijas, Zemkopības ministrijas, Latvijas Automoto biedrības, starptautisko autopārvadātāju asociācijas "Latvijas auto", Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācijas, Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras, Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācijas un Latvijas Nacionālo kravas ekspeditoru asociācijas, kā arī LTAB pilnvaroti apdrošinātāji, kas saņēmuši atļauju nodarboties ar OCTA apdrošināšanu, un LTAB valdes priekšsēdētājs.

LTAB nodrošina OCTA apdrošināšanas sekmīgu darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.

 
Visi komentāri
 
Petja 4.oktobris 2017 14:08
2 0 Atbildēt

Bet kā paliek ar sacīkšu auto?

Pāķis 4.oktobris 2017 15:46
10 0 Atbildēt

Sanāk lai es tagad atvestu kartupeļus no piemājas dārza uz pagrabu man jāpērk octa ? OK.

Bet piekabīte man ir paštaisīta, ko darīt ar to?

Pēc viņu loģikas sanāk ka man tagad tā piekabe ir janodod tolmetam jāpērk jauna un jāreģistrē vtua un jāapdrošina lai es varētu aizbraukt pēc kartupeļiem 200metrus pa savu pagalmu?

Petja 4.oktobris 2017 16:10
6 0 Atbildēt

Vot, vot. Laipni lūgti Eiropā.. :-D

Palaidniex 4.oktobris 2017 17:55
0 0 Atbildēt

Viss ir daudz vienkāršāk - nezīmējies ar to, un, ja nu gadās šmuce, sedz no savas kabatas.

Pāķis 4.oktobris 2017 18:38
1 0 Atbildēt

Nevaru nezīmēties jo dzīvoju ceļa malā.

Čau Palaidniex, sveiciens no AUMAs

Palaidniex 4.oktobris 2017 17:56
10 0 Atbildēt

Drīzāk jautājums - mauriņa traktoram ar OCTA jāpērk?

GB12 5.oktobris 2017 9:27
0 1 Atbildēt

Vai mauriņa traktors ir transportlīdzeklis ceļu satiksmes likuma izpratnē?

Palaidniex 5.oktobris 2017 13:29
0 0 Atbildēt

Traktors - - 25cītis ir kas? Transporta līzeklis, Traktortehnika vai kas?

GB12 5.oktobris 2017 20:57
0 0 Atbildēt

Vai tiešām pašam ir grūti OCTA likumā paskatīties?

1.panta 12.punkts: transportlīdzeklis —

a) sauszemes mehāniskais transportlīdzeklis, piekabe (puspiekabe), mopēds, kas ir reģistrējams Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā, vai vietējā pašvaldībā vai ir reģistrēts ārvalstī,

Tātad, tavs mauriņa traktors atbilst šiem kritērijiem? Vai tas ir reģistrējams CSDD vai VTUA?

Palaidniex 6.oktobris 2017 11:27
0 0 Atbildēt

Un te nu ir tā slidenā robeža - vai 25 Zs pilnpiedziņas mauriņa traktors ir vai nav reģistrējams VTUA? Te daži Kubotas modeļi ir tādi krietni diskutabli...

Kur ir tā definētā robeža?

s 6.oktobris 2017 15:20
0 0 Atbildēt

Veicot saimniecisko darbību (nav runa par piemājas mauriņa nopļaušanu kopšanu saviem spēkiem), jāievēro darba drošības noteikumi. Tas nozīmē, ka ar tehniskām ierīcēm, sevišķi jau pašgājējmašīnām atļauts strādāt tikai apmācītam cilvēkam un ierīcei jābūt tehniskā kārtībā. Teorētiski sanāk, ka arī mazas jaudas mauriņu traktoram jāatbilst tām pašām prasībām, kādas ir mazajiem traktoriem - vadītājs ar A kategorijas traktora vadīšanas tiesībām un derīga apskate. MK noteikumos, kur 1.pielikumā norādītas traktortehnikas grupas, nekas par minimālo jaudu nav teikts.

likumi.lv/ta/id/291317-...ijas-noteikumi

Ja ceļa veltnis oficiāli ir traktortehnika, kāpēc lai mauriņa traktors tāds nebūtu?!

Protams, līdz šim tehniskās apskates un traktorista vadītāja tiesību esamības prasības pastāv tikai tādai tehnikai, kas izbrauc uz koplietošanas ceļa, kur to var nokontrolēt Ceļu policija. Pieļauju domu, ka OCTA izmaiņu lobētāji var iet tālāk un censties panākt, ka arī mauriņu traktori kļūst par pilnvērtīgu VTUA reģistrācijas objektu. Jo kādēļ gan lai neiebāzt savas alkatīgās ķetnas sabiedrības kabatā vēl dziļāk?!

GB12 6.oktobris 2017 11:36
0 0 Atbildēt

Nu, tas jau ir jautājums VTUA.

Smerdelis 4.oktobris 2017 23:30
0 0 Atbildēt

Nu skaidrs. Manam motoblokam tad jau arī vajag... idiotisms...

Abavnieks 5.oktobris 2017 10:45
1 0 Atbildēt

Principā jau OCTA būtū jāpērk jebkuram mehānismam, ar ko var pārvietoties ārpus tā īpašnieka īpašumam jeb ārpus vietas, kur bez tā īpašnieka var atrasties arī citas personas vai būtnes. Piemēram: ja man kāda īpašuma pagalmā ar velosipēdu (vai dārza traktoru) uzbrauc tā īpašnieks ( vai tā radinieks, vai kalps vai pat zaglis) un salauž kāju, tad lai maksā man kompensāciju. Ja īpašnieks nevar to samaksāt, tad lai maksā apdrošinatājs!

Vai ja : kaimiņs vedot no dārza uz pagrabu kartupeļus ar ķerru uzbrauc manam sunim, tad lai sedz suņa ārstēšanos! Jeb apdrošini savu ķerru ar OCTA un tad samaksās apdrošinatājs!

Viss loģiski!

Palaidniex 5.oktobris 2017 13:28
1 0 Atbildēt

Ko dara tavs suns starp kaimiņa dārzu un pagrabu?

Abavnieks 5.oktobris 2017 18:36
0 0 Atbildēt

Spēlējās ar kaimiņa kucīti!

Palaidniex 6.oktobris 2017 11:26
0 0 Atbildēt

Moš tam sāli nodot ar bises palīdzību?

gunbox 5.oktobris 2017 16:43
0 0 Atbildēt

Tādi apgalvojumi tik un tā izklausās pēc absurda. Cilvēks, ejot pa kartupeļu lauku, arī var izdarīt kaitējumu citiem, uzkrītot divām plikām personām ražīgos lakstos. Arī tā kā vajadzētu OCTA uzlīmi uz pieres uzlīmēt, lai redz plikie, ka sišanas vietā var nokāst piķi ārstam un morālās kaitniecības segšanai vienai no plikajiem, ja nu gadījumā krītot notiek "kontakts".

Mak 5.oktobris 2017 19:25
1 0 Atbildēt

Trešajai personai manā privātīpašumā nav ko darīt...

GB12 5.oktobris 2017 20:59
0 0 Atbildēt

Tas nenozīmē, ka tu drīksti viņa mantai vai veselībai/dzīvībai nodarīt kaitējumu (nerunāsim par aizstāvēšanos u.tml. izņēmumiem).

Palaidniex 6.oktobris 2017 11:28
0 0 Atbildēt

Un nejaušbīām, vai pašas trešās personas muļķīgu rīcību vai apzinātu rīcību, kas sākas ar vārdiem: "pieturi manui aliņu" vai "redz', kā es māku"...

Pļurkt 6.oktobris 2017 19:18
1 1 Atbildēt

Kādas vēl 3. personas manā īpašumā???

Jums suņa kala siksna netaisās vaļā vispār, ko!!

K 7.oktobris 2017 19:35
0 0 Atbildēt

Kur atrodas šis auto ar dārzu?

lunim 8.oktobris 2017 17:21
1 0 Atbildēt

Europas algu,nost ar gada nodokli autiņam.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 12

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti