Latvija līdz 2020.gadam neizpildīs apņemšanos palielināt "zaļās" degvielas īpatsvaru - iAuto

Latvija līdz 2020.gadam neizpildīs apņemšanos palielināt "zaļās" degvielas īpatsvaru 26

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 20.marts 2019 7:30

Latvija līdz 2020.gadam neizpildīs prasības par "zaļās" degvielas īpatsvara palielināšanu, otrdien valdību informēja ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro (KPV LV).

Latvija tāpat kā pārējās Eiropas Savienības (ES) valstis apņēmušās veicināt "zaļo" degvielu. Latvijas mērķis paredz līdz 2020.gadam nodrošināt, ka atjaunīgās enerģijas īpatsvars transportā sasniedz 10%. Tomēr pēc Ekonomikas ministrijas (EM) sniegtās informācijas, 2018.gadā no atjaunīgajiem energoresursiem iegūtas enerģijas īpatsvars transportā varētu būt ne augstāks kā 4%.

"Neīstenojot papildu pasākumus, "zaļās" enerģijas īpatsvaram transportā līdz 2020.gadam nav pamata palielināties," piebilda ministrijā. Patlaban Latvijā biodegvielu ražošanai pārsvarā izmanto graudus un rapsi, tomēr ar laiku plānots paplašināt to izejvielu klāstu, no kuras varētu ražot biodegvielu.

Nemiro informēja ministrus, ka patlaban "zaļās" degvielas mērķi sasniegušas Zviedrijas un Somija, bet mērķa sasniegšanai tuvojas Francija un Austrija. Turpretī Baltijas valstīm nesokas ar nosprausto mērķu sasniegšanu.

"Protams, ir bažas, ka nespēsim izpildīt šos mērķus, kas nozīmē, ka Eiropas Komisija pret Latviju varēs sākt pārkāpuma procedūru. Tomēr EM patlaban strādā pie risinājuma, kas paredz pakāpenisku "zaļās" degvielas ieviešanu. Mēs nevis neieviesīsim ES prasības, bet gan to izdarīsim ar laiku," stāstīja ekonomikas ministrs.

Arī Degvielas tirgotāju asociācijas pārstāvis Ojārs Karčevskis piebilda, ka Latvija nespēs laikus izpildīt apņemšanos. "Mēs nesakām, ka nevajag veicināt "zaļo" degvielu, bet gan to vajadzētu darīt pakāpeniski," pauda nozares pārstāvis.

Biodegvielas asociācijas pārstāvis Indulis Stikāns tomēr aicināja valdību rīkoties aktīvāk un izmantot esošos instrumentus, lai 2020.gadā sasniegtu "zaļās" degvielas mērķus. Viņš arī aicināja paplašināt to izejvielu klāstu, no kuras varētu ražot biodegvielu, piemēram, izmantot cepamo eļļu. Tomēr ekonomikas ministrs piebilda, ka auto ražotāji jau ir noteikuši apmēru, cik daudz degvielai iespējams piejaukt biodegvielu, lai automašīnai neradītu tehniskas problēmas.

Arī degvielas tirgotāja "Neste" pārstāvis Mārtiņš Kauliņš pauda pārliecību, ka Latvijā ir iespējams aktīvāk veicināt biodegvielu. "Prasības par biodegvielas piejaukumu ir zināmas kopš 2009.gada, bet jautājums ir par to, cik ļoti degvielas tirgotāji vēlējās šos mērķus sasniegt. Katrā ziņā nevar teikt, ka trūktu resursu. Jā, Latvijā nav modernas biodegvielas ražotnes, kas sarežģī tās piegādes loģistiku un var palielināt izmaksas, tomēr tas neatbrīvo no pienākuma sasniegt mērķus," uzsvēra Kauliņš.

"Neste" pārstāvis piebilda, ka "zaļo" degvielu varētu veicināt, piešķirot nodokļu atlaides, kā arī pieprasot to iepirkumos.

Savukārt vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce (AP) norādīja, ka, neizpildot "zaļās" degvielas prasības līdz 2020.gada, tiks ietekmēta Latvijas apņemšanās par kopējiem klimata mērķiem līdz 2030.gadam.

"Es atbalstu EM ziņojumu, tomēr, neieviešot "zaļās" degvielas prasības, kādai jomai būs jāstrādā vairāk ar klimata mērķu ieviešanu. Viens no risinājumiem ir paplašināt obligātā iepirkuma komponenti," piebilda Pūce, atzīstot, ka auto nozare līdz šim nav bijusi pārāk aktīva "zaļo" energoresursu mērķu īstenošanā.

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) norādīja, ka, no vienas puses, Latvija starptautiski tiek pasniegta kā zaļa valsts, bet, no otras puses, klimata politika tiek uztverta kā slogs.

"Jāsaprot, ka tās nav ES prasības, bet gan iespēja attīstīt zaļās tehnoloģija. Es neiebilstu EM ziņojumam, tomēr man ir bažas, ka atjaunīgo energoresursu jomā zaudējam iespēju pēc iespējas. Patlaban transporta sektorā dedzinām degvielu, tādējādi pildot to valstu kabatas, no kurām šo degvielu pērkam. Tāpēc Latvijas izaicinājums ir attīstīt savu alternatīvu enerģiju. Mums ir jāmaina domāšana par to, kādas iespējas sniedz "zaļā" enerģija," uzsvēra premjers.

Lai veiktu izmaiņas Latvijas mērķu īstenošanā, EM patlaban izstrādā attiecīgu Ministru kabineta noteikumus.

 
26 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
viencexperc 20.marts 2019 8:50
6 4 Atbildēt

Latvijai vajag attīstīt ekonomiku, nevis graut, ražojot nevajadzīgus sūdus, kurus Valstij vēl vajag dotēt.

?? 20.marts 2019 9:27
3 1 Atbildēt

ar bažām gaidu to brīdi, kad lielais vairums transporta pāries uz elektrību. Nesen skatījos TV sižetu par Vāciju, kur jau tagad ne vienmēr pie uzlādes stacijām ir brīvas vietas, bet tad, ja lādējas daudz mašīnu vienlaicīgi, uzlādes laiks palielinās. Kas notiks ar elektrosistēmām, cik maksās elektrība parastajam lietotājam, kam tas elektroauto naf.nav vajadzīgs?

JanJan 20.marts 2019 10:46
3 0 Atbildēt

Var sūkstīties, ka viss ir dārgi un grūti, bet var arī attīstīt biznesu atbilstoši un iegūt pievienoto vērtību, ražot to biodegvielu, ražot attiecīgas iekārtas utt utt.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Gatava ziemai visu cauru gadu. Trīs Neste dīzeļdegvielas, kas nebaidās no sala (+ VIDEO) 3

Lielākajā daļā Latvijas iestājusies meteoroloģiskā ziema, un tai seko arī degvielas tirgotāji. Neste Latvija ziemas dīzeli tirgo jau kopš rudens. Lasīt vairāk

 

Mercedes gatavo G-klases kabrioletu (+ FOTO)

G-klases kabrioleta prototipi uzsākuši testu programmu, lai pārbaudītu jaunā modeļa spējas darboties visdažādākajos ceļu un klimatiskajos apstākļos. Lasīt vairāk

 

Tikai 63 visā pasaulē: Alfa Romeo ar Giulia un Stelvio Quadrifoglio Collezione modeļiem (+ FOTO) 7

Itālijas autoražotājs Alfa Romeo iepriecinās zīmola fanus ar īpašajiem Giulia un Stelvio Quadrifoglio kolekciju modeļiem, ko plānots laist klajā ekskluzīvā, ierobežotā skaita sērijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti