No 2021.gada automobiļu nodokļu izmaiņas Latvijā un klimats 11

 

Foto: iAuto.lv

Auto Asociācija | 22.janvāris 2021 15:39

Kārtējais gads, kārtējās auto nodokļu izmaiņas. Šogad, pāršķirstot arhīva materiālus nācās fiksēt visai bezcerīgu ainu.

Jau no 2011. gada Auto Asociācija katru gadu ir vērsusi uzmanību uz to, ka auto nodokļu sistēmu ir jābeidz izmantot kā brutālu budžeta piepildīšnas rīku, bet to nepieciešams veidot kā stimulējošu mehānismu videi draudzīgu auto izvēlei, citādi mūsu auto parks neglābjami noveco, un ar katru gadu šo “izlieto ūdeni” savākt kļūs ar vien grūtāk. Diemžēl šis gads nav izņēmums.

2021. gada budžetā tika iekļautas, un arī pieņemtas izmaiņas transportlīdzekļu nodokļos. Uz transporta līdzekļiem tiek attiecināti divu veidu nodokļi. Transporta ekspluotācijas nodoklis (TEN), kuru reizi gadā maksā katrs reģistrētā transporta līdzekļa īpašnieks. Līdz 2009. gadam ražotiem auto šis nodoklis ir atkarīgs no masas vai masas, jaudas un tilpuma attiecības, pēc 2009. gada ražotajiem auto tas atkarīgs no CO2 izmešiem. Papildus TEN, uzņēmumiem tiek piemērots arī uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis (UVTN), kas tiek iekasēts par katru uzņēmuma īpašumā esošo auto un tiek aprēķināts atkarībā no automobīļa dzinēja tilpuma.

Izmaiņas ir skārušas abus šos nodokļus. UVTN palielinājums tiek pamatots ar patēriņa cenu indeksāciju un nodokļa likme ir pieaugusi par vidēji 7,8%. Automašinām ar dzinēja tilpumu līdz 2000cm3 tā ir pieaugusi līdz 31 eur mēnesī, līdšinējo 29 eur vietā. No 2001cm3 līdz 2500cm3 attiecīgi 49eur līdšinējo 46eur vietā, un no 2501cm3 līdz 3000cm 66eur pret 62eur. Bez tam ir ieviesta jauna kategorija virs 3000cm3 ar likmi 82eur mēnesī. Līdz šim, šīs automašinas tika apliktas ar nodokļa likmi 62eur mēnesī. Kopumā šī nodokļa izmaiņas palielinās valsts budžeta ieņēmumus par 1.7 miljoniem eiro. Diemžēl arī šeit tika palaista garām iespēja, veicināt uzņēmumu izvēli par labu videi draudzīgiem auto, un saglabāta piesaiste visai arhaiskam kritērijam, dzinēja tilpumam, CO2 izmešu vietā.

Krietni dīvainākas izmaiņas ir skārušas transporta līdzekļu ekspluotācijas nodokļa (TEN) likmes. Lai izprastu šo izmaiņu dīvainību, nepieciešama neliela atkāpe par šī nodokļa aprēķina metodiku. Automašīnām, kuras ražotas pēc 2009. gada TEN nodoklis tiek aprēķināts pēc ražotāja norādītā CO2 izmešu daudzuma. Savukārt šo izmešu daudzumu ražotāji noteica pēc vienotas, standartizētas CO2 mērīšanas sistēmas NEDC (New Europian Driving Cycle), kas tika izstrādāta vēl deviņdesmito gadu sākumā. Pedējos atjauninājumus standarts piedzīvoja vēl 1997 gadā, un ar 2009. gada 1. janvāri tika noteikts par obligātu visiem ražotājiem, kā pamats CO2 izmešu noteikšanai. Taču ar 2021. gada 1. janvāri tiek ieviests jauns izmešu noteikšanas standarts WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), kas atšķiras ar testēšanas metodiku. Tā ir krietni tuvāka reālajiem auto lietošanas apstākļiem, palielinot gan dažādo testēšanas ciklu daudzumu, gan ilgumu. Tātad TEN aprēķināšanā turpmāk tiks izmantotas divas aprēķina tabulas, viena, pēc NEDC standarta, automašīnām kuras reģistrētas līdz 01.01.2021. Otra, atbilstoši WLTP standartam, automašīnām, kuras ir reģistrētas pēc 01.01.2021. Diemžēl, veidojot šo WLTP standartam piemērojamo TEN aprēķinu tabulu nav ņemtas vērā ES rekomendācijas, šo standartu maiņu neizmantot par pamatu nodokļu pieaugumam. No šīs tabulas izriet, ka viens un tas pats auto līdz ar 2021. gada 1. janvāri sāks ķēzīt zemeslodi ar lielākiem izmešiem un tādēļ arī būtu apliekams ar lielāku nodokli. Piemēram Toyota Aygo ar 1.0l benzīna dzinēju, kurš ir reģistrēts 31.12.2020, atbilstoši NEDC standartam piesārņo ar 95 g/km CO2 un maksās TEN 12 eur gadā. Tieši tāda pati Toyota Aygo, taču reģistrēta 01.01.2021, atbilstoši jau WLTP standartam, piesārņos ar 118g/km CO2 un maksās TEN nodokli 66 eur/gadā. Vēlreiz uzsvērsim, abas šīs Toyotas ir pilnīgi identiskas. Šīs Toyotas nebūt nav vienīgās. Pāreja uz jauno WLTP standartu nozīmē vidēji 20% TEN pieaugumu jaunajām automašīnām, pie tam lielākais pieaugums skar tieši mazlitrāžas, ekonomiskos, un tātad, arī videi draudzīgākos auto. Vēl krāšņāka aina veidojas, ja ieskatās sporta un premium klases nodokļu likmēs. Tur, šo jauno, WLTP standartiem atbilstošo, TEN piemērošanas tabulu ir izdevies izveidot tādu, ka 2021. gadā reģistrētam Bentley Continental TEN likme būs par 150eur mazāka, kā tādam pašam Bentley, kurš reģistrēts 2020. gadā. Neskatoties uz to, ka arī tas atbilstoši jaunajam WLTP standartam rada lielākus CO2 izmešus (268g/km pret 255g/km pēc NEDC). Līdzīgus nodokļu samazinājums saņēmuši arī BMW X5M, Porsche 911 turbo S un vēl citi premium sporta auto.

 Tātad, sausais atlikums no šīm izmaiņām ir tāds, ka būtiski pieaugs TEN no jauna reģistrētām mazlitrāžas automašīnām un samazināsies premium klases sporta automašīnām. Bez tam, tas būs būtiski atšķirīgs pilnīgi identiskām automašīnām, akarībā no to reģistrācijas datuma. Tā kā nodokļi ir viens no ietkmīgākajiem valsts transporta politikas realizēšanas instrumeniem, ir grūti izprast, kādus signālus valsts ar šādām izmaiņām vēlas dot sabiedrībai. Taču ir skaidrs, ka būtisks nodokļu palielinājums mazajiem, ekonomiskajiem auto nekādi neveicina mūsu kritiski vecā (14,9 gadi) auto parka atjaunošanos, un vēl vairāk attālina mūs no klimata mērķu sasniegšanas. Un jo ilgāk mēs šādu politiku turpināsim, jo sāpīgākus lēmumus var nākties pieņem, nebūt ne tik tālā nākotnē, lai tomēr sasniegtu to CO2 izmešu samazinājuma apjomu, kuru Latvija ir apņēmusies sasniegt.

Par transporta nodokļu politiku atbildīga ir Satiksmes Ministrija, tādēļ varētu šķist, ka visas šīs ačgārnības un ar vien lielākā plaisa starp izvirzītajiem mērķiem un realitāti ir tikai un vienīgi tās neizdarība vai nekompentence. Taču nesteigsimies mest akmeņus. Transporta politika, sevišķi klimata politikas kontekstā, ir joma, kurā veiksmīga mērķu sasniegšana ir tieši atkarīga no četru ministriju kopīga darba. VARAM, kā galvenais klimata programmu un arī līdzekļu kurators, Finanšu Ministrija, kā galvenais budžeta dalītājs, Ekonomikas Ministrija, kā atbalsta mehānismu izstrādātājs un tikai tad Satiksmes ministrija, kā transporta politikas realizētājs. Taču šobrīd transporta nodokļi tiek uztverti vien kā budžeta papildinātājs dažādu citu mērķu finansēšanai. Kā spilgts piemērs tam kalpoja neveiksmīgais mēģinājums ieviest “dīzeļu nodokli” lietotajiem auto, lai finansētu dīzeļu vilcienu iegādi. Lai arī ideja pasargāt Latviju no dīzeļu izgāztuves likteņa bija gluži pareiza, plānotais ieņemto līdzekļu izlietojums, nenovirzot tos atbalsta mehānismiem auto parka atjaunošanai, nekādi neatbilda kopīgo klimata mērķu sasniegšanai. Bet vilcienus taču arī vajag. Un šajā situācijā Satiksmes ministrijai ir grūti kaut ko pārmest, jo transporta nodokļi ir visai būtiska sadaļa tās budžetā, un to izlietojumu klimata mērķu vārdā neviens tai nekompensēs. Bet nauda ir nepiciešama arī ceļu infrastruktūras uzturēšanai.

 Šādai situācijai turpinoties, mūsu uzņemtās klimata mērķu saistības turpinās tuvoties aisbergam gluži kā Titāniks un vairs nav aiz kalniem brīdis, kad situācija vairs nav labojama. Tas mums visiem var izmaksāt dārgi. Krietni dārgāk, kā šobrīd investēt atbalsta mehānismos auto parka atjaunošanai.

 Vēl viens būtisks faktors ir tas, ka Latvijā auto skaits uz vienu mājsaimniecību ir zemākais eiropā. 2020.g. šajā rādītājā mūs apsteidza pat Rumānija. Ir lieki lolot ilūzijas, ka auto parks samazināsies. Sevišķi, ja esam optimisti attiecībā uz mūsu valsts ekonomisko izaugsmi. Augot labklājībai pieaugs arī auto skaits, tādēļ ir svarīgi transporta nodokļu politiku veidot tādu, lai cilvēku izvēle būtu maksimāli videi draudzīga, ņemot vērā arī to rocību. To var panākt, kā ar pārdomātu reģistrācijas un ekspluotācijas nodokļu politiku, tā arī ar dažādiem atbalsta instrumentiem, kuri veicinātu sabiedrības pārsēšanos uz jaunākiem, videi draudzīgākiem auto. Starpcitu, Latvija joprojām ir viena no 5 valstīm eiropā, kurā nav ieviesti nekādi atbalsta mehānismi videi draudzīgiem auto. Starp šīm piecām valstīm nav arī mūsu kaimiņu. Gan Lietuva, gan Igaunija nu jau ir ieviesušas dažādas atbalsta programmas.

 Labā ziņa ir tā, ka šo situāciju izprot arī premjers un jau oktobrī uzdeva FinMin, VARAM un SatMin izstrādāt tādu auto nodokļu risinājumu, kas ietver stimulējošos mehānismus, kuri nodrošina ilgtermiņa ieguvumus gan videi, gan sabiedrībai. Tādēļ gribu aicināt premjeru arī turmpāk koordinēt šī jautājuma virzību. Un ņemot vērā, ka transports sastāda 28% no visiem CO2 izmešiem, transporta politiku izdalīt kā atsevišķu sadaļu klimata plānā un veidot tās izstrādei atsevišķu komandu, piesaistot arī Ekonomikas ministrijas pārstāvjus. Tās uzdevums būtu izstrādāt kompleksus risinājumus klimata mērķu sasniegšanai transporta sektorā, kas sevī ietver gan nodokļu politikas izmaiņas, gan dažādu atbalsta mehānismu ieviešanu. Auto Asociācijai ir sagatavoti pārdomāti priekšlikumi, kas balstīti citu eiropas valstu pieredzē, ar kuriem labprāt piedalīsimies jaunās transporta politikas izstrādē.

 

 

 
Visi komentāri
 
msh 23.janvāris 2021 1:03
17 1 Atbildēt

Nu BĻED CIK VAR DIRST par kaut kādu autoparka atjaunināšanas nepieciešamību? Tak zajebaļi tie autotirgotāji ar šito diršanu par mašīnas pirmās reģistrācijas gada saistību ar kaut kādu draudzīgumu dabai, sevišķi kad vēl ir runa par oglekļa dioksīdu, nevis kvēpiem, slāpekļa oksīdu, tvana gāzi un ogļūdeņražiem. Okej, pieņemsim ka jaunajām tačkām pa izpūtēju nāk tikai rožu smarža - ja es ielikšu savā golfā motoru ar visu attiecīgo no tāda, viss būs kārtībā? Nē, nebūs - jo, kā izrādās, piesārņojumu rada mašīnas virsbūve, nevis motors...

Krotow 24.janvāris 2021 18:04
0 0 Atbildēt

Pie varas daudz kur nākot gaišizilirozā krāsas ekokomunistiem, tendence būs auto izspiest no aprites vispār. Tāpēc par dīvainām prasībām autoparkam var nebrīnīties. Pēc tam pateiks ka arī elektriskie auto ir fuj un lai tante Milda no Kāļuciema 50 km uz rajona centru steberē ar K2 vai minas ar manuālās piedziņas skrejriteni. Jo sabiedriskais transports "kaitīguma" dēļ arī būs aizliegts.

msh 24.janvāris 2021 23:50
1 0 Atbildēt

Paga paga - te jau vēl pie vainas ir mūsu āži; dziesma gan ir no rietumiem paņemta, bet kontekts savējais. Salīdzinājumam Vācijā mašīnai var ar attiecīgu pārbūvi pacelt atgāzu normu līmeni - pie mums to nosaka mašīnas virsbūves izlaiduma gads...

nesmēķētājs 23.janvāris 2021 10:39
13 0 Atbildēt

Pat ja visā LAtvija nedarbotos neviens iekšdedzes dzinējs,negremotu neviena govs,neelpotu un ne.irstu neviens ierēdnis uu,mūsu ietekmu uz šīm klimata izmaiņām būtu nepanāma.

imzz 24.janvāris 2021 14:47
1 0 Atbildēt

Tas klimats jau no zinātnes ir kļuvis par reliģiju, reālā ietekme nav svarīga, svarīgi ir sniegt pareizās "klimata ticības" apliecinājumu. Piem. Monako princis Alberts arī ir pasludinājis, ka Monako ar saviem 39 000 iedzīvotāju kļūs klimata neitrāla līdz 20150.gadam.

www.monaco-tribune.com/en/2020/12/mo...prince-albert/

imzz 24.janvāris 2021 14:49
0 0 Atbildēt

2050.gadam, protams.

Krotow 24.janvāris 2021 17:59
0 0 Atbildēt

20150. gads ir pavisam reāls, ja weblapas taisītājs haltūrējis īsā gadskaitļa pārveidošanu pilnajā formātā. Ap 2000-o gadu sākumu tādu gļuku bija daudz. Tiesa likās ka koderi šo slimību jau pārslimojuši.

Ezis UK 24.janvāris 2021 18:17
0 0 Atbildēt

Daudz lielāka ietekme ir nevis mašīnas jaunumam,bet gan žampai ko lejam iekšā. Laikam ko kvernam sastregumos. Kad LV būs satiksme ka UK ,varu derēt neviens nekur nebrsuks,bet prasti stāves.

Tsss 25.janvāris 2021 6:52
0 0 Atbildēt

Viss jau vienmēr skan skaisti. Tik gribetos zinat kas to gaisu attīra. Ja jamaksa tadas summas par izmešiem utt

Rexx 25.janvāris 2021 13:24
1 0 Atbildēt

Šiem nodokļiem NAV nekāda sakara ar ekoloģiju. Budžetā vajag naudu. Un viss.

Mēs tiekam muļķoti. Ir 2 vienādi auto modeļi. 1991 un 2012. gadi. Vienādi parametri. Bet jaunākajam nodoklis uzlēca 4,5 reizes.

Xxx 29.janvāris 2021 19:25
0 0 Atbildēt

Noladeta lv

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

Valsts policija pastiprināti kontrolēs atļautā braukšanas ātruma ievērošanu (+ VIDEO) 3

No 15. līdz 21. aprīlim Eiropas Savienības dalībvalstīs organizē Eiropas ceļu policijas tīkla ROADPOL akciju "Atļautā braukšanas ātruma kontroles nedēļa". Akcijā piedalās arī Latvija, un Valsts policija 19. aprīlī organizē 24 stundu ātruma kontroles maratonu, kura laikā pastiprināti uzrauga atļautā braukšanas ātruma ievērošanu. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 12

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti