Rosina celt akcīzes nodokli dīzeļdegvielai; politiķu viedokļi dažādi 14

 

Foto: Ekrānbilde

Nozare.lv | 30.jūlijs 2019 10:16

JV politiķis: Rosinot celt akcīzes nodokli dīzeļdegvielai, jāatceras par solījumu šogad "ar nodokļiem nespēlēties"

Rosinot apsvērt iespēju celt akcīzes nodokli dīzeļdegvielai, prātā būtu jāpatur solījums šogad "ar nodokļiem nespēlēties", aģentūrai LETA sacīja partiju apvienības "Jaunā vienotība" Saeimas frakcijas priekšsēdētāja vietnieks Andrejs Judins.

Judins atgādināja, ka Latvijā patlaban dīzeļdegviela ir lētāka nekā benzīns, savukārt dažās valstīs situācija esot pretēja. Akcīzes celšana vienmēr ir "sāpīgs jautājums", teica politiķis, gan uzsverot, ka nedrīkst būt situācija, kad kāds degvielas veids ir īpaši priviliģēts.

Politiķa ieskatā diskusija par akcīzes nodokļa celšanu dīzeļdegvielai ir iespējama, taču ir jādomā par to, kad to darīt. "Bija solīts, ka ar nodokļiem mēs nespēlēsimies. Man ļoti gribētos, lai tiktu izpildīts solījums par nodokļu necelšanu," pauda deputāts.

Ministrijas vienmēr piedāvās risinājumus, lai būtu iespēja izdarīt kaut ko labu, un viens no šādiem risinājums ir akcīzes nodokļa ieviešana vai tā celšana. "Bet es būtu uzmanīgs, jo ir jāizsver šāda soļa plusi un mīnusi. Labāk sākumā izpētīt, nevis piedāvāt, lai neradītu lieku satraukumu. Nav pareizi vasarā vienkārši paziņot par šādu iespējamību, ņemot vērā, ka patlaban valdības un Saeimas darbā ir pārtraukums," sacīja Judins, uzsverot, ka ar šādu piedāvājumu varēja startēt pavasarī vai nogaidīt līdz rudenim.

Judins tāpat uzsvēra, ka jautājumā par akcīzes nodokļa dīzeļdegvielai celšanu noteikti jāskatās arī uz to, kāda nodokļu likme un cenas kaimiņvalstīs. Tāpat svarīgi ir ievērot zemnieku intereses, ņemot vērā dīzeļdegvielas izmantošanu lauksaimniecības tehniskai.

Jau ziņots, ka satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) iepriekš medijiem norādīja, ka autoceļu finansēšanai varētu celt akcīzes nodokli dīzeļdegvielai. "Neskrienot laikam pa priekšu, es domāju, ka viens no finansējuma avotiem varētu būt akcīzes nodokļa palielinājums dīzeļdegvielai. Par cik mēs ejam uz vairāk videi draudzīgāku sabiedrisko transportu un vispār transportu Latvijā, tas būtu, no vienas puses, sāpīgs risinājums, bet, no otras puses, tas dotu iespēju papildus finansēt ceļus," pauda satiksmes ministrs, piebilstot, jautājums vēl tiks apspriests kopā ar iecerēto nodokļu sistēmas reformu.

Akcīzes nodoklis dīzeļdegvielai par 1000 litriem Latvijā no 2018.gada 1.janvāra ir 372 eiro, bet no 2020.gada to plānots palielināt līdz 414 eiro, liecina Valsts ieņēmumu dienesta informācija.

Atbilstoši likumam par akcīzes nodokli iezīmētai (marķētai) dīzeļdegvielai, kuru izmanto lauksaimniecības produkcijas ražošanai, izpildot noteiktas prasības, akcīzes nodokli par 1000 litriem aprēķina 15% apmērā no akcīzes nodokļa standartlikmes dīzeļdegvielai.

Valdības veidošanas laikā Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) nāca ar iniciatīvu partijām parakstīt fiskālo paktu, ar kuru partijas apņemas izpildīt un turēties pie Latvijas vidējā termiņa budžeta prognozēm, tostarp apņemoties šogad neatbalstīt nodokļu celšanu un jaunu nodokļu ieviešanu.

"Attīstībai/Par!" politiķis: Ideja celt akcīzi dīzeļdegvielai jāskata saistībā ar budžetu, vides tīrību un sabiedrības maksātspēju

"Attīstībai/Par!" līdzpriekšsēdētājs Daniels Pavļuts pašlaik atturas vērtēt dīzeļdegvielas akcīzes celšanas ideju, norādot, ka tā jāskata kopskatā ar plānotajiem budžeta ienākumiem, vides tīrību un sabiedrības maksātspēju.

Pavļuts norādīja, ka satiksmes ministra Tāļa Linkaita (JKP) pieļautā iespēja autoceļu finansēšanai celt akcīzes nodokli dīzeļdegvielai šķiet loģiska, taču šis jautājums jāvērtē arī kopējā budžeta kontekstā ar pārējiem ieņēmumiem un citiem nodokļiem.

Viņš norādīja uz piemēriem citās valstīs, kad darbības, kas piesārņo vidi un kas negatīvi ietekmē klimata pārmaiņas, tiek apliktas ar nodokļiem. Politiķis atzina, ka klimata pārmaiņu jautājums daļai iedzīvotāju varētu būt "tāls un nesaprotams", taču gaisa piesārņojumu, kas Rīgā veidojas, izmantojot transportu, kas patērē dīzeļdegvielu, izjūt visi, kas uzturas galvaspilsētā.

Politiķis vērsa uzmanību pieredzei pasaulē, kur vairāku pilsētu centros tiek ierobežota transportlīdzekļu izmantošana, kas izmanto dīzeļdegvielu, un tiek veicināta transportlīdzekļu izmantošana, kas darbojas ar elektrību, ūdeņradi vai gāzi.

Reizē Pavļuts atzina, ka dīzeļdegvielas akcīzes jautājumā ir jārēķinās arī ar sabiedrības finansiālajām iespējām. Viņš atgādināja, ka pēc līdzīga rosinājuma Francijā izcēlās "dzelteno vestu" nemieri, gan piebilstot, ka neprognozē ko tādu Latvijā.

Jau vēstīts, ka Linkaits norādījis, ka autoceļu finansēšanai varētu celt akcīzes nodokli dīzeļdegvielai. "Neskrienot laikam pa priekšu, es domāju, ka viens no finansējuma avotiem varētu būt akcīzes nodokļa palielinājums dīzeļdegvielai. Par cik mēs ejam uz vairāk videi draudzīgāku sabiedrisko transportu un vispār transportu Latvijā, tas būtu, no vienas puses, sāpīgs risinājums, bet, no otras puses, tas dotu iespēju papildus finansēt ceļus," paudasatiksmes ministrs piebilstot, ka jautājums vēl tiks apspriests kopā ar iecerēto nodokļu sistēmas reformu.

Akcīzes nodoklis dīzeļdegvielai par 1000 litriem Latvijā no 2018.gada 1.janvāra ir 372 eiro, bet no 2020.gada to plānots palielināt līdz 414 eiro, liecina Valsts ieņēmumu dienesta informācija.
 


 
 

 
Visi komentāri
 
Skābene 30.jūlijs 2019 11:11
11 1 Atbildēt

Īstermiņa domāšana! Valdība ar degvielas akcīzi lāpa budžeta caurumus, tai vietā, lai mazāk tērētu uz visādām nevajadzīgām lietām! Kad pāries visi uz elektro auto, tad ienākumi no degvielas akcīzes beigsies, ko tad darīs, ieviesīs elpošanas nodokli gaisam?

Nja 30.jūlijs 2019 12:44
4 0 Atbildēt

Norvēģija jau plāno arī elektriskos aplikt ar nodokli, jo viņu paliek arvien vairāk, bet infrastruktūru ta izmanto. Nodokļi nekur nepaliks, pat ja tagad tas ir nosacīti pa velti.

Tas gan 30.jūlijs 2019 13:14
2 4 Atbildēt

nu bet loģiski, tikai naivais var cerēt, ka tad, kad viss transports pāries uz elektrību, mēs maksāsim mazāk - tieši otrādi, tad tik sāksies lielā žopa, pie tam meži uz to laiku arī būs jau izcirsti atšķirībā no igauņiem un leišiem, viltīgos skandināvus pat nepieminot, tā kā, štrunts par to degvielu, bet apkures cenas gan mani uztrauc - laukos vēl kaut kā var glābties ar malku, bet izskatās, ka tie laiki strauji tuvojas beigām

Bils 30.jūlijs 2019 18:31
5 1 Atbildēt

Ko var muldēt, mežs patreiz ir vairāk, nekā pirmskara LV pagājušā gadsimta 30-tajos. Un tas ir fakts, nevis tukša muldēšana.

wons 30.jūlijs 2019 20:20
0 0 Atbildēt

Attīstībai Par politiķi jau izskata aizliegt kurināt ar malku, vai uzlikt izmešu nodokli!

arba 30.jūlijs 2019 11:12
8 3 Atbildēt

viss jau ir labi

tikai - kur paliek pašreizējā akcīze ?

kur garantijas, ka arī palielinājums nepaliks turpat ?

Kāpēc visi , kas brauc ar auto maksā vairāk nekā tie , kas iet kājām ?

Kāpēc skolotāju algas u.t.t. autobraucējiem būtu jāmaksā vairāk ?

L"udzu loģisku paskaidrojumu ?

viencexperc 30.jūlijs 2019 11:23
3 3 Atbildēt

Ja izdupsētu VID, Latvijas dzelzceļu, un citas valsts iestādes un uzņēmumus, "atrastos" miljoni priekš valsts budžeta. Bet tie akcīzes ieņēmumi atkal pazudīs visādos sūdos.

ex 30.jūlijs 2019 11:55
9 1 Atbildēt

nevis pazudīs "sūdos", bet aizies augsti apmaksātu ierēdņu algām, apmaksām par "konsultācijām", kompensācijām un algu pielikumiem, jo viņi ir tik neaizstājami, apveltīti ar unikālām zināšanām un tml. ka summas viņu noturēšanai jāmaksā arvien lielākas, citādi neizturēs konkurenci ar privāto sektoru, piedraudēs aizbraukt uz ārzemēs utt Ja mums šogad, piemēram, Austrumu slimnīcas vadītājs saņem 175 000 bet CSDD Lukstiņš 80 000, tad nākamgad viņiem jāsaņem 200 un 100 tk attiecīgi - tas tak loģiski, ne?

Pļurkt 30.jūlijs 2019 12:32
2 1 Atbildēt

Protams, ka loģiski!! Viņiem takš vajag, bet tu kā dzīvoji sūdos, tā arī nosprāgsi sūdos!! Pat ja tev šefs nākamgad pie algas piemetīs klāt kārtējo dežūrceineri, tad tikai akcīzes palielinājuma rezultātā tu saņemsi faktiski mazāk!!

Velosipēdists 30.jūlijs 2019 15:19
0 5 Atbildēt

Maksājiet , maksājiet, Jūs gaisa smirdinātāji, lai mums var būvēt jaunu velo infrastruktūru mēs Jūs varētu vēl vairāk nokaitināt!

Nja 30.jūlijs 2019 15:23
2 0 Atbildēt

Un ko tad tu kaitini? Turpiniet vien braukt pie sarkanajiem, izmirstoša suga esat.

iJuris 30.jūlijs 2019 21:27
3 0 Atbildēt

Rīgā ielas vajag mazgāt biežāk, likvidēt ostu, lidostu un vilciena kravas terminālus un sabūvēt apvedceļus, lai nav jābrauc cauri centram, savest kārtībā ielas un krustojumus, atbrīvoties no pudeles kakliem, tad paskatīties statistiku par piesārņojumu un tikai tad gudri "cirst". Oi, bet tas jau grūtāk, tā jau nevar un vēl 101 iemesls...

ILmārs 31.jūlijs 2019 17:48
0 0 Atbildēt

Ko tur čakarējās,tak paceļiet to akcīzi uzreiz par pāris eirikiem litrā,paskat,kādi PLĀNOTIE ienākumi budžetā radīsies

Ivs 1.augusts 2019 23:28
0 0 Atbildēt

Celiet tā ,lai tie pideri ,kas par jums balsoja sāktu stenēt.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 1

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

Viens no iemesliem - pieprasījuma kritums: "Tesla" Vācijas rūpnīcā likvidēs 400 darbavietas 1

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" tā vienīgajā Eiropas ražotnē Vācijā likvidēs 400 darbavietas, teikts otrdien publiskotajā kompānijas paziņojumā. Lasīt vairāk

 

Mediķu secinājums bargs: Elektroskrejriteņi ir neveiksmīgi (+ VIDEO) 24

Elektroskrejriteņu mazie ritenīši, augstais smaguma centrs un pietiekoši lielais ātrums veicina to, ka pat dūres lieluma, pāris centimetrus dziļa bedrīte var izraisīt smagu kritienu. Tā intervijā “Rīta Panorāmā” sacīja Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas galvenais ārsts Uģis Zariņš. Lasīt vairāk

 

Alfa Romeo Junior kļūst pieejams pasūtīšanai 2

Alfa Romeo jaunākais modelis, kas tika pieteikts kā Milano, taču tagad pārdēvēts par Junior, kļūst pieejams pasūtīšanai Eiropas tirgū. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti