Latvija līdz 2020.gadam neizpildīs apņemšanos palielināt "zaļās" degvielas īpatsvaru 26

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 20.marts 2019 7:30

Latvija līdz 2020.gadam neizpildīs prasības par "zaļās" degvielas īpatsvara palielināšanu, otrdien valdību informēja ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro (KPV LV).

Latvija tāpat kā pārējās Eiropas Savienības (ES) valstis apņēmušās veicināt "zaļo" degvielu. Latvijas mērķis paredz līdz 2020.gadam nodrošināt, ka atjaunīgās enerģijas īpatsvars transportā sasniedz 10%. Tomēr pēc Ekonomikas ministrijas (EM) sniegtās informācijas, 2018.gadā no atjaunīgajiem energoresursiem iegūtas enerģijas īpatsvars transportā varētu būt ne augstāks kā 4%.

"Neīstenojot papildu pasākumus, "zaļās" enerģijas īpatsvaram transportā līdz 2020.gadam nav pamata palielināties," piebilda ministrijā. Patlaban Latvijā biodegvielu ražošanai pārsvarā izmanto graudus un rapsi, tomēr ar laiku plānots paplašināt to izejvielu klāstu, no kuras varētu ražot biodegvielu.

Nemiro informēja ministrus, ka patlaban "zaļās" degvielas mērķi sasniegušas Zviedrijas un Somija, bet mērķa sasniegšanai tuvojas Francija un Austrija. Turpretī Baltijas valstīm nesokas ar nosprausto mērķu sasniegšanu.

"Protams, ir bažas, ka nespēsim izpildīt šos mērķus, kas nozīmē, ka Eiropas Komisija pret Latviju varēs sākt pārkāpuma procedūru. Tomēr EM patlaban strādā pie risinājuma, kas paredz pakāpenisku "zaļās" degvielas ieviešanu. Mēs nevis neieviesīsim ES prasības, bet gan to izdarīsim ar laiku," stāstīja ekonomikas ministrs.

Arī Degvielas tirgotāju asociācijas pārstāvis Ojārs Karčevskis piebilda, ka Latvija nespēs laikus izpildīt apņemšanos. "Mēs nesakām, ka nevajag veicināt "zaļo" degvielu, bet gan to vajadzētu darīt pakāpeniski," pauda nozares pārstāvis.

Biodegvielas asociācijas pārstāvis Indulis Stikāns tomēr aicināja valdību rīkoties aktīvāk un izmantot esošos instrumentus, lai 2020.gadā sasniegtu "zaļās" degvielas mērķus. Viņš arī aicināja paplašināt to izejvielu klāstu, no kuras varētu ražot biodegvielu, piemēram, izmantot cepamo eļļu. Tomēr ekonomikas ministrs piebilda, ka auto ražotāji jau ir noteikuši apmēru, cik daudz degvielai iespējams piejaukt biodegvielu, lai automašīnai neradītu tehniskas problēmas.

Arī degvielas tirgotāja "Neste" pārstāvis Mārtiņš Kauliņš pauda pārliecību, ka Latvijā ir iespējams aktīvāk veicināt biodegvielu. "Prasības par biodegvielas piejaukumu ir zināmas kopš 2009.gada, bet jautājums ir par to, cik ļoti degvielas tirgotāji vēlējās šos mērķus sasniegt. Katrā ziņā nevar teikt, ka trūktu resursu. Jā, Latvijā nav modernas biodegvielas ražotnes, kas sarežģī tās piegādes loģistiku un var palielināt izmaksas, tomēr tas neatbrīvo no pienākuma sasniegt mērķus," uzsvēra Kauliņš.

"Neste" pārstāvis piebilda, ka "zaļo" degvielu varētu veicināt, piešķirot nodokļu atlaides, kā arī pieprasot to iepirkumos.

Savukārt vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce (AP) norādīja, ka, neizpildot "zaļās" degvielas prasības līdz 2020.gada, tiks ietekmēta Latvijas apņemšanās par kopējiem klimata mērķiem līdz 2030.gadam.

"Es atbalstu EM ziņojumu, tomēr, neieviešot "zaļās" degvielas prasības, kādai jomai būs jāstrādā vairāk ar klimata mērķu ieviešanu. Viens no risinājumiem ir paplašināt obligātā iepirkuma komponenti," piebilda Pūce, atzīstot, ka auto nozare līdz šim nav bijusi pārāk aktīva "zaļo" energoresursu mērķu īstenošanā.

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) norādīja, ka, no vienas puses, Latvija starptautiski tiek pasniegta kā zaļa valsts, bet, no otras puses, klimata politika tiek uztverta kā slogs.

"Jāsaprot, ka tās nav ES prasības, bet gan iespēja attīstīt zaļās tehnoloģija. Es neiebilstu EM ziņojumam, tomēr man ir bažas, ka atjaunīgo energoresursu jomā zaudējam iespēju pēc iespējas. Patlaban transporta sektorā dedzinām degvielu, tādējādi pildot to valstu kabatas, no kurām šo degvielu pērkam. Tāpēc Latvijas izaicinājums ir attīstīt savu alternatīvu enerģiju. Mums ir jāmaina domāšana par to, kādas iespējas sniedz "zaļā" enerģija," uzsvēra premjers.

Lai veiktu izmaiņas Latvijas mērķu īstenošanā, EM patlaban izstrādā attiecīgu Ministru kabineta noteikumus.

 
Visi komentāri
 
viencexperc 20.marts 2019 8:50
6 4 Atbildēt

Latvijai vajag attīstīt ekonomiku, nevis graut, ražojot nevajadzīgus sūdus, kurus Valstij vēl vajag dotēt.

Freijers 20.marts 2019 9:07
2 0 Atbildēt

Pie ražojot šos sūdus lietot to pašu fosilo enerģiju...

?? 20.marts 2019 9:27
3 1 Atbildēt

ar bažām gaidu to brīdi, kad lielais vairums transporta pāries uz elektrību. Nesen skatījos TV sižetu par Vāciju, kur jau tagad ne vienmēr pie uzlādes stacijām ir brīvas vietas, bet tad, ja lādējas daudz mašīnu vienlaicīgi, uzlādes laiks palielinās. Kas notiks ar elektrosistēmām, cik maksās elektrība parastajam lietotājam, kam tas elektroauto naf.nav vajadzīgs?

Pļurkt 20.marts 2019 9:32
2 1 Atbildēt

Ah ta beidzot sāk pielekt!!!

Jebkura "zaļā" enerģija ir krietni vien dārgāka par fosīlo.

JanJan 20.marts 2019 9:37
1 0 Atbildēt

Cilvēks, kas strādā Ekonomikas ministrijā, man pačukstēja, ka šo mērķu neizpilde valstij visticamāk maksās desmitos miljonu EUR/gadā soda naudās Eiropas Komisijai. Nemaz nerunājot par to, kas notiks tuvojoties 2030.gadam, kur visi tie mērķi ir daudz stingrāki...

Tā gan 20.marts 2019 10:29
0 2 Atbildēt

Degviela vēl nekas - nabadzīgajiem LV laukiem tā zaļā politika draud pārvērsties par pilnīgu žopu, jo viss tiek virzīts uz to kā izskaust fosilo kurināmo, kas šobrīd ir tas lētākais kurināmais vairumam un arī lielā mērā pateicoties tam, ka malku no pārdevējiem var iepirkt apejot nodokļus, kas, protams, lētāk. Vēja, saules enerģija? - pilnīgs absurds, cik tad LV tās saulītes... algas, pensijas?, vai tās pieliek tik daudz, lai tiktu līdzi dzīves dārdzībai?

JanJan 20.marts 2019 10:46
3 0 Atbildēt

Var sūkstīties, ka viss ir dārgi un grūti, bet var arī attīstīt biznesu atbilstoši un iegūt pievienoto vērtību, ražot to biodegvielu, ražot attiecīgas iekārtas utt utt.

Pļurkt 20.marts 2019 11:40
1 2 Atbildēt

Augstas runas par "laucinieku" sūkstīšanos runā tikai stulbi Lielpicāni skatoties pa logu no savas klubkrēsla, kuriem no jebkādas ekonomikas nav ne vismazākās nojausmas!

Jebkādu cilvēka cienīgu biznesu bendēja un bendē cik vien iespējams. Ja tas vēl pierīgā ir mazāk jūtams, tad ar katriem 10 km attālāk no Rīgas tas ir jūtams pamatīgi.

Bendēja gan ar ministriju rīkojumiem, gan naudas pārdalēm un neskaitāmām kontrolēm, gan nodokļiem. It sevišķi ar lielajiem akcīzes nodokļiem padarot transportu nejēgā dārgu, gan ar līšanu EU dirsā ar to ka Latvijai ir 3. mazākais platību maksājums Eiropā, padarot zemniekus pilnīgi nekonkurētspējīgus kaut vai to pašu poļu priekšā.

Elementāra maza dīzeļdegvielas degļa profilakse par darbu praktiski viscaur maksā 30 Eur, bet teiksim Zilupē nāk klāt vismaz 150 eur par atbraukšanu, ja ne 250!!!

Ne sezonas laikā kaut kas Lielpicānijā pasūtīja VIENU paleti produkcijas, bet lai to iekrauti VISU DIENU sēž 2 cilvēki un gaida kad tiks piedzīta fūre! Šiem abiem par to ir jāmaksā visa diena.... par faktiski sēdēšanu. Transportfirma iebrauc tikai ja ir pa ceļam un tadā laikā kāds un ir sanācis. Ja grib konkrētu laiku, tad apmaksā visu reisu no Rīgas uz to Zilupi un atpakaļ!

--------------------

Vot kur var DIRST par kaut kādu izdomātu slinkumu.

Brauc uz Zilupi un rukā!!! Nevajadzēs mācīt citus lietām no kuras pašam nav pilnīgi nekādas sajēgas!

-------------------

Es kaut kā neesmu redzējis tos milzīgos rapša laukus nekur, pat ne pierīgā! KUR IR, gudrīt???

JanJan 20.marts 2019 13:07
2 0 Atbildēt

Nabadzība ir visās valstīs, to nevajag izmantot par iemeslu kāpēc kaut ko nemēģināt un nedarīt, lai attīstītos.

Pļurkt 20.marts 2019 13:24
1 2 Atbildēt

Krietni bagātākas metropoles salīdzinot pret ubagojošajām perifērijām ir mākslīgi radītas, un galvenokārt ar akcīzi uz degvielu, palielinātiem nodokļiem uz transportu.

Šo jau var redzēt Vācijā!!! Nemaz nerunājot par kaut kādām Latvānijām vai Rumānijām.

scope 20.marts 2019 15:14
1 0 Atbildēt

Rapis ir un daudz, Zemgale, Kurzeme pārsvarā.

Tuvākais - Iecava, Bauska, Jelgava, Dobele, tā aptuveni (tur arī lielākie zemju īpašnieki, zemnieku biezais gals), bet ir arī pa ceļam uz Ikšķili nedaudz aiz Salaspils jau manīts.

Pļurkt 20.marts 2019 15:54
0 2 Atbildēt

Nu pareizi - pierīgā!!

scope 20.marts 2019 16:04
2 0 Atbildēt

Zemju ražība, tīrumu platība un reljefa līdzenums.

Te var atvēzēties ar padsmit metru hederiem, Vidzemei un Latgalei paliek lopkopība, jo nav to plašumu, kur ar tādu tehniku ieskrieties.

Bet tas tā, manuprāt.

imzz 20.marts 2019 22:44
0 0 Atbildēt

"un arī lielā mērā pateicoties tam, ka malku no pārdevējiem var iepirkt apejot nodokļus, kas, protams, lētāk."

Malka neskaitās fosilais kurināmais, bet gan atjaunojamais, t.i. zaļā enerģija

as 20.marts 2019 10:08
0 0 Atbildēt

Kas ir zaļā degviela???

JanJan 20.marts 2019 10:12
0 0 Atbildēt

Šobrīd degvielai (laikam pamatā ārpus ziemas perioda) tiek piejaukts klāt 4% biodegvielas.

imzz 20.marts 2019 22:47
0 0 Atbildēt

Nu, rakstam pievienoto bildi redzi ? No uzpildes pistolēm ar zaļajiem rokturiem arī tek zaļā degviela.

osis 20.marts 2019 13:01
1 0 Atbildēt

Vai kāds ir parēķinājis cik litri fosīlās degvielas ir jāpatērē lai saražotu litru biodegvielas?

Pļurkt 20.marts 2019 13:21
1 2 Atbildēt

Lai saražotu 100 litru biodīzeļa ir vajadzīgs 102 litri fosīlās.

Nesen bija rakstiņš par veco riepu problemātisko utilizāciju....

Nu tak VOT no vecajām riepām pirolīzes procesā iegūst dīzeli kā vienu no gala produktiem, bet nezi kāpēc neviens pat par velti neņem vecās pretī!!

Kaut kā rapša audzēšana ir praktiski galīgi apsīkusi - gala produkts biodīzelis.

Spirta ieguve un izmantošana DEDZINĀŠANAI nekad nav bijusi lētāka par fosīlās degvielas izmantošanu!!

Ar fosīlās degvielas litru vienāda svara auto var nobraukt krietni tālāk kā ar elektrību.

Vēja un saules elektrība ir krietni dārgāka kā TECos sadedzinātais fosīlais kurināmais.

===========

KUR IR EKONOMIJA vai kaut vai elementārs izdevīgums???

Pļurkt 20.marts 2019 13:27
0 2 Atbildēt

Ar fosīlās degvielas litru vienāda svara auto var nobraukt krietni tālāk kā ar elektrību, kuru iegūst no sadedzinātā litra fosīlās degvielas TECos.

+ katra nojauktā AES vietā tiek steidzamības kārtā būvētas vismaz pāris TEC!!

wons 20.marts 2019 16:03
0 0 Atbildēt

Patīkami dzirdēt, ka pretēji solījumiem OIK samazināt, jaunā valdība runā par tā paplašināšanu jauki ! Vēl patīkamāka pērle ir ministra teiktais: Mēs nevis neieviesīsim ES prasības, bet gan to izdarīsim ar laiku," stāstīja ekonomikas ministrs.

Tik pat labi tad ES var teikt - Mēs nevis nemaksāsim jums ES fondu naudu, bet gan to izdarīsim ar laiku!

msh 20.marts 2019 19:13
0 0 Atbildēt

Ak tad redz kāpēc viršos 98-tais ir ticis pie E5...

imzz 20.marts 2019 22:49
0 0 Atbildēt

Viņš ( Indulis Stikāns ) arī aicināja paplašināt to izejvielu klāstu, no kuras varētu ražot biodegvielu, piemēram, izmantot cepamo eļļu.

Interesanti, kā dīzeļmotoru lietotāji vērtē ideju dīzelim piegāzt tā pavairāk cepamo eļļu ;)

Damn 21.marts 2019 8:14
1 1 Atbildēt

Sāku ar sevi

Leju Pro Diesel, tātad jau tagad izmantoju 10-15% "zaļās" degvielas.

Pļurkt 21.marts 2019 21:26
1 0 Atbildēt

Un maksā dārgāk!! Ko arī vajadzēja pierādīt.

Bradypus 22.marts 2019 10:54
1 0 Atbildēt

Ieviesīs "zaļo" degvielu un tad pēkšņi attapisīsies tāpat, kā ar NOx. Biodegviela izdala jaunu kaitīgo izmešu veidu - aldehīdus, kas pašlaik netiek mērīti un vērtēti izmešu normās.

Brazil burns significant amounts of ethanol biofuel. Gas chromatograph studies were performed of ambient air in São Paulo, Brazil, and compared to Osaka, Japan, which does not burn ethanol fuel. Atmospheric Formaldehyde was 160% higher in Brazil, and Acetaldehyde was 260% higher.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti